Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: donk - 15.06.2011, 21:15:32

Otsikko: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: donk - 15.06.2011, 21:15:32
Vanhalla foorumilla on hyvä ohje jakohihnan vaihtoon (linkki alla). Mutta eikös kohdat 13 ja 14 pitäisi tehdä toisinpäin, eli ensin säädetään kristin ja sitten vasta kiristetään nokka-akselin hihnapyörä. Muutenhan kiristys tapahtuu lukittua pumppua vasten? Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. hommeli.

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Wilsa - 16.06.2011, 08:22:28
Vanhalla foorumilla on hyvä ohje jakohihnan vaihtoon (linkki alla). Mutta eikös kohdat 13 ja 14 pitäisi tehdä toisinpäin, eli ensin säädetään kristin ja sitten vasta kiristetään nokka-akselin hihnapyörä. Muutenhan kiristys tapahtuu lukittua pumppua vasten? Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. hommeli.

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15

Kääntää sillä vastavääntimellä vastaan nokkapyörää kiristäessä niin ei mene pumppua vasten. Toki voi sen nokkapyörän kiristää momenttiin myöhemmässäkin vaiheessa kuin tuossa ohjeessa.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: donk - 16.06.2011, 15:03:53
Taisin ilmaista asian vähän huonosti. Tarkoitan että kun hihnan kiristää kiristimellä ja nokka akelin hihnapyörä on paikallaan ja pumppu lukittu niin hihnan keulan puoleinen puoli ei pääse kiristymään, tai jos ei käytetä kampiakselin lukitustyökalua niin kampiakseli saattaa pyörähtää nokka-akseliin nähden jolloin kullakin kiristyskerralla kampi- ja nokka-akselin keskinäinen asento hieman muuttuu? Oletan että kampiakselin hihnapyörässä on kiila.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 16.06.2011, 15:27:54
Oot aivan oikeassa, juuri noin päin se kuuluu tehdä, kuin ajattelitkin.

Tosin, jos tarkasti haluaa kohdalleen kampi-nokka linjan, niin silloin pitäisi nokka-akselin takapäästä työkalua apuna käyttäen asettaa nokka ns. nollakohtaan.
Sama sitten vauhtipyörän merkistä kampi kohdalleen.
Lopuksi pumpun kellotus ja sen jälkeen testerillä dynaaminen ajoituksen tarkastus ja ajoituksen hienosäätö.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: donk - 17.06.2011, 06:12:41
OK, kiitos! Nokan säädön tarkastus onnistunee varmaan ilman työkalua? Vanhalla foorumilla kertoivat että nokka-akselin pumpun puoleisessa päässä on ura jonka tulee olla kannen suuntaisesti, siis kun hihnapyörä ensin irroitetaan. Vai lieneekö hankala saada kotityökaluilla hihnapyörä takaisin paikalleen?
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 17.06.2011, 06:59:52
Ei se takaisin saanti nyt niin hankala lie, vastaava kartio siellä on, kuin jakopäässä, mutta ohjeen mukaan se nokka-akselin kohdalleen laitto tehdään erikoistyökalulla (lattarauta tyyppinen työkalu) joka asetetaan noka-akselin uraan ja tarkasti nokka-akseli rakotulkkien avulla linjaan kannen kanssa.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 17.06.2011, 08:37:44
... vastaava kartio siellä on, kuin jakopäässä...

Voi että mä olen tätä päivää odottanut :2funny: Miksu väärässä :nohnoh

Nokan takapäässä ei ole kartiota, vaan pinta on tasainen lukuunottamatta sitä ajoitusuraa.

Ilman jonkinlaista lukitustyökalua on mahdotonta saada kampiakselin keskipultti riittävän kireälle. Vaihde päällä jarrua vasten vääntämällä ei onnistu.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 17.06.2011, 14:53:45
Voi että mä olen tätä päivää odottanut :2funny: Miksu väärässä :nohnoh

Nokan takapäässä ei ole kartiota, vaan pinta on tasainen lukuunottamatta sitä ajoitusuraa.

Ilman jonkinlaista lukitustyökalua on mahdotonta saada kampiakselin keskipultti riittävän kireälle. Vaihde päällä jarrua vasten vääntämällä ei onnistu.

