Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Jupo - 06.07.2015, 09:35:46
-
V70 2.5tdi, Tarkotus olisi vaihtaa pumpun remmi. Ed. Omistaja vaihattanut rattaat sinne päätyyn,ja ilmeisesti on hienosäädettykkin pumppu koska talvella-20 lähti suorastaan loistavasti käymään ilman roikkaa. Kulutuski on vähäistä ainakin tietokoneen mukaan.
Eli kysymys kuuluu täytyykö minun nyt käyttää koneella hienosäädöllä pumppua vai meneekö ajoitus pieleen kun vanha remmi kuitenkin ehyt ja merkit kohillaan. Eikai se muuta tarvihe ku merkit rattaille ja remmi pois? Pitääkö pumppu lukita jotenkin johonkin?
-
Tuli vaihettua tuo remmi. Ainakin lähti hyvin lämpimänä käymään ja tuntu normaali vetoselta muutenki.
Olin merkinny aiemmin pumpun ja nokkapyörän remmin pettämisen pelosa, niihi merkkeihin laitoin takaisin.
-
Teoriassa kohdallaan eli elektroniikka korjaa ajoituksen. Mutta käytännössä kohdallaan olon huomaa vasta kun tulee pakkaskelit ja pitäisi saada auto käyntiin mutta kun ei lähde. >:( Ellei se häiritse että et eräänä kauniina päivänä (kylmänä) saa auto käyntiin ja riittää että vasta silloin heräät siihen että ajoitus pitää aikuisten oikeesti laittaa kohdalleen niin mikä ettei.
Kun noita työn puolesta on todella lukuisia tullut tehtyä niin KOSKAAN en ole korvakuuloon luottanut vaan testerillä kohdalleen. Kai se on niin että kun firman töitä tekee niin työ pitää olla kunnossa takuunkin takia mutta jos itselle tekee niin itse on omasta mokasta vastuussa.
Itsellänikin on ollut useampi TDI Volvo ja ensimmäisen jakorempan jälkeen uskoin että jako on kohdallaan kun hyvin pelasi ja aina lämpimästä tallista lähdettiin. MUTTA sen ensimmäisen kerran kun pakkasesta olisi pitänyt käynnistää niin eipä onnistunutkaan. Tuon jälkeen testeriin ja käsittämätöntä miten paljon sain ajoituksen sivuun vaikka tarkkaan laitoin kaikki osat samaan paikkaan. Siis lämpimänä toimi ja vedot olivat tallella.
-
Ärsyttävää puuhaa tuo TDI:n ajoittaminen. Just tuota että milli sivus on pari astetta mettäs, eikä tdi enää pakkasilla lähdekään liikkeelle.
Tosin nyt kun vaihdoit pumpun remmin, palautui ajoitus jonkin verran kohti säädettyä arvoa.
Olettaen ettet koskenut alemman rullan asentoon, vaan kääntelit ainoastaan sitä kiristinrullaa.
Jos haluaa tehdä itselleen merkit hammaspyöriin, täytyy ne olla tarkat eikä esim. leveällä tussilla piirretyt.
-
Jos ei vaihda tai merkkaa tarkasti sen kiinteän välipyörän niin pitäisi kyllä pysyä kohdallaan. Tarkkaa se kuitenkin on kuin mikä...
-
Jos ei vaihda tai merkkaa tarkasti sen kiinteän välipyörän niin pitäisi kyllä pysyä kohdallaan. Tarkkaa se kuitenkin on kuin mikä...
Teoriassa näin mutta käytännössä kymmeniä tehneenä ei välttämättä ole kohdallaan. Siis kuka takaa että että ennen remppaa ajoitus olisi ollut kohdallaan?
-
Juuri näin.
Merkeilä saa sen käyntiin, mutta ajoitus on yleensä jompaan kumpaan suuntaan pielessä.
Aina täytyy tarkastaa joko testerillä tai kellolla. Jos on laakista kohdallan kannattaa käydä ostamassa arpa, tuurillahan se voi osua ;)
-
Vianorilla pumpunhihnan hienosäätö maksoi reilun 60€
-
Ja bosch olis ottanu 45e joskus vuosi sitten. Eli ei ihan kauheesti köyhdy.
-
Tosin nyt kun vaihdoit pumpun remmin, palautui ajoitus jonkin verran kohti säädettyä arvoa.
Olettaen ettet koskenut alemman rullan asentoon, vaan kääntelit ainoastaan sitä kiristinrullaa.
Kyllä valitettavasti koskin taaempaankin rullaan kun vaihdoin molemmat kiristäjät samalla. En tiiä mutta kun autolla ajaa n. 10 km että kone varmasti täysin lämmin niin saatan kuvitella hieman karheamman käynnin nyt. Pitää vissiin viedä sääjölle jonnekkin,osaisko joku sanoa oulun alueella säätäjää jolla vehkeet säätöön löytyy ja osaisi homman?
Kiitos tästä kaikille vastaajille.
-
Saa nähdä kiristinkö kiristäjän väärin kun se viisari on murtunut irti kiristäjältä, näytti olevan kuitenkin niin ettei se pääse löystymään millää,mutta ihmetyttää vain että teinkö jotain väärin vai oliko vain joku maanantai kiristin. Ajettu vaihdon jälkeen n. 2600km ja remmi näytti hyvältä ja oli kireydessään.