Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Yrsin - 01.07.2015, 14:25:21
-
juu eli tällaiset ilmiöt huomasin tuosta tuoreesta hankinnasta. Vuotaa jäähdytysnestettä ylävesiletkun ja syylärin liitännästä, tiputtaa kerralla aina joku desin kaks kun auto on parkissa ajon jälkeen, ei joka kerta kuitenkaan. Tuosta en ole niin huolissani kun ei vaikuttas painetta keräävän mutta sitten se öljy siellä seassa. Mistäs muualta voi öljy vuotaa jäähdytysnesteiden sekaan ku kansipahvi?
Ei vuoda toiseen suuntaan, öljy on ihan puhdasta, ei oo vaahtoa tms. :idiot2:
-
Öljynlauhdutin on syylärin kanssa samaa pakettia. Vuotasko sieltä.
-
Yleisin vika automaateissa joka sulla näyttäis olevan. Vuotaa siis automaattiöljyä jäähdyttimen lämmönvaihtimesta jäähdytysnesteeseen.
Korjauksena(halpana) on vaihtaa manuaaliturbon jäähdytin ja ohittaa se vaihteiston jäähdytyskierto(letku vaan toisesta toiseen).
Tai sitten korjata kunnolla miten itse tein eli uusi autom. jäähdytin niin kyllä rokkaa.
Tarvikeliikkeestä sain itselleni alkuperäislaatua(Hella/Behr) jäähdytin, hinta oli muistaakseni n. 260€. Volvolla sama jäähdytin on n. 700€.
Tarvikkeena vaikka Motonetista muistaakseni n. 190€.
-
Tutkitaan, onkos siitä selviä merkkejä jos vuotaapi sieltä automaattiöljyä sekaan? Lauhduttimen osaan katsoa jos se on syynä. Onneks ei kovin paljon näytä vuotavan toistaseks kumminkaan että pystyy ajella vielä, lompakko on tyhjä :o
-
Öljynlauhdutin on syylärin kanssa samaa pakettia. Vuotasko sieltä.
hehheh, ei autoissa ole lauhdutinta kuin ilmastoinnissa :idiot2: :idiot2: :idiot2:
-
hehheh, ei autoissa ole lauhdutinta kuin ilmastoinnissa :idiot2: :idiot2: :idiot2:
heh, olisko sitten jäähdytin? ;)
Älkää tarttuko joka sanamuotoon kun asiayhteys lienee selvä.
Vai?
*tumppuun->
-
Älkää tarttuko joka sanamuotoon kun asiayhteys lienee selvä.
Vai?
*tumppuun->
Eli se lisäilmaventtiili. Mikään ei käy tyhjällä, anteeksi pilkunviilanta. Moottori käy joutokäyntiä, ei tyhjäkäyntiä, näin aikoinaan koulussa opetettiin, en tiedä pitääkö enää paikkaansa.
Sori AP, mutta ku kaveri syötti suoraa lapaan niin pakko...
*tumppuun->
-
lämmönvaihtimesta
-
No on tämä kyllä hieno foorumi.
Laittakaapa nyt vaikkapa "vaihteiston lämmönvaihdin" kookkeliin ja lainatkaa sitten kirjoituksia.
Myönnetään että ei saisi korjata asiavrheitä mutta tekeväthän sitä muutkin.
hehheh, ei autoissa ole lauhdutinta kuin ilmastoinnissa :idiot2: :idiot2: :idiot2:
En jaksa käydä kaikkia kirjoituksia läpi niinkuin jotkut.
aprilli tuli tähän oikein tuomaan lisää asiasisältöä, jaksoi sentään yli viikon taakse selata kirjoituksiani. Kiitos siitä, olen hyvin otettu.
Tuo vastaukseni lisäilmaventtiilistä oli...yllättäen aprillin kirjoitukseen.
Älkää ottako näitä niin hek.koht. kohta ei voi vastata ollenkaan käsitteitä korjaamalla.
Eikö ole parempi että käytetään virallisia nimityksiä eikä jotain kansanperinteessä kulkevia? Olisi jatkossa mahdollista löytää haulla edes jotain?
-
Moottoriöljyn lauhdutin on myös samassa paketissa t vitosessa. Käsitin että moottoriöljyä siellä jäähdytysnesteen seassa.
