Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: xxxfolioxxx - 26.06.2015, 21:23:33
-
Minkä mallisen volvon ostaisit jos budjetti olisi sen 2000+risat ja tähtäimessä olisi mahdollisimman kestävä ja halpakäyttöinen.
Olenko oikeilla jäljillä jos metsästän 850/S70:ppejä 90-luvun puolivälistä eteenpäin.
-
Niin mikä hyvälle tuntuu. Kyllä itse 900-sarjaa tuohon hintaan etsimään todennäköisesti lähtisin. Kyllä sillä myös luulisi ainakin vaparikoneellisen 850:n saavan kivasti.
-
Kyllähän parilla tonnilla jo saa. Ku ei ihan mallisarjan hienointa havittele. Eikä kannatakaan, jos meinaa kestävää ja halpaa. 850:t ja ekat 70-sarjalaiset on toki miljoonasti parempia ajaa ku 7/900-sarjan takavedot, vaikka takaveto on takaveto... :)
-
Onko tarkoitus päästä niin halvalla että huollot itse?
Minä ottasin 940:n. Etuna helpompi huollettavuus moottoritilassa. Ehkä vähän isompi kulutus kuin 850 mutta jos jakohihnarempassa säästää suuruusluokkaa 300 euroa (vinokoneen hihna+kiristin noin 50e itse asentaen vs. tinavitosen jakohihnan vaihto teetettynä korjaamolla) niin aika paljon saa ajaa että kulutuksessa voittaa sen takasin.
-
Jos pääkriteeri on halpa ja varma niin ota tonni pois budjetista ja vapari 940:ia etsimään. Halvemmat ja helpommat huollot kuin etuvetoisissa.
Mutta 2000€ voit valita jo värinkin 850:stä tai siistin s70:in. On ne jonkunverran sivistyneempiä kuin vinokoneiset.
Ja 940:in matkakulutus on 8, jopa alle. 850 vie enemmän
-
Ja 940:in matkakulutus on 8, jopa alle. 850 vie enemmän
Kymppitappinen? Itsellä ei kokemusta niinkään kasipätkistä, mutta V70 (20V vapari) menee jopa alle seiskan maantiellä.
Dieseliä jos haetaan niin ei taida olla takapotkulla saumoja :) Ellei löydä sellaista mihin jälkiasennettu TDI/D5 pitkittäin, mutta tokko ne mahtuu tähän budjettiin.
-
Tinakoneet ei oo mitenkään taloudellisia ennenkuin tuli esim muuttuva venttiiilienajoitus. S70 on taloudellisempi jo.
-
940 kuullostaa kyllä ihan hyvältä jos on kerran ihan huomattava ero huoltojen helppoudessa. Oma piha vähän sellainen että jakohihnan vaihto vähän siinä ja siinä, mutta olisi helpompi kinuta apua kavereilta ja onhan se halvempaa reilussa huoltamossakin.
Ja olisihan se takavetokin ihan hauska talveksi.
http://www.nettiauto.com/volvo/940/7336902 (http://www.nettiauto.com/volvo/940/7336902) Esim tollanen iski silmään näin äkkiseltään ja joku ton tyylinen olisi varmaan ihan ok.
Kulutuksessa ei ole niin litralla väliä kun matkat yleensä lyhyitä ja kaasua tulee kumminki paineltua. Tärkeempää on se ettei joka kauppareissun jälkeen tartte työntää autoa korjaamolle.
-
940 kuullostaa kyllä ihan hyvältä jos on kerran ihan huomattava ero huoltojen helppoudessa. Oma piha vähän sellainen että jakohihnan vaihto vähän siinä ja siinä, mutta olisi helpompi kinuta apua kavereilta ja onhan se halvempaa reilussa huoltamossakin.
Ja olisihan se takavetokin ihan hauska talveksi.
http://www.nettiauto.com/volvo/940/7336902 (http://www.nettiauto.com/volvo/940/7336902) Esim tollanen iski silmään näin äkkiseltään ja joku ton tyylinen olisi varmaan ihan ok.
Kulutuksessa ei ole niin litralla väliä kun matkat yleensä lyhyitä ja kaasua tulee kumminki paineltua. Tärkeempää on se ettei joka kauppareissun jälkeen tartte työntää autoa korjaamolle.
Oma piha ei vakuta vinokoneen jakopäähän mitenkään, tekee jotakuinkin puolessa tunnissa missä vain.
On se toi pitkittäin oleva kone suurella tilalla mukavempi huollella kuin täyteen tungettu etuveto 5 pyttysellä koneella.
Osatkin varmasti halvempia ysiin, alkaa vaan osa tavaroista hävitä jo varaosa liikkeistä.
