Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mirtzi87 - 09.06.2015, 22:27:45
-
V70 bensa 125kw 2001 olisi kyseessä. Polttoaine mittari nousee viisarin paksuutta vaille puolta tankkia kun tankkaa tankin täyteen. Mittari laskee nollille kun ajaa n. 400km eli n puol tankkia olisi vielä jäljellä. Katsoin tankin huolto luukuista anturien kunnon kuskin puoli oli täynnä bensaa ja vänkärin puoli lähes tyhjä. Vaihdoin kuskin puolen anturin ei auttanut sit vänkärin anturia kokeilin kädellä nostin kohoa niin bensa viisari nousi täyteen tankkiin, mutta tankissa olessaan vaan puoleen. Onko anturi rikki, ettei jaksa nousta tankissa ollessaan vai olisiko siirtopumpussa vikaa
-
Eihän siellä kohon sisällä saa bensaa olla, eihän se sitten enää kellu oikein bensapinnan mukana, vaihtoon vaan se toinenkin.
Ei kai se pumppu vaikuta anturien toimintaan.
-
Siis tarkoitin että bensa tankissa oli bensaa toinen puoli täynnä ja toinen lähes tyhjä. Mut pitää vielä tutkia se koho jos se oiski vuotanut
-
Mitenkä tämä ongelma ratkennut. Tuli hommattua samanlainen kulkine ja nyt tankille mentäessä mittari lähellä tyhjää, tankkiin sain menemään vain 30l ja mittari näyttää nyt puolta tankkia. Tuolla siis tankille mentäessä oli ilmeisesti noin puolet jäljellä ?!? Oliko näissä bensa malleissa jotain siirtopumppua / kaksi osaista tankkia?
-
En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, vois jatkaa tänne mikäli tulisi jollain jotain asian tiimoilta mieleen.
-
Mitenkä tämä ongelma ratkennut. Tuli hommattua samanlainen kulkine ja nyt tankille mentäessä mittari lähellä tyhjää, tankkiin sain menemään vain 30l ja mittari näyttää nyt puolta tankkia. Tuolla siis tankille mentäessä oli ilmeisesti noin puolet jäljellä ?!? Oliko näissä bensa malleissa jotain siirtopumppua / kaksi osaista tankkia?
En osaa nyt suorilta sanoo totuutta, mutta jotain asiaakin. Jos koho on "vettynyt" niin se ei sillon näytä oikein. Mutta kuin mulla olis sellanen muistikuva että on kaksiosainen tankki ja kun tasaus ei toimi niin näyttää juuri noin.
Sori etten nyt osaa auttaa, mutta oothan koittanu haulla kaikilla mahdollisilla hakusanoilla?
-
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=103993 | Länsinaapurissa sama ongelma. Polttoainetankin ilmaus ehkä oikea käännös, kerää painetta tankkiin ja sen takia ei enempää mene polttoainetta.
-
Tuo ilma juttu tuli kanssa mieleen. Mistä tuo venttiili löytyy, penkkien alta vaiko putkistossa? Täytyy testerilläkin koittaa pääseekö tuohon piiriin kiinni. Mittariston testauksen tuolla ainakin saa tehtyä.
-
Kävin tuossa vielä tankilla, 10l sain menemään vielä lisää sailiöön, mitariin tuo ei vaikuttanut. Mittarin tunnistimiin ilmeisesti pääsee käsiksi takapenkin alta ?
-
Luulisi että lykkää ne höyryt ulos sieltä mistä tankataankin, olisi kaikista loogisin ratkaisu että kulkisi sitä tankkausputkea pitkin johonkin.
Jos tankki on kaksiosainen, niin luulisi että kun koputtelee molempia puolia auton alta, niin äänessä aika selkeä ero missä polttoainetta on ja missä ei.
Ilmeisesti tankissa on kaksi tuollaista anturia jotka lähettää tietoa eteenpäin, niiden arvojen "summa" lähetetään eteenpäin prosessoitavaksi ja jos toinen on pimeä, niin silloin auto lukee ainoastaan toisen arvon, jolloin voisi kuvitella että mittari ei ikinä nouse yli puolenvälin vaikka menisikin enemmän polttoainetta.
http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-258336.jpg | Tuossa vielä räjäytyskuva tankista.
-
Mittarin testasin ja se ainakin toimii. Tuo 40l mitä sain menemään vois olla tuon puolen välin kieppeillä. Pitää tutkia tuota huohotus puolta.