-
Täällähän on ollu keskustelut ;D no siis en mene takuuseen että onko öljy laatikosta vai moottorista, suht tummahkoa jäähdytysneste kyllä että siltä pohjalta lähtisin veikkaamaan sitä moottoriöljyä. Joku fiksumpi kertokoon tummuuko laatikkoöljyt samalla tavalla ku moottoriöljy, oman käsitykseni mukaan kyllä ei kun ei se laatikko mikään palotila ole ::)
-
No kumpi öljy vähenee? Siitä voi ehkä päätellä jotakin.
-
Lootaöljystä paha sanoa, en oo päässy tarkistaa mut ainaki laatikko pelaa hyvin ja äänettömästi. Edellinen omistaja sano että öljyä syö vähän, itse ei oo tarvinnut vielä ainakaan lisätä yhtään, 400km oon itse ajanut. Tuosta päätellen olis siis moottoriöljyä. Ei tuo ainakaan sinistä savuta tai reviiriään muulla ku jäähdytysnesteellä merkkaa. :D
-
Jos oot moottoriöljyn päässy tarkastamaan niin miksi et lootaöljyä? Tikkuhan siellähi pitäs olla jos ei oo varastettu.
-
Tuo vastaukseni lisäilmaventtiilistä oli...yllättäen aprillin kirjoitukseen.
Älkää ottako näitä niin hek.koht. kohta ei voi vastata ollenkaan käsitteitä korjaamalla.
Eikö ole parempi että käytetään virallisia nimityksiä eikä jotain kansanperinteessä kulkevia? Olisi jatkossa mahdollista löytää haulla edes jotain?
Ei tässä ollut kyse siitä kuka on kirjoittanut ja kenelle. Vaan siitä että sinä sanot yhtä ja hetken päästä teet täysin toista, etkä itse sitä huomaa.
Google löytää hakusanalla "tyhjäkäyntiventtiili" 4610 tulosta. "Lisäilmaventtiili" löytää 2820 tulosta. Siispä kansanperinteet kunniaan, viralliset sikseen. Kirjoituksesi ontuu taas.
Pari viestiä takaperin kehotit muita olemaan tarttumatta joka sanamuotoon, jos asiayhteys on selvä. Äsken taas kehotit ihmisiä olemaan ottamatta henkilökohtaisesti, koska kohta ei voi vastata ollenkaan käsitteitä korjaamalla.
Luulin että vain naiset voivat muutta mielipidettään noin nopeasti. Olin väärässä.
-
Virallisuus sikseen.
Olenkos sulle sukupuoltani kertonutkaan. Täällähän voi kirjoittaa ihan miten tykkää ja esiintyä vaikka vastakkaisena sukupuolena jos haluaa.
Jos vielä on asian tiimoilta tärkeää asiaa niin kerro se vaikka yksityisviestillä ettei turhaa tilaa mene näihin jorinoihin foorumilla.
Yksityisviestithän ovat yhtälailla virallista postia niinkuin sähköpostikin tai kirje.
Hyvää päivänjatkoa ja elämää sinne ja puhukaa vaikka joutokäyntiventtiilistä volvo ( 1 430 tulosta) tai askelmoottorista(20 300 tulosta), ihan sama. :)
-
Joo elikkäs, lootaöljyä oli ainaki riittävästi eikä näyttänyt kummalta. Uutena oireena lämmöt vähä seilaa, nousee normaaliin ja sit tiputtaa ja taas nousee normaaliin, tippuu ja nousee aika nopeesti, 80 vauhdissa tippuu ja kaupunkinopeuksissa pysyy normissa paremmin. Nousee ja laskee ihan silminnähden. Ilmaa järjestelmässä? oon kuitenki joutunu lisäilemään nestettä vähän väliä pienen vuodon takia. Kerran on sen verran vuotanu että oli paisari tyhjä, yleensä vuotaa vaan sen verran että on nesteiden alarajan tienoilla. Vuotaa nestettä ainoastaan kun on paikoillaan ja kone sammutettuna noin joka neljännellä pysähdyksellä jos kone on kunnolla lämmin. Vuotopaikkahan on kyllä selvillä, pitäis vaan saada jostain työkalut ja tarvikkeet että saa korjattua.
-
Mistä se vuotaa ja miksi se vuotaa? Tuleeko painetta liikaa järjestelmään ja mahollisesti puskee sitte heikoimmasta paikasta läpitte?
Eli sillon ois kannentiiviste menossa. Teetä tai tee testi jäähytysnesteelle jatai järjestelmään, ni voit jatkaa sitte tuloksesta riippuen hommia :)
-
Mistä se vuotaa ja miksi se vuotaa? Tuleeko painetta liikaa järjestelmään ja mahollisesti puskee sitte heikoimmasta paikasta läpitte?
Eli sillon ois kannentiiviste menossa. Teetä tai tee testi jäähytysnesteelle jatai järjestelmään, ni voit jatkaa sitte tuloksesta riippuen hommia :)
Ylävesiletkun ja sytkärin liitoksesta valuttaa. Jäähdytysneste on öljyistä, sen näkee. Ei järjestelmä tuntuis hirveesti painetta keräävän, iha pieni suhahdus tulee jos kuumana avaa paisarin korkin, tiedä sitten karkaako se paine siitä vuotokohdasta. Ei kuitenkaan vuoda mitenkään paineella, lähinnä valuu vaan syylärin reunaa maahan ja ei lähde mitään sihinää tai ääntä. Tutkin auton kuitenkin heti paremmin kun saan sen ylös, itse en omista tunkkia tai muuta millä autoa ylös saisin. Jollakin jos hallipaikka tai nosturi tjms kajaanissa päin voisi avustella! ;)
Pitänee miitissä tiistaina kysellä. Itseäni inhottaa kysellä "tyhmiä" mutta autoalan koulutus jäi kesken ja Volvosta on kokemusta reilu kuukaus ;D
-
mulla vuoti täsmällää samasta paikasta, kun kannentiiste vuoti eli sehän on sitte siinä vika :D
No, ei vaitenkaan. Mutta kuulostaa kyllä tutulta vialta ja suosittelen sitä testiä kuitenki, säästyy paljolta arpomiselta.
Tahtoo olla näissä turboissa usein kannetiiviste sökö, ku alkaa km tuleen tarpeeksi.
Kuitenki helppo ja halpa tehä se testi, tosin lopputulos ei ole aina mielyttävä :buck2:
-
mulla vuoti täsmällää samasta paikasta, kun kannentiiste vuoti eli sehän on sitte siinä vika :D
No, ei vaitenkaan. Mutta kuulostaa kyllä tutulta vialta ja suosittelen sitä testiä kuitenki, säästyy paljolta arpomiselta.
Tahtoo olla näissä turboissa usein kannetiiviste sökö, ku alkaa km tuleen tarpeeksi.
Kuitenki helppo ja halpa tehä se testi, tosin lopputulos ei ole aina mielyttävä :buck2:
Henkisesti oon varautunu et kannentiiviste siellä vuotaa, sinänsä kallis remppa se ei ole mutta vaatii vaivaa ja paikan missä tehdä ja ennenkaikkea jonkinlaista taitoa :D 350tkm tuolla on ajettu ni eipä sekään ikuisesti se tiiviste kestä. Tekeepä sitte samalla jakopään ja uusii muitaki tiivisteitä yms jos pitää kerta purkaa, näkeehän sen sitte et mitä on laite syöny. Kunhan nyt tän heinäkuun kestäs kasassa että pääsis sitte toivottavasti laittelemaan. Tokihan vielä täytyy muut vaihtoehdot ensin varoiksi eliminoida että ongelma tulee varmasti korjattua.
-
Niin no halpa ja halpa, kannattaahan se kansi sitten koneistaa kun irti ottaa. Minulla ex coupeen makso koko ruljanssi 1470€
-
Oman kokemuksen mukaan on harvinaista että näistä menee kannen tiivisteitä tai kansia. Itsellä ollu "kovillakin" ahdoilla noita eikä oo ottaneet itseensä. Väittäisin että koneen pitää kävästä ylikuumana että tiivisteen saa poltettua vakiosta.
Mutta kaikkea tietysti sattuu ja tapahtuu.
Niin ja sanoit että ajaessa ja kuumana ei juurikaan vuoda, vaan seisoessaan? Sen tiedon valossa ei kannentiiviste olekovin todennäköinen. Jos olisi kannentiiviste, luulisi vuotavan nimenomaan ajaessa eikä seisoessa?
-
Oman kokemuksen mukaan on harvinaista että näistä menee kannen tiivisteitä tai kansia. Itsellä ollu "kovillakin" ahdoilla noita eikä oo ottaneet itseensä. Väittäisin että koneen pitää kävästä ylikuumana että tiivisteen saa poltettua vakiosta.
Mutta kaikkea tietysti sattuu ja tapahtuu.
Niin ja sanoit että ajaessa ja kuumana ei juurikaan vuoda, vaan seisoessaan? Sen tiedon valossa ei kannentiiviste olekovin todennäköinen. Jos olisi kannentiiviste, luulisi vuotavan nimenomaan ajaessa eikä seisoessa?
Joo ei se ajaessa tiputa, parkissa ainoastaan.
-
Jos se olisi laatikkoöljyä jäähdytysnesteen seassa, niin kyllä laatikon ö-tikussa olisi harmautta.
-
Muuten, nykyään on erittäin hyviä "kemiallisia metalleja" saatavilla ja ne todella toimii. Itse olen paikannut niillä kaikennäköistä moottorikelkan kampikammion ja auton bensatankin väliltä onnistuneesti. Meinaan vaan jos saat paikannettua vuotokohdan sieltä syyläristä ja ei oo oikein rahaa laittaa uuteen syyläriin niin kemiallinen metalli on edullinen ja monesti vanhaan autoon järkevä vaihtoehto, kun sillä ei ehkä ole odotettavissa kovin monien vuosien käyttöikää muutenkaan.
Ainiin, unohdin että sulla vuotaa sinne sitä öljyä myös :( Eli taitaa ainoa vaihtoehto olla ehjä jäähytin...
-
Tästä aineesta on itsellä hyviä kokemuksia.
http://www.halfords.com/motoring-travel/tools-diy/head-gasket-exhaust-repairs/holts-radweld-250ml
Ostin aikoinaan viime vuonna Motonetista mutta ei enää näyttäisi olevan listoilla.
Vuotokohta oli 70 sarjan jäähdyttimessä siinä metallikennon ja muovipäädyn saumassa missä on puristusliitos metallikynsillä ja kumitiiviste siellä välissä.
Kokeilin kun oli halpaa, en uskonut että pystyy mutta vuoto loppui päivässä kun ohjeiden mukaan laittoi.
Tuossa ohjevideossa kaadetaan paisuntasäiliöön mikä on käyttöohjeen mukaan juuri niin väärin kuin voi olla.
Itse nyppäsin yläletkun irti termostaattikotelolta ja kaasin sisällön sinne jäähdyttimen suuntaan, letku kiinni ja ajoa.
Vuosi mennyt ja toimii.
Tämä tietysti jos vain jäähdytin vuotaa nestettä mutta jos öljyt menee nesteeseen niin ei ole apua.
-
Juu se jäähdytin on tällä hetkellä se pienempi murhe, sekin jos on korjauskelpoinen yms niin saa varmaan jollain kaikesta paskasta puhtaaks? Tarkkailen vielä sitä lootaöljyn tilannetta jos rupeaakin värjäytymään se öljy, iltahämärässä katoin niin voi olla että jäi huomiotta. Pääseekö siihen öljynjäähdyttimeen miten käsiksi ilman että autoa nostaa, on vielä se kuitenkin tarkastamatta? Moottoriöljyn seassa ei vieläkään näy vaahtoa.
Mites kun köyhä tässä nyt asialla niin kuinka välttämätöntä se kannen koneistus, jos vaan yläkerran tiivisteet vaihtais, silloin selviäis varmaa johonki 500e max jos ei pelkkää mätänetin paskaa käytä? Tottakai hyvähän se olis tehdä mutta miten vaikuttaa tulevaisuuden kannalta kestävyyden suhteen? En haluu mennä mistä aita on matalin mutta tilanne vähän vaikea.
Huomenna on Kajaanin miitti jos sieltä apua sais ainakin sen suhteen että missä sais tehtyä ja ihan oman taitotason puutteenki suhteen. Muuten tässä täytyy toivoa että kestää kasassa elo-syyskuulle asti. Silloin on vasta varaa laitella.
-
Öljynlauhduttimet, sekä laatikon että moottorin, on molemmat syylärin sisässä. Sillähän se nyt vuotaa sieltä öljynlauhduttimelta jäähdytysnesteen sekaan öljyä, siis todennäköisesti sieltä. Lisäksi sulla vuotaa jäähdytin ulos jäähdytysnestettä. Eikö näin?
Eli nyt jäitä hattuun sen kansirempan suhteen ja etsisin netistä käytetyn ehjän syylärin ja viskaisin sen paikalleen. Kun näitten tietojen valossa sulla ei ole kannessa vikaa. Jos sulla vuotas kansipahvi tai kansi olis halki, niin kaikella todennäköisyydellä tekis painetta jäähytysjärjestelmään niin, että kun avaisit korkin ajon jälkeen, sieltä pursuis vedet ulos... Ja sullahan ei vuotanu ajonaikana, jota kautta paine pääsis purkautumaan.
Piru ku itelläki pyöri t5 automaatista purettu syyläri nurkissa vuosia, sitten sain siitä peräti kymmenen euroa! Oisin sen voinu vaikka lahjottaa toiselle köyhälle...
-
Öljynlauhduttimet, sekä laatikon että moottorin, on molemmat syylärin sisässä. Sillähän se nyt vuotaa sieltä öljynlauhduttimelta jäähdytysnesteen sekaan öljyä, siis todennäköisesti sieltä. Lisäksi sulla vuotaa jäähdytin ulos jäähdytysnestettä. Eikö näin?
Eli nyt jäitä hattuun sen kansirempan suhteen ja etsisin netistä käytetyn ehjän syylärin ja viskaisin sen paikalleen. Kun näitten tietojen valossa sulla ei ole kannessa vikaa. Jos sulla vuotas kansipahvi tai kansi olis halki, niin kaikella todennäköisyydellä tekis painetta jäähytysjärjestelmään niin, että kun avaisit korkin ajon jälkeen, sieltä pursuis vedet ulos... Ja sullahan ei vuotanu ajonaikana, jota kautta paine pääsis purkautumaan.
Piru ku itelläki pyöri t5 automaatista purettu syyläri nurkissa vuosia, sitten sain siitä peräti kymmenen euroa! Oisin sen voinu vaikka lahjottaa toiselle köyhälle...
Näin on. Kattelin tuossa että ainakin on suht öljyset ne letkut mitkä menee syylärin kuskin puolen kylkeen, myös se syylärin kylki on pikkusen öljyinen. Kattelen vaihtosyylärin tilalle, sittenhän se ongelma selviää jos öljynvuoto siihen päättyy.
Lämmöt vispaa edelleen normista alas ja takaisin ylös, varmaan ihan tähän ongelmaan liittyvää seilaamista?
Ilmoittelen tänne uusista oireista jos tulee, nyt voi ainakin pahimmat hikipisarat pyyhkiä otsalta, tilanne ei taida kuitenkaan olla niin paha kun luulin ;D
-
Ai sulla vispaa lämmöt siinä? Nouseeko yli puolen välin viisari ja miten korkealle, eli meinaako ylikuumua? Se on kyllä yksi kansi/pahvivian merkki jos yrittää keitellä... Mutta voi johtua myös esimerkiksi viallisesta termarista tai viallisesta anturista, eli mittari näyttääkin omiaan.
Itse kuitenkin ehdottomasti etenisin siinä järjestyksessä että ehjää syyläriä nokalle ja ehkä termostaattikin vaihtoon tai näin kesällä vaikka kokonaan pois väliaikaisesti ja katsoo miten lämmöt käyttäytyy. Tai sen termarin toiminnankin voi testata. Termari vesikattilaan ja kiehumaan. Lämpömittarilla katsoo aukeileeko oikeassa lämpötilassa.
-
Siis ei nosta yli normaalin eli mittarin puolivälin yli ei mene. Varmaan termari möhnänen öljystä tai muusta, alotti sen tuossa kun on nesteitä lisänny eli ollu muutaman kerran, poistunutki välissä jos ei oo hetkeen tarvinnu vettä lisätä. Ei siis tosiaan oo keittäny tai ylikuumentunu.
-
Nii joo, eli luultavasti siellä termariosastolla selitys siihen.
Ei muutaku toivottavasti löydät syylärin ja HALAVALLA tietenni :)
-
Minkä takia kannattaa alkaa vaihtaan osia, jo vika onkin vaikka sitten siinä kannentiivisteessä?
Kohta se vuotaa pahemmin ja taas kohta on syyläri jatai lämppärinkenno rikki, ku paine lisääntyy järjestelmässä.
No, kuten jo todettua, jos haluaa arpoa, ni voi vaihtaa kaiken ensin ja katella sitte, toimiiko. Suosittelen edelleen sitä testausta ja sen jälkeen korjausta, mitä pitää.
Tietenki, jos tykkää askarella, ni antaa mennä vaan :)
-
Minkä takia kannattaa alkaa vaihtaan osia, jo vika onkin vaikka sitten siinä kannentiivisteessä?
Kohta se vuotaa pahemmin ja taas kohta on syyläri jatai lämppärinkenno rikki, ku paine lisääntyy järjestelmässä.
No, kuten jo todettua, jos haluaa arpoa, ni voi vaihtaa kaiken ensin ja katella sitte, toimiiko. Suosittelen edelleen sitä testausta ja sen jälkeen korjausta, mitä pitää.
Tietenki, jos tykkää askarella, ni antaa mennä vaan :)
testautan varmaa vielä myös, ei ainakaa sitä painetta kerää. Aion kyllä oman mielenrauhani taata ja eliminoida vielä eri vaihtoehdot käytännössä, vaikee kuitenkaa varmaks sanoa kenenkään täälläkään :) mutta korvaamaton apu kuitenkin että tietää vähän mitä tehdä ja tarkistella ja mahdollisesti vaihtaa ja oppii vielä uuttakin samalla :)
-
Valitettavasti nuo autokorjaamot on sellaisia että ne mielellään diagnosoi vian sen kalleimman vaihtoehdon mukaan, kun se tietää niille rahaa. :(
-
No, jos tässä aloittaja on itse alkamassa tekemään kannentiivisteen vaihto-operaatiota, ni suosittelen entistä enemmän tekemään sen testin vaikka itse ja sen jälkeen viemään auton korjaamolle, jos vuotaa. Nimittäin ei ole moottorina maailman helpoimpia ja nopein homma vaikka olisit kokenut asentaja. Tosin kalliiksi se tulee, juurikin sen takia, kun ei ole helppo ja nopea, jos itse teet, osat ja tarvikkeet maksaa n. 500€, mikäli riittää kannen suoristus koneistamon osalta.
Ja tohon skitsomaiseen väitteeseen korjaamojen vilungista en ota kantaa, jokainen saa ajatella miten tahtoo :pomo:
-
En lukenu koko ketjua mutta ei jäähdytintä kannatta suomesta ostaa. Säästää lähes satasen kun noista ulkomaisista tilaa. Vaikka autonvaraosat24.fi.
-
Saahan sieltä halvalla kaikennäköistä...tavaraa. Itse en suurin surminenkaan osta enää koskaan minkäänlaista Thermotecin kennoa, eikä sitä halvemmat ole varmaankaan sen parempia.
Jos Hellan saa 250€ suomesta niin sen kyllä ottaisin.
Riippuu vähän tietenkin onko autoa pitämässä vai hukkaamassa mutta jokaisen oma valinta.
Sanoisin että jos tuollainen turboautomaatin jäähdytin maksaa alle satasen tai vähän yli niin ei laatu ole kovinkaan mahtava. Tämä tarkoittaa mm. käyttöikää.
http://www.autonvaraosat24.fi/volvo/850-ls/7982/10203/vesijaahdytin
Esim. noissa Dasis jäähdyttimissä mallikuva ei vastaa ollenkaan kyseistä jäähdytintä.
Turbomanuaalin jäähdyttimessä ei ole moottoriöljyn jäähdytinkiertoa.
Automaatin jäähdytinkuvassa ei ole kuin vaihteiston jäähdytinkierto, ei moottorin kiertoa laisinkaan ja sitä rataa.
Voi olla pieni riski mitä sieltä saa.
Tilasin joskus yhden halvan lämppärinkennon tuolta, oli se thermotec ja ovat kyllä ihan hintansa arvoisia eli ihan paskoja.
Tuli vielä avattu paketti missä ei ollut o-renkaita vaikka piti, lienee käytäntö tuolla.
-
Noniin tämä työmaa on mennyt eteenpäin ja aika kertoa vähän lopputuloksia :) Eli ensimmäisenä, jäähdytysnesteen seassa EI ollut öljyä, virhehavainto itseltäni, nesteet vain tosi likaiset ja paisari etenkin. Menköön tämä kokemattomuuteni piikkiin.
Syyläri on halki ylävesiletkun liitäntäkaulasta, muovia tämä kohta, korjattavissa eli ei tarvitse uutta syyläriä.
Turbolle menevä tai sieltä tuleva ( en ole varma kumpi) on saanut siipeensä, vuotaa pikkuisen tiputtamalla jäähdytysnestettä, syyn kerron tässä tekstissä myöhemmin.
Sitten mielenkiintoinen osuus!
Moottorin tuennasta oli poikki tai kateissa kolme neljästä pultista alta päin katsottuna, yksi irtopultti oli siellä tuennan välissä poikittain vääntelemässä moottoria huonoon asentoon. Tänä jostain paikasta x irronnut pultti oli ilmeisesti aiheuttanut ketjureaktion missä tuennan pultteja päässyt poikki ja tärinä ilmeisesti irrottanut yhden. Mitään oireita tällaisesta ei ollut, ei tärinää tai ihmeellistä kolinaa, kiva yllätys! Tämä oli aiheuttanut sen että moottorin asennon muututtua moottori oli turbon jäähdytysputkea vasten josta syystä tähän oli hiertynyt ura joka nyt pisaroittain tiputtaa jäähdytysnestettä.
Lisäksi yksi turbon ahtoletkuista löysällä, turbo ahtoi kyllä sen mitä pitikin mittarin mukaan mutta meno parani huomattavasti kun tämän kiristi, ahdin tulee kunnolla mukaan jo 2500 rpm kun aikaisemmin jossain 3500+ rpm.
Samaan syssyyn tuli etujarrut fiksattua, oli metalli toista vasten.
To do: kuskin puolen vetarin sisemmän kumin tarkempi tutkiminen, ympäristö täynnä rasvaa mutta kumista ei löytynyt äkkiseltään mitään.
Sitten vielä se turbon putken nestevuoto ja syylärin vuoto kuntoon.
Etujousien ylätukikumit menee vaihtoon.
Mistä tota putkea kannattaisi etsiä sinne turbolle?
Positiivista myöskin tähän lisäksi: Pohja loistavassa kunnossa, samoin jouset ja iskarit :)
Edit: termari menee myös vaihtoon
-
Nyt meni aika kummalliseks. Nestevuotoa ei ole vielä korjattu, häviää sellainen desi tai kaks nestettä turbon putken kautta päivässä. Mutta tänään hävisi 2,5 litraa parkissa, ilman että maa oli auton alta märkä tai edes kostea. Mihin se oikein meni? :D nestettä oli riittämiin kun kotiin tulin koska varoitusvalo nestetasosta ei palanut. Onko tuo keittänyt parkkipaikalla ja sitä kautta haihtunut noin paljon? Kävin sitten kaupassa ja kaupan pihassa (matka ehkä 3km kauppaan) välähti nesteiden valo taas ja n. puoli litraa kadonnut. Taas oli asvaltti auton alla kuiva. Oon epäily et flekti ei toimi koska en oo kertaakaan sen kuullu pyörivän ja tuo termostaatti vittuilee kun lämpömittari laskee alle puolivälin ja sitten nostaa lämmön taas normitasolle.
-
Nyt meni aika kummalliseks. Nestevuotoa ei ole vielä korjattu, häviää sellainen desi tai kaks nestettä turbon putken kautta päivässä. Mutta tänään hävisi 2,5 litraa parkissa, ilman että maa oli auton alta märkä tai edes kostea. Mihin se oikein meni? :D nestettä oli riittämiin kun kotiin tulin koska varoitusvalo nestetasosta ei palanut. Onko tuo keittänyt parkkipaikalla ja sitä kautta haihtunut noin paljon? Kävin sitten kaupassa ja kaupan pihassa (matka ehkä 3km kauppaan) välähti nesteiden valo taas ja n. puoli litraa kadonnut. Taas oli asvaltti auton alla kuiva. Oon epäily et flekti ei toimi koska en oo kertaakaan sen kuullu pyörivän ja tuo termostaatti vittuilee kun lämpömittari laskee alle puolivälin ja sitten nostaa lämmön taas normitasolle.
Tähän tarttis nyt vähän apuja, taas oli kolme litraa kadonnut parkissa reilussa päivässä, nyt parin tunnin aikana kadonnut paisarin ylärajasta alarajalle, valo välkkyi jo. Tutkin kotiin päästyäni lämppärin kennon. Muuta en tähän hätään keksi mistä tuollainen määrä katoaa taivaan tuuliin. :idiot2:
-
Flekti ei starttaa, käyttelin paikoillaan mutta ei. Kerää parkissa painetta. Suhina kuuluu syylärin pienestä halkeamasta. Mitään ei kuitenkaan ole alleen laskenut. Sisältä lattia on kuiva eli lämppärin kennon voi sulkea ulos laskuista? Jos parkissa käyttää puhallin päällä jonkun aikaa leviää sisään pahaa hajua, ei mikään pakokaasu kuitenkaan. Vähän sellainen palaneen haju. Turbon putkessa tosiaan edelleenkin se reikä mutta silti painetta. Ei öljyä jäähdytysnesteessä eikä vaahtoa öljyn seassa. Ei savuta paitsi kylmänä mikä käsittääkseni on luonnollista. Tosin kylmällä koneella tosi töpäkkä bensan haju takaata mutta se tuskin liittyy tähän. Kenonitilla toisessa topicissa samanlaista ongelmaa mutta pienemmillä kadonneilla määrillä.
-
lähteekö se käyntiin ihan normaalisti aina vai pitääkö välillä sahata, jos seisottaa vaikka vrk?
Ja joss joo, ni käykö sitten tasaseen vai hetken rykimällä ts. vajaalla?
-
Ei oo starttauksen kanssa ollu ongelmia, eikä ole vajailla käynyt. Toki yön yli seisoneena saa hetken kauemmin starttia pyörittää kuin lämpimänä mutta sehän on normaalia.
-
Sisältä lattia on kuiva eli lämppärin kennon voi sulkea ulos laskuista? Jos parkissa käyttää puhallin päällä jonkun aikaa leviää sisään pahaa hajua, ei mikään pakokaasu kuitenkaan. Vähän sellainen palaneen haju.
Avaisin ja tarkistaisin ton hajun perusteella varmuudeksi sen lämppärin kennon...
-
Pakkohan noin ravakat nestemäärät on tulla ulos, muista että nuppineulan kokoiesta reijästä sopii tulemaan pienessä ajassa tosi paljon vettä. Yksi hyvä apu nestevuodon paikantamisessa on vaihtaa punaiset nesteet. Näkyy huomattavasti helpommin vuoto kuin vihreillä.
-
Korjaamoilla olisi vempaimet millä paineistaa järjestelmä. Tulee pienetkin vuodot ilmi. Esimerkiksi itsellä aikanaan nesteet hävisi eikä vuotoa löytynyt mistään. "Painetta pönttöön" ja termarikotelon tiivisteestä lensi komeessa kaaressa.
Mun vinkki olisi että korjaa tiedetyt vuodot. Ja sitten painetta niin saattasi nähdä uudenkin.
-
Jokos tämä ongelma on ratkaistu?
Tuli mieleen, että voisiko jäähdytysnesteet kerääntyä pohjamuovin päälle auton seisoessa? Ja ajon aikana lentää sieltä sitten maanteille. Sopis oman auton kohdalla tapahtuneeksi. Tutkimukset jatkuu..
-
Jokos tämä ongelma on ratkaistu?
Tuli mieleen, että voisiko jäähdytysnesteet kerääntyä pohjamuovin päälle auton seisoessa? Ja ajon aikana lentää sieltä sitten maanteille. Sopis oman auton kohdalla tapahtuneeksi. Tutkimukset jatkuu..
+ tälle. Lämppärin klemnarilitos tihuutti hieman pohjamuovin päälle. Aina senverran tuli ajettua että tallin lattialle asti ei ehtiny. Tosin nyt menossa vasta testiaika - onko jossain muuallakin vuotoa ?
-
Hehheh... Just alkanu syyläri tiputtaan. Täytyy nyt vielä varmistaa vuotokohta kun pääsee lämpöseen sitä rassaamaan.
Nesteitä alkoi katoamaan alunperin nollakeleillä, ja tuolloin tosin ihmettelin mihin ne häviää. Kesät ja talvipakkaset meni ilman nesteen lisäyksiä. Nyt sit merkkaa syylärin kohdalta.
Näyttäs olevan aika paksu paketti tossa keulalla. En oo vielä tutustunu kovin tarkasti, mutta onko siinä joku öljyn jäähdytin erillisenä?
Auto on vm 1996, 850 TDi, ilmastoinnilla, manuaaliloota
-
On tämä ratkottu, syyläri vuos höyrynä parkissa nesteet pihalle.