-
Oma valinta olisi myös 940.
Onhan se vähä "traktori", mutta konehuoneessa on huolloinne reilusti tilaa, varaosat edullisia ja tekniikka kestävä. Lisäksi täälläkin foorumilla on erittäin runsaasti hyviä neuvoja ja asiantuntioita 940:n tekniikan vikojen suhteen. Neuvoa saa lähes aina kun vain kysyy.
Itelle tuo traktorimaisuus on plussaa, kun välillä tulee ajettua sellaisia ryteikköjä (ihan rehellisesti metsässä) että itteäkin hirvittää. Hyvin tuo sen on kestänyt...
Oikeastaan kaikista ärsyttävin huolto mitä koko härveliin on joutunut tekemään, on ollut lämpöanturin vaihto ja huohotussäiliön vaihto. Molemmat imusarjan alla piilossa.
-
Kun olette saaneet minut aika vahvasti käännytettyä 940 puoleen (vaikkakin katson vielä S70:jäkin jos oikein hyvä tulisi vastaan), niin oisko mitää erityistä mihin kannattaisi kiinnittää huomiota tälläistä ostaessa. Että onko jotain tyyppivikaa ja mitkä kilometrit alkaa oleen tälläiselle jo liikaa (myynnissä paljon 450+ tuhatta ajettuja että onko riskit jo liian suuret).
-
...tähtäimessä olisi mahdollisimman kestävä ja halpakäyttöinen.
Annetaan vielä yksi ääni ysisatkulle. Osat pääpiirteissään halpoja ku saippua ja lääniä tehä mitä vaan. Tosin elektroniikkaa alkaa jo olla sähköallergiselle riittävästi... ::)
Ja voihan tehdä kuin minä, ostaa satasilla 740:n raadon ja tehä uuvelleen. Tosin siihen ei taida pari tonttua riittää... :2funny:
-
Tuo sun linkkaama on kallis. Kilometreillä ei ole niinkään väliä kunhan alle puolimiljoonaa. Yli kun mennään niin voimansiirron laakereita voi päästä vaihtamaan. Eipä nekään kalliita ole. Koeajolla kuuntele kolinoita ja rahinoita. Ja pitäisi mennä maantiellä suoraan kuin juna raiteilla. Ruostetta ei löydy yhtään tai sitten löytyy yksi reikä tai sitten läpilaho. Riippuu ihan miten paljon kiviä ja hiekkaa on auton pohjaa hieronut.
http://www.nettiauto.com/volvo/940/7320076
Tuo on ainakin ilmoituksessa ihan mielenkiintoinen.
Rikkinäisiäkin kannattaa katsoa. Käytettyjä osia on niin paljon että vaihdelaatikonkin saa alkaen 50€.
-
Vinokoneen (eli 900 löytyvä) kannentiiviste aika usein alkaa nuilla +400tkm lukemilla fuskaamaan. Aina pieni vuoto ei
edes vaadi toimenpiteitä, senkun lisää vettä. Näin oli itselläkin, mutta vaihdoin tiivisteen kuitenkin oman mielenkiinnon vuoksi. Oliko yläpään tiivistesarja jotain 70e luokkaa ja kannen purkaa osaavampi kaveri puoleen tuntiin irti.
Ysisatku kestää melko hyvin koriltaan, mutta helmojen takaosat ja tunkin nostopisteet kannattaa tarkistaa. Samoin varapyöräkotelon pohja.
Mittariston häiriöt ovat erittäin yleisiä. Yleensä polttoaine-/lämpömittari ei toimi tai näyttää mitä sattuu, mutta tähänkin on ratkaisu. Lähes aina kyseessä on kylmäjuotos ja vika poistuu käymällä kolvilla mittariston piirilevyn juotokset läpi.
Lämmityslaitteen kenno näissä joskus antautuu. Jos auto on lämppärin manuaalisäädöillä ilman ilmastoinnin esivalmiutta/-ilmastointia, on kennon vaihto tunnin, parin homma. Ilmastoidussa/-esivalmiudella olevassa päivän homma.
Tonverran ajettuun saattaa myös joutua vaihtamaan sytkäosat jA lämpöanturin.
-
Siis. Näissähän hajoaa aivan kaikki elinkaarensa aikana mutta kun ei osta huonokuntoista niin aika huoletonta menoa.
-
Siis. Näissähän hajoaa aivan kaikki elinkaarensa aikana mutta kun ei osta huonokuntoista niin aika huoletonta menoa.
Ja kaikissa porsii kaikki jossain vaiheessa, toisiin voi vaan heittää uutta palikkaa tilalle ja matka jatkuu.
