Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tuomasp - 17.06.2011, 13:19:25
-
Moi!
Mitenkäs tuollaiseen pensakoneeseen onnistuu jakohihnan vaihto kampiakselin hihnapyörää irrottamatta, vai onnistuuko?
Muuten voisi vaihto onnistua itseltä, mutta tuossa hiekkamaalla sen pultin irrottaminen ilman tehtyjä työkaluja saattaa olla kynnyskysymys :P
-
Eikös se onnistunut kun ottaa sen peltikäikäleen pois tieltä...
Eli muistaakseni onnistuu kyllä...
-
Eikös se onnistunut kun ottaa sen peltikäikäleen pois tieltä...
Eli muistaakseni onnistuu kyllä...
Kaippa siihen sitten vois tuossa syssymmällä ryhtyä.. Jos 120tkm on vaihtoväli, niin vielä pitäis kyllä 40tkm päästä mutta kun tulee nuo vuodet (4) vastaan.
Ai niin, tarviiko tässä koneessa ehdottomasti nokka-akselit lukita ennen hihnan irrotusta?
-
Pyöräytät nokkien merkit kohille ennenku otat hihnan pois ja kattot vaa et ne pysyy merkeissä ku laitat uuden mut toki joku lukitus on aina varmempi :)
-
minä oon joutunut aina ottamaan hihnapyörän pois. Kyseisessä moottoriyksilössä on joku hankala kohta siinä jakopäässä, ettei sitä hihnaa ole saanut paikaleen ilman. Pyörän irroitus taasen vaatii melkein, että tekee sellaisen työkalun mikä kiinnittyy hihnapyörän pieniin pultteihin ja pitää kampiakselia liikkumattomana. Ajoitusmerkkien kanssa on myös aluksi vähän pähkäilemistä, ne ei niin hirveän tarkkoja ole.
-
En nyt muista mikä volvo oli kun ujutin hihnan siivapyörä paikallaan, bensakone kumminkin. kyllähän se meni mut, pienestä välistä. Tosiaan oli pelti ensin poistettava mut onhan ne yleensä muutenkin pois otettava. Nokkia ei ole pakko lukita mut muljahtaa nokka helposti uuttaa remmiä asentaessa mut onnistuu kyllä.
-
Tulipahan todistettua, eli sain vaihdettua hihnan ilman kampiakselin hihnapyörän irrottamista.
Vähän sai tuhertaa, että sai hihnan ujutettua pystysuoraan hihnapyörän ja jonkun lohkossa olevan tapin välistä. Samaan aikaan ujuttaessa piti jo alkaa taivuttelemaan hihnaa vaakasuoraan, että mahtui kääntymään paikoilleen. Meni se kuitenkin ilman väkivaltaa sinne.
Itseltäni kului rutiinin puuttuessa koko hommassa reilu neljä tuntia (vaihdoin vuotavan vesipumpun samalla). Nokat pysyi hyvin paikoillaan ilman lukitustakin.
En irroittanut edes etupyörää, vaan annoin olla auton maassa omillaan. Ratti täydet oikealle.
Pääasia, että toimii :)