Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jorma79 - 24.06.2015, 15:09:40
-
onko kellään purkukuvia tuosta jarrupääsylinteristä? pitäs saaha tietoon miten päin nuitten tiiivisteittein huullokset tulis olla?
-
Saisiko vähän taustatietoja,? eli onko se pääsylinteri jo purettu jonkun toimesta? Se on rakenteeltaan aivan normaali kaksoispääsylinteri. Eli jos ei ole ennen tehnyt ko. työtä suosittelisin, että jättää sen purkamatta alkutekijöihinsä. Olen lomareisulla joten minulla ei ole lähettää siitä vihreän kirjan kuvaa. Mutta jos se on purkamatta ja /tai kumeja ei ole irroitettu, pystyy sen kyllä päättelemään miten uudet asennetaan.
Nämä ovat jo vanhemmiten melkoisen kuluneita ja jos siellä on hiukankin syöpymää, kannattaa unohtaa se pääsylinteri kokonaan. Olivat aikoinaan korjaussarjallakin vähän vaativia saada kuntoon. Eli sarjassa oli kaikki sisäkalut uusia.
-
onko kellään purkukuvia tuosta jarrupääsylinteristä? pitäs saaha tietoon miten päin nuitten tiiivisteittein huullokset tulis olla?
Metellin uus maksaa Ruotsissa ~98e + postit, eli jotain 115e yht. Itteä ei kiinnostanu yhtään alkaa korjaamaan vanhaa mädäntynyttä osaa tuohon hintaan.
-
Mulla olisi kuvattuna ATE-tyypin sylinteri.
(http://i485.photobucket.com/albums/rr220/Lattarauta/ATE-paumlaumlsylinteri_zpsn8cfpuai.jpg) (http://s485.photobucket.com/user/Lattarauta/media/ATE-paumlaumlsylinteri_zpsn8cfpuai.jpg.html)
Itse olen laittanut nuo kumit, en sitten älynnyt ottaa kuvaa ennen purkamista.
Takimmainen kumi lähti pienellä ruuvitaltalla avustamalla + CRC ja etummainen lähtee ruuvin irroittamalla, joka on jousen sisässä. Jousta pitää samalla jännittää. Ja jännitys pitää olla takaisin laitossa myös ettei alumiinista lähde kierteet.
Jos pääsylinteri ei näytä tutulta, niin toinen hyvin yleinen malli oli Lockheed Wagner, josta saattaa olla myös joku varastossa kuvattavaksi, mikäli tarpeen.
-
ei ollu purettu vaa kasassa.mielestäni laitoin uudet kumit samoinpäin kuin ne oli mutta jarrua painaessa jarruneste lentää korkin reiästä suihkuna(minun käsittääkseni joku tiivisteistä on menny väärinpäin).
ei astonmarttiinilla ole kuvaa toisesta männästä. kuvan perusteella mulla on tuo oikeanpuolen kumi väärin.
-
Tarkasta pääsylinterin merkki, joka lukee sylinterin alapuolella. Jos jo kiinni autossa ota pieni peili avuksi.
Jos tiivisteet näyttää samoilta niin se on ATE, mutta jos taas tiivisteet ovat pidemmät, niin se on Wagner ja mäntä muutenkin siinä vähän erilainen.
Päällisin puolin pääsylinterit näyttää molemmat merkit samoilta. Männän lukitusruuvi tais olla 8mm on vain eripaikassa. Paljoa eroja ei tainnut muita olla.
Jos sulla on Wagner, niin yritän etsiä sellaisen ja kuvata. Tiivisteet todellakin niissä ihan erimalliset.
Jarrunestesäiliöissä lukee ATE aina oli sitten ATE:n tai Wagnerin sylinteri.
-
mullon tuo ate niinku tuossa kuvassa.
-
Ehkä toi oikeanpuolen kumi pitäis vaihtaa toisin päin, kuten mun kuvassa. Katsoin niin 240 Volvon männässä on ekakumi samoin päin ja siinä on samat kumit kuin 140 sarjan ATE:ssa. (240:ssä tosin kumeja on enempi).
Toista kuvaa ei mulla ole ATE:n männästä. Löytyisi vain Wagner ja siitä ei sitten ole sulle apuja jos kerran on ATE sun 140:ssä.
-
miepä testaan sitä toistepäin.
-
jos weberman kehtais laittaa kuvaa kun pääsee lomailemasta.
-
Olen tosiaan nyt Pielavedellä mutta tiistaina Iisalmessa joten katson mitä voin täältäkäsin tehdä ongelman ratkaisemisessa. Eli jos sitä ennen ei kellään satu olemaan työohjetta /halkaisukuvaa Ate.sta. Eiköhän se tässä saada järjestymään. :)
-
kiitos jo etukäteen.
-
Kaikki huulet pitää olla eteenpäin, paitsi se etumännän takimmainen. Joskus saattaa huuli pyörähtää "nurinpäin" kun painaa mäntää sylinteriin.
-
Mie en nyt ymmärrä mikä mättää :idiot2:.Kaikki on niinku pitäs mutta taakse kuskinpuolelle ei tule painetta.
