Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: aahoo86 - 01.06.2015, 14:48:48
-
Potilas on volvo v70 -01 2.4 125kw bensa. Aamusin kun koittaa käyntiin, aluksi käynnistyy, käy vähän aikaa kuin V8 ja sammuu. Toisella startilla yleensä lähtee ongelmitta. Tänään se kuitenkin sahuutti useamman kerran ja käynnistyessään lopultakin alkoi ns. "röpöttää" kun tarjosi kaasua ja nyki hemmetisti ajamaan lähtiessä. Paikallaan kaasun kun polkaisi yli 3000rpm, kiekat myös jäi hetkeksi sinne.
Korjaamollakin käytin, mutta lämpinä uudelleen startatessa ei ongelmia ja eipä kyllä ollut enää vikakoodejakaan. Pitää viedä se myöhemmin ajan kanssa pajalle tutkittavaksi, mutta onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Raakoja arvauksiakin mahdollisesta viasta otetaan vastaan ja vinkkejä kannattaako tolla edes isommin ajella :D
-
V8-tyhjäkäynti löytyy myös omasta samalla koneella varustetusta ja samanikäisestä kuuskymppisestä kun kaasuläppäkotelo aiheuttaa ongelmia. Itsellä tosin auto pysyy käynnissä mutta liikkeelle lähdettyä auto on "limp modessa" ja saa naama punaisena madella tienreunassa kotimatkan. Myös oman koneen käyntiin liittyy se, että välillä kone käy ihan normaalisti.
-
Toistaiseksi tuo vehje on kyllä kulkenut ihan normaalisti, mitä nyt kiihdyttäessä meinas nyhtää.. Mutta korjaamolla just epäilivät, että moinen vika viittais kaasuläppäkoteloon, mitä ovat volvoihin laittaneet paljon. Toivottavasti ens kerralla olisi vika päällä kun tuon testeriin vien.
-
Testerissä taas käyty ja auto röpötti, mutta mitään vikakoodia ei tule. Lämpötilatunnistimet pelaa ok. Voisko tuo nyt mitenkään olla sytytysvika jota korjaamolla epäilevät enemmän kaasuläppien sijaan? Voisiko esim rikkonainen puola aiheuttaa tuollaista kierrosten nousua tai tukehtumista kylmänä???
-
Jatketaanpa tätä aloittamaani vanhaa ketjua; Tänään purkuautosta vaihdoin läppäkotelon samoilla numeroilla. Purkuautossa kotelo toimi ok, mutta tohon omaani ku iskin paikalleen on tyhjäkäynti kokoajan 1500-1600rpm. Voiko tota joutokäyntiä jostain säätää alemmaksi? Muutoin auto tuntus toimivan ihan jees...
-
Läpän ohjelma eroaa sen verran alkuperäisestä, että jättää sen takia kierrokset ylös. Voi yrittää ottaa akunkengän irti noin 10 minuutiksi, muuten uudelleenohjelmointi vaan. Ellei ole jäänyt ilmavuotoa jonnekin.
-
Akunkenkä oli irti ku vaihdoin kotelon. Ilmavuotoa ei ole, kokeilin jo jarrukliineriä ruiskuttaa ja ei nostanu kierroksia. Mitähän ne nykyään ottaa sinisellä ohjelmoinnista?