Ja pelti on halpaa. ;)
-
Tuo sun linkkaama on kallis. Kilometreillä ei ole niinkään väliä kunhan alle puolimiljoonaa. Yli kun mennään niin voimansiirron laakereita voi päästä vaihtamaan. Eipä nekään kalliita ole. Koeajolla kuuntele kolinoita ja rahinoita. Ja pitäisi mennä maantiellä suoraan kuin juna raiteilla. Ruostetta ei löydy yhtään tai sitten löytyy yksi reikä tai sitten läpilaho. Riippuu ihan miten paljon kiviä ja hiekkaa on auton pohjaa hieronut.
http://www.nettiauto.com/volvo/940/7320076
Tuo on ainakin ilmoituksessa ihan mielenkiintoinen.
Se olikin vaan sellanen nopeesti eteen tullut ja vanhasta tottumuksesta menen aina sen vähiten ajetun perään.
Rikkinäisiäkin kannattaa katsoa. Käytettyjä osia on niin paljon että vaihdelaatikonkin saa alkaen 50€.
En korjaamisesta aivan niin paljoa pidä että ihan ehdoin tahdoin alkaisin.
Vinokoneen (eli 900 löytyvä) kannentiiviste aika usein alkaa nuilla +400tkm lukemilla fuskaamaan. Aina pieni vuoto ei
edes vaadi toimenpiteitä, senkun lisää vettä. Näin oli itselläkin, mutta vaihdoin tiivisteen kuitenkin oman mielenkiinnon vuoksi. Oliko yläpään tiivistesarja jotain 70e luokkaa ja kannen purkaa osaavampi kaveri puoleen tuntiin irti.
Ysisatku kestää melko hyvin koriltaan, mutta helmojen takaosat ja tunkin nostopisteet kannattaa tarkistaa. Samoin varapyöräkotelon pohja.
Mittariston häiriöt ovat erittäin yleisiä. Yleensä polttoaine-/lämpömittari ei toimi tai näyttää mitä sattuu, mutta tähänkin on ratkaisu. Lähes aina kyseessä on kylmäjuotos ja vika poistuu käymällä kolvilla mittariston piirilevyn juotokset läpi.
Lämmityslaitteen kenno näissä joskus antautuu. Jos auto on lämppärin manuaalisäädöillä ilman ilmastoinnin esivalmiutta/-ilmastointia, on kennon vaihto tunnin, parin homma. Ilmastoidussa/-esivalmiudella olevassa päivän homma.
Tonverran ajettuun saattaa myös joutua vaihtamaan sytkäosat jA lämpöanturin.
Täytyy pitää nämä mielessä.
-
Siis. Näissähän hajoaa aivan kaikki elinkaarensa aikana mutta kun ei osta huonokuntoista niin aika huoletonta menoa.
Nojoo, mainitsemiani vikoja tuskin löytyy hirveämmin yli tonnin autoista (vaparina varsinkaan).
Itse kun aina katselen vain 400-600e paskoja ;D
-
En korjaamisesta aivan niin paljoa pidä että ihan ehdoin tahdoin alkaisin.
Ylipäänsä kun mistään käytetystä puhutaan, on lähinnä valintakysymys tekeekö itse vai teettääkö muilla...
Kun ei uusikaan autuaaksi tee, omatoimisuus on vain entistä vaikeampaa.
-
Kun ei uusikaan autuaaksi tee, omatoimisuus on vain entistä vaikeampaa.
Noh, miten sen nyt ottaa. :D
Muistan hyvin kuinka 90-luvulla puhuttiin ettei nykyautoille enää pysty tekemään mitään itse kun on niin paljon elektroniikkaa. Ja tänä päivänä ne samat 90-luvun uudet autot ovat niitä vanhoja hyviä autoja, joita pystyy vielä itse korjaamaan. :D
Itse tekemisen muodot vaan muuttuvat. Vanhan polven kyläseppä (kuten vaikka appiukkoni) ei toki paljoakaan nykyautolle tee, mutta jos tietokoneet pysyy hanskassa, pystyy uusillekin autoille tekemään paljon itse.
-
Noh, miten sen nyt ottaa. :D
Muistan hyvin kuinka 90-luvulla puhuttiin ettei nykyautoille enää pysty tekemään mitään itse kun on niin paljon elektroniikkaa. Ja tänä päivänä ne samat 90-luvun uudet autot ovat niitä vanhoja hyviä autoja, joita pystyy vielä itse korjaamaan. :D
Itse tekemisen muodot vaan muuttuvat. Vanhan polven kyläseppä (kuten vaikka appiukkoni) ei toki paljoakaan nykyautolle tee, mutta jos tietokoneet pysyy hanskassa, pystyy uusillekin autoille tekemään paljon itse.
