Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: JM - 01.06.2015, 19:54:47
-
Eli 3-sylinterin suuttimelta vuotaa naftaa moottorin päälle melko paljon.
Vaihdoin jo suuttimien väliset letkut, kun ajattelin että ne on haurastuneet tms.
mutta vuoto näyttääkin tulevan jostain suuttimen juuresta venttiilikopan päältä..
Minkälainen homma tuo suutin on ottaa irti tuolta? Tarviiko jotain erikoistyökalua, jotta sen saa ylös?
Ja onko siellä jokin tiivisterengas, joka tuon voi aiheuttaa, vai meneekö suutin kerralla vaihtoon?
-
Varmaan suuttimen ja kannen välinen tiiviste mennyt. Ei sen erikoisempi kuin kuparirengas. Voi olla, että lähtee suoraan nostamalla. Jos vuotoa on ollut pidempään ja karstoittanut kolon, voi vaatia nitkuttelua tai vetovasarankin.
-
Joo lähti se suutin ylös pienellä nitkuttelulla sieltä.
Kävin hakemassa siniseltä tiskiltä uuden kuparitiivisteen, mutta siitä huolimatta
vuoto jatkuu vaan... Pyörittelin suutinta, mutta en kyllä löytänyt siitä mitään erikoista.
Voisko olla mahdollista että olis peräti joku hiusahalkeama suuttimen rungossa, että
alkaa vasta isommalla paineella vuotamaan?
Olis muuten huiman hintaisia uudet suuttimet.. :o
-
Miten näissä suuttimissa olikaan paluuvirtauksen letkut kiinni?
Onko suoraan suuttimessa, vai onko liittimellä joka tiivistyy O-renkaalla suuttimeen?
Jos suuttimen liekkiirengas, eli se kupariprikka vuotaisi, sieltä tulisi mustaa nokea, ei naftaa.
Pese se suutin ja ympäristö puhtaaksi ja kuivaksi vaikka bräkliinerillä ja laita kone käymään, pitäisi näkyä että mistä alkaa kostumaan...
-
Miten näissä suuttimissa olikaan paluuvirtauksen letkut kiinni?
Onko suoraan suuttimessa, vai onko liittimellä joka tiivistyy O-renkaalla suuttimeen?
Saattaa olla muovinen liitoskappale kyllä siinä O-rengas on myös. Joskus tuollaista vuotavaa katsoin tarkkaan ja aikaisemman asentajan jäljiltä oli O-renkaasta leikkaantunut pieni viiste pois.
-
Joo siinä on sellainen muovinen y-haara. Ja O-renkaalla tosiaan tiivistyy suuttimeen.
Täytyy ettiä tommonen O-rengas jostain.
-
Ja tämähän tuli sitten kuntoon sillä O-renkaan vaihdolla.
Nyt jo ajeltu 1000km eikä vuotoja näy enää. 8)