Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Tapsas - 16.06.2015, 14:53:21
-
Terve kaikille! Täällä yks 15 vuotias poiika tarvii nyt hieman apua.
Eli ongelmana on volvossa semmoinen, että pysyy pari sekunttia käynnissä ja sen jälkeen tukehtuu ja kastelee tulpat. Ilmamassamittari ja virranjakajan kansi on vaihdettu ja ei alkanut pelaamaan. :idiot2:
Eli mikä voisi olla vikana?
-
Heitetään tämmönen että jos vaikka joku suutin jumittaa auki... Joko olet perusjutut tarkistanut, tuossa on ainakin LH2.4 -perustarkistukset (Mikä moottorinohjaus autossasi lienee?):
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=945
Vikakoodit jos pystyy lukemaan niin tuolta löytyy lisätietoa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149
-
Voisiko johtua jostain anturista tai releestä tuo ongelma? tosin vikakoodeja ei ollut.
-
lämpöanturi?
onkos tossa kylmärikastus suutinta?
-
Lämpöanturi oli ehjä.
ja on tässä tuo kylmärikastus suutin.
-
Lämpöanturi oli ehjä.
ja on tässä tuo kylmärikastus suutin.
Mites käy jos nappaat liittimen irti ???
-
Eipä toimi.
-
Itellä oli 230fd:ssä käynti ongelmaa syksyllä/talvella. Vika löyty sytytyksestä. Sai kyllä kipinää mutta ei tarpeeksi ja tulpat sitten kastu ja auto sammu. Tulpat - tulpan johdot (ainakin yleismittarilla testata) - pyörijä (kannen näköjään jo vaihdoitkin) - puolan piuha - puolan liittimet puhistaa hiekkapaperilla jos ei kerta näytä siltä, että puola ois kärähtäny ja tuskin on kun kerta käyy. Ruiskutuspumpun relettäkin voi kokeilla. Ite vaihoin niin käynti kyllä parani mutta vika ei ollu siinä.
-
Pitääpä testata nuita vinkkejä. Senverran vielä että missä se suutinrele sijaitsee ja voiko sitä testata mitenkään että toimiiko se?
-
Ruiskutuspumpun rele löytyy pelkääjän jalkatilasta heti siitä suojapahvin takaa, hansikaslokeron alta. Valkoinen tai vihreä mötikkä. Kyllähän sen releen voi yleismittarilla mitata mutta eipä maksa montaa kymppiä uusia ja onkin hyvä uusia aina välillä. En nyt osaa saunua mitkä navat siinä pitäs olla auki ilman ohjausvirtaa ja mitkä kiinni. Tarkkakorvanen voi kuulla kun se rele napsahtaa vaikkapa autoa käynnistäessä.
-
Testattiin tuo kipinä ja anto hyvän kipinän.
-
Onko tämä kyseinen auto ollu jatkuvasti ajossa vai seisonut? Mietin vaan, että saahan se kone ilmaa? Ilman happea se ei kyllä käy. Voisiko ykk anturi oireilla noin? Tietäkseni se lopettaa sytyttämästä jos putkeen joutuu bensaa (suojelee kattia) tai jos se ei toimi. Laturin maadoitus ja sen hiilet onko tarkistettu? Loppuun käyetyt hiilet ja huono maa laturissa voi aiheuttaa mitä mystisempiä vikoja.
-
Se oli ihan normaalissa ajossa ennekuin alko oireilee.
-
Tulipa huomattua että edellisellä omistajalla oli ollut väärä sytytysjärjestys, Vaihdettiin se oikein nii alkoihan se volvo käymään! :) Tosin tyhjänkäynti välillä heittelee, Mutta tasaantuu kun kone lämpiää.
-
Ei varmaan oo ihan normaalia että vettä tulee koko ajan putkesta ja savuttaa valkoista? Käy vähän turhan rikkaalla minun mielestä.
