Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: massamaahinen - 03.06.2015, 23:00:19

Otsikko: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: massamaahinen - 03.06.2015, 23:00:19
Olen jo jonkin aikaa kituutellut 960 II -97 akun kanssa kun ajan lyhyitä matkoja ja olen
rakennellut autoon kaikenlaisia lisähärpäkkeitä radiolähettimistä sun muista lähtien, eikä
sähkö tunnu aina riittävän. Nyt kun vanha akku sanoi lopullisesti itsensä irti, ostin uuden.

TM:n akkutestit kovasti näyttivät puoltavan Trane-merkkistä akkua ja sitä kuulemma käyttävät 
esim. poliisit ja muut joilla on paljon ylimääräisiä kulutuslaitteita autossa. Niinpä sellaiseen
sitten päädyin. Koska autoon mahtuu sopivasti 80 Ah akku 60 Ah tilalle, ostaa pläjäytin
sellaisen. Hyvin meni paikoilleen. 30% ylimääräistä kapasiteettia ei ole Suomessa pahitteeksi.
Ettei mene liiaksi mainostuksen puolelle, niin löydätte testit Googlella: TM akkutesti pdf

Koska ajan lyhyitä matkoja ja on paljon kulutuslaitteita, lataan akkua erillisellä 5A CTEK:llä,
joka on kiinteästi asennettuna autoon. Siinä on verkkojohtona kumikaapeli jolloin sitä saa
käyttää myös ulkotiloissa. Muovista verkkojohtoa ei saa käyttää ulkona kuin ehkä lämpimällä
ilmalla kunnolla valvotusti lyhyen aikaa. Laturi sijaitsee apukuskin penkin alla ja siitä menevät
piuhat akkuun, jossa tärkeä 10A sulake.

Tämä ei ole mikään mainos, mutta ostin akun  http://suomenakut.fi/akut/auton_akut/trane_akut (http://suomenakut.fi/akut/auton_akut/trane_akut) 
ja se tuli yhdessä päivässä bussipaketilla. Hintakin oli mielestäni asiallinen 120 euroa. Katsotaan
nyt sitten,  onko akusta siihen mitä lupaavat.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/trane.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/trane2.jpg)
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: kempula - 04.06.2015, 10:46:16
Itselläkin taitaa olla akun osto edessä ennen pakkasia ja juurikin tranen akkua suunnitellut. Taitaa mennä tilaukseen tuolta kun hinta näyttää olevan hyvinkin kohdillaan :)
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: Pyssy - 04.06.2015, 12:50:15
80 Ah on jo sellainen kapasiteetti, että kioskireissun ajaksi ei tarvitse radiota ja ajovaloja sammuttaa.

Jos alkaa tuntua siltä, ettei akun vaihto auttanut, pitää hankkia suurempi laturi.  Voi tietysti olla, että vanhan akun ottoteho jäi pienemmäksi kuin laturin antoteho.

Laturin teho pitää olla suurempi kuin kaikkien sähkölaitteitten yhteenlaskettu teho.  Lyhytaikaisesti (alle 20 % ajasta) käytettävät laitteet voi jättää pois laskelmasta.  Laitteitten teho ilmoitetaan usein watteina, laturin virta ampeereina.  Wattimäärä on ampeerimäärä kertaa volttimäärä.  Volttimääräksi voi autossa "aina" olettaa 12 V (joskus 6 V tai 24 V).
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: HammerDown - 11.06.2015, 22:16:42
Itsekkin aloin syystalvella mieluilla isompaa akkua vanhan tultua tiensä päähän, juurikin lisääntyneen pätkäajon, tolppapaikattomuuden ja ajoittain tarvittavan lisävirran takia. Ajoin talven aikana kolme tallin nurkkiin jäänyttä vanhaa akkua loppuun ja etsiskelin sopivaa, mahdollisimman suurikapasiteettista akkua, mutta maksimileveyden takia ampeeritunnit jäivät järjestään ~70 tuntumaan.

Sitten laskin, että yhden hinnalla saan kaksi 55Ah akkua, joten taidan syssymmällä heittää toisen taka-akselin päälle virtakaapelin jatkoksi.  ::) Akkujen hinnat tuntuu nousevan aika jyrkästi kapasiteettia kohden ns. vakiokokojen jälkeen.
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.06.2015, 22:46:58
Itsekkin aloin syystalvella mieluilla isompaa akkua vanhan tultua tiensä päähän, juurikin lisääntyneen pätkäajon, tolppapaikattomuuden ja ajoittain tarvittavan lisävirran takia. Ajoin talven aikana kolme tallin nurkkiin jäänyttä vanhaa akkua loppuun ja etsiskelin sopivaa, mahdollisimman suurikapasiteettista akkua, mutta maksimileveyden takia ampeeritunnit jäivät järjestään ~70 tuntumaan.

