Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JKR - 07.07.2015, 10:10:37
-
Terve.
Kyseisessä bensakoneisessa autossa moottorin vikavalo palaa ja syttyy pian uudestaan nollauksen jälkeen. Vikakoodit:
ECM-990F Torque monitoring
ECM-4201 Three-way catalytic converter efficiency
Katalysaattorikoodin mahdollisiksi syiksi luetellaan vuoto pakeputkessa tai viallinen katalysaattori. Oletan, että ensimmäinen vikakoodi on selvitettävä ensin ja sitten katsotaan jääkö toinen vielä voimaan.
Torque monitoring -vikakoodista on selvinnyt, että se ilmeisesti aktivoituu, jos vauhtipyörä kiihtyy nopeammin kuin kaasupolkimen asennon perusteella pitäisi. Mahdollisia syitä on lueteltu ainakin: jakohihna hypännyt, kaasuläppäongelma, imusarjavuoto, ilmamassa-anturi, imusarjan paineanturi, moottorin lämpöanturi, vauhtipyörän anturi ja venttiilien ajoitussäädin (VVT). Mitkähän näistä aiheuttavat yleensä muitakin vikakoodeja ja mikä voisi olla todennäköinen syy?
Tarkoitus on lähipäivinä päästä koeajamaan autoa ja etsiä joku OBD-ohjelma, jolla voisi katsella antureiden arvoja.
-
Nyt on tehty tarkempia tutkimuksia autolle. Yleismallin ODB-lukijan mukaan moottorin lämpötilamittaus pätkii. Näyttää suurimman osan ajasta oikein, mutta hetkittäin näyttää -40 astetta tai sitten pelkkää erroria. Muille antureille tuo näytti virheettömiä arvoja (esim. imusarjan paine ja lämpötila, ilmamassa, bensan paine). Mittaristossa lämpö näyttää normaalilta, mutta nuo pätkimiset on aina korkeintaan pari sekuntia kerrallaan, joten lämpömittari ei ehdi reagoida.
Lämpöanturin rinnalta skoopilla mittaamalla lukema on tasainen ja oikea, n.0,7 V lämpimänä. Anturin molemmat johdot (syöttö/signaalijohto ja maa) tulevat moottorinohjausyksiköltä, joten anturin, johtosarjan ja liitosten pitäisi olla kunnossa, koska anturin yli oleva jännite on tasainen vaikka mittausarvo hyppii. Jos tuo OBD-lukija ei temppuile, niin vika on minun logiikallani moottorinohjaimen sisällä. Todennäköisesti huono juotos AD-muuntimen suunnalla.
Miten tuo moottorinohjain irrotetaan? Onko se hankala avata? Ja olenkohan diagnoosissani ihan metsässä?
-
Olisi varmaan aika edistää tätäkin remonttia ennenkuin ongelma pahenee. Edelleen olen sitä mieltä, että vika on moottorinohjaimen sisällä. Diagnoosin voisi tietysti käydä varmistamassa vaikka merkkiliikkeessä, mutta siellä ei liene muita lääkkeitä kuin uusi yksikkö hintaan >1500€?
Yksi vaihtoehto on lähettää moottorinohjain esim. Sercapille korjattavaksi, mutta löytyisikö Etelä-Suomesta (Kouvola, Tampere tms) joku paikka, joka korjaa noita tai pystyy kopioimaan moottorinohjaimen tiedot käytettyyn varaosaan? Eli saisi homman hoidettua odottaessa?
-
Terve......
Tarkoitus on lähipäivinä päästä koeajamaan autoa ja etsiä joku OBD-ohjelma, jolla voisi katsella antureiden arvoja.
Eiköhän olisi viisaampaa etsiä joku toinen auto jolla lähdet koeajamaan... Ilman että siinä on kaikenmaailman vikakoodeja jo valmiiksi?
-
Eiköhän olisi viisaampaa etsiä joku toinen auto jolla lähdet koeajamaan... Ilman että siinä on kaikenmaailman vikakoodeja jo valmiiksi?
En ole ostamassa autoa, vaan kyseessä on lähisukulaisen auto, jonka korjaamisen etsin parasta vaihtoehtoa.
-
Hep! Oma volvo näyttää vikakoodiksi ECM-990F Torque monitoring. Onko tähän löytynyt vastausta mikä siellä voisi olla?