Tottahan tämäkin. Voi olla että nykyimmeisillä on tarvittavat laitteet ja tietokoneet hanskassa paremmin kuin osaa olettaakkaan.
-
Mä ostin 850 Tdi:n kun tavoitteena taloudellinen kyyti ja kohtuulliset tilat. Jos vuodessa ajaa vaikka 15tkm niin polttoainekulut helposti tonnin pienemmät kuin jossain 940 bensassa. Näin ainaki mun excel-taulukko väitti. Vielä pakettiautona niin ajoneuvovero vain 65e enemmän kuin 940:ssä.
-
Mitenkä siinä mukamas niin paljon eroa on. Itsellä ollut aina sellainen käsitys, että 15 tuhatta ajettaessa kulut on samaa luokkaa bensiinin kanssa.
-
Eräs tuttu osti pari vuotta sitten tosi siistin 940:in. Ei mitään vikaa löytynyt silloin ja hinta oli jotain 1500€.
Nyt siinä ei ole yhtään alkuperäistä osaa voimansiirrossa, Kaikki takapään puslat, iskarit, pakoputki, hammastanko jne jne. Hitsaustakin oli parin työpäivän verran.
Se hinta ei kerro yhtään mitään.
-
Aika jännä yksityiskohta ekalta sivulta, että huoltokustannuksissa verrataan vinokoneen huoltamista itse ja tinakoneen huoltamista liikkeessä. Miksi esimerkiksi tinakoneen jakopää pitäis teettää korjaamolla? Kolmestikkohan on nyt tullut sellaisen hihna vaihdettua ongelmitta. Ei sitä toista nokkapyörää pelätä tarvitse, eikä sitäkään että ne voi osoittaa sivulle päin.
Oma valinta olis 700/900/850 tuolla budjetilla ja lopullisen valinnan tekisin sen mukaan mistä mallista löytyy hyväkuntoisin ja itselle sopivin yksilö. Parilla tonnilla saa noista malleista varmasti ihan soivan pelin.
Kulutuksessa kannattaa sekin ottaa huomioon vertailtaessa, että kuljettajalla on siinä todella iso rooli. Mulla on menny kaikki 740 2.3 8V vapari manuaali, 850 2.5 20V automaatti ja 850 2.3 T5 manuaali 9-10l/100km keskikulutuksella.
-
Aika jännä yksityiskohta ekalta sivulta, että huoltokustannuksissa verrataan vinokoneen huoltamista itse ja tinakoneen huoltamista liikkeessä. Miksi esimerkiksi tinakoneen jakopää pitäis teettää korjaamolla?
Jos ei itse rupea. On se haastavampi homma kuin vinokoneeseen. Joillakin se kynnys menee näiden välissä.
-
Ei välttis ole huono ratkasu hankkia halpa perusmallinen 850, ne kun ovat arvonsa menettäneet äkäsemmin kun takavedot. Joku 20V vapari kasipätkä on semmonen härveli että lisäilee litran öljyä tonnin välein ja ajaa mistään välittämättä niin kauan kun kulkee ja kun porsii ni soittaa stenalle ja sen jälkeen soittaa taksin. Vaparikoneinen 940 on myös edukas peli, sille toisaalta vielä kannattaakin tehdä jotakin kun esim koneiden kanssa on paljon vähempi esim öljynpolttomurheita tai muuta typerää, mutta laiskempihan semmonen on. Neljännesvuosisataa hipovien ryjien kanssa joutuu aivan varmasti tekemään jotain, mutta sitten täytyykin päättää se asenne että ostaako 500e rohjon ja ajaa vaan ja paaliin, vai ostaako semmosen mitä on mieltä ylläpitää.
-
Saahan alle kahden tonnin ihan kohtuullisia 850 T5 mallejakin, niitä tyhjiä arpoja..
Tälläkin foorumilla esim. arska11 myy teevitosta farkkua tonnilla eikä näyttäisi olevan pahoja vikoja käytön kannalta.
Nopea nettiauton selailu antoi pari melko käyttökelpoista yksilöä alle 1800€.
Eihän tuo vakio T5 mihinkään liiku mutta kun laittaa muutaman kympin lastuun niin alkaa olemaan jo pitovaikeuksia lähdössä. ;)
Paras teho/polttoainetalous on näissä 20V vapareissa. Menee 8.5-9l/100km paitsi kenkiessä. :)
Se on ihan hyvä lukema jos autosta irtoaa 170hp tarvittaessa.
