Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: K-Mikko - 08.06.2015, 15:54:08

Otsikko: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: K-Mikko - 08.06.2015, 15:54:08
Terve

Ostin viikonloppuna 2002 vuosimallin V70 Volvon D5 koneella. Edellisellä omistajalla oli heti käynnistämisen jälkeen syltännyt apulaitehihna jakohihnan väliin. Jako käynyt X määrän sekaisin. Laitettu uudet hihnat ja jako kohalleen. Nyt lähtee hyvin käyntiin, mutta käy neljällä. Paisuntasäiliön sisäpinta on öljyinen, mutta en tiiä onko kansipahvi mennyt jo ennen tätä tapahtumaa. Olispa hienoa jos selviäis pelkillä venttiilinvaihdoilla, mutta olen myös varautunut kannen vaihtoon. Jännitys tiivistyy kun kohta pääsee purkamaan. Mitä arvelette että löytyy?
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin
Kirjoitti: Nortti - 08.06.2015, 16:24:06
Tulee usein kallis remontti. Venttiilit ovat kohtisuoraan ylöspäin joten ne ovat yleensä ehjiä vaikka mäntä nuijii ne väkisin ylös. Heikoin lenkki on venttiilien keinuvipujen tukitapit. Ne ovat öljykanavassa ja öljynpaineella poistetaan välykset nolliin. Tuon tukitapin paikka yleensä halkeaa ja tappi ja metallinpalasia on siellä jossain nokka-akselin alla pohjalla.

Myös keinuvipuja tuossa tapahtumassa katkeaa.

Periaatteessa kantta voi hitsatakin, mutta onnistuminen riippuu tekijän taidoista.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin
Kirjoitti: K-Mikko - 09.06.2015, 22:32:38
Noniin nyt on purettu venttiilikoppa pois. 1. sylinterin etummaisten venttiilien keinuvivut oli kumpikin poikki. Tuo kannen sisässä, öljykanavassa oleva tappi, ainakin liikkui herkästi kun magneetilla sitä liikuttelin eli toivottavasti kanteen ei ole tullut vahinkoa. Mitään muuta silminnähtävää vahinkoa ei ollut. Pakkohan tuo kansi on käyttää ylhäällä ja purkaa, mutta toivotaan toivotaan. Parit kuvat tähän:

http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20D5%20kansiremontti/image.jpg1_zpsu3z52i5t.jpg


http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20D5%20kansiremontti/image.jpg2_zps53mrdpne.jpg


http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20D5%20kansiremontti/image.jpg3_zpsdzkqcgwy.jpg

Avasin myös imusarjan päältä kannen ja olipa törkyä paljon vaikka ajettu vasta 295tkm. Kuva siitäkin:


http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20D5%20kansiremontti/image.jpg1_zpsgnry4jvr.jpg


Pakko tulpata samalla tuo EGR.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin
Kirjoitti: Nortti - 10.06.2015, 21:31:54
Ei siellä sitten muutakaan vikaa ole jos nuo tapin reunat ovat ehjät. Venttiilien suoruus on helppo todeta mittaamalla puristuspaineet.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin
Kirjoitti: jleino - 16.06.2015, 10:35:06
Onpa kamalan näköistä sotkua tuo imusarja. Pistähän kuva kuinka tulppasit tuon egr:n niin osaa sen itekin omaan tehdä.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin
Kirjoitti: virkpe - 16.06.2015, 15:49:11
Tarkista myös mihin Nortti viittasi että on ehjiä
(http://i214.photobucket.com/albums/cc258/virkpe/nostimen%20pesauml.jpg)
kuvasta näkee mistä saattaa murtumia löytyä.
Ja tarkista että kiristin rulla on pysynyt lohkossa kiinni.
Jos noissa edellä mainituissa ei ole vikaa ja puristus paineet kunnossa, tuskin kantta tarvitsee irrottaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin
Kirjoitti: K-Mikko - 17.06.2015, 22:35:47
Sorvarilta odottelin moottorin lukitustappeja pakonokka-akselille ja kampiakselille niin siinä tuli purettua ahtoputkia ja EGR järjestelmää lisää. Pistän vähän taas kuvia tähän:

Tämä on se alumiininen haarakappale mihin tulee liitokset intercoolerilta ja EGR:n jäähdyttimeltä ja mistä jatkuu ahtoputki suoraan imusarjaan:

http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/image.jpg2_zpswxlp7tww.jpg

Tältä näyttää EGR:n jäähdytin liitoskohdastaan tuohon edellisen kuvan alumiiniseen haarakappaleeseen:

http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/image.jpg3_zps8ibfuymk.jpg

Ahtoputken vasemmalla puolella näkyvä suorakaiteen mallinen mokkula, jossa on vesiletkuliitokset ylhäällä ja alhaalla sekä sähkökela päällä on EGR:n jäähdytin. Ite otin kokonaisuutena tuon irti. Se on lisäksi kiinni kannessa kahdella pultilla ja pakosarjan ja jäähdyttimen välissä on noin 10cm mittainen metallihaitariputki laippaliitoksella. Itellä kun on tässä vaiheessa jo purettu nokka-akseleiden päistä alipainepumppu ja Commonrailin korkeapainepumppu pois niin tilaa on aika ruhtinaallisesti irrotella tuo EGR jäähdytin.

http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/image.jpg2_zpsnexgsqpp.jpg

Tässä näkyy tuo haitariputken päässä oleva laippaliitos kun EGR jäähdytin on poistettu edestä. Tuohon väliin laitan itse noin 0,7mm metallilevystä leikatun umpilaipan.

http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/image.jpg1_zpsehyk9hyc.jpg

Pesua tulee siis aika paljon lisää jos haluaa saada kaikki paikat puhtaaksi.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: Nortti - 18.06.2015, 07:18:48
Kun nuo puhdistat, niin voi ajella parisataatuhatta eikä tarvitse miettiä mitään egr-tulppauksia. Omalla D5:lla on ajettu 555tkm eikä vielä ole ilmennyt tarvetta egr:n tulppaamiseen.

