Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: siipiveikko - 15.06.2011, 23:39:18

Otsikko: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: siipiveikko - 15.06.2011, 23:39:18
Volvo ei suostunut aamupäivällä enää käyntiin 5 min. sammuksissa olon jälkeen, kävi ehkä 2 sekuntia ja sammui. Tarkistin että sulakkeet oli ehjät. Narun jatkeena kotipihaan ja tutkimaan, vaikutti jotenkin bensapuolen vialta joten aloin tutkimaan sieltä. Ensin bensapumpun rele irti ja kuoret auki, kaikki juotokset oli ehjän näköisiä. Sitten suutintukilta tuleva linja auki ja letku pulloon, virrat päälle-->bensaa tuli pari sekuntia-->starttaus ja bensaa tuli lisää sen verran kovalla paineella ettei sormella pystynyt estämään, eli pumppu toimii.
Sitten kaveri starttaamaan ja samalla koputtelin suuttimien ohjausrelettä ruuvarilla, ei apua. Kävin lainaamassa kaverin toimivasta 940:stä varmasti toimivan releen ja laitoin kiinni, ei toimi vieläkään.
Seuraavaksi tulppa irti ja tarkistus että kipinää tulee-->iloisesti välkkyi mutta tulpat oli aivan kuivat. Pieni loraus bensaa sylintereihin ja tulpat kiinni-->starttaus ja sehän kävi ehkä sekunnin.
Eli näyttäisi että suuttimet ei aukea startatessa.
Sitten irroitin YKK-anturin piuhan ja mittasin vastuksen, oli 180 ohmia eli vaikuttaisi ehjältä. Kokeilin vielä varmuuden vuoksi kaverin anturillakin mutta ei apua.
Sitten loppui itseltäni konstit. Onko enää muita vaihtoehtoja kuin kärähtänyt moottorinohjausboksi?
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: Lankku - 15.06.2011, 23:50:03
Oiskohan ajonesto päällä, kokeile toista avainta.
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: siipiveikko - 16.06.2011, 00:09:29
Kokeilin toisellakin avaimella, ei auttanut.
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: Lankku - 16.06.2011, 00:17:54
Mikäli kyse on ajoneston viasta, niin seuraavaksi lähtisin virtalukon ympärillä olevasta tunnistinrenkaasta. Jos ruiskuboksi on rikki, ei koneen pitäisi lähteä käyntiinkään. Jos ajonesto on päällä, kone käy muistaakseni pari sekuntia.
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: siipiveikko - 16.06.2011, 09:34:35
Minkälaista vikaa siitä ajonestosta osaan etsiä?
Kun tuo vika ilmeni, niin kone kävi sen pari sekuntia kahdella ekalla starttausyrityksellä, sen jälkeen ei ole luvannutkaan paitsi kun laitoin bensaa suoraan tulpanreikiin.
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: setma - 16.06.2011, 12:12:26
Kokeile ny ensin ottaa akunkengät hetkeksi irti.Mulla joskus muinoin tuo auttoi!
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: siipiveikko - 16.06.2011, 12:48:50
Kokeilin ottaa akunkengän irti, ei auttanut. Tutkin vielä sulakerasiaa ja sulakkeita läpi, sulake 4 (jarruvalot/ajonesto) olikin palanut vaikka mielestäni katsoin eilen että ajoneston sulake oli ehjä :-[.
No, vaihdoin ehjän sulakkeen ja volvohan hyrähti käyntiin.
Tarkemmin kun tilannetta miettii niin mulla oli eilen tapahtumahetkellä peräkärri perässä ja tuo kärri on muillakin aiheuttanut välillä outoja sulakkeen palamisia (vilkut). Peruutin kärrin parkkiin ja jarrutin, jolloin luultavasti kärrissä tapahtui oikosulku joka poltti sulakkeen.
No tulipahan tutustuttua volvon sielunelämään ja käytyä mahd. ongelmakohdat läpi tulevaisuuden varalta.
Hyvä vinkki muille jos volvo hyytyy: tarkista toimiiko jarruvalot, jos ei niin sulake nro4 on palanut ja saman sulakkeen takana on ajonesto.
Kiitokset vinkeistä.
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: siipiveikko - 16.06.2011, 13:41:35
Kävin vielä mielenkiinnosta kurkkaamassa sulakerasiaan ja todellakin, ajonestolle on 2 sulaketta (4 ja 13). Tuon 13:n tarkistin eilen mutta en huomannut että myös 4 on ajoneston sulake.
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: Ralliantti - 31.08.2011, 21:28:26
 :)Suuret kiitokset näistä em.ohjeista!!!! :hello:
Tänä iltana isä soitti että oli jäänyt tien päälle Volvolla(940 T automatiik) ja kärry perässä. No mitä sitä siinä tilanteessa muuta kuin hinuri soitto paikalle. Sen tuloaika olisi noin 1,5tuntia.. :-\ No sinä aikana mietin että mikähän olisi vikana että tietäisi silloin kun "lähetys" saapuu kotiin. No selailin haulla tätä palstaa ja tämä osio löytyi. Selasin tekstit ja sen perusteella soitin "tilannepaikalle" että; palaako jarruvalot? Ei kuulemma pala. Ajattelin hyvä juttu.. ; katso sulake nro 4. Katsoi että palanut oli ja korvasi sen sillä hetkellä ABS -sulakkeella, ja kokeili käyntiin. Hienosti kävi. :)
Soitto hinurille ettei tarvikaan tulla. Kertoi että näin näitä nykyään korjataan virtuaalisesti.. Kyllä on tilanne naurattanut illan mittaan.. :D
Hieno palsta!
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: mikan - 01.09.2011, 13:03:03
Perskutta!

Kärrien sähköt kuntoon!     :nuhtelu

Niin ei tarvitse tienpäällä sulakkeita vaihdella!
Otsikko: Vs: 940 turbo -97 B230FTei käynnisty.
Kirjoitti: Dartteri - 05.09.2011, 17:00:41
Veikkaisin ruiskun lämpöanturia, sitä oon tänään tarjonnu jo vissiin kolmee vastaavaan vikaan :D

Omasta vapari-äffästä ko. anturi löytyy imusarjan alta, nelosmukin tienoolta. Sen rikkoutumisen pitäisi kyllä antaa vikakoodi, olethan lukenut ne?