-
..Niin, parempaa autoa ette saa alle 2k€ kuin 850 20V tai 850 T5.
Eikä tarvitse öljyä lisäillä tonnin välein litraa.
Meillä on 70 20V-98 vapari ja öljynkulutus on n. 0.5litraa 5000km. Eli litran kympillä. Autolla ei tosin ole ajettu vasta kuin 445000km joten lienee sisäänajossa ja ihan paska?
Voihan ostaa jonkun ikälopun takavedon johon tosiaan saa kaikki nivelet ja puslat vaihtaa että kulkee edes jotenkin... :sundaydriver:
-
Jos tyytyy vapaastihengittävään, niin kahdella tonnilla saa sellasia 150tkm ajettuja takapotkuja helposti. Ei luulis olevan puslajumppaa edessä. ;)
-
:D Olepa ystävällinen ja näytä nettiautosta sellaiset vollet. Et kai ollut tosissas?
150 tuhatta ja alle... :2funny: ja tuohon hintaan.
-
Paras teho/polttoainetalous on näissä 20V vapareissa. Menee 8.5-9l/100km paitsi kenkiessä. :)
Se on ihan hyvä lukema jos autosta irtoaa 170hp tarvittaessa.
Ja tämä erottuu edukseen niin että...?
-
:D Olepa ystävällinen ja näytä nettiautosta sellaiset vollet. Et kai ollut tosissas?
150 tuhatta ja alle... :2funny: ja tuohon hintaan.
Onhan näitä:
http://m.nettiauto.com/volvo/360/7270066?vifAdCount=47&vifNav=Y
http://m.nettiauto.com/volvo/740/7270087?vifAdCount=71&vifNav=Y
Löytyy vielä lisää. ;)
-
No kukapa uskoo nuo mailit... Eikä kyllä viehätä paljoakaan joku 300 sarjan vole.
Joku 740 ajettu muka 120tkm, saahan siitä maksaa tuon pyydetyn.
Koskapa saat rahas takasin?
-
Ja tämä erottuu edukseen niin että...?
Niin siis mitä? Kerroin polttoainetaloudesta, mikä siinä meni ohi?
Kyse oli alle parin tontun voleista.
-
No kukapa uskoo nuo mailit... Eikä kyllä viehätä paljoakaan joku 300 sarjan vole.
Joku 740 ajettu muka 120tkm, saahan siitä maksaa tuon pyydetyn.
Koskapa saat rahas takasin?
Tuo 360 on kuitenkin Volvo, jonka käsittääkseni täyttää aiemmin mainitut kriteerit?
Näkeehän sen kuvistakin, että tuo Seiska on hyvässä kunnossa, joten miksi mittarilukema ei voisi pitää paikkansa?
Miksi ne rahat takaisin pitäisi saada, kun käyttöautoa ollaan ostamassa? Vai ostatko auton sen mukaan minkä hintainen se on, että arvo sitten säilyy ja saat myytyä samalla hinnalla eteenpäin?
-
No en osta jotain 80-luvun kärryä sen takia että saan siihen rahani laittaa.
Seiska voi olla kunnossa mutta ei mikään uusi kuitenkaan.
Osta toki jos kuumottaa. :)
-
Itsehän halusit nähdä alle 150tkm ajetun ja alle 2000€ maksavan Volvon?
Ei kiitos, yksi riittää. ;)
-
No en osta jotain 80-luvun kärryä sen takia että saan siihen rahani laittaa.
Seiska voi olla kunnossa mutta ei mikään uusi kuitenkaan.
Kahden tonnin auto tuskin on kovin uusi? Nuorimmat kasipätkätkin alkaa olla ajokortti-iässä.
Arvon säilymisen kannalta vaihtoehtoja on lähinnä niin halpa romu, että se ei voi enää halventua tai sitten joku satavuotias keräilyharvinaisuus jonka arvo vain nousee -- käyttöautoksi sellaisesta ei kuitenkaan taida olla, joten...
-
Itsehän halusit nähdä alle 150tkm ajetun ja alle 2000€ maksavan Volvon?
Ei kiitos, yksi riittää. ;)
Se voi olla että jos tuota autoa menee katsomaan niin voi voi, tripin ratas on nyt ollut jonkin aikaa sileä tai sitten lukemat onkin maileina. :))
-
Se voi olla että jos tuota autoa menee katsomaan niin voi voi, tripin ratas on nyt ollut jonkin aikaa sileä tai sitten lukemat onkin maileina. :))
Lue ilmoitus ja katso kuvat.
-
Kahden tonnin auto tuskin on kovin uusi? Nuorimmat kasipätkätkin alkaa olla ajokortti-iässä.