Kaikki jarruletkut on uudet,jarrusatulat on uudet joka nurkassa.Pääsyliterillä on uudet tiivisteet(kaikki muut eteenpäin paitsi etumännän taempi) :uglystupid2:
-
Kaikki on niinku pitäs mutta taakse kuskinpuolelle ei tule painetta.
Tuleeko jarrupaineenrajoittimen etupuolelle paine?
-
Ei tule. syliterin sisällä ei ollu ollenkaan hapettumaa eikä koloja.Ilmasin pääsylkän ruuvipenkissä mutta siitä kauemmasta nipasta ei tule kunnon painetta. Joko sinne on jääny ilmaa tai tiiviste on pyörähtäny väärinpäin asentaessa tai tiiviste on rikkoutunu kasatessa tai tai tai tai :)
-
Nii ja jos säiliön korkki on auki ja polkasee jarrupoljinta oikein reilusti nii nestettä lentää säiliöstä ulos
-
En ehtinyt Iisalmen Siniselle korjaamopuolen aukioloaikana eli se nyt tökähti sen hajotuskuvan osalta. >:( Ei omatkaan asiat hoitunut kaikki.
Niin eli ainoa käymätön paikka on sitten se jakoventtiilimötikkä, mutta onko se tähän saakka toiminut ja olet ilmauksen aloittanut vasemmasta takasylinteristä eli Volvon ohjeiden mukaan? En nyt sitä tässä muista tarkkaan ulkoa tuohon malliin mutta jarrupiirien jaon mukaaanhan ne menee ja edestä sitten oikea nippa auki niin ei tarvitse kovin isoa työtä tehdä. Varmaan ne osaatkin.
Onhan se mahdollista että pääsylinterissä on kumi kiertynyt/vioittunut tms. Tuo takaisinvirtaus viittaa kyllä siihen suuntaan.
-
Niin eli ainoa käymätön paikka on sitten se jakoventtiilimötikkä, mutta onko se tähän saakka toiminut ja olet ilmauksen aloittanut vasemmasta takasylinteristä eli Volvon ohjeiden mukaan? En nyt sitä tässä muista tarkkaan ulkoa tuohon malliin mutta jarrupiirien jaon mukaaanhan ne menee ja edestä sitten oikea nippa auki niin ei tarvitse kovin isoa työtä tehdä. Varmaan ne osaatkin.
Miten 74 mallisessa 140 sarjalaisessa pitää virallisesti tuo jarrujen ilmaus tehdä?
-
1. vasen takapyörä
2. vasen etupyörä, ylempi, sisempi
3. oikea etupyörä, ylempi, sisempi
4. oikea takapyörä
5. oikea etupyörä, ulompi
6. oikea etupyörä, alempi, sisempi
7. vasen etupyörä, ulompi
8. vasen etupyörä, alempi, sisempi
-
Tuossa järjestyksessä olen nuita koittanu ropeltaa.pitää tilata uus korjaussarja tolle sylkälle ko ei oo ees kallis (7.90€) paikallisessa. laittaa ne paikoilleen kuhan weberi joutaa laittaa purkukuvan siitä. ei oo kauheeta paniikkia ko alaoin rakentaan uutta putkistoa tuohon.
-
Alako niin v***ttamaan tuo jarru homma että hain uuden jarrupääsylkän(240 volvon) paikallisesta varaosaliikkeestä ja ajattelin että nyt alkaa homma luistaa , mutta mitä sitä paskaa. >:( >:( >:( >:( :peetu: :peetu: >:( >:( >:(
Jarruja on ilmattu väliin rouvan kans, välillä pojan kans ja painovoimaisesti roput auki. täyttä jarru tehoa ei tunnu saavan millään.Jonkinlaista tehoa tulee muttei täyttä,poljin menee pohjan.
Kaikki muu on uutta(pääsylkkä,jarruletkut ja satulat) paitsi jarruputket ja takapaineensäätäjät.
Ilmasin sen noin mutta paikoillaan autossahttps://www.youtube.com/watch?v=m6iwrhZCdwc (https://www.youtube.com/watch?v=m6iwrhZCdwc)
Onko nuissa paineesäätäjissä ilmausroppuja?
Onko jollain jemmassa purkukuvia säätäjistä?
-
onhan se varoitusvalon anturi irti siitä jakopalikasta
-
On irti
-
Mä kysäisen tässä jarruun liittyvää asiaa. Vaihdoin itse jarrusylinterin 67 amazoniin, ilman tehostinta oleva . Huomasin että rempan jälkeen on jarruvalosulakkeita alkanut palamaan useasti. Mistä moinen voisi johtua ?
-
Onko liitokset ja johdot ok? Sieltä ne sulake palamiset yleensä johtuu.
-
Hieman offia otsikkoon nähden, mutta jarruista asiaa kuitenkin :) Nyt kun olen 142:seen vaihtanut etusatulat ja sitä myöten lorauttanu jarrunesteet pihalle. Tarviiko myös takaa ilmata jarrut, vaikka en ole takasatuloihin koskenut millään lailla? Eli pääseekö taakse jarrujärjestelmään ilmaa, kun edestä tiputtaa nesteet pois?