Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: sataneljäkekkonen - 07.07.2015, 10:11:08
-
hola!! joku kuka tietää toimivat speksit vapari vinokoneen virittämiseen kadulle (150-200hp) ajatus olis ajaa re 85.lla. poraukset,dekki,puristukset,männät,nokka,sytkä,ruisku/tuplat/moottoripyörän kaasarit yms yms.
-
Riippuu minkälaisen haluaa tehdä. 2,3 8v saa kyllä 200hv mutta ei ehkä miellyttävin kadulla ajettava. Pitkäisku ja 16V kansi niin on ainakin hintaa koneella.
Vaihtoehtoja on hyvinkin paljon.
Vakio 16v (B234) on jo 160hv
-
unohtu tohinassa kirjottaa et pitäs olla semmonen paketti minkä saa ilman sen kummempia lupa härdellejä leimattua 142.seen ja mul on vm93 940 purussa mist saan tekniikan et varmaa se 8 venttiilinen on se tie millä mennään.
-
tästkin varmasti löytyy noin sata miljoonaa juttua jos yhtään viitsii lukea ja mielipiteitä löytyy varmasti yhtä monta kuin kirjoittajiakin eikö myös jos satasarjaseen pitää vinokone päivittää olisi helpompi samalla päivittää edes ahdettuun jokatapauksessa virittämisestä löytyy juttuja foorumilta paljon ja projekteissa on useita 100. sarjalaisia mihinkä on vinokone istutettu
-
mistä näitä aina vaan sikiää max DIN tehot ollu 120hp siihen +20% ja koneen tilavuus +25% ni saat kilpien väliin ehkä tuolta rupeet pläräämään johan valkenee toi viimenen linkki ihan vaan huvikseni laitoin mutta kai sielläkin asiaa on panssarivaunun moottoreitakin noihin nelipyöräisten uumeniin laitettu on mutta suomineidon helmoissa niitä ei kilpiin saa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7206.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11521.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63409.0
http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/142_vaihe1.htm
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43610
-
tästkin varmasti löytyy noin sata miljoonaa juttua jos yhtään viitsii lukea ja mielipiteitä löytyy varmasti yhtä monta kuin kirjoittajiakin eikö myös jos satasarjaseen pitää vinokone päivittää olisi helpompi samalla päivittää edes ahdettuun jokatapauksessa virittämisestä löytyy juttuja foorumilta paljon ja projekteissa on useita 100. sarjalaisia mihinkä on vinokone istutettu
no kun en ahda!! ja olen kyllä yrittäny lukee noita topikkeja ihan reilusti mutta kunnon speksejä en oo mielestäny löytäny.vauhtipyörän painot yms yms semmonen kunnon speksi pläjäys olis hakuses eikä mitää vittuiluja!!
-
B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput ketjun ensimmäinen viesti antaa jo kohtalaisen kuvan mitä on saavutettavissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0)
Lainaus käyttäjältä: Hannu_264
-----------------------------------------------------
B23E
-96.6 mm porauksella
-K-jet
-nokka 290/110?/11,4 (CRANE CAMS)
-nokka 310/106/12,5
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-160 ja 405 siistittynä std venttiilein
-pur. suhde 10.5-11:1
-viskopuhallin poistettuna
-virranjakaja muokattu, max ennakko -32 astetta, perus -6 astetta
154 hv @ 5800 rpm 208 Nm @ 4000 rpm 160 kansi + crane
153 hv @ 5450 rpm 212 Nm @ 4500 rpm 405 kansi + crane
154 hv @ 5380 rpm 222 Nm @ 4300 rpm 405 + peltisarja XL + crane
152 hv @ 5600 rpm 208 Nm @ 4630 rpm 405 + peltisarja XL lyhennettynä + crane
156 hv @ 5630 rpm 209 Nm @ 4660 rpm 405 + peltisarja XL lyhennettynä + virinokka
-------------
B230E
- kevennetty vauhtipyörä
- 96 mm poraus
- 405 kansi, siistitty ja madallettu 2 mm
- nokka 272/109/12 (Rintakarin H+)
- Pur. suhde 11,5:1
- peltisarja 4-1 (38-60 / 730)
- pakoputkisto 60mm ja yksi 2,5" vaimentaja
- viskopuhallin poistettu
- LE-jet + vakio imusarja
- Renix, ilman rajoittajaa ja asentoanturi siirretty
173 hv @ 5530 rpm 242 Nm @ 4440 rpm B230E (nokka H+, 4-1 peltisarja, LE-jet)
181 hv @ 5700 rpm 247 Nm @ 4800 rpm B230E (nokka H+, 4-1 peltisarja, LE-jet, -0,2 mm sylinteritasosta)
-----------------------
B230F
-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))
194 hv @ 6600 rpm 232 Nm @ 5200 rpm
-----------------------------------------------------------
Vauhtipyöristä kun oli puhe niin..
