Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s6025t - 02.06.2015, 15:21:46
-
Tästä ongelmasta jo tuossa toisessa topikissa keskusteltiinkin, mutta ajattelinpa tehdä vielä erillisen, jos jollain olisi joku ratkaisu.
Eli meikäläisen kiesi (S60 '05 2.5T geartronic aj. 156tkm) päästää erikoisen 'naksauksen' tietyissä tilanteissa. Ääni kuulostaa tulevan vasemmalta edestä. Naksahdus kuuluu: paikallaan vaihdettaessa D - N - R (välitön naks kytkeytymisen jälkeen), R - N - D vaihdon jälkeen heti kun painaa kaasua vähänkin (jos antaa rullata eteenpäin ilman kaasua, ääntä ei kuulu). Pakilta vapaalle ja takaisin pakille ei pidä mitään ääntä, ellei käytä D:llä välissä. Parkkipaikalle eilen tullessani avasin ikkunan ja D:llä n. 30km/h kolmosella, heitin kepin manuaalille ja puotin kakkoselle: naks. Sain tämän toistettuakin samalla nopeudella. Pienemmällä vauhdilla 3-2 vaihto ei pidä ei ääntä edes manuaalina. Automaatin vaihtaessa 3 - 2 oman tahtinsa mukaan mitään ei kuulu. Äänen kuulumista normaalissa ajossa en ole huomannut, tosin en koko ajan ikkuna auki ajelekaan. Vaihteisto vaihtaa muuten erittäin nätisti eikä mitään viiveitä tai nytkähdyksiä muuten ole. Laatikkoöljyt vaihdettu ensimmäisen kerran n. 70tkm ja toisen kerran 135tkm kohdalla. Napapultit vaihdoin n. 400km sitten uusiin. Pitäisi olla oikeassa momentissa. Mahdollisia vinkkejä tai kokemuksia samanlaisesta otetaan vastaan.
Tässä vielä video (https://www.dropbox.com/s/dewqf9y5crmwdgw/VID_20150601_142044.mp4?dl=0) ääninäytteen kera.
-
Kas vain. Itselläni 04 vuosimallin s60 autom. pitää saman äänen. Joskus aikoja sitten huomasin, mutta kun ei missään näy eikä tunnu väljää niin ei ole kiinnostanut selvittää enempää. En ole omassa tapauksessani huomannut ääntä muissa tilanteissa kuin R-D vaihteiden välillä vaihdettaessa. Voi toki olla että kuuluisi myös manuaalilla pienemmälle pykällettäessä jos avaisi ikkunan ja kuuntelisi.
Yli 50 tkm ajan kuulunut omassani ja mitään ei ole asian suhteen tapahtunut.
-
Jäänee varmaan omallakin kohtaa mysteeriksi äänen aiheuttaja. Katsastusmieskin oli sitä mieltä, ettei kuulosta siltä, että jokin olisi rikki. Täytyy toivoa parasta ettei ole laatikon merkki lopun alusta :D
-
Jaa-a. Itselläni tosiaan kuulunut koko omistukseni ajan, eli reilu 50 tkm ja mihinkään ei ole muuttunut. Kuuluu tosiaan vain suunnanmuutoksissa eikä esim. D-N-D-N-D... jumpassa.
-
Itsellä kuuluu S80 manuaalissa saman tapainen ääni kun kytkin irrottaa ja auto lähtee liikkeelle. Tätä tapahtuu vain kylmällä moottorilla.. Vaihdoin vetoakselin napapultin mutta sillä ainakaan ei ollut mitään vaikutusta.
-
Itsellä naksuu purge valve, tosin 745:ssa :) Pitkään tuli ihmeteltyä mikä prkl siellä napsaa :D
On ecun ohjaama ja ottaa läpän asentotunnistimelta ohjauksen.
Voisi sopia tähänkin kuvaan?
