Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vol - 18.06.2015, 20:35:33

Otsikko: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 18.06.2015, 20:35:33
Tein 940 -97 matalapaineturbovolvoon etujarruremontin. Jarrut ovat Girlingin yksimäntäiset, ABS. Uudet satulat, levyt, liukutapit, rosteriliuskat  ja palat. Levyt motonet, satulat biltema ja palat Volvo.

Nyt on käsittämätön ongelma; jarrut laahaavat niin paljon, että ei meinaa viitsiä ajaa (lämpenee niin, että pitkään ei huvita sormea levyssä pitää, hetken voi pitää eli ehkä 50astetta). Näistä yksimäntäisistä Girlingin jarruista ei ole aiempaa kokemusta, mutta koskaan ikinä missään vehkeessä en ole tällaiseen ongelmaan uusilla osilla törmännyt. Johtuuko tämä siitä helvetin kolinanestojousesta, joka painaa palaa kohti pyörän keskipistettä? Onko odotettavissa, että ongelma poistuu ajamalla?

Sanottakoon vielä, että kun satula on irti, palat liikkuvat kolossaan aivan herkästi käsin. Eli mitään ruosteen aiheuttamaa "ahdistusta" tämä ei ole. Samoin satula liikkuu liukutappeineen aivan herkästi.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Huikkoster - 18.06.2015, 20:47:01
Onko jarrulevyt oikean kokoiset? Pitää olla 280mm kun taas ei abs levyt on 287mm.
Itse pääsin talvella vaihtamaan pienempiä levyjä kun tajusin jonkun laittaneen liian isot jotka laahasivat satulan pohjaan.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 18.06.2015, 21:50:52
Ei ota metalli metalliin. Ihan palojen laahaamisesta on kyse.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: The moose - 18.06.2015, 22:08:25
Painuuko mäntä satulan sisään kevyesti? Itellä oli jarruletku sisältäpäin rikki. Jarrutti normisti mut laahas iha sikana. Männän sai sisään vain ilmanippaa avaamalla.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 18.06.2015, 22:25:22
Uudet satulat, männät menee käsin sisään.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: dama - 18.06.2015, 22:41:09
Kun asennat satulan paikalleen niin mäntä on pohjassa eli meneekö paikalleen helposti vai väkisin joutuuko auttamaan vasaralla..... ne jousethan paloissa taipuu ihan käsivoimin satulaa asentaessa.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 18.06.2015, 22:47:58
Menee käsin helposti. Eihän tuossa mitään vasaraa saa tarvita missään tapauksessa.

Eli tilanne on tämä: kun laitan palat paikoilleen ja satula on "ylhäällä", palat menevät aivan helposti paikoilleen ja liikkuvat kevyesti. Satulan männän saa painettua käsin pohjaan. Satula kääntyy paikoilleen ilman minkäänlaista voimaa, kunhan sen asettelee oikein. Ja kevyellä painalluksella satulan saa "pohjaan". Sitten toisen liukutapin pultti kiinni myös.

Pyörä paikoilleen. Nyt pyörä pyörii täysin kevyesti. Sitten yksi kunnon painallus jarrupolkimesta ja avot; laahaa.

Ja kokeilin tuossa tilanteessa avata ilmausruuvin. Ei mitään vaikutusta laahaamiseen.

Ja sama molemmilla puolilla autoa.



Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Kaziganth - 18.06.2015, 22:54:49
Olisko satulan kasaajalla käynyt lapsus ja tiivisteet väärin päin?
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 18.06.2015, 22:56:49
Satulan mäntä liikkuu kevyesti.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: masa88 - 18.06.2015, 23:16:44
Jarruletkut rikki. Ei päästä satulasta painetta takaisinpäin.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: TOK - 18.06.2015, 23:24:57
Ääni jarruletkuille täältäkin.

Eihän vaan rempan aikana puristettu letkua pihdeillä nestevuodon pysäyttämiseksi? Se on virhe joka tuhoaa jarruletkun. Tulppa päähän, ei kannata puristella letkua.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 19.06.2015, 11:06:29
Ei ole jarruletku. Ilmausruuvin avaaminen ei vaikuta laahaamiseen. Ja mäntä painuu kevyesti sisään.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 19.06.2015, 11:36:06
Nyt näyttää siltä, että tässä ei ole kyse mistään tyyppiviasta, kun ei volvomiehet sankoin joukoin kerro mistä on kyse. Kaippa tuo on taas kerran purettava ja koitettava ymmärtää mikä hel---tti siellä mättää. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: masa88 - 19.06.2015, 13:06:54
Palat liikkuu, letkut ei oo tukossa, satula ja männät liikkuu...