SRE -655(228mm) 5,416 kg
SRE -766(215mm) 4,014 kg
Vakiolevy228mm 1,158 kg
Vakiolevy215mm 1,165 kg
Potta 60/2-kehä 12,905 kg
Littu 9,396 kg
Asetelmat ja levyt käyttämättömiä sachseja, VP:t ultraäänipestyjä ja keventämättömiä.
Joista tuo potta on se mikä sieltä 940:stä löytyy
toivottavasti tästä oli edes jotain iloa :)
-
Tuos olikin jo asiaa hienosti kiitos.tuo on jäänä silmien välii ja en oo huomannu :)
-
Tuo 200hv vaparista vakiohiluilla on jo tee-se-itse miehelle melko vaikeeta. Tekijämiehet on erikseen. Tehokkaimmat vaparivinokoneet taitaa löytyä kilpa-autoista ja ne on rakentanu joku muu kun itse ajaja. Yhden vaparivinon tiedän mistä otettiin päälle 280hv mutta sekin oli EVO kannella ja kannen hinta on nykyään ihan pilvissä.
Niinkun tässä tulikin ilmi noista postauksista niin vaparista on vaikee saada pihalle sitä 200hv. Mahdollista kyllä mutta vaatii massia ja paljon. Eikä myöskään tuo kone ole paras mahdollinen aihio lähtee virittään.
Joten jos haluat välttämttä virittää vaparia niin varaudu syömään makaroonia seuraavat pari vuotta ;D
-
Tuo 200hv vaparista vakiohiluilla on jo tee-se-itse miehelle melko vaikeeta. Tekijämiehet on erikseen. Tehokkaimmat vaparivinokoneet taitaa löytyä kilpa-autoista ja ne on rakentanu joku muu kun itse ajaja. Yhden vaparivinon tiedän mistä otettiin päälle 280hv mutta sekin oli EVO kannella ja kannen hinta on nykyään ihan pilvissä.
Niinkun tässä tulikin ilmi noista postauksista niin vaparista on vaikee saada pihalle sitä 200hv. Mahdollista kyllä mutta vaatii massia ja paljon. Eikä myöskään tuo kone ole paras mahdollinen aihio lähtee virittään.
Joten jos haluat välttämttä virittää vaparia niin varaudu syömään makaroonia seuraavat pari vuotta ;D
Makaroonin syöminen olis suotavaa ku tuota kennoa tuos rinnan alla kattoo :) tuo 200 oliskii jo melko kova juttu mut semmonen 150-170 riittäs tuohon koppaan ihan hienosti kuhan se olis semmone herkkä toiminen kone.semmone raikkaast kulkeva vapari on nii mukava ajaa ahettuun verraten,mut mielipide on ku persereikä meil kaikilla on semmone :) jos semmone 2-3,5 tonnia laittas koneeseen ni kai sil jotai saa aikaa :)
-
Kansiset teki ainakin kannen,en muista tekikö koko moottorin, yhteen ralliauton moottoriin.
Tilavuus oli +3l, 16v kansi todella isoilla kanavilla, venttiilien koosta ei tietoa. moottoriteho taisi olla 375hv.
8500 rpm kohdalla siitä kyllä katkesi jakoremmi.. tässä kuva
(https://fbcdn-photos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-0/385730_412245158816373_1065591776_n.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=0ec24db247e51f1f8de2f00a3b024ccb&oe=5620B321&__gda__=1444920304_251dec3f0cb38fd20f9959113e5edfb0)
Eihän katsuri tiedä jos sielä pyörii stroker akseli.
Epäkeskohiottu b23 akseli 85mm iskulla ja 531 siistittynä hyvällä nokalla voisi olla aika passeli :)
-
Ite tarkotinkin ihan 2.3 alakertaa enkä stroukkikonetta. Koko kone menee uusiks kun sellasta alkaa rakentaan ja siihen palaa massia ja paljon.
Tuohon tehotavotteeseen pääsee kyllä suht edukkaasti. 2.3 alakerta ja 530 kansi riittää kyllä. Jos kaasareista tykkää niin 45mm tuplat riittää. Nokan valinta on sit ihan itestä kiinni. Itellä oli käytössä Volvon K-nokka, aluks ei tapahtunu mitään mut 2500rpm jälkeen lähti kun rusakko makuulta. Eikä siinä myllyssä varmaan ollu kun se vajaa 150hv. Tosin kansi oli madallettu pari milliä et puristukset oli vähän eri luokkaa ku normaalisti.
Konehan oli siis B230A eli kaasari täysin vakio, ainoastaan kansi vaihdettiin sekä nokka. Tosin kytkin alko luistaan remontin jälkeen, joten potkua vissiin tuli lisää kun tuli toinen remontti sit sen myötä.