Lukitustapeista senverran että aika priimasti pysyy kaikki akselit paikoillaan ilman mitään lukitustappeja. Samoin jakomerkit ovat näkyvissä niin ettei virhettä tule jos niitä osaa oikeasta suunnasta katsoa.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: volvotdi - 18.06.2015, 15:18:41
Ja kannattaa muistaa, että EGR tulppaus vaatii ohjelman muutoksen tai saa kaveriksi häiriövalon.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: virkpe - 18.06.2015, 15:27:00
Ja kannattaa muistaa, että EGR tulppaus vaatii ohjelman muutoksen tai saa kaveriksi häiriövalon.
Ei noin vanhassa joka on kirjoituksen aloittajalla.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: K-Mikko - 18.06.2015, 22:05:07
Näin olen itekki ymmärtäny että 2002 vuosimallin ei pitäis sytyttää vikavaloa tulppaukse takia. Itellä oli joku aika sitten 1.9 TDI Passatti ja siitä tuli EGR tulppauksen jälkeen pirun kylmä talvella. Ei lämmöt meinannu nousta keskelle millään. Se on ainoa asia mikä tässä Volvon kanssa vähä mietityttää...
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: remes - 19.06.2015, 07:11:40
Ei mullakaan vikavaloa sytyttänyt tuossa -04:ssa mutta vikakoodi kyllä löytyi. Liekö näissä sitten eroja?
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: jleino - 20.06.2015, 11:21:16
Hienot kuvat ja kommentit, kiitos!

Löysin myös pari hyvää ohjetta aiheesta (irroitus ja puhdistus) ja olen ajatellut että puhdistan tuon enkä tulppaa kuten aiemmin kommenteissa mainittu.

https://www.youtube.com/watch?v=Pd3_zvDNq9Y

https://www.youtube.com/watch?v=B5uHyGiojV0

Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: volvotdi - 20.06.2015, 13:16:18
Ei noin vanhassa joka on kirjoituksen aloittajalla.

No joo voi olla ohjelmaversiosta sitten kiinni kun oma -02 D5 sytytti valon kun EGR:n tulppasin ja on tuossa muitakin ollut, mutta kokeilemalla selviää.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: virkpe - 20.06.2015, 18:27:20
No joo voi olla ohjelmaversiosta sitten kiinni kun oma -02 D5 sytytti valon kun EGR:n tulppasin ja on tuossa muitakin ollut, mutta kokeilemalla selviää.
Voi olla että jokin ohjelmassa tekee sen että toiset reagoi ja toiset ei.
Omani oli -02 ja se ei reagoinut.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: jari2407 - 20.06.2015, 19:29:57
Mulla kans 02 ja ei ilmotellu mitää.
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: renek - 25.06.2015, 19:46:00
Tänään tulppasin omasta kun jumitti venttiilin ja eikä jaksanut alkaa purkamaan ja putsaamaan. Vikavaloa ei anna, mutta ajotietokoneen näyttöön tulee 10km ajon jälkeen viesti "Päästöt suuret vaatii huollon" ei kuitenkaan vaikuta mitään. Koodia en nyt ulkoa muista mutta "EGR Ilman virtaus alhainen"

Edit. -02 D5
Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: K-Mikko - 06.07.2015, 23:48:36
Nyt kun on kesäloma ja Audi on katsastettu niin on taas Volvon vuoro. Tänään otin jakopään auki ja irrotan nokka-akselit. Oli pakonokan 2. Pukki menny poikki:

http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20D5%20kansiremontti/image.jpg1_zpspllwxjdd.jpg

Käytin kaikki nostajat ja keinuvivut kädessä, mutta edelleen noiden 1. Sylinterin imuventtiilien katkenneiden keinuvipujen lisäksi muuta vahinkoa ei ollut. Vaihdan tuon pukin ja ykköspytyn imuvenan keinut ja kakkospytyn pakovenojen keinut varmuudenvuoksi. Huomenna käyn tilaamassa osat ja keskiviikkona ehkä jo kasaamaan :)

Otsikko: Vs: V70 D5 Apulaitehihna jakohihnan väliin / EGR tulppaus
Kirjoitti: K-Mikko - 27.09.2015, 10:15:48
En ole muistanu tänne raportoida että Volvo tuli kuntoon noiden kahden keinuvivun ja yhden nokka-akselin laakerikannen vaihdolla. Laakerikansia ei saa erikseen uutena mistään, mutta purkuosia onneksi löytyy. Tietysti tein täyden jakopään huollon jne.
EGR jäi sitten tulppaamatta kun en tienny kuinka kylmä tuosta olisi talvella tullut.