Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: patarauta - 10.06.2015, 18:16:40
-
Moro!
Eipä äkkiseltään löytynyt juuri kyseisestä ongelmasta juttua joten päätin avata uuden topicin.
Eli ongelma on että laatikko ei vaihda vaihdetta nelosvaihteelle kolmannelta. Oletin vielä kolme viikkoa sitten että ongelma on siinä ettei ylivaihde toimi ennenkuin laattikko (öljy) on lämmennyt tarpeeksi sillä neljäs vaihde meni tuolloin päälle aina n. 20km ajon jälkeen tasaista maantieajoa. Tänään kuitenkaan ylivaihde ei kytkeytynyt edes 50km matkan aikana mikä on varsin ärsyttävää satasen alueella päätietä ajettaessa. Kierrokset kun huitelee siellä 3500 paremmalla puolella ja kulutus tottakai kasvaa. >:( Vaihdekepin juuresta on joku joskus katkaissut ylivaihteen kytkentänapin johdot ja tämä ei haittaa käytännössä mitään. Vaihteisto on vaihdettu edellisen hajottua puoli vuotta sitten ja ongelmaa on ollut satunnaisesti. Vaihteisto myös vaihtaa todella rajusti jos kiihdyttää täyskaasulla. Mikä avuksi? Löytyy Alfamerin suomenkielinen korjausopas mitä en ole vielä tutkinut tämän asian saralla. :)
-
Onko tätä kukaan asiantuntija vielä lukenut? :)
-
Kick-down vaijeri voi jumittaa. Ns. klassikkovika. Solenoidi saattaa kypsyä. Toinen klassikkovika.
-
Ylivaihteen rele.
Sekin kaipailisi ohjauspulssin päälle/pois juurikin siltä kepin napilta.
Jos ei huvita piuhoja korjailla, korvaa rele hyppyjohdolla niin on ylivaihde aina käytössä.
-
Ylivaihteen solenoidi siellä on tiensä päässä. Mulla oli samat oireet eräässä autossa.
-
Kickdownin vaijerin säädin eilen illalla ja hyvin se ainakin kädellä koitettuna luisti. Öljyä oli laatikossa ainakin litra liikaa ja ainakin nyt määrä lähempänä oikeaa kun laatikko vaihtoi vähä tasaisemmin. Releen vaihdoin varaosa-autosta kanssa ehjään johdoista huolimatta. Missä tuo solenoidi sijaitsee ja onko kallis palikka? :)
-
Kolmen satkun hujakoilla oli taannoin. Mutta solenoidi sijaitsee tyyppikilven vieressä.
(http://s2.postimg.org/n76xmc0h1/immagine182fy2.jpg) (http://postimg.org/image/n76xmc0h1/)
-
saattaa ola joko rele rikki joka on tuhkakupintakana keskellävalkoinen taivoi ola myös mahdollista että on johtoauton alla hahkautunut poikki
-
Yleismittarilla siitä solenoidin johdosta mikä vaihteiston päässä niin pitäisi tulla 12v. Solenoidin voi myös ohittaa jos ei raaski uutta ostaa.https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#OverdriveRemoval (https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#OverdriveRemoval)
-
Milloinkas öljyt on viimeksi vaihdettu? Voi meinaan olla ihan siitäkin kiinni, likaiset öljyt ja ylivaihde ei toimi. On nimittäin kokemusta yhdestä autosta missä oli huonot öljyt ja huuhteluvaihdolla alko hetken kuluttua toimimaan.
-
Hommaa uus ylivaihteen rele tai kolvaa murtuneet kohdat vanhasta. Kepiltä lähtevät johdot voi olla poikki. Tapahtuuko napista mitään? Nuolivalo mittaristos kertoo 3. Lukituksesta. Releen pitäisi naksua tuhkiksen takana kun nappia painaa.
Vaihdot on kuvaillun kaltaisia täyskaasukiihdytyksessä. Kickdown vaijeri ei anna lootan luistaa vaan pykältää isompaa 5000 rpm tietämillä. Vaihdothan hoituu kaasua nostamalla jos vauhtia on tarpeeksi isommalle vaihteelle.
Säädä kickdown vaijeri vähän löysäksi näkyvältä osaltaan. Omasta mielestä on ollu hyvä jos 80 vauhdista kaasuttaa niin menee 4. 3. Ja kickdown siihen päälle eli tulee vielä 2. Vaihde.