Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jarno149 - 01.07.2015, 22:35:36
-
Noniin, entinen fordisti siirtyi volvojen pariin. Autona tosiaan on tuollainen -03 s60 2.4t automaatti.
Auto teki tuossa maanantaina sellaisen tempun, että liikkeelle lähtiessä kuului jumalaton pamahdus
takapäästä ja 50 metrin ajon jälkeen alkoivat jarrut laahaamaan. Noh, ajelin sitten kotiin asti (n. 400m)
ja tunkkasin apukuskin puolen takarenkaan ilmaan ja aloin purkamaan jarruja. Sieltähän löytyi sitten
käsijarrun kilkkeet täysin irtonaisina ja syyksi paljastui se rautainen toppari, jonka päällä kengät makaavat
kun käsijarrua ei ole kiristetty. Se oli lähtenyt irti ja vienyt kaiken mukanaan.
No, hain uudet osat 100km päästä ja laitoin kiinni ja koeajolle.
Nyt vaikuttaa siltä että autossa tuntuu pientä vapinaa kun ajaa noin 50-60kmh ja mielestäni sitä ei ole ennen ollut.
Jarrut käytetty kertaalleen auki ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän.
Voiko tuollainen saada pyörännavan kieroksi vai löytyykö vika vaan penkin ja ratin välistä?
-
Tuo Volvon käsijarru on ollut yhtä paska jo 140-mallista lähtien. Liekkö uusissakin 60000 euron Volvoissa tuommoinen? ;D
Ei sen pitäisi napaa särkeä, mutta onko jarrulevy/rumpu varmasti suora?
-
Ainakaan jarrut eivät täristä jarruttaessa ja käsijarru tuntuu
ottavan tasaisesti, eli ei tule pumppaus efektiä jos jarrua laahaa.
Jos rengasta pyörittelee ilmassa, niin tasainen pieni
hankausääni kuuluu koko kierroksen, josta olen ymmärtänyt
että on täysin normaalia, että levyjarrun palat saattavat
pikkuisen harrata levyyn.
Tai ainakin jokaikinen auto ja niiden renkaat ovat tehneet samaa :)
Nyt kun töihin ajelin niin tärinä jatkuu.
Sen huomasin että kun kaartaa oikein tiukasti vasemmalle niin oikea takapyörä rohisee. Laakeri rikki? Ei kai se napa muuten voi periksi antaa että jarrulevy menee sen verran vinoon jotta jarrut rohisee.
-
Tarkista se palojen levittäjä, eli se mihin kässärin piuha tulee. Omassa toinen oli paskainen ja sai jarrun jumiin.
-
Voi särkeä navan.
On nähty kokonaan katkennut napa kun käsijarrukengistä lähti pinnat vauhdissa irti ja kiilautui rummun väliin.
-
Napsahdus kuului liikkeelle lähtiessä. Eli vauhdissa ei hajonnut.
Tosin sillä ajelin sen pienen matkan kun irronneet palat laahasivat.
Se kenkien levittäjä oli kyllä toisella puolella likainen mutta ainakin jarrujen auki ollessa se palautti ihan normaalisti.
Vaikuttaa että se vika olisi toisella puolella kuin se rikki mennyt käsijarru. Mutta ihmettelen miten se nyt sattui alottaa sen tärinän juuri jarruremontin jälkeen. Molemmat puolet kyllä käytin auki.
-
Onko soviterenkaat kui kuluneet? Siis alumiinivanteiden soviterenkaat. Josko ne vain ois tullu tiensä päähän tässä kun ropasit. Ainakin halpa kokeilla
-
Ei kai noissa alkuperäisissä vanteissa ole mitään sovitinpaloja. Vai onko? en ainakaan huomannut.
EDIT.
Tällaiset vanteet kyseessä:
(http://www.myusedwheel.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/2007-volvo-s60-factory-oem-wheels-560-70247_1.jpg)
-
Puhdistitko navan ja levyn pinnat kunnolla ettei oo jääny mitään ruostekökköjä väliin?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
En putsannut millään mutta ei niissä silmämääräisesti mitään ylimääräisiä kokkareita ollutkaan.
Kai ne pitää vielä avata ja putsata navat teräsharjan kanssa. :D
-
Ei taida alkuperäisvanteissa olla soviterenkaita.
Ehkei kannata ylettömästi jyystää teräsharjalla sitä napaa. itse jyystäisin vain isoimmat törsteet ja nekin maltilla. noita vanteita lienee asenneltu jokunen kerta kun toistakymmentä vuotta autolla ikää niin pyörän pulttien kiristyksessäkin kannattaa olla tarkkana. Niillähän se varsinaisesti asettuu kohilleen ellei sitten navassa niin isoja kökköjä että estää. Itsellä oli tutinaongelmaa mutta niinpä se vain katos kun laitto uudet renkaat
-
Pitääpäs jossain kohtaa kokeilla taakse talvirenkaita. Auto ollut mulla vasta 1,5kk ja ekaa kertaa vasta otin edes renkaita irti.
Mielestäni tärinää ei ollut ennen jarruremonttia.
Vanteet kyllä ovat kauttaaltaan katukivetykseen hinkattuja että saattavat olla kierotkin. Mutta tosiaan ongelmaa ei mielestäni ollut
ennen remppaa.
Takajarrut olivat kyllä säästäen rempatut kun vain kuskinpuolen takajarrulevy on vaihdettu hiljattain uuteen. Toisella puolella
on parhaat päivänsä nähnyt kiekko. Iso pykällys jo levyssä ettei meinannut saada koko jarrusatulaa irti.