Sitten laskin, että yhden hinnalla saan kaksi 55Ah akkua, joten taidan syssymmällä heittää toisen taka-akselin päälle virtakaapelin jatkoksi.  ::) Akkujen hinnat tuntuu nousevan aika jyrkästi kapasiteettia kohden ns. vakiokokojen jälkeen.
Tuossa kahden akun järjestelmässä voi sit tulla se eteen, että toinen akku latautuu enemmän kuin toinen. Aikoinaan pajerossa piti vaihtaa akkuja päikseen, kun se tuppasi lataamaan toista paremmin. Myös duuni transvestiittiin joutui teettämään siltauskiskot, kun webasto tyhjensi toisen akuista.
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: Jortsi - 11.06.2015, 23:02:57
Kahden akun systeemi kannattanee tehdä niin, että toisen saa kytkettyä pois pelistä virran ollessa pois päältä. Jää vähän pelivaraa ylläreihin. Maastureissa (ja muissa) missä on kaksi akkua, niin toinen on poikkeuksetta jonkun verran huonompi. Ei välttämättä startatessa huomais eroa, mutta testerillä näkee.

Tranelta saa yleensä eniten ampeeritunteja kokoon nähden  :)
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: Chall - 11.06.2015, 23:27:45
Exiden akkuja itse käyttänyt, samat Ah määrät tuntuu olevan lähes kaikilla valmistajilla nykyisin. EB712, 71Ah nyt 3 autossa käytössä, ei valittamista viimesen 2 vuoden ajalta.
Kuitenkin jäänyt valoja päälle autoon yms, aina lähtenyt käyntiin. Noita kun edullisesti satun saamaan :)
Seuraavaksi kyllä tulossa Optiman yellowtop tai redtop. Vaikka maksaakin enemmän niin kestää myös monta kertaa enemmän kuin normaali akku
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: HammerDown - 11.06.2015, 23:53:51
Exidestä ei kyllä jäänyt pahaa sanottavaa. 7-8 vuotta palveli luotettavasti ja oli autossa jo ostettaessa. Pari päivää saattoi rokit soida tallilla ja aina jaksoi potkaista käyntiin, E ei tosin paljoa tarvitsekkaan.
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: paku97 - 12.06.2015, 09:06:26
Ikävä kyllä, noi Optimat on yli mainostettuja, ja noiden hinnallahan saa 2 kunnon akkua. :hello:
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: Kojontti - 13.06.2015, 10:14:44
Ikävä kyllä, noi Optimat on yli mainostettuja, ja noiden hinnallahan saa 2 kunnon akkua. :hello:

Ja yhtä ikävää ettei muista akuista irtoa samaa kylmäkäynnistysvirtaa. Exideltä tulee ihan varmasti vastaavia rullakennoakkuja kun optiman patenttisuoja päättyy...
Otsikko: Vs: Isompi akku kehiin
Kirjoitti: TuomasR - 13.06.2015, 22:13:35
Ja yhtä ikävää ettei muista akuista irtoa samaa kylmäkäynnistysvirtaa. Exideltä tulee ihan varmasti vastaavia rullakennoakkuja kun optiman patenttisuoja päättyy...

Exidellä on ollut itse asiassa jo pitkän aikaa markkinoilla maxxima akut, jotka on samantyyppisiä rullakenno AGM-akkuja :) Tuommoinen maxxima oli mulla edellisessä 940 td:ssä, ja oli kyllä hyvä akku. Pyöritti -30c kelillä nätisti kutoskonetta, vaikka akun koko oli vain 50Ah. Ja virranantokyky pakkasessa pysyi hyvänä sen mitä oli 3-4 vuotta autossa paikoillaan, kunnes auto tuli myytyä. Edellisessä bannerin 100 Ah:n akussa tuli ongelmia juuri tuon kylmävirranannon kanssa. Lämpöisillä keleillä pärjäsi ihan hyvin, mutta kovemmilla pakkasilla meni ihan kyykkyyn, vaikka oli vain pari vuotta vanha akku.

Tuo maxxima oli vielä aika edullinen siihen aikaan, noin 150e. Nyt on tainnut muuttua tuon maxximan mallinimi, taitaa olla jokin Start AGM nimeltään.