Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvo 240GL - 02.06.2015, 20:04:06
-
Tosiaan tuli availtuu kaasaria muutaman kerran, kokeiltiin kaikenlaisii niksei kun höris ilmaa jostain. Syyksi selvisi että edellinen omistaja bakeliitti palan vaihdossa oli tiukannut kaasarin laipan mutterit turhan tiukkaan kun laippa oli vääntynyt joten hörppis väleistä ilmaa, joten hioin tämän laipan tasaseksi. Nyt kyllä tuntuu käyvän paremmin paitsi että ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan tai voi käydä nipinnapin, mutta kierrokset seilaa :o. Ennen tämmöistä ei ollut :( jonkunlainen asennusvirhe ilmeisesti... mikäs siinä voisi olla?
-
Tuleeko tyhjäkäyntisolenoidille virtaa?
-
Ei nyt ole yleismittaria saatavilla, mutta auton käynnissä ollessa kun ottaa solenoidin liittimen irti niin käynti muuttuu selvästi, eli eikös se silloin toimi? Aika kumma olisi jos olisi rikki kun aiemmin on kyllä toiminut hyvin, sen jälkeen ei ole tyhjäkäyntiä ollut kun otin kaasarin irti ja siitä sen kannen irti missä on koho. Kovasti putsasin jarrucleanerillä, mutta ei vaikutusta:S
-
Olisiko kyseessä pienin mahdollinen mekaaninen vika. Tyhjäkäyntisuuttimessa noin mikrogramman painoinen roska.
-
Se voisi hyvinkin olla. Osaatko selittää missä se suutin sijaitsee?
-
Suuttimet putsattu eikä parantunut käynti olleskaa. :/
-
Oletko kokeillut säätää tyhjäkäyntiruuvin ja seosruuvin tehdasasetuksiin? Ajattelin vain että nyt kun olet sitä kohoakin mennyt säätämään ja kun kaasarissa "kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen" niin sitä voisi vielä kokeilla.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://jtbo.pp.fi/images/view/360/cisac2/carbb200k.jpg&imgrefurl=http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic%3D11059.0&h=961&w=800&tbnid=jpU9Y-aAS3ofDM:&zoom=1&docid=gIZT9LgSPthUuM&ei=mkFvVenkFYawsAHlmavgAw&tbm=isch&ved=0CB8QMygCMAI
Ruuvi nro. 35. ruuvataan aluksi täysin kiinni ja sitten tasan 8 kierrosta auki
Ruuvi nro. 38. ruuvataan täysin kiinni ja sitten 5 kierrosta auki.
Kannattaa merkata talttapäiseen ruuvimeisseliin vaikka liidulla viiva, siitä on helppo katsoa oikeat kierrokset kun ei välillä ota meisseliä ruuvin kannasta pois.
Ruuvi 35 vaatii pitkän ja kapean kärjen. 38 on helpommassa paikassa ja sen pystyy säätämään keskikokoisella talttapää meisselillä.
Tämän jälkeen auton pitäisi käydä ok. Jos vain muut asetukset on edes jotenkin kohdillaan. Lopullinen hienosäätö tulisi suorittaa vaikka huoltamolla jossa pystyvät laittamaan seos säädöt tarkalleen.
Vaihdoithan muuten samalla uudet tiivisteet sen bakeliittipalan kummallekin puolelle? Brackleenia suihkuttamalla on helppo todeta imuvuodot koneen käydessä. Jos käynti muuttuu, eli käy hetkellisesti paremmin kun suihkuttaa ainetta niin hörii silloin edelleen ilmaa laipan välistä.
-
Mikä laippa tästä nyt on hiottu? Kaasarin laippa vai se bakeliitti? Kaikki pinnat pitää tietty olla suoria muuten tiivisteistäkään ei oo juurikaan hyötyy. Tuskin se bakeliitti hirveesti muotoonsa muuttaa mut on niitäkin tehty uusia ihan alumiinista kun käyttäjä hermostunu jatkuviin imuvuotoihin.
Jos kaasariin ei oo koskettu juurikaan niin viittais vahvasti imuvuotoon jostain välistä. Riippuu myös mitä kikkakolmosia se edellinen omistaja on tehny. Tuo solexi ei tunnetusti ole niitä parhaiten toimivia kaasareita muutenkaan et jos joku pikku vika tulee niin oireilee heti.