Onko näissä minkälaisia heikkoja lenkkejä alustassa? Kun autolla on kuitenkin jo 266tkm ajettu eikä alustan osien vaihdoista ole
mitään tietoa. Josko vainoharhaisuus iski ja syytän jarruremppaa siitä tärinästä ja se johtuisikin jostain alustasta.
Autossa kuuluu montuissa takaa sellaista kumeaa kolahtelua, olen kyllä syyttänyt tähän asti irti olevaa vararengasta kun joku
sankari on hukannut sen kiinnityspalan.
Mitäs tuo rohina muuten voisi olla joka kuuluu sieltä apparin puolelta kun kääntyy vasemmalle? Eli siltä ei rikki menneeltä puolelta?
-
Noniin, entinen fordisti siirtyi volvojen pariin. Autona tosiaan on tuollainen -03 s60 2.4t automaatti.
Auto teki tuossa maanantaina sellaisen tempun, että liikkeelle lähtiessä kuului jumalaton pamahdus
takapäästä ja 50 metrin ajon jälkeen alkoivat jarrut laahaamaan. Noh, ajelin sitten kotiin asti (n. 400m)
ja tunkkasin apukuskin puolen takarenkaan ilmaan ja aloin purkamaan jarruja. Sieltähän löytyi sitten
käsijarrun kilkkeet täysin irtonaisina ja syyksi paljastui se rautainen toppari, jonka päällä kengät makaavat
kun käsijarrua ei ole kiristetty. Se oli lähtenyt irti ja vienyt kaiken mukanaan.
ks. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2066.msg1060939200#msg1060939200
-
Nyt en käsittänyt linkkaamastasi keskustelusta mitä ajoit takaa?
Jotain vinkkejä huonoon käsijarruun löytyi mutta kun siitä ei ole kyse.
-
Eihän sulla oo liian kireelle säädetty käsijarru? ehkä se rohiseva nurkka kannattais käyttää auki ja kattoo et käsijarruosasto kasattu oikein ja että ei oo ruostetta, pikkukiviä tms tippunu johonkin väliin. Levyn reunastakin voi hivaista sitä "ruostekynnystä" pienemmäksi. Toisaalta, itsellä kun on jostain nurkasta rohinaa kuulunu niin hetken päästä se onkin jo kadonnu. Ehkä kiviä jossain välissä tjsp. Ihan vasta rohisi oikea etunurkka kun peruutti ratti linkussa vasemmalle mut hävis sit päivässä.
Mulla on samanverra ajettu v70 ja juuri vaihtui takaiskarit ja eteen molemmin puolin raidetangon päät. Yksi koiranluu kans eteen. Takaiskarit oli täysin loppu, nuo muut sen verran et katsastusmies alko valittaa. Meno jämäköityi ja kun vielä vaihtu renkaat uusiksi niin tutinatkin hävis
-
Mitä avasin sitä rohisevaa puolta niin melko huonossa hapessa oli kaikki sisuskalut. Levy ainakin pitää vaihtaa.
Sen verran jos ennen palkkaa tekis että avaisi sen huonon puolen ja putsaisi sen ruosteista. Useamman millin pykällys siinä levyssä oli molempien jarrujen puolella.
Syyskuussa olisi katsastus josko inssi vähän antaisi noottia jostakin.
-
Riippuu varmaan levyistä, paloista ja ajajasta mutta ainakin meillä (automaatti pirssi) syö levyjä melko tahtia kuin myös paloja. Kynnys syntyy hyvin nopeasti. Ota rälläkällä varovasti ne ruostuneet pykälät pois (myös käsijarruosastolta jos sielläkin on) ja ajele menemään. Jos käyttö- ja käsijarrut toimii niin eikai ne katsastuksessa valita muusta kuin jos on liian ohueksi kuluneet levyt. Itse olen tainnut ainakin etulevyt vaihtaa liiankin varhain uusiin. Ei tullut sitä paksuutta mitattua, säikähdin näet sitä kynnystä. Levyt oli hyvin sileät eikä ollu uriakaan
-
Kiitoksia neuvoista. Tuossakin levyn pinnat on kyllä sileät ettei ole mitään sen syvempiä uria tullut. Pitääpä urheilla niiden jarrujen kanssa kun on rahaa ostaa uudey kengät. Vanhoista alkaa pinnat halkeilla.
-
Älä osta halvimpia kenkiä. Mielellään oem kengät tai joku bosch, trw tms kunnon merkki. Näiden käsijarrut on pahamaineisen huonot ja vissiin niin toleranssikriittiset että pienikin heitto kengissä ja käsijarrua ei saa pitämään..
Ulkomailta tilaamalla saat järkihintaan oem palat eteen ja palaa&kenkää taakse. Löytyy oma ketju ulkomailta tilaamisesta
-
Mitä tässä nyt on muutama päivä ajeltu niin tärinä ilmenee noin 50kmh nopeudessa ja katoaa kun on muutaman kilometrin ajanut (auto lämmin?). Mistähän tuo tuollainen jumputtava tärinä sitten voisi tulla? Luulisi että jos se olisi sieltä jarrujen päästä niin se ei loppuisi ollenkaan. Vetoakseli? Vaihdelaatikko? (automaatti), käyntihäiriö? (vaikka tehoissa tai vedoissa ei ole mitään vikaa).
EDIT:
Vaihdelaatikossa vika tuskin onkaan. Tärinä jatkuu vaikka vaihtaa vapaalle ja rullailee menemään.
-
Renkaissa runkovika tms. Lämmetessä paranee? Vaida kokeeksi talvi/eturenkaat taakse.
-
Pitää kokeilla niitä talvikiekkoja taakse.
Kivahan se olis jos uusilla kummeilla vaan pääsisi.
Kun ajelen pätkän ja pysäytän auton, niin hetken seistyään se taas täristää ajaessa hetkenaikaa.