Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: L4NDe - 26.06.2015, 03:13:00
-
:hello:
Morjesta. En tiiä enkö osaa kattua vai mikä on mutta pikkasen huonosti löytyy inffoa volvon puslista. Eli taakse oisin uusimassa koko sarjaa. Motonetin laatuun en luota ja sinisellä maksavat enemmän kun uretaaniset. Uretaani puslia en uskalla laittaa koska pelkään että perästä tulee jo liian kova ja koliseva.
Kaksi kysymystä:
Mistä saa hyvä laatusia tarvikepuslia?
Minkä kokoset ja mittaset pultit + mutterit noiden kaveriksi tarttee?
Partsforvolvosonline myy näitä mutta onko laatu sitten mitä. Täytyy varmaan kokeilla kun eivät olleet pahan hintaset. Pultteja eivät vaan myy mukaan. Skruvatista, mister autosta tms. ei tunnu löytyvän koko settiä.
Ps. Myöhemmin lisäilen OEM numerot topikkiin ja kirjottelen lopputuloksesta niin on ainakakin dataa tallella sitä tarvitseville! ;)
-
No otat vanhan pultin pois ja katot minkä kokonen se on. Sitten vaan pulttikauppaan.
-
Käyhän se toki niinkin mutta menee viikonloppu hommiksi toiselle paikkakunnalle niin helepottas kummasti tekemistä jos tietäs etukäteen. ;)
-
Koivuselta saa puslia .motonet pyydä hyviä esim proparts .pultit m12*90 riittää ja m 14*120 .jotain tollasta ..
-
Koivuselta saa puslia .motonet pyydä hyviä esim proparts .pultit m12*90 riittää ja m 14*120 .jotain tollasta ..
koivuselta ei saa läheskään kaikkia puslia, oisko ollu etutukiv. etupuslat ja takatukiv. jotku puslat. lisäks saa koiranluiden kumit.
terveisin koivusen tytäryhtiön varaosamyyjä
-
uretaanisiahan on eri kovuuksilla, itellä ysissä superpro:n tekeleet takana (panhard uniballeil), enkä oo huomannu oikein mitään kumisiin eroovaa kovuuden tai metelin osalta, tukevoittaa kyllä... mut superpro ainaki mainostaa et niitte sarjois kovuudet vaihtelee vähä puslan sijainnin mukaa, ettei tulis rekimäistä fiilistä.
-
Lemförder ja Boge tekevät hyviä puslia, Febi Bilstein kolmas jos ei enää nuo kaksi tee puslia ja siniseltä ei löydy.
Siniseltä kannattaa hakea pultit tarpeen mukaan, sattuu kerralla oikein.
Tuota sivustoa olen paljon käyttänyt www.skandix.de
löytyy alkuperäiset osanumerot tuolta, osanumeron alla se toinen numerosarja
ja samalla suosittelee puslille tarvittavia pulttia.
Tilaa tuolta skandixin omaa tuotantoa jos suomesta ei löydy tarvittavia osia.
En muista enää 200-sarjan pulttien kokoja, täällä on ihan turha mennä kyselemään
Esim. M14 kokoa pulttikaupasta.
-
:hello:
Puslat tilasin Skandixilta. Lauantaina pääsee nuita vaihtelemaan.
Pulttikoot löyty tältä sivulta: http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=234194&ukey_product=1197828 Sivu löyty kun Skandixin sivuilta löyty varaosanumero pultille ja laitto sen google hakuun. :idiot2:
M14 x 110 2kpl
M14 x 115 2kpl
M12 x 80 2kpl
M12 x 75 3kpl
Ja tässä vielä nämä puslien varaosanumerot tuleville puslien vaihtajille:
Axle support arm bushing, smaller one at front of arm SC1229714 (2kpl)
Axle support arm bushing, big on rear axle SC1229165 (2kpl)
Panhard rod (track rod) bushing to body SC1330973 (1kpl)
Panhard rod (track rod) bushing to rear axle SC1330427 (1kpl)
Torque rod bushing SC1273622 (4kpl)
-
Takaiskarin alasilmän pultti ja väliholkki ruostuu aika usein lujasti toisiinsa. Pultin ja holkin hain volvolta. Mittoja ei ole antaa. Mutta tännehän se on hyvä lisätä aikoinaan.
