Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mjri - 12.06.2015, 17:27:10
-
Seuraavanlainen ongelma ilmaantunut juuri kesän kynnyksellä, tai oikeastaan jo viime vuonna: viime vuonna muutaman kerran kaikista kovimmilla helteillä tai jos auto oli käynnissä paikallaan kuumassa auringonpaahteessa, ilmastointi puhalsi ensin normaalisti viileää, mutta yhtäkkiä päästi kostean ja tunkkaisen lehahduksen, minkä jälkeen ilmastointi kytkeytyi pois päältä ja puhalsi vain lämmintä, kosteaa ja tunkkaista ilmaa. Nyt tänä kesänä alkanut tehdä useammin tätä samaa temppua: nyt riittää jo noin 20 asteen lämpötilat, että ilmastointi toimii hetken ja sitten itsekseen kytkeytyy pois päältä. Tämän huomaa aina siitä, että ensin tulee sellainen tunkkainen lehahdus, sitten huomaa ettei puhallakaan enää viileää ilmaa. Ilmastoinnin saa yleensä takaisin päälle kun laittaa ensin AC off, odottaa hetken ja sitten laittaa päälle. Se ei kuitenkaan pysy päällä kauaa, korkeintaan joitain minuutteja.
Onkos palstalla kohtalontovereita? Jonkin verran googlettelemalla samantapaisia oireita löytyy, mutta useimmiten syynä ollut magneettikytkimen välys tai kylmäaineen vajaus. Auto oli viime viikolla huollossa, magneettikytkimen välys oli 0,4 mm eli ei säätövaraa ja samalla järjestelmästä otettiin ulos 400 g kylmäainetta ja täytettiin 550 g, eli pieni vajaus oli ollut. Tämä ei kuitenkaan ratkaissut ongelmaa, joka jatkuu edelleen. Mitähän tässä seuraavaksi voisi alkaa tutkiskella? :idiot2:
-
Tsekkaapa onko lauhduttimen kenno puhdas ja että flekti starttaa.
-
onkohan raitisilmasuodatinta milloinkaan vaihdettu? Voisi selittää tuon tunkkaisen ilman
-
Omassa autossa samoja ongelmia. Kylmää tuli juurikin vain hetkittäin ja kompressori huppasi päälle ja pois tasaiseen tahtiin. Syy löytyi ilmastoinnin täyttöhuollon jälkeen, kun todetiin, että kylmäainetta oli riittävästi. Flekti ei lähtenyt päälle ja, kun se ei käynnisty niin ilmastointi ei pysy päällä.
Oma flekti menee vaihtoon, kun ilmastoinnin päälle laitettua saa ajoittain herättää flektin kevyesti kopauttamalla. Hauskinta tässä on se, että tuon tempun jälkeen ennen sammutusta saa ajaa vaikka Inariin ja Hankoon ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen tarvitaan ajoittain vain sama temppu.
nimin. ruuvari jalkatilassa :)
-
Mulla ei ilmastoinnin kompura lähde päälle, välys on tarkastettu. Pitäiskö flektin lähteä päälle heti kun ilmastoinnin kytkee? Mulla ei lähde olenkaan, enkä saanut moottoria niin kuumaksi että flekti olisi käynnistynyt.
Voiko viallinen flekti aiheuttaa sen että kompura ei lähde päälle? Ilmastointi on huollettu 2 päivää sitten, eikä vuotoa silloin löytynyt.
Auto on V50 D5 2008
-
Syyksi tähän ongelmaan paljastui viallinen magneettikytkin. Koska hintaero pelkän magneettikytkimen ja kokonaan uuden kompuran välillä ei ollut hirmuinen, vaihdettiin autoon kompura + kuivain, ja tämän jälkeen auto on ollut kuin pakastin. :)
-
Itellä ei pysy ilmastointi päällä kun lämpötila on enempi kuin +15..Eli jonku 5-15 min pysyy päällä.. Sen jälkeen tulee kuumaa, valo pysyy vihreänä ja Ilmastoinnin pois /päälle kytkeminen aiheuttaa kierroksissa muutosta mut kompura ei lähde päälle.. Onkohan se magneetti kytkimen välys liian suuri..?
S40 2.4 -05