Noh, Luin vikakoodit, näytti 1-2-1. Vaihdoin imm mittarin mutta samat ongelmat jatkuu, Mikähän siellä vois olla vikana? :idiot2:
-
Kokeiles käykö paremmin jos otat lambdalta sen yksittäisen johdon liittimen irti, kuollut lambda voi vääristää seoksia todella hurjasti.
Tarkista myös, että lambdan kaksinastaiseen pistokkeeseen tulee +12V kun kone käy.
Valkoinen savu ja vesi on jossain määrin normaalia jos laitteella ei ole ajettu hetkeen aikaan oikeasti, paikollaan käyttely kerää vettä ja 240 takapönttöön mahtuu tosi paljon vettä. Jos savu ei haise "epänormaalilta" niin en pitäisi ilmiötä vaarallisena. Joko öljynpinta on noussut ja öljyt haisee kovin rajusti bensalle?
-
Käynti ei muuttunut vaikka nappasin sen liittimen irti. Siihen pistokkeeseen tuli virtaa noin 11.3v
Ne öljyt, Noh kyllä ne minusta haiskahtaa vähän bensalle. ???
-
Käynti ei muuttunut vaikka nappasin sen liittimen irti. Siihen pistokkeeseen tuli virtaa noin 11.3v
Ne öljyt, Noh kyllä ne minusta haiskahtaa vähän bensalle. ???
Kun boksi on ollut tovin irti sähköistä, sanotaan varmuudeks vartti, niin ilman lambdajohtoa pitäisi kyllä käydä ihan normaalisti ja toimia ajossa täysin normaalisti ilmankin lambdaa, jos siis asiat on kunnossa. Tuo jännite on niin alhainen, että veikkaan kuormitettaessa lambdan lämmityksen olevan poissa pelistä, 240 sulakerasia kun on eräänlainen käänteinen insinöörityön taidonnäyte... Muistaakseni se lambdan lämmitys on tankkipumpun kanssa samassa sulakkeessa, mutta enivei ainakin benspuolen sulakkeetkin kannattaa irrotella ja putsata/uusia jossain välissä ihmetellessä kun ei muuta keksi, ne on melko tyypillinen riesa 240:ssä.
Onko imusarjan tiivisteen vuoto mahdollinen/tutkittu, ja sytytysosien kunto?
-
Pitääpä yrittää uudestaan :) Pitää kattoa nuo sulakkeet kans jossain vaihees.
Imusarjan tiivisteen katoin joskus vuosi sitten, näytti ihan hyvältä, mutta eipä se uusikaan maksa paljon jos sen varalta vaihtais.
Vaihdan varalta ainakin puolan ja jakajan kannen ku mulla on ne varastossa, Näillä jatketaan. :)
-
Jos antaa IMM:n vikakoodin saattaa vika myös olla lambda-anturissa. Sen testaamiseen löytyy ohjeet tältäkin foorumilta kun hakee aiheen missä on selitykset eri vikakoodeille. Vika voi olla myös siinä että putki vuotaa jostain kohtaa ennen lambda anturia jolloin se ei saa oikeita lukemia eculle ja antaa liikaa bensaa.
-
Pitäskö bensapumpun surista ku lyö virrat päälle? Ajattelin kun saa sahata aika kauan nykyään käyntiin. Ja vähän kovemmilla pakkasilla lyö kierrokset 3 tonniin, ei kai sekään voi olla normaalia. :D
-
tukehtuu ja kastelee tulpat.
Minulla "liikaa bensaa" -vika korjaantui kun otin irti ja kiinnitin uudelleen ne isot moninapaiset liittimen sytytyksen ja ruiskun ohjausyksiköistä.
Akun johdotkin olivat irti pari vuorokautta,mutta se ei auttanut, vaan sitten kun käytti nämä ohjausyksiköiden liittimet irti, niin heti toimi täydellisesti.