-
Tänään kävin tutulla korjaamolla näyttämässä vähän vanhemmalle asentajalle volvoa. Säädettiin ruuveista ohjeen mukaan, mutta ei vaikutusta. Otettiin taas kaasari pois ja putsattiin perusteellisesti ja tällä kerralla oli paineilmakin käytössä niin luulis lähtevän pienimmätkin roskat pois. Sen jälkeen auto taas käyntiin ja edelleen kävi huonosti . Ruuveja käänneltiin niin että saatiin pysymään tyhjäkäynnillä, mutta jokin on vieläkin pielessä :(. On se ny kumma ku imuvuodon korjaa niin käy vielä huonommin >:( tällä kertaa pätkii hiukan ajossakin, sitäkään ei ennen ollut..
Kaasarin laippaahan tässä on hiottu ja vaihdettu bakeliitin tiivisteet jo aiemmin.
Tyhjäkäyntisolenoidikin toimii, eli siinä ei ainakaan ole vika.
Ei kai tässä muu auta kuin viedä kaasutin ammattilaisen käsiteltäväksi.. ellei joku osaisi vielä kertoa jotain mikä voisi olla syynä.
-
Vaihda bensansuodatin ainakin. Jos ei soppa kulje niin ei kulje autokaan. Ainoo kaasariin liittyvä vika mikä tulee mieleen on et läppäakselin välistä ottaa ilmaa mut tässä tapauksessa tuntuu epätodennäköseltä.
Jos kaasari tuntus olevan kunnossa niin sit vika on muualla.
-
Pa suodatin vaihdettu juuri hiljattain. Kyl ny luulis vian olevan jossain kaasarissa kuitenkin kun tätä vikaa ei ollut ennenkuin korjasin imuvuodon kaasarin ja imusarjan välistä. Joskus aiemminkin olen irrottanut kaasarin ja laittanut takaisin useamman kerran, mutta silloin ei ole tämmöistä tullut (kerran nousi kierrokset aika roimasti ajossa, mutta normalisoitui kuitenkin vähän ajan päästä).
-
No ei vissii auta sit ku koittaa toisella kaasarilla jos meno paranis. Laita yv. Pitäs olla noita jokunen kappale jemmassa.
-
Onko sulla noita solexeja vai jonkun muun merkkisiäki mitkä vois sopia tähän kärryyn?
Täytyyppä kattoa, käyn huomenna kaasutin ammattilaiselle näyttämässä ja jos ei hän saa kuntoon ni sit uutta kaasaria vaan.
-
Ei nyt ole yleismittaria saatavilla, mutta auton käynnissä ollessa kun ottaa solenoidin liittimen irti niin käynti muuttuu selvästi eli eikös se silloin toimi? Aika kumma olisi jos olisi rikki kun aiemmin on kyllä toiminut hyvin, sen jälkeen ei ole tyhjäkäyntiä ollut kun otin kaasarin irti ja siitä sen kannen irti missä on koho. Kovasti putsasin jarrucleanerillä, mutta ei vaikutusta:S
Ei toimi, ( tai siis toimii mutta liitin irroittamalla moottorin pitäis sammua.) Eli pikaetädiagnoosina joutopiiri ei toimi oikein ja läppä on liikaa auki joutokäynnillä => kaasari on siirtymäpiirillä => säädöt on päin *vettiä.
Koska se solenoidi on jälkikäynnin estoa varten eli kun sammutat auton joutokäynniltä => solenoidi sulkee joutokäyntipiirin jolloin moottori ei saa polttoainetta ja täten ei voi käydä jälkikäyntiä.
-
Onko sulla noita solexeja vai jonkun muun merkkisiäki mitkä vois sopia tähän kärryyn?
Täytyyppä kattoa, käyn huomenna kaasutin ammattilaiselle näyttämässä ja jos ei hän saa kuntoon ni sit uutta kaasaria vaan.
Yks ainaki on tossa pöydällä vieressä ja toinen jossai paikassa hukka.
-
Nyt solenoidi toimii ainakin. Otin sen irti ja testasin sähköllä, samalla puhdistin tyhjäkäyntikanavat paineilmalla. Nyt volvo sammuu kun irroittaa liittimen solenoidista.
Se kaasutin expertti johon minun piti mennä niin pystyy tutkimaan sitä vasta viikon päästä... en tiedä onko se kauhean terveellistä ajaa sillä paljon nyt kun se käy huonosti ja pätkii ajossakin.
Mutta eipä varmaan auta kun odottaa siihen asti kun en tiedä muuta ketä huoltaa kaasareita.
