Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tapsa78 - 09.06.2015, 23:20:40
-
Ajosta hyytynyt 2.5t bensa -04. Lähti käyntiin muttei ota kierroksia. Huollossa koodi vvt-rulla pakopuolelta. Vaihtoivat sen ja myös imupuolen rullan. Ei käynnisty enää ja starttaa kuin singgeri.. Puristukset alle puolen joka sylinterissä ja epäilivät että lyönyt kaikki pakoventtiilit mutkalle?? Hain hinaamalla pois ennen kuin "korjaavat" lisää.
Otin kannen irti eikä minkäänlaisia jälkiä osumista venttiileihin ja kaikki näyttäisi olevan ok.
Kysymys kuuluukin että voiko vvt rullan asentaa väärin? Voiko vika olla solenoidissa? Tai jos esim remmi katkeaa niin yltääkö venttiilin mäntiin ääriasennossa?
T.Tapsa
-
Tein vuototestin kliinerillä ja on se vaan ihme homma että 10stä pakoventtiilistä 8 vuoti läpi. Ei minkäänlaista merkkiä pinnoissa että ois kolahtanut yhteen..
Venttiilit laitettu tilaukseen ja imupuolen läppäys samalla ym kun kansi irti..
Autolla ajettu 225000 ja huollot tehty ajallaan.
Kannattaa seurata näköjään niitä nokkapyörien sivuttaisvälyksiä esim huollon yhteydessä niin säästyy paljolta.
Remontin hinta-arvio oli huollossa 2500-3000€. Itse tehtynä alle 300€ osat ja remonttijuomat :)
T.Tapsa
-
Uudet pakoventtiilit varaosaliikkeestä ja tietenkin väärät.. muuten mitat täsmäs mutta millin paksumpi varsi, taitavat kuulua 2.4t koneeseen.
Osaliikkeen kautta ei muuta saa joten soitto Oulun wetterille, ruotsista tilaamalla 88 euroa kappale... on kyllä tapilla hintaa.
Soittokierroksen jälkeen Oulun moottorikoneistamolta 16€ kipale löytyi oikeat.. päivä pelastettu
-
Törkeä hintaero, onneksi kysyit muualtakin.
-
Joo aika kovalta tuntuu kate tuossa venttiilissä, Wetterin varaosamyyjäkin alkoi nauramaan kun kertoi hinnan :) antoi pari vinkkiä mistä muualta kannattaa kysyä.. mukavaa palvelua sieltä.
880€ versus 160€ laittaa jo köyhää miettimään kahdesti..
-
Joo aika kovalta tuntuu kate tuossa venttiilissä, Wetterin varaosamyyjäkin alkoi nauramaan kun kertoi hinnan :) antoi pari vinkkiä mistä muualta kannattaa kysyä.. mukavaa palvelua sieltä.
880€ versus 160€ laittaa jo köyhää miettimään kahdesti..
On se kyllä ihmeellistä tuo hinnoittelu merkkiliikkeessä kaiketi heidänkin kannattaisi myydä varaosia ja tehdä hieman tulosta,mutta ei nykyisillä hinnoilla,,,,vanha sanonta. Volvon varaosahinnat ovat kilpailijan paras myyntivaltti.
-
Välysten säädöt vaan on hieman haasteellinen homma kun niitä erimittaisia kuppeja pitäisi olla iso kasa. Niissä on mittalukema alapuolella. Venttiilien vaihto niin että välykset ovat oikeita on aikaavievä projekti.
Edit: eikai enää nykyään saa sellaista bensiiniä jonka seurauksena tulee "liimaventtiili"-vika ja venttiilit tahmaavat. Joskus on ollut sellainen moottori (D5) että oli heikot puristukset. Kyseinen moottori oli varmaan niellyt imukanavasta irronnutta pikeä. Vika korjaantui ihan siitä yläpuolelta venttiilejä pienellä vasaralla koputellen niin että lika liiskaantui pois. Ihan palasiakin on venttiileistä puuttunut
-
Mulla toiseen kuppi säätöseen koneistamolla lyhentivät venttiilejä sopiviksi olemassaoleviin kuppeihin...
-
Sama idea on mullakin tuossa venttiilin säädössä kunhan vain tulevissa venttiileissä ois tarpeeksi materiaalia mistä lyhentää. Sorvi löytyy kyllä millä pääsee jopa satkun tarkkuuteen :)
Vielä jos joku muistaisi oikeat välykset..
Kyllä nuo vuotavat venttiilit oli hipaisseet mäntiin kun niitä porakoneessa pyörittelin niin vipatusta oli havaittavissa. Karstaa ei kanavissa ollut juuri nimeksikään..
-
Eilen sain uudet pakoventtiilit pajalle ja täytyy kyllä sanoa että venttiilivälyksen säätö oli aikaa vievä homma. Tapeissa oli muutama kymppi pituutta mistä pääsi lyhentämään sopivaksi. Pari erikoistyökalua piti myös rakentaa..
Toinen ihmettelyn aihe oli ajoituksen säätö, merkkasin jakopään ennen purkua ja käänsin vvt-rullat myötäpäivään nollaan. En vaan tullut pyörittäneeksi konetta kun olin siinä uskossa että huollossa osaavat. (Rullat ja uusi hihna siis asennettiin huollossa)
No kasausvaiheessa merkit kohdilleen ja kappas kone jumitti käsin pyöritettäessä. Kampuran ja imunokan merkit löysin mutta pakopuolella ei minkäänlaista merkkiä.
Netistä löysin onneksi nokan toisen pään hahlojen asetus ohjeen ja johan kone rupesi pyörimään. On käytetty kuumaksi ja mukavan tasaisesti toimii moottori, paremmin kuin ennen..
160€ oli venttiilit ja tiivisteet 150€. Uudet kannenpultit 30€ + öljyt ja nesteet. Vähän meni yli budjetin mutta jäihän tuossa vielä työpalkkaakin :)
Hiukan jäi mietityttämään että menikö venttiilit ajosta vai "korjattiinko" ne huollossa kieroon.. tämä taitaa jäädä mysteeriksi mutta pääasia että pelaa nyt.
T.Tapsa