Mutta silti laahaa kun painaa kerran jarrua? Siis ihan jumissako pyörä? Eihän tuo ole mahdollista.  :o
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 19.06.2015, 13:17:53
Kiusallisen hyvin kuvasit tilanteen masa88. Ei ole minustakaan mahdollista. Mutta on vaan.

Pyörä ei ole jumissa vaan laahaa senverran, että lämpenee liikaa ajossa.

No, vielä tein yhden rypistyksen ennen juhannuksen viettoa: otin pois uudet liukulevyt, joita vasten palat liikkuvat. Eli rosterilevyt, jotka ovat palojen ylä ja alapuolella. Ja laitoin tilalle alkuperäiset vanhat. Semmoinen ongelma vaan tässä, että autossa oli paikoillaan vain palojen yläpuolella olevat levyt. Eli nyt siellä on vain yhdet levyt, alkuperäiset Volvon osat. Tulos: toiselta puolelta autoa lämpeneminen käytännöllisesti katsoen hävisi. Toiselta puolelta väheni, mutta on vieläkin liian voimakasta.

Vetäisin tästä semmoisen johtopäätöksen, että palojen liikkumiseen tai paremminkin liikkumattomuuteen tämä ongelma liittyy. Pitääköhän volvossa olla aina kierot jarrulevyt, jotka tyrkkivät palat irti itsestään :)

Niin ja tarkastin vielä kerran (varmaan viidennen kerran), että molemmat männät saa peukaloilla painamalla sisään eli ovat aivan herkät. Ja satula liikkuu liukutappien varassa aivan helposti........

Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: HammerDown - 19.06.2015, 15:20:04
Jos jarrujen päästä on kaikki katottu, niin pääsylinteri?
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 19.06.2015, 15:23:53
No kun se satulan mäntä painuu aivan kevyesti sisään niin ei ole vika pääsylinterissä eikä letkuissa.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: s73 - 19.06.2015, 15:34:08
Ahdistaisiko palojen asennussarja, mäntä ei silloin palautuisi?
???
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: HammerDown - 19.06.2015, 17:22:45
No kun se satulan mäntä painuu aivan kevyesti sisään niin ei ole vika pääsylinterissä eikä letkuissa.
No, jos ne "vapaana" pyöritellessä toimii ja ensimmäisen polkasun jälkeen hirttää, niin sulkeeko se pääsylinterin pois...

Eikös näissä ole vaan etu- ja takajarrupiiri?
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Kaziganth - 20.06.2015, 10:46:44
Eikös näissä ole vaan etu- ja takajarrupiiri?
Kai näissäkin on vielä ristiin?
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 20.06.2015, 17:18:06
Koitetaanpas nyt vielä selventää; jarrut siis laahaavat heti kun kasaamisen jälkeen polkee reilusti jarrua. Kun puran satulan irti näistä laahaavista jarruista (siis tietenkin satula jää letkulla kiinni....), saan työnnettyä männät sisään aivan kevyesti käsin. Lisäksi olen kokeillut avata ilmausruuvin ja avaaminen ei vaikuta laahaamiseen laisinkaan. Käsin pyöritellessä on aivan saman tuntuinen oli ilmausruuvi kiinni tahikka auki. Sanoisin, että turha miettiä pääsylinterin tai jarruletkujen vikaa tai mitään muuta nestepuolen juttua.

Onhan tämä asia vähän edistynytkin taas. Tarkastelin liukulevyjä, joita vasten palat liikkuvat. Näiden uusien kulma oli selkeästi väärä. Se ei ollut tasan 90 astetta, kuten alkuperäisissä. Vääntelin nämä tasan oikeaan kulmaan, laitoin levyt mahdollisimman huolellisesti paikoilleen ja niputin jarrut. Tulos; laahaa edelleen, mutta niin että ehkä tuolla voi nyt ajella. Jospa ne siitä asettuvat.

Minusta tässä on kyse "tyyppiviasta". Kolinanestojouset jarrupaloissa ovat niin jäykät, että pala painuu hyvin voimakkaasti liukupintaansa vasten (siis edellä mainittua rosterilevyä). Kun autossa on täysin suorat (=uudet) jarrulevyt ja täysin välyksettömät pyöränlaakerit, mikään ei tyrki paloja irti levystä vaan ne jäävät makaamaan levyä vasten jonkinlaisella voimalla. Ei kovalla voimalla, mutta sellaisella että levy lämpenee. Tämä tuntuu käsittämättömältä, mutta muuta en enää keksi.



Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: s73 - 20.06.2015, 17:30:45
Oliko vanhat liukulevyt ehjät?
Vanhat liukulevyt voisi vaihtaa mäntien puolelle tai viilata jollain uusist vähän pois.

Jarrupalojen reunoilta voisi poistaa maalia, joskus sekin ahdistaa.
???
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 20.06.2015, 17:49:57
Ne kaksi kappaletta vanhoja liukulevyjä, jotka autossa oli, ovat kyllä ehjät. Olisikin ollut kaikki neljä paikoillaan niin laittaisin ilmanmuuta ne uudelleen.

Palat eivät millään tavalla ahdista vaan liikkuvat täysin kevyesti ja väljästi, kun niitä käsin kokeilee. Ei ole mitään syytä väljentää niitä lisää....Ongelmat alkavat, kun satula painetaan paikoilleen ja kolinanestojouset tekevät työnsä eli painavat palat liukulevyjä vasten.

Jos vielä jaksan niin otan toiset palat ja leikkaan kolinanestojouset h.....vettiin. Sitten näkisi mitä tapahtuu. No, tietysti jarrut kolisevat, mutta häipyisiköhän laahaaminen.......

Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Pekko-poika - 20.06.2015, 19:32:35
Kun polkimella polkee jarrut laahaamaan, ja sitte avaa satulan alapultin, kippaa satulan ylös yläliukutapin varaan, laahaako silti vai pyöriikö taas herkästi?
Ja jos näin tekee, niin aukeaako satula helposti vai onko jäykkä?
Tulee mieleen että satulan-/palankannattimen urat on lähempänä jarrulevyä tiukemmat, ja kirraa palat jumiin vasta kun ovat kunnolla voimalla juntattu levyyn kiinni. Käsinhän paloja ei saa sinne asti välttämättä edes puristettua/liikuteltua... 
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 20.06.2015, 21:42:03
Satula nousee melko vaivattomasti ylös ja palat lähestulkoon putoavat pois. Ja ei laahaa enää........
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Lentäjä - 23.06.2015, 21:44:15
Tere.
Ota pois ne ylimääräiset liukulevyt sieltä palojen yläpuolelta,ei sinne semmoiset kuulu!
Omassani ei ainakaan ole kuin alhaalla ja loogista näin onkin.
Tekstissäsi totesit liukulevyjen kulman olevan väärä ja muotoilit ne uudelleen?????
Se kulma oli täysin oikea.Se levy kuuluu palan alapuolelle ja sen tehtävä osaltaan on pitää jarrupala ylhäällä ja näin estää palaa kolahtamasta kehyksen yläpintaa vasten kun painat jarrua.Peruutuksen yhteydessä tapahtuva jarrutus,silloin saakin vähän kolahtaa sitä "liukulevyä"   vasten.
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 24.06.2015, 09:44:30
Mielenkiintoista. Meinaat siis, että kaikissa korjaussarjoissa tulee mukana ylimääräiset osat? Vaikea uskoa. Aikani mietin tätä itsekkin, kun minulla oli vain yksi liukulevy paikoillaan (painepuolella). Mutta päädyin siihen että kaksi liukulevyä puolelleen kuuluu. Esim. youtubesta löytyy 940 jarrujen korjausohje, jossa laitetaan kaksi kappaletta........

Kun löytäisi alkuperäisen Volvon varaosamanuaalin, josta näkisi montako osaa sinne kuuluu. Volvon räjäytyskuvassa on piirrettynä yksi, mutta niin on liukutappejakin vaivauduttu piirtämään vain yksi. Eli se siitä tiedosta.

Lisäksi se, että vain palan alapuolelle kuuluisi liukulevy ei mielestäni ole lainkaan loogista, koska kyllähän liukulevyn yksi tärkeä tehtävä on estää rautojen kuluminen. Jos painepuolelta jätetään liukulevy pois niin siellähän on kohta kuoppa ja sitten ei enää palat liiku.