-
Jos tyhjäkäyntikanavassa oli roskia, on niitä muuallakin. Kaasaria ei saa ihan puhtaaksi purkamatta. Varaa purkamiseen tarpeeksi aikaa, ja monta metriä hyvää hermoa. Yleensä menee purkaessa kohokammion tiiviste, ja uutta saa hakea kissojen ja koirien kanssa. Jostain lentää vieteri hukkaan tuntematon määrä pikkuosia mukanaan.
Osat tarjottimelle riviin purkamisjärjestyksessä. Kaikki osat pestään yksitellen mineraalitärpätillä tms. Rungon ala- ja yläosa puhalletaan paineilmalla kuivaksi kaukana pikkuosista.
Kootaan purkamiseen nähden käänteisessä järjestyksessä. Jos projekti keskeytyy, jatketaan heti, kun on päästetty avohoitoon.
-
Ei kyllä taida hermot riittää kaasarin purkamiseen, eikä aika. Sitä suosiol vaa luovuttais ja veis sitten viikon päästä kaasarihuoltoon. Saavat siellä laittaa vimotten pääl säätöihin.
-
Käytin volvoa naapurikorjaamossa ja sääsivät tyhjäkäynnin vimotten pääl, oli kuulemma säädöt aivan päin helvettiä sytytyksest lähtien, mutta viaksi jäi vielä nypyttäminen/pieni nykiminen tietyllä kierrosalueella tasakaasulla. Täytyyköhän kuitenkin avata kaasari kokonaan jos siellä on joku roska jäänyt, tai jostain syystä kalvo ottanut siipeensä. En kyllä usko että kalvo on mennyt, kun se on vaihdettu hiljattain.
-
Käytin volvoa naapurikorjaamossa ja sääsivät tyhjäkäynnin vimotten pääl, oli kuulemma säädöt aivan päin helvettiä sytytyksest lähtien, mutta viaksi jäi vielä nypyttäminen/pieni nykiminen tietyllä kierrosalueella tasakaasulla. Täytyyköhän kuitenkin avata kaasari kokonaan jos siellä on joku roska jäänyt, tai jostain syystä kalvo ottanut siipeensä. En kyllä usko että kalvo on mennyt, kun se on vaihdettu hiljattain.
Kahdesta 240:stä kokemusta silleen että kun säädettiin päästöt kohdalleen, meni auto hitusen laihalle. Päästölapun jälkeen pikkusen rikkaalle seosta niin taas mentiin.
-
Tosiaan tuli availtuu kaasaria muutaman kerran, kokeiltiin kaikenlaisii niksei kun höris ilmaa jostain. Syyksi selvisi että edellinen omistaja bakeliitti palan vaihdossa oli tiukannut kaasarin laipan mutterit turhan tiukkaan kun laippa oli vääntynyt joten hörppis väleistä ilmaa, joten hioin tämän laipan tasaseksi. Nyt kyllä tuntuu käyvän paremmin paitsi että ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan tai voi käydä nipinnapin, mutta kierrokset seilaa :o. Ennen tämmöistä ei ollut :( jonkunlainen asennusvirhe ilmeisesti... mikäs siinä voisi olla?
Tämä Solex Cisac eri versioineen on juurikin tyypillinen ns. Saksalaisten ensimmäinen kosto A.H.n jälkeen. Aivan sama onko se VAG.n tai BMW.n pellin alla. Se on ns kertakäyttöinen kaasutin ei kun oireilu alkaa siitä yleensä on mennnyt joku kalvo tai kuulaventtiili tms . Nämä aina edellyttäen että sitä yksinkertaista perussäätöä ei ole sotkettu. Polttoainepintaa ei ensimmäisenä kannata säätää. Näillä kohoilla on taipumus imeä polttoainetta itseensä jolloin se tulee raskaammaksi, eli se pitää aina tarkistaa että se on kunnossa.
Mitään ei tässä kannata alkaa perussäädön jälkeen säätelemään, jos ei ole tehtaan ohjekirjaa käytettävissä. Mitään osia tähän ei ole käytännössä saatavissa enää uutena. Näitä vaihdettiin aikoinaan uutena melkoisia määriä takuuna, eli tämä on susi jo syntyessään.
Se oli hätäratkaisu päästönormien kiristymisen aikana ja kun se on tyypillisen yleinen suomessa niin ongelmia on aina silloin tällöin. Nämä ovat ehjät kiven alla ,vai oletteko nähneet kenenkään myyvän toimintakuntoista eli ehjää kaasutinta.
