Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: JanMac - 24.06.2015, 11:46:11

Otsikko: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 24.06.2015, 11:46:11
Ei mitään järkeä osastolle tuli uus merkintä. C70-98 vaihtu heräteostoksena -07 äs80.seen. (Momemtum,260tkm, 2.5t mopoekokone, aut)
Tulihan coupéen jo kolme vuotta hakattua rahaa ja aikaa... Huoh  :-\ Sinne meni  :hello:


Tämä kun on tämmöinen Lady tyyppinen rekka niin rakentelun painopiste on sitte "Amerikka",
>  kromia, pehmeyttä, tyyliä, lipumista Bulevardilla etc elämä on ihanaa  :D

Alla alikokoiset 225-45-17 renkaat Nebuloilla(et43). Vanteet kelpuuttan jatkoon mutta rengasosastolle mukavinta  mitä menee alle eli onko 225-55-17 mahtunut kellekään ilman hinkkauksia? 235 taitaa olla liioittelua?

-Etuvalot pleksin samentuneet, ajattelin hinkata sillä mitä kaapista löytyy eli Glymin paint renovatorilla.
Bilteman rubber tahna taitaa olla liika rajua?

-Mustat helmamuovit ihan kauheat. Tämän ikäisissä excutiveissä ja uusimmissa summumeissa  on ovilistaan upotettu kromia. Tämmöset haluaa :) Viimenen paikka sininen, löytyiskö jostain englannin suunnasta? Luulisi käyvän, näyttää ihan samanlaisilta kaikki vm.ät

-Sitten eturitilöissä näkyy uusimmissa olevan lisää kromilista koristuksia, yllätyksekseni Ebay.stä ei löytynytkään sellaisia (pl.krääsä päivävaloversio) Onko kukaan löytänyt?

-Sisäkoristus listat/paneelit mallia mustaperuspaska. Fiksumpia löytyy varmaan romiskoilta ja teippihommat tietty. Purkuohjeita en pistäs pahitteeks ...

Lisäksi To Do  mm. Tuplaputket taakse ovaalipäillä, maltilliset tummennukset kaikkiin laseihin, ohjelmointi, kaikki kajarit uusiksi, vähä vaimennusta samalla

Ei tiedä onko tässä ainesta Showroomiin kun ei edes ole kuvia netissä linkittää, mutta mode siirtää?

Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: sandux - 24.06.2015, 13:55:42
Etulampuista sen verran, että jos sen samentuman haluut kokonaan pois niin joudut kyllä vähän vesihiomapaperia sille näyttämään, olettaen että tässäkin mallissa umpion lasit on muovia.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 24.06.2015, 18:08:10
Joo hinkkasinkin jo muutaman tunnin. Pinnan ohuet pesu yms naarmut lähti poies, mutta eihän niitä kiveniskuja saa tällä konstin. No ilme kirkastui kuitenkin selvästi.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: J2K - 24.06.2015, 18:15:05
Mulla on 215/55-17 Thorin vanteilla. Alusta on korotettu, joten en tiedä ottaisiko normaalisti kiinni.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: virkpe - 24.06.2015, 18:54:27
Renkaissa mm. 225/50 17 ja 245/40 18 on oikeat koot.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 24.06.2015, 19:01:22
Renkaissa mm. 225/50 17 ja 245/40 18 on oikeat koot.
Jep nämä ja kymmenen muuta löytyy rek.otteesta. Kysymys olikin mukavuuden ja vähän maavarankin maksimoinnista Siksi kysymys sopivuudesta.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: virkpe - 24.06.2015, 21:34:23
225/55 17 saa lisää maa varaa n.1cm lisää vakio kokoon . Noi alkuperäis koot pelaavat hyvin ajon suhteen.
Omassa on 245/40 18 ei vetele urissa jne.
Mukavuuden kannalta laita 225/55 16.
Epäilen ettei 225/55 17 kovin pahasti ota kiinni, jos ollenkaan.
Mittari virhe muuttuu 225/50 17 -2km/h, -> 225/55 17  +2.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: dvs - 24.06.2015, 21:42:25
Mahtuu pyörimään noi. 225/55/17 helposti ainakin S80 AWD mallissa :) tiedä sitte onko millanen korkeusero etuvedossa ja nelivedossa.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 09.07.2015, 12:04:27
Cd soitin perkule ei ota/ulosta levyä. Autossa on AUX liitin ja hokasin vanhoista esitteistä että tähän on saanu lisävarusteena USB sovittimen. Semmonenhan olis hyvä eli onkohan siniseltä saatava adapteri ihan yleismallia vai sisältääkö jotain väyläelekroniikkaa yms ?
AUX ainakin näyttää 3.5mm plugilta.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: Leo - 09.07.2015, 12:33:09
Cd soitin perkule ei ota/ulosta levyä. Autossa on AUX liitin ja hokasin vanhoista esitteistä että tähän on saanu lisävarusteena USB sovittimen. Semmonenhan olis hyvä eli onkohan siniseltä saatava adapteri ihan yleismallia vai sisältääkö jotain väyläelekroniikkaa yms ?
AUX ainakin näyttää 3.5mm plugilta.
Itse tilasin omaan V50:iin tälläisen: http://m.ebay.com/itm/3-5mm-Male-AUX-Audio-Plug-Jack-To-USB-2-0-Female-Converter-Cable-Cord-Car-MP3-AA-/161665747498?nav=SEARCH (http://m.ebay.com/itm/3-5mm-Male-AUX-Audio-Plug-Jack-To-USB-2-0-Female-Converter-Cable-Cord-Car-MP3-AA-/161665747498?nav=SEARCH)
Sitte pitäisi vielä tilata samanlainen bluetooth-sovitin. Ne maksaa sitten jo jotain viisi euroa.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 09.07.2015, 13:40:37
Sopuhintainen kyllä  :D . Mulle riittää että tohon perään rytkäsöö 8gb tikun, kyllä riittää kuulleltavaa. Kiitti vinkistä  O0
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: aksim97 - 09.07.2015, 16:57:43
Joo hinkkasinkin jo muutaman tunnin. Pinnan ohuet pesu yms naarmut lähti poies, mutta eihän niitä kiveniskuja saa tällä konstin. No ilme kirkastui kuitenkin selvästi.