No hitto, näinhän se onkin, piti oikein kuvasta vielä katsoa ja suora pintahan se on :)
Väärin sanomani tuossa kohtaa ei onneksi muuta mitään, jokatapauksessa se hihnapyörän pultti on saatava lopuksi kiinni :)
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Tsompi - 24.11.2012, 10:39:21
Löytyyköhän tämä jokohihnan vaihtoa koskeva ohje vielä jostain? Haulla ei löytynyt. Itellä alkaisi olemaan ajankohtainen operaatio.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: supersepe - 24.11.2012, 13:09:00
Minulla myös tarve ko tiedoille
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Tazz78 - 26.04.2013, 21:54:21
Juu täälä kans tarvis pikkasen uskon vahvistusta hihnan vaihtoon. Jos jollakin olisi linkki tiedos mistä ohjeet löytyis olisin todella kiitollinen.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: exclusive - 04.07.2013, 00:02:00
Mulla ois remmien vaihto edessä -96 malliseen 855 tdi:hin ja kyselisin kokeneemmilta että mistä saisi lukitustyökalut edukkaimmin...biltema myy jotain mutta onko niistä apuja???
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jip59 - 04.07.2013, 21:28:08
Mulla ois remmien vaihto edessä -96 malliseen 855 tdi:hin ja kyselisin kokeneemmilta että mistä saisi lukitustyökalut edukkaimmin...biltema myy jotain mutta onko niistä apuja???
Varmaan ne "jotain" saattaa vaikka auttaa mutta tuon enempää moisista kun ei ole tietoa niin paha on sanoa juuta tai jaata.
Toisaalta noita erikoistyökaluja ajoituksen säätämiseen harvemmin tarvii. Vaikka useampia kymmeniä kertoja on noita tullut tehtyä. Silloin kun remmi on ollut poikki, kansiremppa on ollut välttämätön ja jako totaalisen hukassa niin perusssäätö on tarvis.
Yleensä (aina) riittää jakorempan jälkeen että laittaa asiansa osaavalla testerillä ennakon kohdalleen. Vaikka noita jakopääremppoja on tullut kymmeniä/satoja tehtyä niin aina on asiansa osaavalla testerillä pitänyt ruiskutuksen paikka kohdalleen säätää. Heittokellolla se onnistu.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: exclusive - 04.07.2013, 22:20:26
Varmaan ne "jotain" saattaa vaikka auttaa mutta tuon enempää moisista kun ei ole tietoa niin paha on sanoa juuta tai jaata.
Toisaalta noita erikoistyökaluja ajoituksen säätämiseen harvemmin tarvii. Vaikka useampia kymmeniä kertoja on noita tullut tehtyä. Silloin kun remmi on ollut poikki, kansiremppa on ollut välttämätön ja jako totaalisen hukassa niin perusssäätö on tarvis.
Yleensä (aina) riittää jakorempan jälkeen että laittaa asiansa osaavalla testerillä ennakon kohdalleen. Vaikka noita jakopääremppoja on tullut kymmeniä/satoja tehtyä niin aina on asiansa osaavalla testerillä pitänyt ruiskutuksen paikka kohdalleen säätää. Heittokellolla se onnistu.
niinpä. Pari päivää olen aktiivisesti nyt ettinyt kampuran lukitustyökalua.
Aika huonolla menestyksellä, huomenna käyn varaosaliikkeestä hakemassa ajoitus työkalun hintaan 11,40€
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: sikalintta - 29.07.2013, 16:52:11
Löytyyköhän tämä jokohihnan vaihtoa koskeva ohje vielä jostain? Haulla ei löytynyt. Itellä alkaisi olemaan ajankohtainen operaatio.

sama täällä..
lontoonkielinenkin käy mutten äkkiseltään löytänyt sellastakaan.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: exclusive - 02.09.2013, 16:33:12
Tuosta kampuran lukitustyökalusta sen verran että sellasen tekee 2,5" putkesta ja pätkästä lattarautaa..itte tein tollasen
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Razur - 26.09.2013, 17:04:44
Pitäisi kanssa tehdä '99 vuotiseen jakopää. Lukitustyökalu löytyy, joka tehty A6 audin samaan koneeseen. Ilmeisesti sama dampperi käytössä, niin saa tuota hyödynnettyä? Muutenhan tuossa ei taida paljon eroa olla, sama perus moottori kun kyseessä.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: exclusive - 26.09.2013, 21:39:41
Pitäisi kanssa tehdä '99 vuotiseen jakopää. Lukitustyökalu löytyy, joka tehty A6 audin samaan koneeseen. Ilmeisesti sama dampperi käytössä, niin saa tuota hyödynnettyä? Muutenhan tuossa ei taida paljon eroa olla, sama perus moottori kun kyseessä.
toi nokkapyörä n lukitustökalukin on suureksi avuksi tuossa..tollasen tein myös putkesta ja latasta
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: supersepe - 06.10.2013, 17:23:26
Olisiko jotain kuvaa lukitustyökalusta ja vaikka hieman mittojakin, niin jospa sellaisen tekisi itsekkin
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: V2T - 11.03.2014, 10:17:37
Nostetaanpas tätä naftaliinista.

