Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jt4 - 18.06.2015, 22:05:18

Otsikko: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: jt4 - 18.06.2015, 22:05:18
Eli otsikon mukainen auto ja pakoputkenpäät on kyllä aivan mustat.
Pitäisikö dpf:n pitää putkenpäät harmaina?
Naapurin vastaavassa näkyy olevan yhtä mustat putket mutta joissan hiukkaspöntöllisissä autoissa näkyy olevan selvästi vain vähän harmaa putkenpää.
Onko tämä volvoissa ominaisuus vai onko mun dpf tyhjä? Ainakin poltto käynnistyy silloin tällöin.
Mites jukka79? Sulla oli samanlainen v50
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 18.06.2015, 23:46:18
Kyllä ne Volvoissa hieman mustuu vaikka on DPF. Jossain merkeissä taas pysyy kromiset putkenpäät puhtaana, DPF:t ovat erilaisia. Mersukin saattaa oikein näkyvästi pössäytellä mustaa vaikka on DPF. Jos vielä polttelee niin todennäköisesti romut on vielä tallella.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: jt4 - 19.06.2015, 09:57:40
Joo näin mä vähän arvelinkin.
Pisti vaan silmään kun joissain tosiaan on puhdas putkenpää.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: juho82 - 19.06.2015, 20:11:31
V50 d3 ja putkienpäät on harmaat, eikä tartu nokea tai mitään sormeen jos pyöräyttää..
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 19.06.2015, 20:27:20
V50 d3 ja putkienpäät on harmaat, eikä tartu nokea tai mitään sormeen jos pyöräyttää..

D3:ssa on erilainen suodatin.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: juho82 - 19.06.2015, 21:47:03
Ok. Hyvin on pelittänyt. Käyntiä ei vaan huomaa mistään. En tiedä monestikko on sammuttettu kesken tyhjennyspolton..
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: Jukka79 - 23.06.2015, 17:36:36
Meillä myös mustat putken päät täs D5:ssa.

Naapurikin tuota ihmetteli kun dpf koneissa pitäisi olla puhdas / lähes puhdas putken pää - mutta jos ne kuuluu mustua niin kai se on sitten OK.

Huomenna menee dpf testeriin katotaan onko se täynnä vai ei.

Mä en kyllä yhtään tiedä kuinka monta kertaa tuo on polton käynnistänyt kun se ei sitä kerro mitenkään... olen koittanut kytätä taka-lasin lämmittimen merkkivaloa (ohjekirja sanoi että takalasin lämmitin saattaa kytkeytyä päälle polton yhteydessä) että palaisko se mutta ei. Keskikulutuskaan ei isoksi muutu ainakaan ne kerrat mitä olen sitä päällä pitänyt.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 23.06.2015, 21:38:55
Polton aikana jos takalasin lämmitin menee päälle niin valoa siitä ei sytytetä, joten ei kannata sitä vahdata  ;)
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: VäLKKy - 24.06.2015, 12:26:30
Ite huomannu poltot tai lähinnä kesken sammutetut siitä että autosta noustessa leijailee suht vahva käry nenään...
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: Mosku - 24.06.2015, 12:58:05
Kyllä sen polton kuulee ihan jo moottorin pitämästä äänestä (ainakin omassa D5:ssa) ja viimeistään ajotietokoneen kulutuslukemista näkee kun poltto on päällä.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.06.2015, 13:13:53
Oisko nokipönttö poistettu ::)
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: Jukka79 - 24.06.2015, 17:44:02
Juu ei ollu nokipönttöä poistettu - olis ehkä ollu ihan hyvä että sitä ei olisi... :)

Joka tapauksessa, dpf on nyt käyty läpi, eikä mitään ihmeellistä ollut ei vikakoodeja ei mitään. Tekivät kuitenkin regeneroinnin ja sen seurauksena paine-ero tippui 20 mbar -> 11mbar ja nokigrammat tippuivat 17.8 -> 11.

No ehkä sen verran tuo vaikutti että tyhjäkäynti on tasaisempaa.

Mikähän tuo nokiloukun tilavuus grammoina on, tai mitkä noi paineet saa olla?

Luin kans ihan äsken tuon manuaalin pdf version ja totta tosiaan siellä sanotaan ettei siitä ilmoiteta merkkivalolla jos re-generoinnin vuoksi takalasin lämmitin on päällä.

On aika mielenkiintoinen ratkaisu ettei tuommosesta tapauksesta anneta mitään selkeää viestiä kuljettajalle. Ainakin mun mielestä olisi parempi kuin hyvä, että auto kuin auto jossa on dpf, antaa ilmoituksen kuskille kun re-generointi on käynnissä, että "Hiukkasuodattimen re-generointi käynnissä, älä sammuta autoa" tai vastaavaa. Ei tarvisi stressata että koska se nyt on käynnissä ja koska ei.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: VäLKKy - 24.06.2015, 20:09:59
On aika mielenkiintoinen ratkaisu ettei tuommosesta tapauksesta anneta mitään selkeää viestiä kuljettajalle. Ainakin mun mielestä olisi parempi kuin hyvä, että auto kuin auto jossa on dpf, antaa ilmoituksen kuskille kun re-generointi on käynnissä, että "Hiukkasuodattimen re-generointi käynnissä, älä sammuta autoa" tai vastaavaa. Ei tarvisi stressata että koska se nyt on käynnissä ja koska ei.

Ei taida missään automerkissä olla tuosta mitään ilmotusta. Itellä ainakaan neljässä merkissä ollu...
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 24.06.2015, 20:56:46
Vaihtoivat varmasti vielä moottoriöljyt kun tekivät pakkopolton? Tuon jälkeen nimittäin pitäisi ne vaihtaa, koska on sen verran raju tuo paikallaan poltto, että dieseliä menee väkisin öljyn joukkoon tavallista enemmän. Pakkopolttoa ei muutenkaan suositella tehtävän turhaan (kuten nyt oli tehty) vaan ainoastaan silloin kun auto ei enää itse sitä kykene tekemään ja tästä on ilmoituksia vikakoodeina.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 24.06.2015, 20:59:57
Ei taida missään automerkissä olla tuosta mitään ilmotusta. Itellä ainakaan neljässä merkissä ollu...

Yhdessä tiedän, se oli Isuzu D-max. Näyttöön saa valikon missä on pöntön kuva ja joka täyttyy, kuten pönttökin ja kun on polton aika niin jotain se silloin teki myös, olisko kertonut jopa, REGEN tjs
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: Jukka79 - 25.06.2015, 08:00:37
Ei ainakaan mua laskutettu öljynvaihdosta eikä siitä kerrottu että ne pitäisi vaihtaa tuon pakko-regeneroinnin jälkeen. Eikä sitä mulle suositeltu tuon jälkeen tehtäväksi. Kyllä siitä oli puhetta kun naftaa menee öljyn sekaan mutta sanottiin myös että kyllä se sieltä haihtuukin koska öljyt käyvät kuumana ja näinpäin pois.

Jos nyt se vielä pitää tehdä niin voi vi***... alkaa olla jo niin moneen kertaan huollossa käyny tuo V50 että enempi siellä kun ajossa. Noin 7tkm sitten vaihdettiin m.öljy ja suodatin ja jakopää apulaitehihnoineen.

Meni noin 6tkm ja jakopää alkoi ujeltamaan - jakopää meni kokonaan uusiksi poislukien vesipumppu, oli kiristimen tai apurullan laakeri mennyt.

Ja nyt sitten tuo reipas pari vko sitten tapahtunut öljyn lisääntyminen ja siitä johtunut eilinen dpf:än tarkistus. Ja jos vielä pitää vaihtaa m.öljyt niin taas viedä toi huoltoon.

Mulla on öljyn imupumppu itellä kotona, ja oon vuosien saatossa vaihtanu öljyjä edellisiin autoihin.

Paljonko tuonne moottoriin menee öljyä, jos vaihdan ne itte?

Tuossa vähän aikaa sitten tarkistin tikun, eikä ainakaan nyt lisääntynyt tuo öljy, määrä on sama mitä viimeisen kahden viikon se on ollut.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: VolSe - 29.06.2015, 20:29:28
tässä seuraillut tätä keskustelua ja tuli mieleen, et mitäs arvon raati on mieltä dieselien/eri merkkien eroista tässä dpf asiassa? Lyhyt ajo varmasti se pahin, mutta liekö eroja mitä tankkiin työntää? Missä kilometreissä porukalla on dpf alkanu kenkkuilee? Mulla 2.0 d 161tkm ajettu ja ei ainakaan vielä (kop kop) oo ollu probleemaa... Jos jatkossa on, niin tän auton osalta se on seuraavan omistajan ongelma. ;)
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 29.06.2015, 21:17:03
Minulla käy useita eri merkkejä ja eniten kohdistuu DPF ongelmat autoihin, joissa valmistusmaa on Saksa (VAG ja Mercedes). Toisen sijan jakaa Ruotsi ja sitten tulee Japsit. Ranskalaisia käy todella vähän. Sillä tuskin on merkitystä kenen dieseliä tankkiin tuuppaa, kunhan se tosiaan on sitä dieseliä
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: völvöxc60 - 30.06.2015, 10:29:46
Mersulla ja Volvolla ainakin tulee keskimääräistä enemmän km :pomo:
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 30.06.2015, 10:38:58
Mersulla ja Volvolla ainakin tulee keskimääräistä enemmän km :pomo:

Tulee ja sitä enemmän niihin tehdäänkin, tuossa oli juuri w212 220cdi 180tkm DPF tukossa, onko tuo nyt sitten paljon ajettu, ehkä jonkun mielestä.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: völvöxc60 - 30.06.2015, 10:42:38
Tulee ja sitä enemmän niihin tehdäänkin, tuossa oli juuri w212 220cdi 180tkm DPF tukossa, onko tuo nyt sitten paljon ajettu, ehkä jonkun mielestä.
Onko sulla kokemusta  DPF huuhtelulaitteistoista mitä korjaamoilta löytyy? Eli saavatko tukokset auki liottamalla ::)
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 30.06.2015, 10:47:31
Onko sulla kokemusta  DPF huuhtelulaitteistoista mitä korjaamoilta löytyy? Eli saavatko tukokset auki liottamalla ::)

Ei henkilökohtaisesti kyllä itse asiassa ole, mutta ne ketkä ovat noissa käyttäneet niin pari kk lohtu ja hinta lähes sama kuin poistolla. Sitten on nuo dieselin sekaan olevat litkut, mitkä auttavat sen hetken yli, mutta tuhoaa lambdan kun ilmeisesti käy niin kuumana eli tuhoa tulee loppupeleissä enemmän. Tietty jos auton laittaa vaihtoon niin ei ole järkeä poistattaa.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: Jukka79 - 05.09.2015, 19:46:38
Vaikka tämä ketju on jo vähän vanha, kommentoidaan silti:

Nyt ajettu n. 5000tkm re-generoinnin jälkeen, ja n. 700km moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen. Ja nyt viimeisen öljynvaihdon jälkeen olen kahdesti todennut että tosiaan tässä V50 D5:ssa huomaa ajotietokoneen hetkellisessä kulutuksessa että re-generointi on meneillään.

Parhaiten sen huomaa, kun tekee moottorijarrutusta: kulutus ei mene nollaan millään, vaan se on vähintään 1 - 1.5L / 100km. Toinen missä sen huomaa on kun ajaa  esim. 70kmh nopeudella 5. vaihteella, D5 vie 4.3L / 100km, re-generoinnin aikana se vie 7 - 8L / 100km. 100kmh vauhdissa hetkellisen kulutuksen ero on sen verran pieni, että vaikea sanoa johtuuko se ihan vain ajo-olosuhteiden eroavaisuuksista.

Onko Volvoissa jotain rajoitetta jolloin käynnissä oleva re-generointi loppuu? Tietty muulloin kuin auton sammuttamalla. Kollega kertoi että VAG konsernin kulkineissa käynnissä oleva re-generointi sammuu jos ajossa moottorin kierrosluku nousee yli 2500rpm:n. Onko Volvoissa jotain saman tyylistä?
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: volvotdi - 05.09.2015, 23:38:53

Onko Volvoissa jotain rajoitetta jolloin käynnissä oleva re-generointi loppuu? Tietty muulloin kuin auton sammuttamalla. Kollegalla kertoi että VAG konsernin kulkineissa käynnissä oleva re-generointi sammuu jos ajossa moottorin kierrosluku nousee yli 2500rpm:n. Onko Volvoissa jotain saman tyylistä?

Ei ole rajoitteita eikä noissa VAG vehkeissäkään mitään 2500rpm rajaa ole, tuon kierrosluvun jälkeen ei vaan tarvita jälkiruiskutusta ja kun kierrokset laskee alle 2500rpm niin poltto jatkuu normaalisti. Tai on itseasiassa yksi rajoite, polttoainevalo kun syttyy niin ei pitäisi tehdä polttoa.
Otsikko: Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
Kirjoitti: mulugren - 06.09.2015, 00:11:48
2006 D5 ja putken pää ei ole musta vaan jonkin sortin harmaa. Sitä joskus ihmetelly ja todennu että kaise dpf sitten toimii vielä. 267tkm.