-
Tuon täyttöputkiston yhteydessä on kaksi muuta putkea, toinen tekee u-mutkan ja toinen menee jonnekkin (en alkanut tunkkaamaan autoa ylös)
Takapenkin verhoilun alla on liitin joka tulee antureilta. Mistä tietoa miten saa mitattua ja arvot mitä pitäisi löytyä?
-
https://www.youtube.com/watch?v=HJkuEH2aqMU | Ohmeja siis, varmasti paras testata molemmat ja katsoa mitä lukemia näyttävät. Tietysti helpointa olisi kun saisi ne pois ja muuttaa tuota kohon asentoa.
-
joo tuo tiedossa että ohmeja mitataan ja vastus muuttuu kohon asennosta riippuen. meinasin että mistä liittimistä tuon voisi suoraan vollesta miatata.
-
Pävitystä. Nyt purettu ja testailtu. Kuskin puolen anturi lukee puolesta välin alaspäin ja pumpun puoleinen puolesta ylös. Pumppu irrallaan anturi toimii kun kohoa kääntelee, mittari nousee täyteen. Pumppu paikoilleen ja ei toimi ?? Useamman kerran koitin asentaa josko koho jäisi johonkin kanittamaan mutta ei. Nyt loppu tuloksena mittari näyttää tyhjää eli kyllä tuo pumpun puolen anturi kettuilee. Onkohan tuota pelkää anturia saatavana mistään, pumpun mukana tulee mutta pumppu kuitenkin toimii niin turha vaihtaa koko kikkaretta. Onko tuolle polttoaine mittaripuolelle joku sulake?
-
Niin ja testerin lukemana rem antaa koodin 4A38 , polttoaine tason tunnistin signaali puutuu.
-
Siis tämä tunnistin katkoo signaalia, eihän tuo kallis kikkare ole mutta sattuisiko joltain löytymää vaikka vanhasta pumpusta jäänyt ?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/fuellines-and-ventilation/sender-unit-fuel-tank/1022142/
-
Saisiko joku varmistettua tuon anturin alkuperäis varaosanumeron, itsellä ei vida toimi? Voin vaikka yv:llä laitaa vin numeron.
-
Löytynee varaosanumerot tuoltakin:
http://www.volvopartswebstore.com/
-
Omassa pätkii myös tuo anturi. alkoi, kun käytin pumppupaketin irti, ilmeisesti johto poikki jostain kohtaa.
Toimii irrallaan, kun paketin saa kiinni niin mittari tippuu nollaan.
Kuskin puolen anturin jo uusinkin.
Mistähän tuon löytäisi halvalla..?
-
Oman anturin tilasin kl-varaosista, oli varastossa, hinta reilun 30€, osa numero 30742663. Matkalla vielä tulossa ja raportoidaan kun asennettu paikoilleen. Omasta mittasin tuon anturin vastuksen ja näytti mitä sattuu kun kohoa liikutteli, katsotaan onko tuolla anturin vaihdolla korjaavaa vaikutusta.
-
Se oli sitten viimeinen, 1.5-2 vkon toimitusaikaa lupailivat kun kysyin.
-
No joo, tänään sain omani perille. Jos sais vielä asennettua.
-
Tuli mieleen tuon anturin vaihdon kanssa että pääsisi huomattavasti helpommalla kun katkaisisi anturin johdot jotka tulevat tankin vasemmalta puolelta niin ei tarvitsisi purkaa niin paljon järjestelmää. Jos sitten piuhat tinaisi ja kutistesukkaa päälle. Mutta kysymys, mahtaako kutiste sukka kestää polttoaineeseen upotettuna ?
-
Tämä ongelma tuli ratkaistua vaihtamalla pumpun puoleinen tunnistin, polttoainemittari toimii jälleen.
-
Samoin.oma ratkaisu oli vaihtaa vain johdot anturille, kun en jaksanut odotella uutta anturia.tässä siis olikin vain johdoissa katkos.
Suurempi ongelma on ollut tuo bensa vuoto kuskin puolen anturista.toivon kovin että sekin nyt pitäisi.
-
Eikö siellä ole iso o-rengas tiivisteenä niin kuin punpun puolellakin, onko varmasti paikoillaan?
-
Samanlainen on, uusin senkin, kun vaihdoin kuskin puolen anturin, nyt neljäs kiinitys kerta, ja hyvin oli paikoillaan nytkin ennen irroitusta..
Pumpun puoli ei ole vuotanut, vaikka sitäkin auottu.nyt putsattu se ura ja en kirinyt edes tiukkaan.huomennahan se selviää kun nakkaan bensat takaisin tankkiin ja ajoon.