Elikkäs onko tämä Motonetin sarja ns. komplett, eli kaikki tarvittavat löytyy jakopääremppaa varten?

motonet.fi/fi/varaosatuote/259522?ajoneuvo=656 (http://motonet.fi/fi/varaosatuote/259522?ajoneuvo=656)
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 11.03.2014, 10:22:45
Nostetaanpas tätä naftaliinista.

Elikkäs onko tämä Motonetin sarja ns. komplett, eli kaikki tarvittavat löytyy jakopääremppaa varten?

motonet.fi/fi/varaosatuote/259522?ajoneuvo=656 (http://motonet.fi/fi/varaosatuote/259522?ajoneuvo=656)

Samassa rempassa kyllä vaihtaisin myös apulaitehihnan. Pumpun hihna tuossa kait on?
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Reportaasi - 14.04.2014, 20:52:11
En tiedä onko jollain puolella jo kyselty vastaavaa, mutta kysynpä kuitenkin.

Eli itselläkin olisi kohtapuolin jakopään operaatio edessä, eikä huoltoon vienti hirveästi hotsita. Onko kukaan tai tietääkö että joku olisi vaihtanut nokkaremmin ilman että on joutunut irroittamaan kampiakselin hihnapyörää?

Huhuja kuulin että olisi v-mäinen ilman pyörän irrotusta mutta mahdollista kuitenkin. Olisi kiva kuulla rohkaisumielessä että on tehtävissä ennen kuin lähden itse painimaan remmin kanssa  :P
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: maidenisti - 29.11.2015, 15:25:13
Onkos jollain vielä tallessa tuo vaihto ohje? Meinasin jos tekis itte ton kiristykseen tarvittavan työkalun ja käyttäis rempan jälkeen punmpun säädettävänä.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: tdi-arska - 29.11.2015, 18:21:36
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=ru&tl=fi&u=http://vwts.ru/forum/142597.html

Tuolla ohjeita joskin eri auto, sama kone.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: tdi-arska - 29.11.2015, 19:03:40
En tiedä onko jollain puolella jo kyselty vastaavaa, mutta kysynpä kuitenkin.

Eli itselläkin olisi kohtapuolin jakopään operaatio edessä, eikä huoltoon vienti hirveästi hotsita. Onko kukaan tai tietääkö että joku olisi vaihtanut nokkaremmin ilman että on joutunut irroittamaan kampiakselin hihnapyörää?

Huhuja kuulin että olisi v-mäinen ilman pyörän irrotusta mutta mahdollista kuitenkin. Olisi kiva kuulla rohkaisumielessä että on tehtävissä ennen kuin lähden itse painimaan remmin kanssa  :P

Jätä huhut Essonbaariin, jos edellinen jättänyt suojat laittamatta on mahdollistakin, itse en aja ilman remminsuoia metriäkään !
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Jouscar - 04.12.2015, 17:59:42
Vanhalla foorumilla on hyvä ohje jakohihnan vaihtoon (linkki alla). Mutta eikös kohdat 13 ja 14 pitäisi tehdä toisinpäin, eli ensin säädetään kristin ja sitten vasta kiristetään nokka-akselin hihnapyörä. Muutenhan kiristys tapahtuu lukittua pumppua vasten? Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. hommeli.

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15


Taitaa heittää linkki takaisin. Ei ainakaan mitään ohjetta löytynyt suoraan. Pitäs Hihna vaihtaa -98 2.5 TDI koneeseen. Ja jos ohjetta löytyisi niin hyvä niin.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: spike - 26.12.2015, 12:35:49
löytyykö keneltäkän noita erikoistyökaluja lainaan? Joko läntisellä uudellamaalla tai helsingissä jos sattuu olemaan niin voin hakea ja tuoda. jotan pientä vuokraakin voin maksaa. Olisi tuo remppa edessä ja en viitsisi noita itselleni hankkia. Voi laittaa vaikka privalla jos ei tänne halua laittaa.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Jouscar - 26.12.2015, 12:48:24
Jos vähänkin on öljyinen jakopään puoli niin vaihda suosiolla samalla öljypumpun tiiviste. Tein pojan autoon pari viikkoa sitten vastaavan homman ja parin päivän päästä öljypumpun tiivisteen välistä tuli lähes norona ölyt ulos. Samaa kuulin muutamalta vw asentajalta etteivät hallista olleet autoa saaneet ulos kun lammikko oli alla. Nyt kahteen 2.5 TDI koneeseen tehnyt puolen vuoden sisällä " tuplasti" hihnan vaihdon kun en samalla tuota öp tiivistettä vaihtanut. Joko huonoa tuuria tai sattumaa.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Taavi.H - 27.12.2015, 16:30:04