Arvon säilymisen kannalta vaihtoehtoja on lähinnä niin halpa romu, että se ei voi enää halventua tai sitten joku satavuotias keräilyharvinaisuus jonka arvo vain nousee -- käyttöautoksi sellaisesta ei kuitenkaan taida olla, joten...
Meinaatko ettei alle kahden tonnin saa toimivaa käyttövolvoa?
Itse ostin teevitosen kolme vuotta sitten ja vieläkin murisee.
Ajettu ehkä minun aikana noin 70tkm.
Hinta oli sillon muistaakseni 1700€ kaksilla pyörillä.
Huono hinta/käyttösuhde?
-
Lue ilmoitus ja katso kuvat.
Ei jaksa, vaikka auto olisi uusi, ei kiinnosta. Osta pois talteen jos vaikka joskus saisi eurot siitä pois tai saisit siitä loistavan museokapineen C:-).
-
Ei jaksa, vaikka auto olisi uusi, ei kiinnosta. Osta pois talteen jos vaikka joskus saisi eurot siitä pois tai saisit siitä loistavan museokapineen C:-).
En minä sitä tarvitse, koska minulla on jo auto.
Tässä olikin kysymys siitä, että itse halusit nähdä alle 150tkm ja alle 2000 € maksavan Volvon. Mutta koska tämä ei liity aiheeseen mitenkään, eikä keskustelu edisty, niin parempi lopettaa tähän.
-
Meinaatko ettei alle kahden tonnin saa toimivaa käyttövolvoa?
En ole sanonut mitään sellaista. Mutta aika turha vinkua ettei se ole uusi.
-
En ole sanonut mitään sellaista. Mutta aika turha vinkua ettei se ole uusi.
Veit sanat suustani.
Halpoja lähes uusia volvoja löytyy mutta se lienee eri asia miten ne toimivat nykyaikana.
En vingu enää. O0
-
Paras teho/polttoainetalous on näissä 20V vapareissa. Menee 8.5-9l/100km paitsi kenkiessä. :)
Se on ihan hyvä lukema jos autosta irtoaa 170hp tarvittaessa.
Ei mene edes huonosta vitsistä että tuo kone olisi vaparina teho/polttoainetalouden osalta ahdettua parempi.
..Niin, parempaa autoa ette saa alle 2k€ kuin 850 20V tai 850 T5.
Eikä tarvitse öljyä lisäillä tonnin välein litraa.
Voihan ostaa jonkun ikälopun takavedon johon tosiaan saa kaikki nivelet ja puslat vaihtaa että kulkee edes jotenkin... :sundaydriver:
Tämäkin nyt on vähä niin ja näin. Pre-facelift kasipätkän koneet kuluu seulaksi 300tkm paikkeilla, jonka jälkeen litra öljyä tonnin välein on ihan normaali hävikki.
PS. Naurettavaa että tämäkin saadaan niin kovin äkkiä käännettyä etuveto-takaveto kamppailuksi, riippuen ihan siitä kummanko kukin kirjoittaja vaan sattuu omistamaan. Hyöty aloituspostauksen tekijälle täysi nolla.
-
Niin siis mitä? Kerroin polttoainetaloudesta, mikä siinä meni ohi?
Kyse oli alle parin tontun voleista.
Niin siis sitä, että 8-9 litran matkakulutukseen ja tarvittaessa 170 heppaan ei tarvita 20 venaa ja poikittaiskonetta.
-
Mutta ihan aiheeseen, niin niitä vuodessa kertyviä kilometrejä kannattaa oikeasti vähän laskeskella ja miettiä että olisiko vaikka 850 tai ykköskoppainen S/V70 TDI fiksuin ratkaisu. Omilla ajoilla pyöri (turbo)takavedon keskikulutus jonkun verran kympin paremmalla puolella ja TDI menee alle kuudella. Nämä siis ihan laskettuja kulutuksia. Äkkiä laskettuna ei tarvi ajaa lähellekään kymppitonnia vuodessa että diesel kannattaa vaikka ei pakua tekisikään.
Ainakaan omalla kokemuksella etuvedoista en päivittäiseksi käyttöautoksi haluaisi 20 vuotta vanhaa tinavitosta sen paremmin vaparina kuin turbonakaan. Jostain kun löytää edes alle 500tkm ajetun TDI:n niin ei tartte rassata ja ajaminen on halpaa...
