Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vemppu - 16.06.2011, 22:50:02

Otsikko: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 16.06.2011, 22:50:02
Hep, (en löytänyt haulla vastaavaa ongelmaa, mikäli on jossain, niin modet voi siirtää/lukita/jnpp)

Onkohan otsikon mukaisessa vermeessä jotain "asentotunnistimia", joiden ansiosta liike lakkaa?

Eli kun luukun ollessa auki ja takareuna on ylhäällä sekä painaa nappulasta alaspäin, jäisi luukku kiinni eikä lähtisi vetämään sitä samalla painalluksella katon sisään avaten kokonaan auki. (sama vastoinpäin, eli jos katto kokonaan auki ja haluaa laittaa kiinni, pysähtyisi kiinniasentoon eikä nostaisi lopulta takareunaa ylös) ? <- olipas vaikeasti selostettu...  :2funny:

Ongelmana on "kiinni" -asennon löytyminen. Ei kai tuo tuommoinen ole alunperin ollut?

Kiitos
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Sumppi - 17.06.2011, 08:55:31
Kyllä siellä näyttäisi jotain vikaa olevan, koska omassa vollessa luukku pysähtyy ihan normaalisti kiinni-asentoon ja nappia uudelleen painettaessa se nostaa takareunan ylös/avaa luukun. En ole asiaa yhtään tutkinut, mutta oma villi veikkaus on, että kytkentä on toteutettu jonkinlaisella releellä tai jotain sinnepäin.
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 05.07.2011, 17:44:39
Palataanpas tähän vielä...

En ole vielä purkanut tuota (millään viitsisi purkaa turhaan mitään) eikä silmämääräisesti näy mitään tunnistimia. Löytyisikö joltain ystävälliseltä sielulta jotain Vadis/tms-kuvaa/kuvausta tuon sähköluukun tärkeimmistä vermeistä?

Etukäteiskiitos...
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Okko - 12.07.2011, 20:28:44
Mulla on samanikäinen kattoluukullinen seiska ja siinä luukku toimii samalla tavalla. Oon ollut ihan siinä uskossa, että tuo on ominaisuus eikä vika. Voin koittaa kaivella vadiksesta kuvaa.

Edit tossa kuvankaappaus sähkökuvasta (vm1990):

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Sekalaisia/kattoluukku.jpg)
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: hevonen - 13.07.2011, 11:53:24
Kuuluu pysähtyä välillä.
Luukussa ei ole mitään tunnistimia.
Tuossa moottorin säätöä:
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/Kattoluukunst.jpg)

Luukun säätö:
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/kattoluukku2.jpg)
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 17.07.2011, 22:32:37
Suuret Kiitokset Okko ja hevonen!

Tänään sitten päätti jäädä vain tuohon tuuletusasentoon... :-[

Pitänee hommata kirurgin veitsi ja leikata näkyviin tuo hepan kuvassa näkyvä moottori. Joskos sais "konffattua" siitä kohdilleen. Eli moottori "tietää" missä asennossa katto on tms?...  Nyt ilmeisesti jossain yliääriasennossa... jäi tuuletusasentoon eikä siitä liiku, joten oli pakko ajaa katokseen joskos vaikka satais tms.

Näiden kuvien ja ohjeiden perusteella on hyvä jatkaa.

Kiitos vielä molemmille! - Palaan asiaan kun toivottavasti jotain positiivisia uutisia tästä...

Edit: tietty sitten kun taas tuo suostuu liikkumaan edes johonkin, voinee jotain tehdä...
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 18.07.2011, 22:54:42
Lisää ongelmia...

Ruuvarilla ruuvaten sai kätevästi luukun kiinni, jonka jälkeen taas reagoi ohjausnappulaan mutta...

...kun vetää taka-asentoon, säätöohjelman mukaisesti, ja siitä jälleen kiinni yrittää niin, etuosan ilmanohjain ei taitukaan alas, wtf?

Onkohan koko systeemi jotenkin hypännyt pois rattailtaan tms.

Eli etu-tuuliohjain ei tunnista katon menevän kiinni... Onkohan tuolta hajonnut jotain mekaanista, mikäli mitään tunnistimia ei ole kerta olemassa...

Pääasia on, että nyt tietää, mistä voi ruuvata katon kohdalleen, mikäli jumittaa vielä...

Ja toki, laitetaan kuntoon, jossain vaiheessa... Jahka taas toimii joskus, kuten tarkoitettu, niin kerron. (Lisävinkit toki suotavia ;) )
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Jones74 - 18.07.2011, 23:57:51
Toiselta puolelta sen ilmanohjaimen ohjuri ruostunut alhaalta poikki. Itellä oli samaa pitkän aikaa, kunnes toinenkin napsahti poikki. Nyt se ohjuri makaa takaluukussa.. Sitä joutu aina sormilla auttelemaan, ku laitto luukun kiinni.
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 19.07.2011, 17:48:43
Ohjurit näemmä ehjät ja hennolla väkivallalla sekä voiteluaineella lähti pelittämään toi ohjain siten ettei enää jumi siihen... muttamutta...

[tyhmä]
Pitääkö toi moottorin nolla-asento -säätely siis tehdä irrallaan?

Siinä oli jokin "+....0....-" -ruuvikin mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta...
[/tyhmä]

Nyt se ainakin vain menee päästä päähän. Eli kokonaan auki ja siitä suoraan, pysähtymättä rosvosektorissa, tuuletusasentoon... Tuuletusasennosta se ei ilman puolen sentin ruuvausta, manuaalisesti, alaspäin lähde kohden "kiinni" -asentoa. Kun lähtee niin jatkaa sitten suoraan "täysin auki" -asentoon...

Noh, pärjäähän tuon kanssa nyt kun tietää mistä on kyse ja on pari ruuvaria joukossa jos vahingossa nostaa tuuletusasennon tappiin asti. Olisi vain kiva saada sellaiseen kuntoon kun on tarkoitettu...

Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.10.2012, 16:45:28
Käytän taas vanhaa topiccia kun liippaa läheltä eikä viitsi uuttakaan aloittaa. ::)

Eli 945:sen kattoluukku vuotaa. Veivikäyttöinen luukku toimii moitteetta, mutta kiinni asennossa jää takalaitaan molemmille puolille noin 2-6mm rako tiivisteen ja auton varsinaisen katon väliin korkeus-suunnassa (eli katto tuntuisi olevan turhan "syvällä"). Päteekös tuohon 945:sen kattoluukkuun samat säädöt ja toimempiteet kuin 740:sen kattoluukkuun?

Eli löytyykös sieltä ihan jotkut säätöruuvit? Jos sen nyt saisi edes tiiviisti kiinni (vaikka menisi se toimimattomuus samalla) ennen talvea, kun oli kuljettajan lattia litimärkä (vettä satanut kaatamalla koko viikon, niin en yhtään ihmettele jos katon vesikourut ei riitä).

Kaikki neuvot ja avut kelpaa! ;) Hätäratkaisuna pitänee laittaa ensiyöksi kirkkaalla pakkausteipillä saumat "umpeen". :D
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.10.2012, 00:45:15
Khyllä khyllä. Mekanismia nyt säädetty ja katto saatu ylemmäksi. Toiselta puolelta se säätömekanismi murtunut, mutta sai sillä vielä jotain aikaan. Nyt on suht tiivisti reijässään.

Mutta nyt pitäisi löytää vuotokohta. Eli mistä kohtaa a-pilareita ne vedenpoistoputket menee ja minne ne päättyy? Apukuskin jalkatila on kuiva, mutta kuskin puoli aivan läpeensä märkä. Mielessä käynyt, että olisi se letku jostain kohti murtunut.

Eli neuvoja tarvitaan.
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: perttu - 07.10.2012, 16:15:09
Minulla joskus tuli vesi sisälle kun massauksessa oli laitettu siellä jalkatilan sivussa oleva muovi huonosti paikoilleen.Veden olisi pitänyt laskeutua maahan mutta pääsikin valumaan muovin välistä lattialle.Kaikissa ei muovia ole jos on raitisilma luukku.
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.10.2012, 17:26:18
Minulla joskus tuli vesi sisälle kun massauksessa oli laitettu siellä jalkatilan sivussa oleva muovi huonosti paikoilleen.Veden olisi pitänyt laskeutua maahan mutta pääsikin valumaan muovin välistä lattialle.Kaikissa ei muovia ole jos on raitisilma luukku.
Eli siis sinullakin oli autossasi kattoluukku ja sielä on jalkatilassa sisällä joku vettä ohjaava muovi? Minulla ei ole raitisilmasuulakkeita siellä.

Heh! Lattia oli jo aavistuksen kuivempi!!! Oli enään märkä, ei litimärkä!
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: s73 - 07.10.2012, 18:37:14
Oletko tarkistanut onko poistoletku avoin?  massatessa ja koteloöljyä laittaessa ne voi tukkeutua, myös kura voi tukkia ne.
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.10.2012, 19:01:41
Oletko tarkistanut onko poistoletku avoin?  massatessa ja koteloöljyä laittaessa ne voi tukkeutua, myös kura voi tukkia ne.
Enpä ole tarkistanut kun en tiedä minne letkun pää menee...
Ja tarkennnetaan siis: katto ei ole märkä/kostea. Vain kuljettajan lattia on märkä ja tuntuisi tulevan jalan lepuutuspaikan ja oven välistä se kosteus jostain yleempää.

Mietin myös tukkia se kuskin puolen letku....
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.10.2012, 15:34:00
Minulla ei ole raitisilmasuulakkeita siellä.

VÄÄRIN!
Lattia edelleen litimärkä, kättä lattiaan hinkkaamalla ja kättä nuolaisemalla maistuu makea! :o Eli lykoolia, mutta jos sitä noin paljon vuotaisi (että on ihan litimärkänä se matto), niin tuskin kauaa olisi nesteet koneessa... ??? Kuitenkaan moottori ei kuluta nestettä ja lisäksi sisällä ei haise ollenkaan lykooli (eli varmaan joskus vuotanut ja matossa on vain vielä maku... :D). Myös ikkunat pysyvät huurteettomina (edellisessä käyttiksessä kun alkoi kenno vuotamaan, oli takaikkunat aivan ummessa ja tunkkainen haju... :uglystupid2:

Ja kyllä siellä on ne raitisilmaräppänät. Luin jostain muualta, että sieltä voisi vuotaa. Miten asian voisi tutkia ja tukita?
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: HammerDown - 24.11.2012, 15:53:40
Raitisilmaräppänöihin pääsee käsiksi irrottamalla kickpaneelit, oisko parilla ruuvilla kiinni ja takareuna kynnysmuovin alla. Itse luukun reunassa ja kehyksen ympärillä on tiiviste. Tiiveys lienee yksinkertaisin testata kaatamalla reilummin vettä ilmanottokaukaloon ja katsomalla vuotaako jostain välistä jalkotilaan.

Kattoluukun vedenpoistoletku menee saman sivukotelon kautta alas ja siihen pääsee käsiksi kampeamalla raitisilmaräppänän pois aukostaan. Älä mene tukkimaan mitään letkua, aiheuttaa parhaassa tapauksessa veden vuotamisen kattoluukun aukosta sisään, kun ei pääse sopivassa asennossa valumaan kaukalosta pois.

Itsellä vuotaa tuo kuskinpuolen räppänä, huomasin ilokseni kun autonpesun jälkeen lattialla seisoi vesi. Ajattelin vetää koko aukon kunnolla umpeen kun en sitä koskaan käytä. Millainen muovi on niissä reumaluukuttomissa malleissa?

Myös kattoluukun tiiviste vuotaa, eikä taida olla säätökään ihan kohdallaan. Miten kattoluukun verhoilut lähtee irti että pääsisi säätöihin käsiksi ja mahdollisesti irrottamaan koko luukun tiivisteen uusimista varten?