Taitaa heittää linkki takaisin. Ei ainakaan mitään ohjetta löytynyt suoraan. Pitäs Hihna vaihtaa -98 2.5 TDI koneeseen. Ja jos ohjetta löytyisi niin hyvä niin.

Nuo vanhan volvolandian sivut ovat olleet pois pelistä jo miltei neljän vuoden ajan ja se uudempi versiokin katosi bittitaivaaseen reilu vuosi sitten.

Tuo vanha domain on hankittu vrcf ry:lle sen jälkeen kun edellinen omistaja sen jätti tuuliajolle. Joten nykyään vanhan landian linkitykset ohjaavat tänne vrcf:n foorumille, jottei satunnaiset tiedonetsijät jäisi kokonaan vaille apua.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: B30A - 27.12.2015, 21:29:23
Jos vähänkin on öljyinen jakopään puoli niin vaihda suosiolla samalla öljypumpun tiiviste. Tein pojan autoon pari viikkoa sitten vastaavan homman ja parin päivän päästä öljypumpun tiivisteen välistä tuli lähes norona ölyt ulos. Samaa kuulin muutamalta vw asentajalta etteivät hallista olleet autoa saaneet ulos kun lammikko oli alla. Nyt kahteen 2.5 TDI koneeseen tehnyt puolen vuoden sisällä " tuplasti" hihnan vaihdon kun en samalla tuota öp tiivistettä vaihtanut. Joko huonoa tuuria tai sattumaa.
En nyt äkkiä hokannut oliko tässä ketjussa jo pulinaa tästä, sinänsä oikeasta huomautuksesta. Huomionarvoista ö-pumpun tiivisteenvaihdossa on se että teetättää aika paljon lisätyötä, eli öljypohjakin on irroitettava kun pumppu on samalla koneen "etupää". Tämä taas teetättää mm. ohjaustehostimen putkien kanssa taiteilua kun ne menevät ihanasta siitä öljypohjan alta, helpointa on pistää putket poikki ja helmillä takas kasaan. Kannattaa kyllä tehdä kuten tuossa jo ansiokkaasti on mainittu, menee sitten taas pari hihnanväliä. Toivottavasti.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Jouscar - 27.12.2015, 22:27:41
Meillä onnistui tuo tehostimien putkien kanssa niin että.imettiin tehostimen säilöstä öljyt pois. Putket pumpulta irti ja silleen antoivat periksi jotta öljypohjan sai tiputettua pois. Ja muistutuksena. Moniurahihnan kiristimen kiinnityspulttien merkitseminen jottei mene pultit väärin päin.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Jouscar - 28.12.2015, 08:15:43
Meillä onnistui tuo tehostimien putkien kanssa niin että.imettiin tehostimen säilöstä öljyt pois. Putket pumpulta irti ja silleen antoivat periksi jotta öljypohjan sai tiputettua pois. Ja muistutuksena. Moniurahihnan kiristimen kiinnityspulttien merkitseminen jottei mene pultit väärin päin.
[/quote

Näillä meidän Volleilla oli ajettu S80 430 000 km ja V70 500 000 km ja molemmissa oli orkkis tiivisteet öljypumpulla.. Öljypohjan tiivisteissä on sitten eto vanhemman ja  uudemman moottorin välillä. Vm rajoittunee tuonne n-99 paikkeilla, olisko karkea muutos hihnanvaihtovälin pituudessa. Vanhemmissahan hihna vaihdetaan 90 ja uudemmissa 120 tkm välein. Meillä ainakin näytti olevan näin.
Otsikko: Vs: V70 TDI -98 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Jouscar - 29.12.2015, 09:29:30
Tuli mieleen että onko Teillä ollut ongelmia Gates jakopää setin kanssa. Minä tein sellaisen havainnon että vesipumpun hihnapyörä on n 3 mm ulompana hihnan nähden ja jakohihnan ei kulje aivan linjassa. Hain uuden setin takuuseen ja näyttäs samaa vikaa olevan toisessakin pumpussa.
Moottori 2.5 tdi vm -98 V70