Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: anatoli - 15.06.2011, 17:36:43
-
Onko olemassa keinoja selvittää saksan tuonti v70:n mittarilukeman oikeellisuutta? Hivenen epäilyttää olisiko -04 vuosimallin D5:lla ajettu alle 120 tkm... Jonkinlainen huoltokirja on mukana, mutta sen oikeellisuudesta ei varmaan kukaan vastaa. Siniselle soittaessani kertoivat, etteivät he saa selville mistään, onko mittarilukemaa käsitelty :-[
Mistä kohtaa auton tekniikasta erottaisi varmimmin, onko se kulkenut 100 vai kenties 300 tkm?
Asiaa on varmaankin joskus käsitelty areenalla, mutta pikaisella haulla ei ottanut silmään.
-
Kyllähän tuollaisesta pitäisi piuhan päässä nähdä paljonko on todellisuudessa ajettu. Vertaillen esim. saman ikäisestä ikäisestä passatista nähdään jopa se kuinka monesti konepelti on avattu..
-
Kyllähän tuollaisesta pitäisi piuhan päässä nähdä paljonko on todellisuudessa ajettu. Vertaillen esim. saman ikäisestä ikäisestä passatista nähdään jopa se kuinka monesti konepelti on avattu..
Heh. Siihen passattiin saa netistä ostettua laitteen, millä saa ohjelmoitua mittariin ihan mitä huvittaa. Esim. täältä http://www.codecard.lt/. Jos kaiken saa ohjelmoitua, niin ei ihan sokeasti kannata luottaa näkemiinsä kilometreihin ym. :nohnoh
Anatolille voisin väittää ettei volvonkaan kohdalla ole mikään mahdottomuus väärentää kilometritietoja.
-
Mikäli mittarilukemaa on muutettu, eikä vikakoodeja ole nollattu, voi joidenkin vikakoodien tarkemmissa tiedoissa olla tallentuneena vikakoodin tallentumishetken kilometrit, näistä voi päätellä, mutta ei voi tietää oikeaa lukemaa.
-
Jos on merkkihuollossa huollettu, tallennetaanhan heillä koneelle kaikki mitä on autolle tehty milläkin kilometrilukemalla ja luulisi, että sieltä saisi tiedon. Mutta jos on Saksan tai Italian tms. tuliainen, niin sittenpä on selvittäminen.
-
Jos itsellä ei ole mahdollista tehdä perusteellista kunnon arviointia, niin suosittelisin viemään auton perusteelliseen kuntotestiin (mieluiten myyjän kustannuksella) paikkaan , jossa on myös tarvittavat diagnostiikka aparaatit ja olla itse kuntotestaajan seurana koko kuntotestin ajan.
-
Suomiautojen kohdalla katsastuksissa kerättyjen mittarilukematietojen hakupalvelu voisi auttaa myös:
http://www.a-katsastus.fi/Palvelut/Sivut/matkamittarilukemat_tiedustelut_puhelimitse.aspx
-
Anatolihan kyselee saksa-auton kilometrien perään, ei "suomi-autojen".
Suomi-autoissa on tosi harvinaista kilometrien rukaaminen.
-
Anatolihan kyselee saksa-auton kilometrien perään, ei "suomi-autojen".
Suomi-autoissa on tosi harvinaista kilometrien rukaaminen.
Minä onnistuin kyllä olemaan täysin lukematta, että kyseessä on Saksasta tuotu auto, vaikka tuollahan se selvästi kyllä sanotaankin. Pitäisi varmaan uusia rillit. :-[
-
Minä onnistuin kyllä olemaan täysin lukematta, että kyseessä on Saksasta tuotu auto, vaikka tuollahan se selvästi kyllä sanotaankin. Pitäisi varmaan uusia rillit. :-[
No, ovatpahan seuraavalle lukijalle kirjoitettuna, jolla ehkä suomi-auto :)
-
luin että bemareissa mittareiden lukema muutos tehdään näin: lukema tallettuu 3 eri paikkaan, mm avaimeen, ja aina korkeiman lukeman mukaan tiedot tallentuu näihin.
jolloin muutetaan mittariin lukema 999998 avain paikalle jolloin avaimeen tulee sama lukema kuin mittarissa. tämän jälkeen ajetaan pari kilometriä jolloin lukema on 0.
tämän jälkeen voi laitaa minkä tahansa lukeman mittariin ja kaikki päivittyy sen mukaan.
-
Kokeneelle volvoihmiselle tulee kyllä äkkiä autoa tutkittuaan fiilis ajetuista kilometreistä. Tästä esimerkkinä vaikka dieselin suuttimien kuntoon perustuva käyntiääni, kaikenlaiset alustan osien kunto, sähkömoottorien kollektorit, polkimien pinta, auton maalipinta, tuulilasin naarmuisuus ja vaikka mikä yksityiskohta kuten käytön jäljet verhoilussa ja istuimissa.