-
Jos tuo tavoite teho on moottoritehoa niin siihen ei kyllä ihmeitä tartte,esim.B230K moottorista saa tuon verta helposti(helpoin) vielä vakiopuristuksillakin,vakio venttiilien muokkaus ja seetityöt ja kevyt kanavien hiplaus ja siistiminen/kohdistus sarjoihin,45mm. tuplat(vaikka kiinalaiset Webrun kopiot),pellisarja ja sopiva nokka,littupyörä jonka halutessaan voi tietty keventää jos herkkyyttä lisää haluaa,ja sytkäksi periaatteessa noille tehoille piisaa vaikka kärkijakaja ja sen normipuolakin mutta toki kannattaa vaikka HAL jakaja laittaa ;)Tekijästähän se kaikki on tietty kiinni mitä sieltä irti saa(jos ei oo mitään hajua mitä tekee niin voihan ne tehot vaikka tippuakin),ja eri penkit näyttää eri tehoja ;)Eli toi Ähvä kone ei oo kyllä paras vaihtoehto jos halpoja heppoja mielii ;)mutta 2-3.5 tonnillahan tekee jo vaikka ja mitä :)
-
Moottorin teho ei nouse vaikka kuinka keventää vauhtipyörää. Vakio pakosarja riittää kyllä. Vauhtipyörän kevennys ja pakosarjan vaihtaminen tekee budjettiin ison loven. Tuolla tehotavotteella kumpikaan ei ole tarpeellinen. Pakosarjan vaihtaminen vaatii myös koko putken uusimisen joten taas palaa valuuttaa.
Kansi voi tulla kaaliiks rakentaa. Pelkällä nokan vaihdolla voi saada sen 10-20 hummaa lisää.
Tässä on linkki mistä selviää vakiokoneet mitä suomeen on tuotu
http://gamma.nic.fi/~pakana/264/200-koneet.html
Vakiona tuo pata tarjoaa sen 112hv niin kovin kummallista ei tarvita et ottaa sen alimman tavotteen.
Toisaalta tuolla budjetilla voi jopa ostaa valmiin moottorin.
-
Niin no,silläpä herkkyydestä tuossa viestissäni puhuinkin vauhtipyörän osalta,että kierrosherkkyyttä sillä kevennyksellä voipi hakea,tehoon se ei kyllä mitään vaikuta,jonka luulinkin kaikkien tietävän ;)Juu,ei pellisarjaa siihen 150-170 hepan tavoitteeseen tartte mutta 200 hepan kohilla rupee oleen kyllä jo tarpeenkin ;)Rahan palaminen on suhteessa siihen kuin paljon osaa/viittii itse tehdä,jos kaiken teettää/ostaa valmiina niin hintaa kertyy kyllä ;)Mutta jos on sorvi itellä tai jollain tutulla käytössä niin eipä tuo vauhtipyörän kevennys juuri mitään kustanna ja pakoputken(140:sen orkkis putki ei tuohon tavoitteeseen kyllä piisaa) tekee kyllä vaimentimia lukuun ottamatta helposti 100 ekellä uusistakin putkista ja mutkista hitsaillen jos viitsii,kannen kanavat noihin tavoitteisiin saa itekin nysvättyä jos vähääkään tietoa mitä tekee ja venttiili ja seetityöt ja kannen plaanaus(tarvittaessa) ei niin hirveitä kustanna ;) Eli suurin investointi on se polttoaineen syöttö(jos esim. tuplat laittaa),nokka-aksela ja halutessa pellisarja jota ei sitäkään suoraan käypästä taida valmiina tuohon kombinaatioon mistään saada ;)
-
Pikkusen alan kallistua jatkettuun iskuun hiomalla kampuran ja isommat venat ja kannen kairaus ja seetit yms yms.peltisarja ja isompi ränni ilman muuta mutta vielä on hakuses bensan syöttö.halut ois kovat laittaa läppärungot joka rööriin ja joku ohjelmoitava ruisku/sytkä.mutta tuo budjetti on viel nii alkutekiöissä et kaikki on osteltava erikseen. Voi olla et etin jostai alkuu tuplat.mut sen kampuran aattelin koht jostai hommata/hiotuttaa ja sit pääsee suunnitelee männät ja dekin mahd.laskun kassellaa onko ens kesänä jo mörkömoottori tuvassa vai vieläks mennää tikkumoottorilla :)
-
2-3,5 tonnia laittas koneeseen ni kai sil jotai saa aikaa :)
Pitkäksi hiottu B23
Läppärungot ja säädettävä moottorinohjaus
Nokkaa ja ruttua sopivasti(reilusti >:D), E85 tankkiin
Korkeapuristeinen stroukkikone pitäisi olla ihan ajettava vaikka nokka olisi räyhän puoleinen
Mikä vaihteisto?
