Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jusbo - 17.06.2015, 23:03:47
-
Mikähän mahtaisi olla ongelmanan 335tkm ajetussa V70 ärrässä? Tulpat ja ilmamassamittari vaihdettu ja samalla puhdistin tyhjäkäyntimoottorin. Ilmamassamittarista antoi aiemmin vikakoodin (joka poistui kun vaihdoin ilmamassamittarin) Nyt kuitenkin alkoi taas temppuilemaan, eli menee ilmeisesti limp-modeen, jolloin ei anna ahtoja kuin 0,4bar, ja myös moottorin vikavalo syttyy lopen, ei aina heti nollauksen jälkeen mutta päivän kuluttua suunnilleen, ja välillä vetää hyvin ja välillä pätkyttelee kun ahdin alkaa heräilemään kahdentuhannen jälkeen..
Vikakoodiksi antaa 231 , "Mukautuva lambda-säätö keskikierrosalueella".
Mistähän tuota alkaisi vikaa etsimään kun ei kerran suoraan lambdaankaan tuota vikaa anna? Kiitokset avuista jo etukäteen :)
EDIT:1 Ajattelin että samallahan tuota kyselee lisempääkin, vakionopeudensäädin ei toimi, antaa vikakoodiksi 122 , "Ajonopeussignaali" Ja ei anna poistaakkaan tuota vikakoodia, esim. abseissa ei ollut vikakoodeja ollenkaan. Mistähän tämä johtuupi?
-
Itse askartelin vuotta nuoremman R kanssa seuraavien ongelmien kanssa
- peräkolarin jälkeen downpipen sai murtuman kiinnityskorvaakkeeseen jota paikattiin useaan otteeseen kitillä valtuuteituissa liikkeissä. Lopulta tuskastuin ja vein hitsattavaksi. Poltteli lamda valoa josta tiesi että taas vuotaa.
- Kone saattui vaatia usemman kännistyksen kun ei lähtenyt käyntiin
- Sammui muutaman kerran liikenevaloissa mutta lähti taasen käyntiin.
Käyntiin liittyvät ongelmat oivat hyvin satunnaisia ja oli vaikea keksiä varsinaista syytä. Ratkaisuja saatiin vasta kun lopetti kokonaan toiminnan ja päästi käynnistysyritysten aikana isoja savuja putkesta. Kone ei vastannut kaasun painamiseen vaan hörähti pari kertaa ja sammui. Virtalukko antenneineen oli vaihdettu vuosi sitten samoiten nokkakakselin asentoanturit. Alkuun veikkailin bensapumppua. Kone saatiin käyntiin uudella bensapumpun releellä ja ottamalla ilmamassamittarin johto irti.
- bensapumpun rele jouduin ostamaan siniseltä 51 eur
- ilmamassamittarin ostin Fixus Konalasta 250 eur hintaan joka on originaalin numeroilla ja myös Bosch valmistama. Sinisellä hinta oli yli 360eur.
Ja voimakin palasi koneeseen, nyt on taas aasit pilttuussa.
Vielä jäi ilmanpaineanturi (tunnetaan myös korkeusmittarina) kummittelemaan mutta sen kerkeää kyllä korjauttamaan kunhan muilta puuhilta kerkeän.
-
Mulla oli justiin 850 T5:ssä 2-3-2 koodi, joka on muuten sama, mutte koskee tyhjäkäyntiä kun sulla on osakuormaa. Joka tapauksessa vikalista on Vadiksen mukaan sama siitä huolimatta.
Paljon riippuu siitä onko se vika "upper limit" vai "lower limit". Sun autosta sen tiedon pitäisi saada P-alkuisesta vikakoodista. Omani ei niin vanhana sitä erottele.
Possible source
Upper limit:
-Defective MAF sensor.
-Low fuel pressure.
-Air leakage.
-Faulty sensor signals.
Lower limit:
-Defective MAF sensor.
-Air leakage.
-High fuel pressure.
-Leaking injectors.
-Leaking EVAP system.
-Dirty engine oil.
-Oil level too high.
-Faulty sensor signals.
Omalla kohdallani vika oli huohotusjärjestelmässä, joka oli aika rapsakassa kunnossa ja se muovinen alipaineputki, minkä pää menee imusarjan apukuskin puoleiseen päätyyn oli kokonaan poikki. Imuilmavuoto sai aikaan tuon koodin. Ei ole koodia tullut enää sen jälkeen kun uusin kaikki huohottimen letkut ja putket.
Sun tapauksessa tarkistaisin bensanpaineet ensimmäisenä, sen jälkeen huohotus ja EVAP.
-
Upper limit ja lower limit hommat meni nyt ihan ohi, mutta kiitos paljon auttavasta vastauksesta! :) Ilmamassamittari se nyt ei ainakaan voi olla, sillä parillakin kokeiltu. Pitää aloittaa vikojen etsiminen bensanpaineista, jotka ilmeisesti voi mitata kiskon päässä olevasta venttiilistä? Sekä alkaa alipaineletkuja vaihtelemaan, tämä olisikin jo kolmas Volvo jossa vika löytyisi pikkuletkuista :nohnoh
-
Sori unohtu. Upper limit on siis se että lamda on reilusti yli yhden (laiha) ja lower että se on reilustu alle yhden (rikas). Täs vielä tarkemmin siitä mistä tuo vikakoodi aiheutuu:
Condition
The control module receives information from the HO2S about the fuel/air mixture in the idling and partial load ranges. If the fuel/air mixture deviates from λ=1 the short term fuel trim will compensate this by adjusting the injection timing so that λ=1 is achieved. When the short term fuel trim carries out this adjustment, its mid–point must be adapted by the long term trim. When the long term fuel trim has adapted the short term trim to a maximum value, DTC 2–3–2 (idling range – 0.48 ms to +0.40 ms) or DTC 2–3–1 (partial load range 0.773 to 1.227) and status message Upper Limit (lean fuel/air mixture) or Lower Limit (rich fuel/air mixture) will be set.
-
aprilli, jos sulla on -96 malli niin siitä saa halpislukijalla ihan P-alkuiset koodit, kunhan ei erehdy käyttämään mitään ledivilkkukököstystä.
Ainakin meillä toimii näin.