-
Takaiskarin alasilmän pultti ja väliholkki ruostuu aika usein lujasti toisiinsa. Pultin ja holkin hain volvolta. Mittoja ei ole antaa. Mutta tännehän se on hyvä lisätä aikoinaan.
itsehän sain koko tukivarren mutkalle kun yritin juuri sitä takoa pois :-\
-
Juu tiedossa on nämän ongelma paikat. Velipoika lähtee kaveriksi, tehny tän puslajumpan aikasemminkin. Aikaa on varattu 2h/pusla, että eiköhän ne sieltä irtoa ja mene paikalleenkin. Toivoa ainakin sopii. ::)
-
Takaiskarin alasilmän pultti ja väliholkki ruostuu aika usein lujasti toisiinsa. ...
Ruostumaton pulttitavara ei tule paljon kalliimmaksi. Seuraavan remontin tekijä kiittää. Eli itse, jos on tarkoitus pitää auto kauan.
-
Ruostumaton pulttitavara ei tule paljon kalliimmaksi. Seuraavan remontin tekijä kiittää. Eli itse, jos on tarkoitus pitää auto kauan.
13,40€ tuli maksaan 10.9 kuumasinkityt mustat pultit ja mutterit. Prikkojakin sai vielä kaveriksi. Yllätyin hinnasta kun kysyin kilotavarana ja sanoivat, että kappale hintaan myyvät. Kirjanpidollisesti helpompaa myydä kappaletavaraa. Ei tällästä puslajumppaa alkais tekemään jos ei ois tarkotus pitää autoa itellä.
-
Vääntötankojen korin puolen pultit kannattaa ostaa alkuperäsenä jos sattuu volvolta saamaan. Niissä jatku kierteen jälkeen se pultti vielä jonku sentin tai puolitoista ja tälle on varman jokin oikea syy. Onneksi lähti kaikki pultit ja mutterit ehjänä kun oli pari viikkoa ennen suihkutellu WDtä kantoihin ja holkkeihin.
-
Lainaillaas vähän tätä topiccia :)
M14 x 110 2kpl
M14 x 115 2kpl
M12 x 80 2kpl
M12 x 75 3kpl
Kiitos näistä! P> Mistään ei meinannut löytyä nimim. kaikki pultit menee uusiksi kun edes ~600Nm mopo niitä avannut :buck2:
Mutta; Höpönetin laatu ei vakuuta, joten mitä olette mieltä kallistuakko skandixin tarjoamiin pusliin vai loikata suoraan uretaaniluokkaan?
Eniten mietityttää tuo auton "vetely" normipuslilla ja uretaanisissa inhottaa niiden hinta, joten te joilla on oikeasti jerkkua pellin alla ja ajatte "normikumipuslilla" niin veteleekö se auto muka jotenkin ihmeellisesti? Tietenkin poislukien ehtoopuolella olevat puslat
Skandixilta tulisi n.160e puslien hinnaksi. Jos tuohon laittaisi satkun lisää niin saisi uretaaniset.. ???
-
Riippuu paljon missä ajaa. Jos ajelee pitkin hiekkateitä ja uria pitkin niin vakiopuslat on vuodessa loppu. Uretaaniset taas on jäykemmät mut samoin ajo-ominasuudet muuttuu.
Naapuri joskus kiros et kun on on hiekkatietä yli 3km kylille niin saa vaihtaa puslia melkein joka vuosi. Mulla 700m "isolle tielle" niin ei mitään ongelmaa, vaikka autoja en mitenkään säästelly.
Rengastus vaikuttaa myös paljon. Itellä oli joskus alla farkussa R15/195/95 profiilin kumit. Oli aika lulla mut sopi itelle ku laitoin alle uuden alustan.
Uretaaniset ei mitenkään ole perusteltua ellei aja vain kestopäälysteellä. Kivireellä ajaminen on silkkaa itsemurhaa.
Oma mielipide on tämä. Volvolta saa alkuperäsiä ja tarvikkeena varmaan samaa tavaraa.
-
Minä laittaisin orkkis puslat alatukivarren ainakin iso pusla , työläs vaihtaa .reka rubber teki joskus 200 sarjan puslat..