Ja nyt kaikki tietysti ajattelee että omaansahan se vaan kehuu, mutta kyllä ne joilla on vertailupohjaa kulutuksesta (turbo)takaveto vs. TDI ymmärtää varmasti pointin? ;)
-
^Varmaan näin, polttoainetalouden mukaan. Mutta 300 ajettu bensa on kuintenkin 200 vähemmän kulunut alustaltaan, hallintalaitteiltaan, penkeiltään yms kuin 5oo ajettu naku. Siis mahdollisia korjaustarpeita enempi.
Sitten noita hintoja tuijotaessa kannattaa renkaiden kuntoon kiinnittää huomiota: uusi rengassarja kuitenkin +300euroa..
-
..Niin, parempaa autoa ette saa alle 2k€ kuin 850 20V tai 850 T5.
Eikä tarvitse öljyä lisäillä tonnin välein litraa.
Meillä on 70 20V-98 vapari ja öljynkulutus on n. 0.5litraa 5000km. Eli litran kympillä. Autolla ei tosin ole ajettu vasta kuin 445000km joten lienee sisäänajossa ja ihan paska?
Voihan ostaa jonkun ikälopun takavedon johon tosiaan saa kaikki nivelet ja puslat vaihtaa että kulkee edes jotenkin... :sundaydriver:
Tuota alle 2 teur saa varmasti Oikein Hyvän T5 850:sen?? Suorastaan ylitarjontaa kyseisistä autoista. EI ole olemassakaan.
Tinakone on vanhemmiten persompi öljynkulutukselle kuin vinokone. Selvästi.
Nivelet menee etuvetoisista ja puslat menee vanhuuttaa kaikista vetotavasta riippumatta.
-
:D Olepa ystävällinen ja näytä nettiautosta sellaiset vollet. Et kai ollut tosissas?
150 tuhatta ja alle... :2funny: ja tuohon hintaan.
Olin tosissani kyllä? ???
Nettiautoa voi tuijottaa sokeasti ja uskoa näiden olevan hiton kalliita tai sitten voi ostaa pirssinsä muualta. Mulla on ollut virallisesti volvoja joku ~15kpl ja niistä yksikään ei ole tullut nettiauton kautta. Otetaan esimerkiksi tämä: http://www.nettiauto.com/volvo/242/7098027 (http://www.nettiauto.com/volvo/242/7098027) Mittarissa 121tkm ja viime syksynä ostin mokoman hintalapulla 350e jostain syystä tosin kymmenkertaistanut arvonsa (muka) kun päätyi nettiautoon. Kaveri hommasi kortin saadessaan alkupään perusmallin ysikantikkaan jossa oli jotain 120-150tkm väliltä mittarissa, ensimmäiseltä omistajalta ja reilusti alle 1500. Naapurin papalla olis alle 200tkm ajettu loppupään ysikantti sillä halutulla manuaali laatikolla ja senkin hinta jäisi varmasti alle kolmeen tonniin. Seuraavaksi voikin ettiä vastaavan nettiautosta ja katsoa hintalappua uusiksi.
Ainiin oli mulla alle tonnin maksanut 740 Turbokin mutta ei mene enää tähän kategoriaan kun oli jo 170tkm ajettu. :hello:
-
Olin tosissani kyllä? ???
Nettiautoa voi tuijottaa sokeasti ja uskoa näiden olevan hiton kalliita tai sitten voi ostaa pirssinsä muualta. Mulla on ollut virallisesti volvoja joku ~15kpl ja niistä yksikään ei ole tullut nettiauton kautta. Otetaan esimerkiksi tämä: http://www.nettiauto.com/volvo/242/7098027 (http://www.nettiauto.com/volvo/242/7098027) Mittarissa 121tkm ja viime syksynä ostin mokoman hintalapulla 350e jostain syystä tosin kymmenkertaistanut arvonsa (muka) kun päätyi nettiautoon. Kaveri hommasi kortin saadessaan alkupään perusmallin ysikantikkaan jossa oli jotain 120-150tkm väliltä mittarissa, ensimmäiseltä omistajalta ja reilusti alle 1500. Naapurin papalla olis alle 200tkm ajettu loppupään ysikantti sillä halutulla manuaali laatikolla ja senkin hinta jäisi varmasti alle kolmeen tonniin. Seuraavaksi voikin ettiä vastaavan nettiautosta ja katsoa hintalappua uusiksi.
Ainiin oli mulla alle tonnin maksanut 740 Turbokin mutta ei mene enää tähän kategoriaan kun oli jo 170tkm ajettu. :hello:
Niin, valitettavasti tämä on vain tätä sisäpiirikauppaa, jolla ei ole juurikaan tekemistä tällaisen tavallisen tallaajan autonhankinnan kanssa.
-
Itse kyllä kattelisin parintonnin budjetilla 850 tai v70 mallia riippuen ihan käyttötarkotuksesta tai tilantarpeesta.