Mulla lähti hyvin 600tkm ajetusta kiven iskemää. Aloitin vesihionnan P800, jolla viimeisen päälle tarkasti ja huolella hioin. Sitten P1000->P1500 -> P2000 jolloin vesihiontanaarmut alkavat jo hävitä ja sitten kiillotuskoneella vedin schollin S3 Gold  kiillotusaineella umpiot niin tuli hyvä kiiltokin. Tehty kahteen autoon ja hyvät tullut molemmista ja kun ekan ja vikan hiontavaiheen tekee viimesen päälle huolella niin tulee hyvät   8)
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 11.07.2015, 18:53:54
Onko tietoo lähteekö sisäkoristuslistat kojelaudasta irti "pinnalta" vai pitääkö purkaa koko etuosa että pääsee takaa ruuvailemaan ?
 Ovistahan irtoaa nätisti vetämällä ja yläpuolen kojelaudankin listasta sain jotenkin raotettua purkukiiloilla mutta ei millään irti asti. Sitte loppu usko ja jossain vaiheessa sitte repeää joku vekki siihen näkösälle...

Ja tiedoksi: 225/55/17 mahtuu ihan ok pyörimään alle. Takakotelo vieläpä aika normin näköinen, edestä jo aika "täynnä" kumia  :)
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: gulassi - 12.07.2015, 21:34:56
Onko tietoo lähteekö sisäkoristuslistat kojelaudasta irti "pinnalta" vai pitääkö purkaa koko etuosa että pääsee takaa ruuvailemaan ?
 Ovistahan irtoaa nätisti vetämällä ja yläpuolen kojelaudankin listasta sain jotenkin raotettua purkukiiloilla mutta ei millään irti asti. Sitte loppu usko ja jossain vaiheessa sitte repeää joku vekki siihen näkösälle...

Tuolla on ohjetta jalopuulistojen vaihtoon: http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S80(07-)/InstallationInstruction/Document/VCC-286920-1/2007/2.5T/Automatic (http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S80(07-)/InstallationInstruction/Document/VCC-286920-1/2007/2.5T/Automatic)
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 13.07.2015, 09:49:12
Tuolla on ohjetta jalopuulistojen vaihtoon: http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S80(07-)/InstallationInstruction/Document/VCC-286920-1/2007/2.5T/Automatic (http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S80(07-)/InstallationInstruction/Document/VCC-286920-1/2007/2.5T/Automatic)
No bärkkele sieltähän ne ohjeet löyty ja ihan suomenkielellä! Ei ihme ettei lähtenyt kokonaan irti, hätänapin takana on piilossa ruuvi. Isot kiitokset! :hello:
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 07.08.2015, 16:39:38
Ovessa kiinni olevat kylkilistat pitäs saada irti.
Listanpohjassahan on reiät, arvelin siellä olevan joku T 20 torxi joka lukitsee listan paikalleen.
Ruuvin irroittaminen jälkeen vedettäisiin listaa eteenpäin...

No ruuvia ei tuntunut kuitenkaan  löytyvän, mikähän jippo irrottaa listan ?