-
tämmönen paketti ois ajatuksissa tulossa,osien hommaus alullaa.b230fb lohko porataan 96mm,stroukki kampura.531 kansi kairataan+ehkä isommat venat+ seetit+jäykät jouset yms.45 läppärungot ohjaus haltec yms kunnon nokka,peltisarja ja keveä vauhtipyörä.läppärungot kansi ja lohko on jo olemassaan niitten koneistus odottaa tulevaisuutta.
-
kunnon speksi pläjäys olis hakuses eikä mitää vittuiluja!!
Kannattaisi ehkä hieman keskittyä tuohon tekstin luettavuuteen niin siitä tulisi vähemmän (aiheellisia) vittuiluja.
Tonnin-pari voi säästää moottorinohjauksessa megaruuttaratkaisulla, ihan näin harrastelijabudjettia puolustavana näkökohtana. Helposti myyvät boksin lisäksi muuta silppua ja säätöhommia jne siihen kylkeen, haltechia en oo käyttäny mutta tatechin käytettävyys/hyötysuhde on todella raharikkaiden hommia, selkeämpi ja helpompi käyttöliittymä on esim megaruutassa tunerstudion myötä. Myös boksi on dramaattisesti halvempi ja ominaisuuksia on saatavissa äkkisilmäyksellä kaikki samat/tarpeelliset megaankin. B230FB jos poraat 96mm niin melko vähän lähtee pytyistä tavaraa, mutta pitkäiskuakseli ja siihen passaavat veivit lie aika kiva päivitys jos vapari on pakollinen juttu. Ja isoja vapareita säädelleenä voisin todeta että älä pilaa hommaa ylinokituksella....
-
(http://s21.postimg.org/onv19ios3/Konehuone.jpg) (http://postimg.org/image/onv19ios3/)
Tämmönen oli minulla 142 Volvossa katsastettuna about 15 vuotta sitten.
Aikanaan tuosta paketista mitattiin 238hv. B230, 86mm isku, itse kairattu 405-kansi 48/40 venttiileillä, 48-delortot, kärjetön jakaja sytkä, 4-2-1 pakosarja. Nokan speksejä en muista, mutta ei mikään aivan hirmu se ei ollut. Kevennety v-pyörä, sintteri levy ja hiukan tiukempi asetelma. Vaihdelaatikkona oli M45 ja taka-kaseli oli lukollinen 1031. Bensana 98E.
Auto oli monta vuotta puhtaasti ainoa auto, jolla ajettiin niin kauppaan kuin töihinkin. Käytiimpä sillä ajamalla Ylivieskasta Porissa ja Vaasassa asti kisoissakin. Porin reissu yli 800km. Sliksit ja työkalut konttiin ja neljä jannua kyytiin sitten menoks 8)
-
(http://s21.postimg.org/onv19ios3/Konehuone.jpg) (http://postimg.org/image/onv19ios3/)
Tämmönen oli minulla 142 Volvossa katsastettuna about 15 vuotta sitten.
Aikanaan tuosta paketista mitattiin 238hv. B230, 86mm isku, itse kairattu 405-kansi 48/40 venttiileillä, 48-delortot, kärjetön jakaja sytkä, 4-2-1 pakosarja. Nokan speksejä en muista, mutta ei mikään aivan hirmu se ei ollut. Kevennety v-pyörä, sintteri levy ja hiukan tiukempi asetelma. Vaihdelaatikkona oli M45 ja taka-kaseli oli lukollinen 1031. Bensana 98E.
Auto oli monta vuotta puhtaasti ainoa auto, jolla ajettiin niin kauppaan kuin töihinkin. Käytiimpä sillä ajamalla Ylivieskasta Porissa ja Vaasassa asti kisoissakin. Porin reissu yli 800km. Sliksit ja työkalut konttiin ja neljä jannua kyytiin sitten menoks 8)
Olikos sama pannu veljes beigessä välillä? Oli hyvin vetoja kun käytiin joskus liikenneympyrässä leikkimässä.
-
Olikos sama pannu veljes beigessä välillä? Oli hyvin vetoja kun käytiin joskus liikenneympyrässä leikkimässä.
Juu sama pannu. Alunperin siihen se tehtiinkin ja sitä kyllä siinä käytettiinkiin. Hiukka raskaampi kaasujalka ko. herralla ;)
Kyllä aina välillä kaipaa tuollasen kireän vaparin ääniä ja kaasuun vastaavuutta. Mukava ajaa ja kikkailla tollasella motilla :)
-
Joo ite oon kanssa vannoutunut vaparin ystävä :) joskus jannuna oli m5 bemari ni sairastutti tähän vapari hommaan :) hyvät tehot oot kaivanu tuosta paketista :)