Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: VinskiMo - 13.06.2015, 14:37:49
-
Hei! Projektiksi tuli ostettua -87 vuoden 760 joka on ollut B230ET moottorilla (nyt purettuna), papereissa ei ole mainintaa katista tai vähäpäästöisyydestä (muutenkin E koneet taitaa olla ilman lambdaa ja isopäästöisiä).
Miten tämmöisen viritys, kyseistä b230et konetta ei ole mutta mitenhän kävis jos tohon laittais b230ft, b230et ja b230ft on molemmat ahdettuja 2.3l vinokoneita, nyt se kysymys tuleekin, mistä katsastusmies tietää onko moottori e vai f loppuinen, olettaen että mitään hihnakopan tarroja ym. ei ole paikallaan? koneethan on päällepäin kohtuu saman näköisiä joten en keksi minkätakia sitä kiinnostais alkaa tutkimaan sen tarkemmin moottoria kunhan mikään ei paista älyttömästi silmään.
Tarvittaessa siihen voidaan laittaa myös b230et jolloinhan mitään ongelmaa ei pitäis olla jos autoon laitetaan "vakio moottori"?
No sitten seuraavaks tuleekin se virittämis kysymys, minkäs verran tota nyt pystyy muutella ennenkun vaatii muutos katsastusta? Turbo moottoria (ainakaan vähäpäästöistä) ei saisi virittää ollenkaan. Mitä kaikkea tohon saa muutos katsastettua ja miten vaikeasti (jos nyt leikitään että moottori on b230et jota ei tietenkään tarvitse muutos katsastaa kun alunperinkin ollut sillä) Esimerkiksi pitääkö omavalmiste pakosarja muutos katsastaa? Downpipe? Ahtoputket jne. Isompi ahdin ja cooleri varmasti pitää ainakin.
Eikös muutoskatsastukseen päästöjen osalta riitä että laittaa katin kuoret vai pitääkö jollain perusteella muuttaa oikeasti vähäpäästöisemmäksi? Sinäänsä sen ei pitäisi olla ongelma koska kone tulee käymään viinalla.
(tämä ei kuulu tänne mutta jos joku haluaa samalla vastata ->)
Onko 760 ja 960 sarjan alustan osista muuta kun iskarit/jouset yhteen sopivia? Mietin lähinnä tukivarsia ym. sitä myöten jarruja ym. Molemmat autot ovat erillisjousituksella, kummassakaan ei ole perän tasosäätöä (ainakaan tietääkseni)
-
Pistän tähän vain esimerkin.
B200et tilalle laitettiin B230FT, T3/4 aftermarket pakosarjalla, ja itse tehdyllä downpipellä. Välijäähdytin vaihtui kanssa malliltaan kiinalaiseksi.
Näistä ei tullut leimalla huomautuksia.
Ei kattia eikä lambdaa
Lain mukaanhan nämä pitäisi muutoskatsastaa.
-
itsellä 760 b230et
tarkoitus olis muutoskatsastaa holset hx40 superille kone on kohta jo valmis, itselläkä ei lue vähäpäästöisyydestä missään mitään, itteä ihmetyttää ehkä enempi ettei papereissa ole mitään mainintaa max tehosta tai tehopainosuhteesta, onko hevosvoimamäärä rajaton konttorille :2funny:
-
kyllä se teho menee mallin mukaan, vaikka paperissa ei lukisi mitään.
Teho luokka A:ta ei taida edes enään olla papereissa
-
B230ET vieläpä mallisarjan tehokkain niin ei tarvitse alustamuutoksia.
penkkilappu mukaan ja konttorille