Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kytkijä - 10.06.2015, 18:20:45

Otsikko: V70 2.0D -08, öljyä imuputken liitoksesta
Kirjoitti: kytkijä - 10.06.2015, 18:20:45
Eli konehuonetta tutkiessa huomasin että auto tiputtaa reilustikin öljyä tuosta imuputken liitoksesta heti moottorin kopan edessä/alla. Tässä liitoskohdassa sijaitsee myös jokin anturi johtoineen ja muuta sälää, olisiko ilmamassamittari tai jokin paineanturi?

Voisikohan tuosta löytyä syy-yhteys myös pintakaasulla nykimiseen (kolmosvaihteella, n. 2000rpm) josta täällä muuallakin on puhuttu? Ja miten tuo öljy - ilmeisesti imuputkissa on aina turbosta peräisin olevaa öljyä, mutta eikö se kerry ennemminkin karstaksi normaalisti eikä ihan tippavuodoksi asti?

Kuuluuko muuten tuon konetilan olla kokoaan umpinainen pohjasta, vai näkyykö konehuoneen puolelta asfalttiin ihan siitä etulipan alapuolelta? Omassani on kyllä koneen alunen suojattuna, mutta en tiedä puuttuuko syylärin alta vielä yksi pohjapanssarin palanen koska sieltä päivä paistaa...
Otsikko: Vs: V70 2.0D -08, öljyä imuputken liitoksesta
Kirjoitti: volvesteri - 11.06.2015, 13:27:30
Taitaa olla eri kone, mutta omassa 2.4Dssä öljyä tippui huohotinputken liitoksesta imusarjaan. Epäilen ajaneeni autoa joskus jyrkkää ramppia ylös/alas ja silloin olisi päässyt öljyä tulemaan ulos. Pyyhin paikan puhtaaksi ja ainakin nyt vuoden aikana mitään suurta vuotoa ei ole ollut. Vähän on tihkunut mönjää ulos, mutta se lienee normaalia.
Otsikko: Vs: V70 2.0D -08, öljyä imuputken liitoksesta
Kirjoitti: volvotdi - 11.06.2015, 14:16:35
EGR 2.0D moottorissa kerää sitä öljymoskaa ja laittaa kiertoon juuri mainitsemassasi kohdassa. Nykiminen tasakaasulla on hyvin suurella todennäköisyydellä EGR:n viallisuutta. Voit koittaa irroittaa EGR:n sähköliittimen jos vaikka meno tasaantuu. Jos tasaantuu niin edessä on EGR:n uusimen tai poisto. EGR siis sijaitsee edestäpäin katsottuna moottorin ja rintapellin välissä oikealla takana (kuskin puolella) liitin töröttää eteenpäin. Älä kauaa aja liitin auki tai saat moottorivalon syttymään eli alle 100km)