-
Skandixilta pistetty tilaus vetämään seuraavilla osilla ELK
4 x 1010244 (1273622) : 59,60 EUR
Bushing, Suspension Rear axle Pull rod - Volvo 200
1 x 1048042 : 34,90 EUR
Bushing, Suspension Rear axle Panhard rod Kit - Volvo 140, 164, 200,
700, 900
2 x 1000109 (1229165) : 35,80 EUR
Bushing, Suspension Rear axle Support arm - Volvo 164, 200
2 x 1000108 (1229714) : 25,90 EUR
Bushing, Suspension Rear axle Support arm - Volvo 164, 200
+ toimituskulut ~26e
-
Kun puslat tulevat niin ruustukkiin kiinni ja laita sopiva pultti sisälle ja väännä , katso puslan myötäileminen ja sitten heitä pakkaseen ja ota pois koita sama homma näet vähän laadusta mitkä ovat .muuttuuko kumi kovaksi
-
Kun puslat tulevat niin ruustukkiin kiinni ja laita sopiva pultti sisälle ja väännä , katso puslan myötäileminen ja sitten heitä pakkaseen ja ota pois koita sama homma näet vähän laadusta mitkä ovat .muuttuuko kumi kovaksi
En laittais yhtään puslaa penkkiin kiinni koska on aina vaara että siitä tulee soikio. Iha perusjuttu on kylmä ja lämpö. Puslat pakkaseen vaikka emäntä sanois mitä.
Muutaman laakerin oon irrottanu ihan sillä periaatteetta et uuniin koko paketti, tästä ei sitte puhuta :2funny:
-
Tuliko pizza samalla lämmöllä .paa pusla neliöprofiilin sisälle ja sit ruustukkiin
-
Kun ex-farkkuun joutu kanttariosuman jälkeen etualatukivarren uusimaan, mä ensin prässäsin yhden puslan vtuiksi (töissä oliko nyt 50t vai peräti 100t prässi, se ei paljoa kysele :D). Syy oli siinä että pusla pääskin pohjaamaan eikä sillä ollut muita vaihtoehtoja kuin mennä länään. Vaikkei ollut kuin vasta 20t voimaa pelissä...
Pusla uusiks ja kunnon holkeilla uusi yritys. Oikein nätisti meni. Sanomattakin selvää että ääriharvalla on tollasiin vehkeisiin mahdollisuus (sopivat holkit vaikka pronssista tai alumiinista sorvaten jos ei sopivia löydy jne...)
Lämpö ja varmaan kylmäkin taas ovat hieman huonoja kumille. Toki kylmä pusla/kuuma pesä tasaantuu äkkiä, mutta tuskin se umpijäinen puslakaan hyvää tykkää kun asentaessa joutuu todennäköisesti kuitenkin käyttämään hieman voimaa. PU-puslista en osaa sanoa.
-
Minun kylmäjuttuni tarkoitus oli se että , onko kumilaatu hyvää .esim jarrukumit yöksi pakkaseen niin jos pehmeät niin hyvät jos kovat niin tulee ongelmia pitkässä juoksussa .vaikka nyt ei paljoo pauku pakkaset ainakaan täällä alhaalla .
-
Puslat tuli! Lähti 11.12. ja perillä 17.12. -nopeaa toimintaa skandixilta :)
Minun kylmäjuttuni tarkoitus oli se että , onko kumilaatu hyvää .esim jarrukumit yöksi pakkaseen niin jos pehmeät niin hyvät jos kovat niin tulee ongelmia pitkässä juoksussa .vaikka nyt ei paljoo pauku pakkaset ainakaan täällä alhaalla .
Eipä tuo haitanne, sillä ei tuota autoa ajeta talvella mihin nämä tulevat :D Mutta samallahan tuon koittaa kun pöydällä ovat.
Asiasta kiinnitystarpeisiin, kuuluuko pulttien olla "väljiä" pusliin? Välystä karkeasti arvoiden ~0.5mm. Luulisi, että puslien ja pulttien välinen välys tuhoaa puslat nopeammin..? ??? Edellisen sivun mittojen mukaan hain pultit
edit: Voiko olla mahdollista, että olisikin tuumakoko? :o
-
Pultin koko puslaan aika tyköistuva onko kaikki samanlaisia vai joku vaan .isoin pultti m14 koita millanen pultti on iskarin alaholkkiin .väljä piukka , mittaus .katottu volvon originaali iso pusla ja pultti.laittamalla reikään niin meni läpi, pieni välys ei lonksu .
