Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Haro - 03.06.2015, 19:27:58
-
Tapaus nimeltä Volvo, ajettu 260tkm. Olen ollut ylpeä omistaja jo kohta viikon.
Mutkia tällä 100km matkallamme on ollut muutama.
Oikealta, edestä kuuluu metallinen kolahdus. Auton myynyt ihminen sanoi sitä kallistuksenvakaajan runkohelaksi, joka on mennyttä.
Tipautin auton eilen huoltoon, tänään soittivat ja sanoivat edestä menneen myös koiranluun ja alapallonivelen. Pistivät kuntoon ja laskua syntyi töineen 280, onko paljon? En osaa itse sanoa.
Kolina vaan ei loppunut. Kyseessä ei siis ollutkaan renkaan kannatukseen liittyvät osat, vaan asiallisen oloinen virolais korjaaja-kundi sai paikannettua vian moottorin tukikumeihin.
Ongelma on siis se, että moottori heijaa huomattavasti eteen ja taakse vaihde silmässä kiihdyttäessä. Kolaus kuuluu moottorin kolahtaessa johonkin osaan oikealla etukulmassa, en maallikkona tiedä korin osan nimeä, mutta kuitenkin pintamaalin värinen rungon osa.
Nyt tarvitsisi viisaammalta neuvoa. Mitkä kaikki tukikumit tulisi vaihtaa. Sivuttain moottori ei mielestäni heijannut mitenkään erityisesti, mutta eteen-taakse suunnassa hölmönkin silmään paljon.
Kiitos jo etukäteen jeesistä.
-Ellu
-
Huollon hintaan kommentoin, jos tuo on töineen ja osineen ihan olet saanut asialliseen hintaan.
Moottorissa on alhaalla kaksi tukikumia jotka vaikuttaa tuohon heijaukseen eniten oiekastaan, ne kannattaa vaihtaa... olikohan oikea nimitys moottorin alatukikumi edessä ja takana. Jakopään päässä on tukikumi joka pitää moottorin sen päädyn kuosissa, se maksaa reilummin mutta jos näyttää aikansa eläneeltä kannattaa sekin uusia, sitä tosin ei taija saada tarvikkeena... muut osat saa.
-
Ai 280e koiranluusta, helasta ja alapallon vaihosta : P ? ( Ilmeisesti merkkihuolto )
100e ylihintaa :o. Tuonki homman tekee tallissa tunkin varassa tunnissa kahessa.
-
Moottorissa on alhaalla kaksi tukikumia jotka vaikuttaa tuohon heijaukseen eniten oiekastaan, ne kannattaa vaihtaa... olikohan oikea nimitys moottorin alatukikumi edessä ja takana. Jakopään päässä on tukikumi joka pitää moottorin sen päädyn kuosissa, se maksaa reilummin mutta jos näyttää aikansa eläneeltä kannattaa sekin uusia, sitä tosin ei taija saada tarvikkeena... muut osat saa.
Samaa mieltä. Nuo on näissä ihan "perusvikoja"
Se korihela on aika ärsyttävä vaihtaa. Väittäisin, että tunkkihommina ei tunnissa vaihda.
-
Mistäs muuten nuo etu ja alatuet saa ? Ei ainakaan mätänetin sivulla tullu vastaan kun, jakopään puoleinen ja joku toinen.
Itselle piti vaihtaa jakopään puoleinen joka makso sen 100e^^ Ja vieläkin hieman kone täristää paikoillaan, riippuen asennosta.
-
Kannattaa ihan lenkillä koittaa kiristää sitä jakopuolen tukikumen mutteria. Mulla on kolissut se joskus ja oli vaan pirulainen jäänyt löysälle.
-
Ai 280e koiranluusta, helasta ja alapallon vaihosta : P ? ( Ilmeisesti merkkihuolto )
100e ylihintaa :o. Tuonki homman tekee tallissa tunkin varassa tunnissa kahessa.
No se noin1,5h tuntia siihen menee siellä merkkihuollossakin. 1h=92,50€ tuskin saa alkuperäisosia 90€ joten tuskin "ylihintaa" montaakaan euroa. Toiseksi , kaikki ei ole tehnyt koko ikäänsä autoremottia ja ei ole työkaluja.
-
No se noin1,5h tuntia siihen menee siellä merkkihuollossakin. 1h=92,50€ tuskin saa alkuperäisosia 90€ joten tuskin "ylihintaa" montaakaan euroa. Toiseksi , kaikki ei ole tehnyt koko ikäänsä autoremottia ja ei ole työkaluja.
Kaikki riippuu miten ne vanhat paskat lähtee irti :D Sinänsä työn ymmärrän ettei ole kallis, jos ovat merkkiosiakin vielä.
Ja mitä väliä onko joku tehnyt autoremonttia ikinä vai ei? En itekkää autoja huvikseen korjaile, kun niitä on työksi tullut laiteltua ^^ Pikku pajalla ihan yhtä pätevää ja ehkäpä jopa ammattitaitosempaa ja tekevämpää porukkaa.
Merkkiliikkeissä ne autot sattuu saamaan pelkästään valohoitoa osan ajasta ;)
-
Kannattaa ihan lenkillä koittaa kiristää sitä jakopuolen tukikumen mutteria. Mulla on kolissut se joskus ja oli vaan pirulainen jäänyt löysälle.
Siis tuo ei kolise mitenkään. Jos on paikoillaa vaikka pienessä ylämäessä niin täristää jonku verran.
Kattelin niitä kumeja kun olin öljyjä vaihtelemassa, niin kaikissa muissakin kumeissa halkeamia, eli vaihtokunnossa.
Onkos kukaan tilannut tuolta skruvatilta mitään : ) ? Näyttäis olevan kannakkeet eteen ja vaihteistolle.
-
Aihe on jäänyt minulta vähän unholaan, mutta vastaan nyt kuitenkin =)
Kolinasta pääsin melkein eroon.
Tukikumit menivät vaihtoon, mutta homma ei ollutkaan niin yksinkertainen.
Omat tukikumit olivat siis melko päreinä, mutta ongelma ei ollutkaan niissä.
Itse MOOTTORIN KIINNITYS pultit olivat mennyttä. Korjaaja naureskeli, ettei ole eläessään nähnyt sellaista räpellystä, minkä hän löysi.
Hajonneet tukikumit eivät luonnollisesti jousta, joten seuraavana "joustajan vuorossa" oli moottorin puolen kierteet. Koko mennyt 8mm->9mm.
Pulteissa ei luonnollisestikaan ollut enää kierteestä jäljellä, kuin muisto. Joku kotinikkari oli sitten vetänyt vähän jokapuolelle pientä tilkettä, niinkuin hirsimökeissä tulisi käyttää, tähän hommaan hän oli valinnut nippusiteitä. Ei siis kokonaisia nippusiteitä, vaan sellaisia 4 cm pätkiä vähän sinnetänne horoissa rei'issä. Loppusilaus oli tehty laittamalla kemiallista metallia joka väliin.
Onneksi tästäkin hirvityksestä selvittiin, mekaanikko-Mikko työsti isomman kierteen reiät ja luonnollisesti vaihtoi pultit kierteellisiin malleihin.
Vanhat pultit ovat kuulemma edelleen säästössä, ovat niin komean näköiset.