Nuo bakeliittihommat ovat aina rikki kun nämä kiristetään aina liian tiukkaan ja rungot vääntyvät tai jopa murtuvat hushalkeamana sisältä minne ei näe koska ne kanavat on prässätty umpeen. Eli korjausmahdollisuuksia ei juuri käytännössä ole ammattimiehellekään.
Eli aina Volvosta kunnon tarkistukset brakeleanilla ennen kuin kaasuttimeen edes kosketaan muuten.
Minulta on viety väkisin jo ajat sitten ylimääräiset ehjät kaasuttimet ;)
-
Käytin volvoa naapurikorjaamossa ja sääsivät tyhjäkäynnin vimotten pääl, oli kuulemma säädöt aivan päin helvettiä sytytyksest lähtien, mutta viaksi jäi vielä nypyttäminen/pieni nykiminen tietyllä kierrosalueella tasakaasulla. Täytyyköhän kuitenkin avata kaasari kokonaan jos siellä on joku roska jäänyt, tai jostain syystä kalvo ottanut siipeensä. En kyllä usko että kalvo on mennyt, kun se on vaihdettu hiljattain.
"nypytys" saattaa olla oire kiihdytyspumpun kalvon huonosta kunnosta. Alipaine ei "pidä".
Itsellä oli samanlainen tyhjäkäynti ongelma 230k Solex Cisacissa: tyhjäkäyntiä ei ollut muutoin kuin kaasua painettaessa tai ryyppy päällä. Ongelma oli vuotava tyhjäkäyntipiirin alipainekalvo. Ongelma poistui kuin vaihdoin tyhjäkäynnin alipainekalvon (ja muut kaksi kalvoa). Korjaussarjassa tulee mukana tiiviste, neulaventtiili ja pari o-rengasta. Käytä ne.
Solex cisacissa on kolme kalvoa: rikastimessa vänkärin puolella edessä, kiihdytyspumpussa rintapellin puolella eli "takana" ja tyhjäkäyntipiirissä vänkärin puolella takana. Vaihda kaikki kalvot...
(melkein unohtui: ilmastoidussa versiossa on vielä yksi alipaine-ohjain kaasuttimen edessä kuskin puolella. Tämä kytkin lisää kaasua ja pitää kierrokset samana kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle)
Alipaineletkut ovat melko kestäviä , jäykkää muovia kun ovat, mutta niiden kumiset lliitokset hapertuvat. Bräkleen tai Gostart auttaa tarkastuksessa.
Solex Cisak, ainakin tämä 230k versio missä kiihdytyspumpun bensakanava on piilossa, on mielestäni kyllä melko luotettava vehje ainakin kytkettynä kärjettömään sytytykseen (Bendix Rex). 24 vuotta ja 400000km oli kalvoillakin ikää ennenkuin menivät vaihtoon.
b200k Solex Cisac korjausohjeet ovat kirjassa:
https://haynes.co.uk/catalog/car-manuals/car-techbooks/haynes-manual-carburettors
Tosin, kuten Kaziganth tuossa edellä jo mainitsi , Solex Cisac perussäädöillä pitää seoksen melko laihana. Elektroniikka huolehtii sytytyksen säädöstä ja EGR päästöistä. Päästöt ovatkin melko pienet vaikka tuo EGR on jo aikaa sitten tulpattu.
Tässä on foorumin juttua Solex Cisacista: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63151.0
Ja allekirjoittaneen originaalipostaus parin vuoden takaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37188.0
-
Vaihda bensansuodatin ainakin. Jos ei soppa kulje niin ei kulje autokaan. Ainoo kaasariin liittyvä vika mikä tulee mieleen on et läppäakselin välistä ottaa ilmaa mut tässä tapauksessa tuntuu epätodennäköseltä.
Jos kaasari tuntus olevan kunnossa niin sit vika on muualla.
Läppäakselivika paljastuu tippakannulla. Vahvaa öljyä läppäakseliin. Jos käynti paranee, vika löytyi. Perämoottorin vaihdeöjyä tai teräketjuöljyä.
-
Läppäakselivika paljastuu tippakannulla. Vahvaa öljyä läppäakseliin. Jos käynti paranee, vika löytyi. Perämoottorin vaihdeöjyä tai teräketjuöljyä.
Saman voi kyllä tehdä starttipilotillakin, käynti nousee kun sitä suihkii.
Hyvä neuvo tuo öljyjuttu, en ole moista vielä kuullu niin täytyy laittaa korvan taakse. Viisaammaks tullaan päivä päivältä. :)