-
Pultin koko puslaan aika tyköistuva onko kaikki samanlaisia vai joku vaan .isoin pultti m14 koita millanen pultti on iskarin alaholkkiin .väljä piukka , mittaus .katottu volvon originaali iso pusla ja pultti.laittamalla reikään niin meni läpi, pieni välys ei lonksu .
Kaikki välyksellisiä. 4kpl reaktiotangon, 4kpl tukivarren ja 1kpl koriin tulevan panhard-tangon pusla (akelin päädystä ei nyt kokeilumahdollisuutta) Puslat leimalla skandix ja pultit haettu irtotavarana pulttiliikkeestä. Iskaria en vielä kokeillut
Voisiko olla pulteista kiinni..? ???
edit: yksi vaihtoehto voisi olla että 2mm paksummat pultit ja vilauttaa poraa puslille..
-
Kuinka paljon välystä mittaa mauserilla .m14 pultti ei mene 14mm reiästä isommasta reiästä menee esim 14.2mm.poraamaan en lähtis .momenttiin kannattaa pultit laittaa supistaa sopivasti ..onko mahollista koittaa vanhaa pulttia puslaa .
-
Tukivarsien helojen keskiholkeissa on puolisen milliä, tai hieman vajaa, väljää pulttiin.
-
Tuumissa näköjään ovat.. Reaktiotangon pultit on 1/2" ja tukivarsien pultit on 9/16"
Meni sormi suuhun sinisellä, Botnia Bolt:illa ja monella muulla pulttialan firmalla kun kävin kyselemässä
Ratkaisu kuitenkin löytyi pienen varovaisen vinkin jälkeen Volvon raskaan kaluston huoltopuolen kellarista, hyllyltä jossa kukaan ei ikinä käy ja josta ei ole edes kirjanpitoa *taavih->
Nu jag har bolten! :pomo:
-
Laitoikko rekkulaa firmaan .
-
Laitoikko rekkulaa firmaan .
En ole pistänyt. Aion kyllä kysäistä skandixilta asiasta, jotta mikä on pojat meininki..
Sinisellä sanoivat, että vm.75---> on "uudet" millimetripultit jne ja sitä vanhemmista tuumaiset. Kolmen miehen voimin ihmettelivät "tuumapusliani" :D
Mutta eipä nuokaan pultit ole täydellisiä jotka hain. Hiukka liian pitkiä, mutta parempi niin päin kuin että olisivat lyhyitä :)
-
Muistakaa kiristää tukivarsien ja iskarien pultit niin että jousituksen asentona on auton paino päällä -asento. (Helpointa päälle ajettavalla nosturilla tai rasvamontulla)
Jos pultit kiristää kun ripustus roikkuu, kiertyy puslan kumi sisäänjoustossa enemmän kuin on suunniteltu ja "lepoasennossakin" siellä on jännitys päällä koko ajan -> pusla väsähtää nopeammin tai tukivarsi repeää helpommin.
-
Tai sit se pusla repeää vulkanoinneistaan heti alas laskiessa. Kokemusta ensimmäisestä puslarempasta josku aikoja sitten... ;)
-
Minkälainen valmistaja on Professional Parts Sweden? AD myyjä väitti että on Volvon alkuperäisvalmistaja, itseäni kyllä hieman epäilytti.
Tohtiiko tuollaisia autoon asentaa? Olen tekemässä etupään isoa remonttia ja tarkoituksena vaihtaa etualatukivarren kummatkin puslat. Vanhat olen jo ottanut irti.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM5607_zpsv5oqthzm.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM5607_zpsv5oqthzm.jpg.html)
Orkkis Volvolainen ja Professional parts Sweden vierekkäin.
Ja miksi Motonetin luettelossa on etutukivarren takaPusla ja etutukivarren takaHELA eri tuotekoodeilla ja mitä eroa niillä on?
-
Professinal Parts Sweden on tuotemerkki, kun halutaan myydä halvalla tai tavarassa on vikaa.
Ei tuosta tiedä kestääkö vai ei.
Säilytä kuitti, tutulla hajosi tuon merkkinen pusla alta vuoden.
Alkuperäiset puslat tekee usein Boge.
Ainakin fixukselta sain Bogen puslia kysymällä. ::)
-
PP on vanhaa Scamtechiä keltaisessa paketissa. Hyviä mm leimalle ja myytäviin autoihin.
240 etutakapuslat ovat erilaiset ojan ja kuskin puolella. Kovuusero kai, mutta kai jo poistunut feature.
-
^,^^ Ok. Eli en laita noita osia harraste Volvooni. Minkähänlainen valmistaja on Febi Bilstein? Sitä olisi saatavilla ainakin kohtuu helposti ja Bogeakin voisin tiedustella vielä muutamasta liikkeestä.
-
Febi on parempi kuin pp.
Omalla kohdalla ei ole tullut vastaan tarvetta laittaa Febin puslia takuuseen.
Lemförderin tekemiä puslia kannattaa myös kysyä, sain Bogen tekemiä käteeni. :pomo:
-
Etutukivarren takapusla .toinen on pehmeä toinen kova näin ainakin aikojen alusta ollu .pp tavara ainakin koivunen toimittaa ja pitävät kohtuu hyvänä .professional parts sweden sivuilla kontakti osio kysyy ruottiks sieltä et mikä laatu ja mistä tulee osat yleensä
-
pp tavara ainakin koivunen toimittaa ja pitävät kohtuu hyvänä .
Onhan se niiden mukaan myös Ruotsissa tehty :2funny:
Febi, Lemförder ja Boge on niitä parempia merkkejä. Niin heloissa kuin muissakin alustan osissa saa olla tarkkana, että saa mitä tilaa. Voi olla tilattu Lemförder tai muu ja tuleekin esim. Professional partsin paketti, koska toimittajalla ovat samalla numerolla.
-
Enpä ole vielä saanut kolmessa vuodessa kyseisiä puslia rikki. Nytkin tulee osa puslista kyseistä merkkiä, enkä usko menee miksikään 8)
Ainahan niitä parempia merkkejä, laatuja löytyy rahaa ruetaan laittaa peliin
-
Jos kuvetta löytyy niin oisko ollu koko sarja taakse suoraan Volvolta muistaakseni ilman pultteja noin 440€. Tuostakin hinnasta pelkästään toiseen panhardtangon puslaan ois menny se 90€. Skandixin puslista ei oo ainakaan vielä mitään valittamista. Perän käytös on varsinkin nyt talvella ollut paljon rauhallisempi ja todella paljon paremmin hallittava verrattuna viime talveen.
-
Febi Bilsteinin isot etupuslat kävin hakemassa. Sillä valmistajalla on sama osanumero kummallekin puolelle ja vaikuttavat ihan laadukkailta muutenkin.
Ne tulevat autoon kiinni.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/15012016665_zpsf0o70djs.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/15012016665_zpsf0o70djs.jpg.html)
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM5607_zpsv5oqthzm.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM5607_zpsv5oqthzm.jpg.html)
Pitää vielä metsästää jonkin laatuvalmistajan nämä pienemmät etupuslat, ei noita Professional partsin kehtaa laittaa kiinni. Niiden kumiseoskin muuten haisee sellaiselle pistävälle, samanlaiselle kuin jonkin Hongkongin tai tarjoustalon 10€ kumisaappaat. Ei lupaile kovin hyvää kestoa..
-
Lainataas tätä vähän vaikka hieman sivuaa aiheesta, -mutta alustajuttuja kumminkin.
Onko kellään mahdollisuutta mitata tämän pituutta, niin voisi korvata normi 10.9 pultilla? http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/mounting-plate-shock-absorber/1041359/
Eli kyseessä taka-akselin iskarin yläpään pultti. Typeryyksissäni menin silpomaan tuon rälläkällä aikana ennen pulttimopoa :-[ :nuhtelu
Pitkältä tuo kyllä näyttää, jotta tokkopa löytyy noin pitkää pulttia mistään (esim iskarin alapään pultti on M12x140mm) ja kaikki kuvastot mitä tähän mennessä selannut niin M12 koko päättyy 120mm :-\