Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: donidee - 12.06.2015, 21:41:54
-
Elikkä sisätilanpuhallin toiminut normaalisti, kunnes tänään kun mökiltä lähdin niin toimii, ei toimi, toimii, ei toimi. Välillä toimii nätisti kaikilla tasoilla kunnes hyytyy. Sit lyö täysille nii välil lähtee puhaltaa, välillä ei. Jos lähtee täysillä nii hyytyy taas jonki ajan päästä. Mistähä tällanen johtuu. Jotai sulakkeita kattelin jne, nii vika ilmeni sen jälkeen.
Toi tuuletinmoottorinsulakehan löytyy 3 rasiasta 1sen alta. Voiko ellä että siellä tullu jotai häikkää ku venkslasin 1 rasiaa koittaen irrottaa sitä, jott olis päässy kattoo sinne 3een. Vika siis ilmeni näiden sulakehommien jälkeen
Jos täältä saisi nopeammin vastausta :)
-
Voi olla puhaltimen hiilet ehtoopuolella, tässä topicissa puhutaan vaan kitinästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11325.0
-
Välttämättä ei hiilet ole lopussa, vaan hiilipöly aikaan saa takertelua moottorissa.
Joka tapauksessa puhallin on uusittava.
Tuolla on nimim. katemake oli löytänyt korjaamon joka teki mielestäni edullisesti kyseisen vaihdon, koska operaatio vaatii mittariston ja CEM irrotuksen...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57095.msg986687#msg986687
Minä vaihdoin itse kun sain nimim. pptalolta erikoistyökalun lainaan.
Edit: poistin toistetun sanan
-
Tällasta se on ku uuden auton hommaa sperkele. Asuu vaa katemake ivalossa ja minä helsingissä nii tulis kallis reissu viedä sinne vaihettavaks. Jaksaiskohan sitä itte nikkaroida. Mistä saa halpaan hintaan puhaltimen? Motonetissä näyttäs olevan 279,90e.
Tänää aamulla taas pari tuntia toimi kun uus. Ja sit alko vittuilu.
-
ei niin äsken/liikkeestä ostettu että olisi takuu?
-
Onhan se äskettäi liikkeestä haettu mutta vähän epäilen ettei myyjä tuu vastaan :) tilasin nyt kuitenkin alvadilta puhaltimen ku näytti suomeen saavan 140e hintaan. Mietitään sitten vaihanko itte, vai vaihtaako joku liike HALVALLA :)
-
Kannattaa vain olla tarkkana tuon "edullisesti" saadun puhaltimen kanssa, korjaamolla missä vaihdatin omaani puhaltimen oli edellisellä viikolla vaihtanut juurikin tuollaisen puhaltimen joka oli sitten koekäytössä nasahtunut, oli kuulemma erikokoinen puhallin ja jotain muutakin ongelmaa siinä oli. Itsellänihän vaihdettiin alkuperäinen romikselta ostettu, kun tuo originelli oli sen 150 eeroa kalliimpi.
-
Kovin on ahdas paikka vaihtaa, mutta onnistuu kyllä. Mulla on tuollainen omatekoinen työkalu.
Irroittamalla tuulilasin alamuovin, pääsee näkemään puhaltimen ja myös tunnustelemaan välyksiä. Noissa linkeissä on neuvottu vaihtamista tarkemmin.
On myös fiksua testata uusi puhallin irrallaan ennen paikalleenlaittoa. Nopeusmittarin puolelta löytyy puhaltimen sähkö ja sinnekin voisi laittaa sähköä ennen vanhan puhaltimen purkamista niin varmentuu vika oikeaan paikkaan.
-
Kovin tuppaa olee ärsyttävä vika. Onneks en sit ehtinykkää tilata sitä viropuhallinta. Jos vaihetaan nii laitetaa kunnollinen. Kun aamusin ku lähtee tuntuu toimivan oikein nätisti, kunnes sammuu taas. Sit aina vähän väliä matkalla toimii tosi hyvin ja sit pimenee taas. Ei mitään ääniä kuulua, ei nitinää, ei rohinaa, ei kolinaa. Ku jotenkin vois toivoa et vika muualla.
-
Pptalolle kiitos työkalusta, kiroilun jälkeen sujahtu uus puhallin paikallee. Kaikenkaikkiaa suht helppo homma, helvetin ahdasta vaan. Nyt puhaltaa ku uus ;)
-
Minkäslainen tuo moottori on? Itsellä sirisee, ja ajattelin ottaa irti ja vaihtaa laakerit. Mutta onko ne vaihdettavissa vai pitääkö koko moottori uusia? Ei kehtaisi purkaa moottoria esille vain nähdäkseen ettei se ole avattavissa.
-
Minkäslainen tuo moottori on? Itsellä sirisee, ja ajattelin ottaa irti ja vaihtaa laakerit. Mutta onko ne vaihdettavissa vai pitääkö koko moottori uusia? Ei kehtaisi purkaa moottoria esille vain nähdäkseen ettei se ole avattavissa.
Ei oo helposti korjattavissa, työmaa on muutenkin sellainen että ei kannata vanhalla pelleillä. Uutta vaan tupaan, mulla on ollut Skandixin tarvike yli puolivuotta ja hyvin toimii.
-
Okei. Oisko kellään kyseisestä moottorista kuvaa? Tuntuu tyhmältä näin saidasta ihmisestä ostaa uutta kolmensadan moottoria, kun ainoo vika on kitisevät parin euron laakerit. Hiilet jos samalla ois vaihtanu, niin polkis kai tuo toiset 200tkm.
-
kohta tulee kuva
No tuossa, piti ensin uudestaan opetella kuvan liittäminen.
(http://i214.photobucket.com/albums/cc258/virkpe/ff54b855-51e2-4fb5-ab13-f3b833e810f6.jpg)
-
Kiitos! Kuva selvensi huomattavasti. Pitää käydä vähän kyselemässä olisko tuommosia laakereita saatavilla. Näyttäisi, että laakereilla, hiilillä ja hiilipintojen sorvauksella tuosta vielä saisi soivan pelin.
-
Laakerit saattaisi toimia edelleen jos ne kyllästää öljyllä.
Joskus olen nähnyt jossain neuvottavan (Wheeler Dealers?)
pronssilaakerit kyllästetään öljyllä sormien välissä, eli laakerin keskelle laitetaan öljyä ja puristetaan.
-
Olipa puhallinmoottorin elvyttämisestä mitä mieltä tahansa, niin ihan mielellään tuota ei kovin usein vaihtele. Vähintään 2 tunnin homma vaihtaa vaikka tietää mitä tekee ja on asennustyökalu olemassa. Sulakerasiat ja tietokoneet saa purkaa pois tieltä ja väkisinkin muutama muoviklipsu menee rikki. Autolla ei ajeta korjausoperaation aikana minnekään.