Kulutuksessa noilla ei hirveesti nyt eroa ole(oma 850 aut.-96 n.9,3l/100km ja v70 man -99 n.9,1-9,2l/100km)sekalaisessa ajossa.
Käyttökustannukset muuten menee aikalailla yksiin.Huonoa tuuria vaan ollu nyt ton v70 kanssa koska parissa vuodessa laitettu paritonnia korjauksiin että saanu leimasta läpi mutta 850 teetetty vaan normaalit rutiinihuollot ja kustantanu joku 600eur.Leima tullu jokakerralla laakista.
Jos kilometrejä pelkäät ja viitseliäisyyttä on niin käännä katse kohti ruotsia siellä on myynnissä paljon vähemmänajettuja volvoja.
www.bytbil.com on yks mistä löytyy paljon vaihtoehtoja.
-
Niin, valitettavasti tämä on vain tätä sisäpiirikauppaa, jolla ei ole juurikaan tekemistä tällaisen tavallisen tallaajan autonhankinnan kanssa.
Ostoilmoitus, kauppojen ilmoitustaulut, sanomalehdet, rekisterinumerolla omistajan selvitys ja pokkanaan soittamaan. Kyllä nää on muidenkin kuin minun käytössä. :)
-
Tuota alle 2 teur saa varmasti Oikein Hyvän T5 850:sen?? Suorastaan ylitarjontaa kyseisistä autoista. EI ole olemassakaan.
Tinakone on vanhemmiten persompi öljynkulutukselle kuin vinokone. Selvästi.
Nivelet menee etuvetoisista ja puslat menee vanhuuttaa kaikista vetotavasta riippumatta.
Eikka kertoi totuuden, vetotavasta riippumatta.
Eiköhän nämä autot ole yksilöitä ja kunto riippuu hoidosta. Selvästi.
Alle -95 850 en itsekään jostain syystä halua. Oikein Hyvää T5 on tietysti vaikea löytää mutta jos vaparin löytää niin miksei matalampi puristeinen turbokin voi löytyä?
Ylitarjontaa, no ehkäpä EI kuitenkaan mutta on niitä myynnissä. En menisi vannomaan että niitä ei ole olemassa..
-
Mitenkä siinä mukamas niin paljon eroa on. Itsellä ollut aina sellainen käsitys, että 15 tuhatta ajettaessa kulut on samaa luokkaa bensiinin kanssa.
Polttoainekulujen vertailu aika yksinkertaista ja ne helposti ennakoitavissakin, ainaki siihen verrattuna pitääkö jostain autosta vaihtaa raidetangonpää jne parin vuoden sisällä.
10tkm 20tkm 60tkm
Tdi 6l/100km 810€ 1620€ 4860€
Bensa 9l/100km 1395€ 2790€ 8370€
Bensa 10l/100km 1550€ 3100€ 9300€
Jakohihna esimerkin innoittamana jos ajaa vaikka 60tkm neljässä vuodessa, mikä on aika vähän, niin tdi:n tankkiin on menny 3500euroa vähemmän kuin 9l/100km kuluttavan bensan. Tuollasella summalla voi jo vähän veroja maksella ja vaihdella osiakin. Bensaturbojen jne kulutus on sitten ihan eriluokkaa kuin 9l/100km...
-
850 teetetty vaan normaalit rutiinihuollot ja kustantanu joku 600eur.
Vuodessa? :o Eikai...
-
Jep.Viimevuonna piti tehdä isompi huolto.Täydellinen vuosihuolto+jakopään remmi ja kiristimet.
Muuten päässy ihan öljy+suodatin huolloilla.
Kerrostalossa kun asuu eikä ole autotallia niin kaikki kun pitää teetättää korjaamolla niin tulee kalliimmaks kun niillä joilla on itellään paikka missä tehdä korjauksia.
Se on tätä hienoa järjestyssääntö viidakkoa..ns kylmää huoltoa saa tehdä parkkipaikalla eli vaihtaa polttimoita yms.mutta öljyjäkään et saa alkaa vaihtamaan talonyhtiön parkkipaikalla.
-
Ainoa, mihin olen käyttäny hallia on kytkimen vaihto, 2 kansi remppaa + yhden kansipahvin vaihdon ja ahtimen vaihdot yms kyllä ihan parkkipaikalla tullut tehtyä.
Etuvetosista en tiedä miten onnistuisi pihalla isommat rempat, takavetosiin helposti niin kauan kun ei ole moottorin alakerta/voimansiirto. Siinä vaiheessa tarvii jo nostella autoa ylös mitä en mielellään parkkiksella tee :buck2: