Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zakke1 - 13.06.2015, 14:20:34
-
nyt tarvitsisi jelppiä teiltä jotka tietävät.
eli auto on v70 vm 2010 2.4 d 175 hv automaatti aj .270tkm
Oireet: rupesi yht-äkkiä tiputtamaan tehoja , eli fiilis on kun lähtisi risteyksestä 5 vaihteella , eli kiihtyy kyllä mutta hyvin hitaasti .
toimi samana päivänä ensin moitteitta 450 km , kävin kaffeella ja lähti normisti liikenteeseen mutta parien valojen jälkeen teki tuon tempun että tehot puuttuivat . EI häiriö valoja tai mitään inffoa , tyhjä käynti ihan normaalia n.700 kierr ja tasaista.
Jatkoin ajoa kun pakko-oli ja mitään merkkivaloja ei palanut kesti hetken niin auto rupesikin kiihtymään ihan normista ( en siis sammuttanut autoa tuossa välissä). Ajoin kotiin ( n.30 km sammutin hain fikkarin ym , ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa näkymää , lähdin koe ajelulle toimi täysin normisti .
seuraavana päivänä ihan normisti käyntiin ja liikenteeseen pystyi ajamaan 40 km ei ongelmia , sitten teki saman eli tehot hävis , kesti ehkä 5 minuuttia ajoa niin taas palasivat ja auto toimi loppu päivän normisti.
korjaamolle menin näyttämään autoa näiden jälkeen ( siis vikavaloja ei palanut missään vaiheessa) bosch testeri ( joka heillä on käytössä ) kertoi viaksi hiukkas suodattimen etu ja taka LÄMPÖtila anturit . kaikki auton diaknostiikka ihan arvoissaan mm.päästöt , lämpötilat ,hiukkassuodattimen painearvot , turbo , kaasupoljin , ym ym eli kaikki mitä sieltä näkyi oli kaverin mielestä kunnossa . Ja myös hän yritti koneella "regenisoida" ( vai miten kirjoitetaan) mutta se ei ollut volvon mielestä mahdollista kun se oli niin puhdas 9mg kun puhdistuksen pakko käynnistyksen raja on 20 mg.
no se takimmainen lämpö anturi löytyi volvolta ja sen vaihdoin autoon . mutta eipä vaikuttanut mitään sama juttu "tumppaa tehot " epäsäännöllisesti ja sitten taas rupeaa toimimaan normisti.
Kaveri otti ilmamassa mittarin johdon irti mittarista sillä seurauksella että mitään ei tapahtunut ei vikavaloa tai käyntihäiriötä !!!!!
Auttakaa jos joku vaan jotain osaisi jelpata .
onko jollakin samaisia kokemuksia ??? Hiukkassuodattimessa ei testerin ja asentajan mukaan ole mitään vikaa.
saa laittaa apua vaikka privana suoraan saku74(at)luukku.com tai tänne keskusteluun
KIITOS
-
Eli testerin mukaan sekä etummainen että takimmainen lämpötila-anturi olis poissa pelistä mutta vain takimmainen vaihdettu? Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa se etummainenkin. Oireet kuulostaa juuri siltä, mitä viallinen lämpötila-anturi aiheuttaa.
-
Juu tarkoitus on maanantaina vaihtaa se etummainenkin , kun tässä lähi volvolla ei sitä ollut.
Pitäisikö ilmamäärä mittarin johdon irroitus sytyttää vikavalon ?
-
Omani teki juuri noin ja etummainen hiukkassuodattimen lämpötila-anturi vaihdettiin. Sillä korjaantui.
Kuulemma tyyppi vika noilla kilometreillä
-
Muistatko kumpi anturi sinulle vaihdettiin vai molemmat?? Keravalta sano että takimmaisia menee n.6 vuodessa ja etummaisia on mennyt 1 kpl /neljässä vuodessa .
Auttakaa jos vaan on vähänkin tietoa
-
Sori jv siinähän luki että etummainen! Kiitos lohdutuksesta
-
Hei kiitoksia JV70 .
vika paikallistettiin 4 kerran ja nyt ilmoitti että katalysaattorin lämpötila anturi on sökö ( tässä mallissa ei hiukkassuodattimen antureita ole kuin yksi ja tämä toinen mitä bosch ehdottikin on juuri tämä katalysaattorin anturi ( on lambdan vieressä konehuoneessa hinta 120€) näytti lämpötilaksi 5 min ajon jälkeen reilut 1000 astetta .
Tämä vaihdettiin ( vaikka on kuulema hyvin harvinainen) niin nyt pelittää normisti . Kiitoksia kaikille :hello:
-
Samantapaista vikaa muutaman kerran nyt kesällä, 185000 ajetulla vm.2010 2,4 aut.
Vakkarilla ensin parikytkilometriä, sitten risteys ja nopeuden pudotus ja sitten kiihdytys, jollon tehot yhtäkkiä sippaa,
Ohitustilanteessa kertaalleen melko nopeiden päätösten paikka :-(
Tänään kävi sinisellä, vikakoodeissa ECM-P042800, hiukkassudattimen lämpötila-anturi, taempi.
Anturi 116€, töineen 285€ :-(
Mut kiitokset palstalaisille eri säikeissä, näitä lukiessa alkoi tuntua ettei turbo sentään ole hajoamassa :-)