-
Niin tai jos auto on ollut taksina. Tammikuussa tulin taksillla hesasta , vajaat 300km, niin oli aikaa jutella taksikuskin kanssa. Kuski oli renki ja kertoili kun tuli puhe takseista ja vaihdosta että kyseinen peli jolla tultiin (mittarissa oli vajaat 100thkm) ollut alla 3kk. Auto oli sisältä ja päältä kuin uusi. Kuulemma vuodesta kahteen tai puolen millin kohdilla menee vaihtoon yleensä eikä niistä tiedä kuin takalaatikon ja takaovien saranoista paljonko on ajettu jos ei mittariin katso. :)
-
Heh. Siihen passattiin saa netistä ostettua laitteen, millä saa ohjelmoitua mittariin ihan mitä huvittaa. Esim. täältä http://www.codecard.lt/. Jos kaiken saa ohjelmoitua, niin ei ihan sokeasti kannata luottaa näkemiinsä kilometreihin ym. :nohnoh
Anatolille voisin väittää ettei volvonkaan kohdalla ole mikään mahdottomuus väärentää kilometritietoja.
Tuota en kiistä, mutta tarkoitus oli havainnollistaa mitä kaikkea muistiin tallentuu. Eli kilometrien määrän ei pitäisi olla vaikeaa. Ja helpointahan näissä on vaihtaa mittaristo, ellei ole mahdollista ohjelmoida.
-
Sakemanni(tai jonkun muun maan kansalainen) osaa vaihtaa tarvittaessa kuluneet osat toisiin ja tehdä huoltokirjan. Satkun puuttumista ei ammattilainenkaan välttämättä erota, ikävä kyllä.
Hyvällä onnella historia saattaa löytyä korjaamoilta mutta jos "väliöljynvaihtoja" tehdään muualla kuin leiman antaneissa liikkeissä ja mittarin ruuvaus tehdään uudesta lähtien (kuten yleensä) on pirun vaikea päästä jäljille tuota kautta. Ainoa on tosiaan Miksun kertoma tapa tai sitten takuutietoihin pääsy ja sitä kautta epäloogisuuden löytyminen, vrt huolto pvm ja takuukorjaus ja km lukema.
Henkisesti varautuu ostamaan enemmän ajetun auton tai skippaa koko jutun kuuluu mun neuvo.
-
Tuon ikäisissä volvoissa jos cem ja dim yksikköön tallentunut ajomäärä poikkeaa toisistaan riittävästi niin tallentuu vikakoodi, ajomatka manipuloitu.
-
Tuon ikäisissä volvoissa jos cem ja dim yksikköön tallentunut ajomäärä poikkeaa toisistaan riittävästi niin tallentuu vikakoodi, ajomatka manipuloitu.
Sille vikakoodille on sellainen tallentumisehto, että se on mahdollista tapahtua muutenkin, esim. sähkökatkos yksikössä.
Vikakoodit nollaamalla senkin saa pois, eikä mielestäni tallennu ajomatka tuon vikakoodin kohdalla.
Toki, jos on tuontiauto, eikä ole ennen vielä vikakoodeja nollattu ja tuo koodi löytyy, niin on se aika varma, että johonkin päin on metrejä muutettu.
-
Joskus jouduin irrottamaan ABS-elektroniikan kampaliittimen, erään vian takia, jolloin huomasin että mittariston kokonaiskilometrimäärä ei enää kasvanut vaikka autolla ajoi miten pitkiä matkoja tahansa. ABS-jarrut ei tietenkään toimineet, mutta en niitä silloin tarvinnutkaan... Auto on S80 T6
-
Kiitokset vastauksista. Onkos kukaan testannut näitä katsastuksen autotohtoreita tai K1:n autotestiä, tai muuta "virallista tarkastusta"? Saako niistä muuta irti (mitä ei itsekin pienellä tutkimisella ja koeajolla huomaa) kuin mojovan laskun?
-
Kiitokset vastauksista. Onkos kukaan testannut näitä katsastuksen autotohtoreita tai K1:n autotestiä, tai muuta "virallista tarkastusta"? Saako niistä muuta irti (mitä ei itsekin pienellä tutkimisella ja koeajolla huomaa) kuin mojovan laskun?
Rahansa arvoista, riippuu tietenkin omista taidoista.
-
Rahansa arvoista, riippuu tietenkin omista taidoista.
Ja laitteista. Kyllähän noihin kuuluu sellaisia testejä joita ei ihan autoliikkeen pihalla tai kotitallissa tehdä.
-
Vanhempaan V70 kun vaihtaa esim mittariston niin oikeita kilometrejä ei löydy testerillä mutta uudempiin tallentuu kolmeen yksikköön kilometrit ja ainakin tampereella näkivät oikeat kilometrit... Mittariin vaihtuu auton alkuperäiset kilometrit. Voi toki jo löytyä kehittyneempiäkin laitteita joilla saa nollattua myös ECUn yms boxit...
Lisäys:Tai sitten ei vaihdukkaan jos on toinen mittari samanlaisesta autosta ja samoilla ohjelmilla... Jos vaihtaa mittariston ja uudessa vähemmän kilometrejä kuin vanhassa niin tulee vikakoodi mittarilukema manipuloitu ja jos enemmän niin ne vain tallentuu muille yksiköille... :idiot2:
-
Itse kävisin kyselemässä merkkiliikkeestä takuuhistoriaa alustanumeron perusteella. Jos merkintöjä löytyy niin helppo vertailla mahd. huoltokirjan merkintöihin...jos sitä huoltokirjas ylipäätään löytyy.