Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: karvajose - 04.07.2015, 00:36:13

Otsikko: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: karvajose - 04.07.2015, 00:36:13
S80 on jo jonkin aikaa pitänyt kiihdytettäessä tikittävää ääntä, paluupuolelle vuodot mitattu ja ei mitään kovin suuria eroja ollut eikä käyntiin lähdössä ole ollut ongelmia. Ainoa ongelma on siis vedätättäessä kuuluva tikitys/nakutus ja turbo ehkä ujeltaa pienemmillä kierroksilla hieman, jotka ilmeisesti kielii sylinteriin päin tapahtuvasta vuodosta.. Kysymys kuuluukin että millä konstilla selvittää että missä suuttimessa on vika? Olisin käyttänyt testerin nokassa, mutta paikallinen volvo-paja sanoi että kyseisestä vuosimallista ei saa suuttimien korjausarvoja ulos.. Wetterille soitin ja sielläkään ei tiedetty asiasta mitään ja sinne ei viitsi viedä arvailtavaksi 110€uron tuntitaksalla.. Autohan on siis vuosimallia 2002 ja ajettu 349tkm.
Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: volvotdi - 04.07.2015, 01:37:09
Taitaa ihan Autocomikin näyttää korjausarvot suuttimista ja noitahan löytyy vaikka ja keneltä.
Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: karvajose - 04.07.2015, 09:28:27
Ainakin eräällä volvoihin erikoistuneella korjaamolla väitettiin ettei -02 vuosimallista näe.. Pitää varmaan käydä jossain muualla...
Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: Kulmamies - 04.07.2015, 09:59:18
Ainakin eräällä volvoihin erikoistuneella korjaamolla väitettiin ettei -02 vuosimallista näe.. Pitää varmaan käydä jossain muualla...

Juu ei näe ainakaan Vidalla. -04 mallisesta näkee, joten olisiko joku muutos tullut sitten -03, kun imusarjan paineanturikin siirtyi coolerin päätyyn?

Kaiken lisäksi, jos ECM:ssä on vanha softa, niin nuo suuttimien korjausarvot näyttää ihan häränpyllyä, vaikka kaikki olisi ihan kunnossa.

Viallisen suuttimen pystyy paikallistamaan kotikonstein, kun hommaa yhden ylimääräisen suuttimen ja kokeilee vaihtaa sen vuorollaan eri sylinteriin ja käy aina välillä koeajolla. Aika hankala muuten on saada asiaan varmuutta.

Toinen vaihtoehto on ottaa kaikki suuttimet irti ja kiikuttaa ne jonnekin testattavaksi.
Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: suden silmät - 04.07.2015, 12:23:47
Mulla on kuulunut tikitys viimeiset 100000 km. Koska tuo pannu räjähtää?
Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: karvajose - 05.07.2015, 16:15:35
Tuo ylimääräisellä suuttimella testailu ei päde jos sattuukin olemaan vaikka 2 viallista suutinta... Kylläpä on pitänyt tehdä hankalaksi tuonkin asian tutkiminen >:( Ei kehtais kaikkia vaihtaa kerralla,kun nuo ei kuitenkaan ihan ilmaisia ole... Sitten vielä tuo suuttimien numerointi, minulla on 3. sarjaa, kun tilaan uuden mistä tiedän käykö se, kun monissa paikoissa lukee koodit 1,2 ja 3 sarjan suuttimille, eli pitäisi siis käydä kaikkiin?
Esimerkiksi tässä: http://www.mister-auto.fi/fi/ruiskutussuutin/bosch-0-986-435-120_g3902_a0300!986!435!120.html
Tuo 8658353 on 3 sarjaa ja 8658352 on 2 sarjaa jne..  Kylläpä tuli sekava selostus  ;D

Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: Vollemies - 08.07.2015, 09:27:14
Eikös täällä ole kirjoiteltu, että vuotava suutin kastelisi hehkun. Hetken aikaa tyhjäkäyntiä kylmänä ja hehku irti. Jos märkä naftasta niin siinä vika. Ilmeisesti ei aina kastele  :(
Otsikko: Vs: D5 viallisen suuttimen paikallistaminen
Kirjoitti: karvajose - 08.07.2015, 20:53:53
On kokeiltu sekin. Lämpimällä moottorilla ainakin kaikki kuivia ja aavistuksen nokisia..