Ja liukulevyn muoto: tuossa linkissä näkyy sellaiset liukulevyt, jotka autossani oli paikoillaan (alkuperäiset volvon osat). Eli liukulevy on pokattu pyöreällä kulmalla ihan suoraan kulmaan asti.

http://www.scantechproducts.com/20.0.0.0/1700/c10541102f27da83bdac6fa5178e0b59.jpg

Uudet levyt olivat reilusti vajaat pokkaukseltaan ja totta, ne pännäsivät levyjä. Kulman oikaisu vähensi jarrujen laahaamista. Enpä tiedä mikä tässä on oikein. Jotenkin uskoisin, että Volvo itse tietää millaiset osat kuuluu olla paikoillaan.

Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: s73 - 24.06.2015, 12:03:20
Kaiva tuolta kuva www.volvopartswebstore.com
Olisiko tuosta apuja? ???
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 24.06.2015, 12:26:37
Tuolta ponnahtaa esiin juurikin se volvon räjäytyskuva, johon on piirretty yksi kappale osia vaikka niitä meneekin kaksi; esim. liukutappeja on yksi, kiinnityspultteja on yksi, samoin kuin jarrupaloja:) Pitäisi olla alkuperäinen kirja, jossa kuvan lisäksi kerrottaisiin kuinka monta kyseistä osaa menee. Mutta en jaksa kyllä millään uskoa, että liukulevyjä kuuluisi olla vain yksi puolellaan........
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: s73 - 24.06.2015, 12:53:27
Jarrupalojen asennusarjassa tulee osat molemmille puolille, niissä ei ole mitään ylimääräistä, asennat vain ne ja se on oikein kasattu. ???
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 24.06.2015, 13:07:05
Näinhän sitä ajattelisi. Nyt on niin tehty uusilla osilla ja kaikki liikkuu kevyesti. Silti laahaa ekan polkaisun jälkeen senverran, että levyt lämpenevät. Hermo menee.

Eihän noita edes voi laittaa väärin. Niin yksinkertainen tuo on.........
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: jogiin - 24.06.2015, 16:33:03
oothan putsannu siitä kannake raudasta ne pinnat mitä vasten ne rosteri lirpakkeet tulee?
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 25.06.2015, 22:04:41
Pinnat on kaluttu viimeisenpäälle puhtaaksi ruosteista.

Jotain edistystä, työläämmän kautta. Herkistelin vanhat satulat viimeisen päälle ja laitoin ne paikoilleen. Tulos: jarrut lämpenevät, mutta vain senverran että jos lähtötilanne olisi ollut tämä niin en olisi tehnyt yhtään mitään.

Uudet bilteman satulat liikkuvat todellakin aivan hyvin. Nyt hyvä kokeilla kun ovat taas irrallaan. Ovat ne hieman nahkeammat kuin vanhat viimeisenpäälleherkistelyn jälkeen. En tiedä voisivatko uudet jotenkin kanittaa paikoillaan ja jostainsyystä silloin jäykistyä enemmän.

Sanoisin, että kolme asiaa on parantanut tilanteen helvetin huonosta kohtuulliseksi: Liukulevyjen vääntely oikeaan kulmaan, ajokilometrit ja vanhojen satuloiden palauttaminen käyttöön.

Nyt taidan ajella hetkenaikaa vanhoilla satuloilla ja silläaikaa miettiä mitä noiden Bilteman vehkeiden kanssa tekee. Tekisi mieli purkaa ne ja katsoa miltä mäntien ja sylintereiden pinnat näyttävät. ...
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: Kaziganth - 26.06.2015, 12:05:08
Uutuuttaan jäykkiä?

;D
Otsikko: Vs: 940 etujarrut laahaa
Kirjoitti: vol - 26.06.2015, 21:56:39
Nyt tämä taisi selvitä. Purin bilteman satulan. Sylinteri on lasikuulapuhalluksen jäljiltä. Se on sinäänsä melko odotettu juttu. Mutta tuo pinta on yllättäin senverran karkea, että kun työnnän mäntää vähänkin vinoon niin se lukittuu tyystin. Kun työntää nätisti ja tasaisesti niin pelaa hienosti. Tässä on selvä ero alkuperäiseen sylinteriin. Ihan varmasti autossa paikallaan olevaan sylinteriin voi tulla tuonverran "vino" voima. Varsinkin volvon paloilla, joissa on tarkoituksella epätasainen pinta sylinteriä vasten (eli toisella laidalla sylinteriä palan pinnoite on olemassa, toisella laidalla ei, miten sen nyt selittäisi.....).

Nuo lähtee takaisin Biltemalle. Erijuttu on saako sieltä rahat takaisin. Voi olla työn takana.