-
Oire kuvaus sopii vallan mainiosti vetariin ja navan väliseen väliseen booriin.eli napa pultti auki ja perhanasti vetari rasvaa booriin ja sitten se pultti 35nm+90 astetta päälle.
Tai rasvan tilalle jenka lukitetta niin loppuu ainakin nakse,mutta ompas kohtuu kettumainen irroittaa kun tulee laakerin vaihdon aika..että saapi hyvin kumpaa tahansa myrkkyä väliin niin työntää meisselillä vetariin päätä kohti vaihteistoa niin tulee kivasti enempi booria näkyviin .
-
Kiitoksia vastauksista. Päivitystä tilanteeseen: ajattelin hetken päähänpistosta kuitenkin tarkistaa napapulttien kireyden uudelleen. Vasemmalla puolella tosiaan napapultti oli ihan kevyellä voimalla kirestettävissä, vaikka ne viikko sitten vaihdettiin ja kiristettiin 35nm+90 astetta- momenttiin. Oikealla puolella pultti taasen oli jämäkästi kiinni. Ääni myöskin vaimeni huomattavasti vas. pultin kiristyksen jälkeen. Nyt 40km ajon jälkeen naksuminen entisellään. Mikähän tuota pulttia itsekseen voisi löysyttää?
-
Meillä oli joskus vänkärinpuolelta napapultti hävinnyt vallan. Ei ne tahdopysyä kiinni.
-
Juu kyllä tämä tosiaan noihin pultteihin taitaa liittyä. Otin taas räikän käteen ja kiristin pulttia hieman - ääni hävisi olemattomiin. Mahtaako kellään olla ajatusta miksi tuo pultti itsestään löystyy? Oikealla edelleen jämäkästi kiinni.
-
Juu kyllä tämä tosiaan noihin pultteihin taitaa liittyä. Otin taas räikän käteen ja kiristin pulttia hieman - ääni hävisi olemattomiin. Mahtaako kellään olla ajatusta miksi tuo pultti itsestään löystyy? Oikealla edelleen jämäkästi kiinni.
käytettyä pulttia ei ilmeisesti hyödytä/kannata kiristää vaan aina uusi. Muistelen että sinisellä laittoivat erikseen vielä lukitettakin. Tämä jäi hiukan epäselväksi kun vaimo käytti ja puheli sen jälkeen niitä näitä kun kyselin. Mahtaako uudessa pultissa muuten olla valmiinakin jo lukiteaine?
-
Se on tosiaan venypultti joka pitäisi uusia aina kun sen avaa.
Eli joku tehnyt joskus jotain remonttia ja jättänyt pultin vaihtamatta?
Sitä vanhaa pulttia ei kannata kiristellä kovin montaa kertaa, katketessaan on todella hankala poistettava vetarin sisästä...
Ainakin niissä pulteissa on ollut lukitetta valmiiksi joita on itselle tullut esim. alapallon mukana.
-
Ongelma piileekin siinä, että pultit juuri vaihdoin viikko sitten uusiin ja kiristin oikeaan momenttiin. Pultti vasemmalla puolella aiheuttaakin ko.naksumista, koska löystyy itsestään muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen. Kysymys kuuluukin, miksi se löystyy? Uudet pultit ostin siniseltä, eikä mukana kyllä mitään lukiteaineita tullut.
-
Ongelma piileekin siinä, että pultit juuri vaihdoin viikko sitten uusiin ja kiristin oikeaan momenttiin. Pultti vasemmalla puolella aiheuttaakin ko.naksumista, koska löystyy itsestään muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen. Kysymys kuuluukin, miksi se löystyy? Uudet pultit ostin siniseltä, eikä mukana kyllä mitään lukiteaineita tullut.
Siis se lukite on kierteessä valmiiksi. Vähän niinku kuivunu maalitahra
-
Täälläkin naksuminen loppui uusilla napapulteilla, oikean pyörän pultti oli löysännyt ja kiristyi pienellä voimalla puolikierrosta. 7€ kpl sinisellä uudet napapultit. Lisäsin vielä pikkusen sinistä locktiteä uusiin pultteihin.
-
Sehän ei varmaan vastakierrepultti ole? Niin jos ei ole niin renkaan pyörimisliike toisella puolella aukasee pultin ja toisella puolella tiukkaa. Ostat uudet pultit, ja kunnon loctite kierreliimaa. Ja sit pitäs kestää.
-
Omaani just viime viikolla vaihdoin nuo pultit tuon naksahtelun takia, jo hiljeni..
Osat volvolta numerolla 30640878 ja maksoi hurjat 12,55€..
Laitoin vielä asennusvaihessa kierteeseen lukiteliimaa, löystyykö vielä hmmmm..
-
Voiskohan olla itelläkin samaa vikaa sitten, vaikka onkin manuaali 01, s60 bensa. mutta kun esim lähtee pakilla liikkeelle, niin kytkintä löysätessä ei ensin tapahdu mitään mut sitten kuuluu ylläöttävä kolahdus ja auto lahtee likkeelle ja eteen päin sama mutta ei silloin jos oikein luistattaa kytkintä. ja ajon aikana myös varsinkin 1-3 ajaessa aina kun löysää kaasun nii menee noin alta sekunti ja kuuluu kolahdus ja kiihdyttäessä sama vika. Ensin epäilin että olisko sisempi vetonivel menossa mutta ajaessa ei kuiten täristä maantiellä
-
Kuulostaa ainakin samalta kuin itsellä. Itselläni tuo pulttien vaihto auttoi, mutta pultit ei sitten pysy kiinni mitenkään. Kokeiltu vaikka mitä kierrelukitteita jne jne.
-
Tere.
Jos tuo keskipultti on joskus ollut löysällä ja booreihin on päässyt syntymään väljyyttä niin ei siinä mikään pultti tiukalla pysy.Veikkaan,että boorin väljyys aiheuttaa naksahtavan äänen kun vedon suuntaa vaihdetaan...akseli kiertyy aavistuksen napaan nähden ja pultti
löystyy tuon liikkeen verra, kun naksahtaa.
-
Vetonivelle ääni. Nosturille ja heilutteleen, huomaa kyllä väljän ku vertailee...Löysät nivelet hakkaa sen pultin löysälle.
-
Entisessä D5:sessa tuo kuskin puolen napapultin kanssa oli jumppaa myös. Huomasin tlilanteen vasta kun pultti oli pyörinyt kokonaan auki, ja sittenhän se katkes sisälle kun sitä varaosan haku matkaa varten vähän kiristin.
Sen nysän sai onneksi pois ja laitoin uuden ohjeiden mukaan. Mutta se uusi pulttikin löystyi puolen vuoden päästä. Pistin vielä kerran uuden pultin ja lisäsin kierrelukitetta sen valmiina olevan lisäks.
Epäilen että ne kierteet siinä vetarissa oli vähän kulunu ja ottanu itseensä kun päässyt pultti pyörimään auki ajossa. Ja sen takia ei pysynyt kiinni.
-
No nythä se veto sitte loppu kokonaa, kuulu vain naks ja sitte pelkkä rohinaa. Auto on menossa lavetilla pajalle ja nyt jännällä ootellaa joutuuko uuden vetoakselin ostoon taasen vai onko vain pultti löysänny
-
Tere.
Viittaan omaani.
Boorit sileäksi ja rohina syntyy siitä.
-
Mikä voisi aiheuttaa tällaisen äänen? Vasemmalta puolelta kun veto katkeaa niin kuuluu (kytkin ylhäällä). Napapultti on kireällä.
https://ufile.io/muem3 (https://ufile.io/muem3)
Siinä 8, 10 ja 13 sekunnin kohdalla kuuluu.