Edit: Aloitin homman ihan tietämättömä. Iloinen yllätys tuli etu-ja takapuskurin kohdalla, ne mustat alaosat lähtee irti "pinnalta" eli puskurin päissä olevat ruuvit irti ja sitten vain kampeamaan kynsiä irti alaspäin. Etupuskurista lipare tiukassa mutta takaa muutako nyki taaksepäin. Helppo homma!

Kynnyslistoista, aloita takapalalla(takarenkaan edessä) minun ei tarvinnut niihin suorakaiteen muotoisiin yläkiinnikkeisiin edes koskea - koko helma irtosi vetämällä sitä reippaasti taaksepäin.  muista kuitenkin ruuvata eturenkaan takaa ne päätyruuvit pois ennen vetoa.
Liekö mahdollista saada maalattu helmamuovi liukumalla takaisin ?

Ovilistojen kanssa aikani pähkäiltyä turvauduin lopuksi raakaan voimaan. Väänsin niin kovaa että joku (kiinnikekorva) rapsahti rikki. Sen jälkeen näin rakenteen ja suosittelen kapeaa talttapäistä ruuvimeisseliä tähän hommaan. Raota alareunaa, ruuvari nastan kohdalle ja kopautat vasaralla sen poikki. Eka listasta sain kolme korvaa poikki, mutta ruuvarin avulla kaikki loput lähti ehjänä  :pomo:

Eikun maalaukseen

Tiedoksi vielä : ovilistoja  EI ole suunniteltu irrotettaviksi vetämällä mihinkään suuntaa!

Puoliksi irronneet kiinnikekorvat liimasin takaisin oikeaan asentoon sikafleksillä. Sinisellä muuten maksaa nämä helmakiinnikkeet järkyttävät 4,5€ kpl! Jos vaan mahdollista, käytä entisiä uudelleen. Muuten menee n 250€ tämmösiin muovonipsuihin  :idiot2:
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 20.08.2015, 09:08:59
Cd soitin perkule ei ota/ulosta levyä. Autossa on AUX liitin ja hokasin vanhoista esitteistä että tähän on saanu lisävarusteena USB sovittimen. Semmonenhan olis hyvä eli onkohan siniseltä saatava adapteri ihan yleismallia vai sisältääkö jotain väyläelekroniikkaa yms ?
AUX ainakin näyttää 3.5mm plugilta.

Tähän sen verran että sininen kyllä myy ks. sovitinta mutta kun myyjä alkoi luetella tähän malliin osia ... Johto perussarja,  mallikohtainen asennus sarja , Vida ohjelmointi jne jne hinta oli jo yli 300€ jolloin kiitin ja lähdin kävelemään. Tähän on myös aivan turha lyödä USB tikkua. Ei se sitä osaa lukea.
Vaatii aktiivisen ohjelmalähteen. Kaivoin kaapista 2.5mm stereoplugi johdon ja perään kiinni Xcoverin. Ok kuuluu, saa olla toistaiseksi noin.
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 02.10.2015, 16:11:29
Nyt saa kesäLADY luvan toimia ykkösautona läpi vuoden kun XC läks pihasta.
Tästähän puuttuu lohkolämppäri, motonetin listoista ei käy selville minkä tyyppistä lämmitintä tässä käytetään ?

Olisko letkuun tuleva ?
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: Arska F - 02.10.2015, 18:11:44
... minkä tyyppistä lämmitintä tässä käytetään ?

http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/find_your_engine_heater/
http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=prodDBSearch&scrollPos=0&search[makeId]=74&search[modelId]=S+80+II

Oisko näistä apuja??  V:>
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 03.10.2015, 11:09:57
 :) apua on kovasti.  Defa ei näköjään tarjoa 2.5t.hen mitään joten Calixin perään lähdetään
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: Arska F - 07.10.2015, 18:59:27
:) apua on kovasti.  Defa ei näköjään tarjoa 2.5t.hen mitään joten Calixin perään lähdetään

Calixihan näissä näyttää olevan "tehdas"asennuksenakin...
Eikä se välttämättä ole huono juttu, joskus kun vaggineiden kanssa touhusin, keksin syyn, miksi niistä löytyy useimmiten Calix kuin Defa... Tai oikeastaan sata syytä  :2funny:
Vaihtovastuksessa oli 100€ hintaero Calixin hyväksi ja mulla oli Defa  :'(
Otsikko: Vs: S80 II parantelu tehtaan jäljiltä
Kirjoitti: JanMac - 07.10.2015, 21:19:11
Joop näin on, vastus, asennusarja ja kytkentäsarja 130€ . Defalla pelkkä lohkovastus liki tuon. Haarotussarjan haen romuttamolta (30€) en viitsinyt uuden hintaa edes kysellä.