Onko katossa käytetty muuta tiivistystä? Kaikki vedenpoistokanavat ovat auki mutta silti vesi pääsee valumaan kiskojen sisäpuolelle ja aukosta sisään ja kattoverhoiluun. Varsinkin sateen jälkeen ajoon lähtiessä alkaa lipittää milloin mistäkin päin vettä tupaan.

Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Kulmamies - 27.11.2012, 17:36:48
Heitetäänpäs samaan topikkiin toinenkin kattoluukkuaiheinen kysymys. Eli luukkuhan menee vaihtoehtoisesti kokonaan katon sisään, tai sitten nousee vaan takareunastaan ylös ns. tuuletusasentoon. Kysymys kuuluu, että tunnistaako järjestelmä jotenkin oikean nollakohdan noiden kahden asennon välillä? Eli miten luukun saa oikeaoppisesti kiinni ilman, että pitää lirputella nappulaa ja tarkkailla koska luukku on tasan katon kanssa?
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: TVS - 27.11.2012, 20:30:54
Heitetäänpäs samaan topikkiin toinenkin kattoluukkuaiheinen kysymys. Eli luukkuhan menee vaihtoehtoisesti kokonaan katon sisään, tai sitten nousee vaan takareunastaan ylös ns. tuuletusasentoon. Kysymys kuuluu, että tunnistaako järjestelmä jotenkin oikean nollakohdan noiden kahden asennon välillä? Eli miten luukun saa oikeaoppisesti kiinni ilman, että pitää lirputella nappulaa ja tarkkailla koska luukku on tasan katon kanssa?
Tämä  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21610.msg386293#msg386293)lie aika lähellä?
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Kulmamies - 27.11.2012, 21:39:33
Tämä  (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21610.msg386293#msg386293)lie aika lähellä?

Kiitos, pitääpä perehtyä.
Otsikko: Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 28.11.2012, 12:43:05
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Body-Sunroof1.html#Manual%20Sunroof%20Repair

Tuala lopussa sanotaan notta voi olla rikki se nollakohta moottorista...

Jos, eiku...

Kun Kulmamies saat korjattua niin kerro miten. Kiitos  :hello:
Otsikko: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Kulmamies - 28.04.2013, 17:29:57
Kesä tuli ja oli aika perehtyä kattoluukun toimimattomuuteen. Oireena oli siis se, että luukkua suljettaessa se ei pysähdy katon tasalle, vaan jatkaa matkaansa tuuletusasentoon. Siitä suljettaessa sama juttu toisin päin, eli luukku jatkaa pysähtymättä aukeamistaan.

Vika oli varsin yksinkertainen. Otin luukun sähkömoottorin irti ja siinä olevan valkoisen muovisen suojakannen irti. Kannen alta paljastui rajakytkimet ja kolmanteen, eli tärkeimpään, nollakohdan rajaan liittyvä solenoidi. Tämä solenoidi oli yksinkertaisesti vaan jumissa ja pienellä herkistelyllä ja rasvailulla homma alkoi toimimaan ihan normaalisti.

Solenoidin toiminta, tai toimimattomuus on helppo todeta, kun ajaa luukun joko kokonaan auki, tai kiinni, ja painaa sen jälkeen nappulaa vielä lisää. Luukku ei tietenkään enää liiku mihinkään, mutta moottorista pitää kuulua ihan selvästi solenoidin napsunta. Jos ääntä ei kuulu, niin solenoidi on rikki, tai mitä todennäköisimmin jumissa.

Tässäkin topikissa aiemmin mainittu säätöohje on aika karkea ja siksi moottorissa onkin hienosäätöruuvi, jolla säädetään moottorin sisällä olevat rajakytkimet oikeaan kohtaan, niin luukku pysähtyy just nätisti millin verran kattopellin yläpuolelle.

Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.04.2013, 08:34:27
Heitetäänpäs omakin ongelma samaan topiciin. Eli allekirjoituksen 960:n sähköluukku temppuilee. Nollakohta toimii hienosti, mutta molempiin suuntiin avatessa jumittuu kun on hieman yli puolivälin menossa. Sittwn kuuluu napista painaessa vaan naksahdus kumpaankin suuntaan painaessa. Kotelon alta kun kääntää ruuvarilla hieman takaisinpäin niin menee taas sähköllä kiinni normaalisti. Joku rajakytkin antaa väärää tietoa?
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Kulmamies - 30.04.2013, 09:20:08
Heitetäänpäs omakin ongelma samaan topiciin. Eli allekirjoituksen 960:n sähköluukku temppuilee. Nollakohta toimii hienosti, mutta molempiin suuntiin avatessa jumittuu kun on hieman yli puolivälin menossa. Sittwn kuuluu napista painaessa vaan naksahdus kumpaankin suuntaan painaessa. Kotelon alta kun kääntää ruuvarilla hieman takaisinpäin niin menee taas sähköllä kiinni normaalisti. Joku rajakytkin antaa väärää tietoa?

Ettei olisi vain ne "vaijerit" jumissa? Mullakin liikkui tosi nihkeästi, mutta rasvauksen jälkeen alkoin liikkumaan nätisti.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vemppu - 08.05.2013, 11:12:57
Hep


Vika oli varsin yksinkertainen. Otin luukun sähkömoottorin irti ja siinä olevan valkoisen muovisen suojakannen irti. Kannen alta paljastui rajakytkimet ja kolmanteen, eli tärkeimpään, nollakohdan rajaan liittyvä solenoidi. Tämä solenoidi oli yksinkertaisesti vaan jumissa ja pienellä herkistelyllä ja rasvailulla homma alkoi toimimaan ihan normaalisti.

Otinpas kuvan:

(http://l42.sjoki.uta.fi/~vmp/IMG_0054.JPG)

Nuo mustat väkäset ovatten niitä rajakytkimiä ja välissä oleva valkoisen kai pitäisi "napsutella" nollakohdan solenoidia?

Lainaus käyttäjältä: Kulmamies
Solenoidin toiminta, tai toimimattomuus on helppo todeta, kun ajaa luukun joko kokonaan auki, tai kiinni, ja painaa sen jälkeen nappulaa vielä lisää. Luukku ei tietenkään enää liiku mihinkään, mutta moottorista pitää kuulua ihan selvästi solenoidin napsunta. Jos ääntä ei kuulu, niin solenoidi on rikki, tai mitä todennäköisimmin jumissa.

Ja ääntä ei kuulu, joten toivottavasti vain jumissa... Pitänee ottaa tuo ihan irti ja pöydälle ihmeteltäväksi... Olisko vielä pikavinkkejä herkistelyyn?

Kiittää...
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Kulmamies - 08.05.2013, 12:25:29
Ja ääntä ei kuulu, joten toivottavasti vain jumissa... Pitänee ottaa tuo ihan irti ja pöydälle ihmeteltäväksi... Olisko vielä pikavinkkejä herkistelyyn?

Kiittää...

Mulla riitti ihan pieni suhaus WD40:tä ja muutaman kerran painoin pienellä meisselillä solenoidia edestakaisin, niin alkoi liikkumaan ihan nätisti.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Gorgane - 08.05.2013, 21:07:06
Vaihtaisiko joku kanssani kattoluukun sähköongelmat tähän omaan ongelmaani?

(http://i13.photobucket.com/albums/a262/Gorgane/Volvo%20740%20Turbo/SL700297_zpsd27551d4.jpg)
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: HammerDown - 08.05.2013, 23:24:54
Edelleen kiinnostaisi kovasti miten kattoluukkuhässäkkä tiivistyy kattokaukaloon (nasua kehiin?) ja saako luukun tiivistettä Suomen rajojen sisäpuolelta?

Nyt on vesi pysynyt ulkopuolella kun hain talvella rautakaupan loppuunmyynnistä käypästä kumitiivistettä, mutta on senverran jeti ettei tarvitse haaveilla kattoluukun aukaisemista (tai siis sulkemista).

Vois jossain välissä räjäyttää katon sisäpuolen ja uusata verhoilut ja tiivisteet kun vain jostain löytäs.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vippe - 09.05.2013, 10:52:09
Edelleen kiinnostaisi kovasti miten kattoluukkuhässäkkä tiivistyy kattokaukaloon (nasua kehiin?) ja saako luukun tiivistettä Suomen rajojen sisäpuolelta?

Nyt on vesi pysynyt ulkopuolella kun hain talvella rautakaupan loppuunmyynnistä käypästä kumitiivistettä, mutta on senverran jeti ettei tarvitse haaveilla kattoluukun aukaisemista (tai siis sulkemista).
eli siis luukun  ympäri menevä tiiviste(luukun ulospäin näkyvä osa) vai sitte kiskomekanismin sisältävän kaukalon ja katon väliin tuleva tiivistenauha? vai kenties molemmat? vai sitte kattoverhoilun ja luukkukaukalon välinen tiiviste? vai kiskomekanismin ja kaukalon välinen tiiviste?
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: JZC - 09.05.2013, 17:54:31
muistan jostain ymmärtäneeni, että ulospäin näkyvän tiivarin valmistus on loppunut. Toivottavasti muistini pettää, sillä sille olisi minullakin käyttöä  ;)

jzc
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vippe - 09.05.2013, 19:46:53
muistan jostain ymmärtäneeni, että ulospäin näkyvän tiivarin valmistus on loppunut. Toivottavasti muistini pettää, sillä sille olisi minullakin käyttöä  ;)

jzc

ite pistin sen tilalle tämmöstä kumista, autotarvikeliikkestä hain (kärkkäiseltä varikko-liikkeestä)
profiili on lähes sama alkuperäsen kanssa, mutta täysin kumia ettei oo semmone karvasen näköne.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa364/volvisti/auto%20juttuja/2013-05-09103132_zpsd2f5143b.jpg) (http://s1194.photobucket.com/user/volvisti/media/auto%20juttuja/2013-05-09103132_zpsd2f5143b.jpg.html)
¨
edit. HUOM! kokeellisen tutkimuksen mukaan tämä kuminen ei toimi... tiivistää kyllä mut luukku ei mahu aukeamaan siihen raollaan olevaan asentoon.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.05.2013, 00:20:25
Mitähän materiaalia lie ne nostoraudat (jotka aina murt poikki) on? VoiS hitsata kasaan...
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: HammerDown - 12.05.2013, 11:25:01
eli siis luukun  ympäri menevä tiiviste(luukun ulospäin näkyvä osa) vai sitte kiskomekanismin sisältävän kaukalon ja katon väliin tuleva tiivistenauha? vai kenties molemmat? vai sitte kattoverhoilun ja luukkukaukalon välinen tiiviste? vai kiskomekanismin ja kaukalon välinen tiiviste?
Lähinnä tiiviste joka estää veden valumisen vedenpoistokourujen sisäpuolelle, eli vissiin kiskojen ja kaukalon väliin tuleva?

Ite kattoluukussa mulla on samanlaista kumitiivistettä kuin sullakin, päällisin puolin hyvin lähelle alkuperäistä profiilia, mutta silti senverta tiukka ettei luukku nouse mukisematta katon sisältä paikoilleen, vaikka on silikonilla liukastettu.
Otsikko: Volvo 760 kattoluukku probleema
Kirjoitti: Volvoisti - 12.05.2013, 13:19:37
Elikkäs millä keinolla kattoverhoilu lähtee irti kattoluukun reunoista? Kattoluukku pitäisi irroittaa kun ei liiku mihinkään moottori vaan naksaa ja näyttäs pari mekanismin rautaakin olevan poikki  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 760 kattoluukku probleema
Kirjoitti: HammerDown - 12.05.2013, 21:22:58
Elikkäs millä keinolla kattoverhoilu lähtee irti kattoluukun reunoista? Kattoluukku pitäisi irroittaa kun ei liiku mihinkään moottori vaan naksaa ja näyttäs pari mekanismin rautaakin olevan poikki  :-\
Siis verhoilu luukun sisäpuolelta? Luukun takareunassa on jousikuormitteiset käpälät, saa näkyviin muistaakseni nostamalla luukun tuuletusasentoon ja raottamalla verhoilulevyä takareunasta. Sitten verhoilun saa liu'utettua katon sisään.

Jos haluaa verhoilun kokonaan pois niin vaatii katon ja kiskojen purkamisen jne.
Otsikko: Vs: Volvo 760 kattoluukku probleema
Kirjoitti: Volvoisti - 12.05.2013, 21:57:15
Siis verhoilu luukun sisäpuolelta? Luukun takareunassa on jousikuormitteiset käpälät, saa näkyviin muistaakseni nostamalla luukun tuuletusasentoon ja raottamalla verhoilulevyä takareunasta. Sitten verhoilun saa liu'utettua katon sisään.

Jos haluaa verhoilun kokonaan pois niin vaatii katon ja kiskojen purkamisen jne.

Kokonaan pitäisi saada verhoilu ja kattoluukku pois. Verhoilu on muuten irti mutta kattoluukun kohdalta en hoksaa miten irtoaa? Onko se jossakin kiskossa kiinni? Kattoluukkua ei pysty liikuttelemaan vaan se on juminut kiinni asentoon
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: HammerDown - 12.05.2013, 22:23:49
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=583.0

Tuolla puolivälin tienoilla on kuvalliset ohjeet vippeltä kattoluukun purkuun.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Volvoisti - 12.05.2013, 22:35:09
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=583.0

Tuolla puolivälin tienoilla on kuvalliset ohjeet vippeltä kattoluukun purkuun.

"vielä huomautus kattoluukullisissa kattokangas on sillä listalla kiinni kattoluukun "kaukalossa".

Tuon sieltä aiemmin löysinkin mutta millä nuo listat on kiinni siellä kaukalossa? Lähteekö ihan vetämällä vai onko joillakin ruuveilla?
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: HammerDown - 12.05.2013, 22:41:19
Siis se uralista jolla varsinainen kattoverhoilu kiinnittyy reiän ympärille lähtee ihan vetämällä.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Volvoisti - 13.05.2013, 15:40:24
Juu sitä just tarkotin. Pitääpä kokeilla vielä jos se lähtisi kun aika voimalla jo sitä revin niin ei liikkunut mihinkään.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: HammerDown - 13.05.2013, 15:53:59
Siellä voi olla joku liimanpaska tms. välissä, mutta ainakin omasta lähti ihan nätisti.
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vippe - 13.05.2013, 16:04:13
Siellä voi olla joku liimanpaska tms. välissä, mutta ainakin omasta lähti ihan nätisti.

joo voi olla, ko se kangas on liimattu uralistan kohilta kaukaloon->tursunu yli ja liimannu listanki. ite avitin alkuun meisselillä (ja luukku oli tietty auki)
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: Ruusuja - 13.12.2015, 20:17:44
nostellaas erittäin vanhaa topikkia.

eli saako näitä kattoluukun tiivisteitä mistään muualta uutena kuin siniseltä jos sieltäkään? mikä tiiviste siellä voisi vuotaa kun kuulemma kastellut penkin joskus? (ennen tätä hemmetin teippi silikooni yhdistelmää)
Otsikko: Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
Kirjoitti: vippe - 19.12.2015, 13:51:52
vuotavia tiivisteitä:
kaukalon etureunaa kiertää solumuovi ja takareunaa paksumpi vaahtomuovi (vaahtomuovi useimmissa osittain irronnut ja kulkeutunut kaukalon sisään)

pintaluukun tiiviste vuotaa runsaasti, vanhanmallista ei saa uutena mistään, ilmeisesti loppupään mallien tiivistettä oli skandixilla, voi olla siniselläkin.

Sitten nuot tiivistemassat kaukalon ja kiskojen välissä eläneet ja päästää läpi.

tukkeutuneet vesiputket myös aiheuttaa tulvimista jolloin vettä pääsee sisälle. siinäpä ne maholliset paikat.

verhoilua pitävä uralista ei varsinaisesti mitään taida tiivistää.