Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jolkkon - 08.07.2015, 13:00:40
-
Hei,
ostin elämäni ekan Volvon noin kuukausi sitten. Auto on XC70 D5 -08 ajettu 158tkm. Kaikin puolin hyvä auto ja vastaa täysin odotuksiani, mutta yksi vika siitä on löytynyt:
Suoralla kestopäälysteisellä tiellä menee vakaasti ja hyvin. Kuoppaisella tiellä takapää tuntuu "joustavan" sivulle. Efekti korostuu etenkin vasemmalla kääntyvässä kurvissa, jolloin ulkokaarteen puoleinen takapää joustaa ihmeellisesti ulospäin kuopan kohdalla.
Auto on katsastettu pari kuukautta sitten ja huollettu merkkihuollossa samaan aikaan, mutta eipä noilla liene mitään tekemistä asian kanssa.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa? Mikä nyt neuvoksi ja mistä kannataa lähteä niveliä/puslia/haloja vaihtelemaan?
jani.p.olkkonen@gmail.com
-
Taitaapa olla vika siellä pitkittäisten takatukivarsien heloissa, omassa samanikäisessä 2.0D:ssä oli samanlaiset oireet ja tuolla remontilla korjaantuivat.
-
Minkä hintaisesta remontista puhutaan?
-
Muutaman satasen remppa jos ne isot helat on vaihtokunnossa. Mutta kyllä tuo XC70 alusta on muutenkin erityisesti perästä aivan liian löysä, ei se mutkatiellä mene kovin halukkaasti vaikka olisi puslat tikissäänkin. Itselläni siis '12 XC70 D5 ja aika lossihan se on mutkissa :)
-
Tilaa tuo sinne taakse niin lakkaa keinumasta ja heilumasta.
Sopii vaikka otsikko ei mallia sano.http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&keyword=115783&category_id=0&product_id=15206
Jenkeissä ilmoittaa samalla numerolla että sopii. Tuolta ekaa linkistä kun tilaa niin ei mene tullia. Tässä jenkkien linkki.http://www.ipdusa.com/products/8809/115783-rear-anti-sway-bar-kit-p3-s80-s60-v70-xc70-xc60
-
Tämän IPS:n takavakaajan laitoin juuri tänään XC70 2010 Volleen ja lyhen kokemuksen perusteella voin todeta seuraavaa:
Ensin renkaista
- autossa oli alla Hankoonkin kinnetic energyt (vakiokoko 215/65/16) auto mutkissa ja moottoritien rampeilla puskevan tuntoinen, aliohjaava, kallistui ja ohjaus vaatii lisää voimaa, ei juuri halunnut vauhtia lisätä.
--> vaihdoin renkaat GoodYear Efficient Grip SUV, sama koko, samat paineet. Auto selvästi topakampi ajettava ilman matalien renkaiden tuomaa kovuutta, ääntä tai uraherkkyyttä, siis on jäykempi runkoinen, oli hyvä hankinta.
Sitten vakaajasta
--> vaihdoin IPS:n kallistuksen vakaajan taaksen ja ensivaikutelma on positiivinen. Hitaassa ajossa ei tunnu tietenkään missään, mutta kun moottoritien kiristyvää ramppia kiihdytin niin hihkuin ääneen, auto kallistuu vain vähän, ei aliohjaa juuri ollenkaan ja ohjaus voima pysyy samana eli ei yliohjaakkaan, nopeutta pystyi lisäämään. Samoin jos nopeammin ajaa risteyksiin tai väistää seuraa auto ohjausta nopeammin ja puskemisen tunnetta ei ole ainakaan niin paljon. Tämän päivän kaupunkipyörityksen perusteella saattaa tuli tunne, että se kolikon toinen puoli on ehkä tien muotojen nopeampi seuraaminen, joka ei ole rauhoittava tekijä matka-ajossa. Lähden huomenna reissuun ja olen sen jälkeen viisaampi tässä asiassa.
-
Onko tuo vakaaja "bolt-on" asennus?
-
Ainakin IPD-usan ohjeiden mukaan pitäisi olla. Taitaa lähteä sama tilaukseen XC60 malliin.
Tässä vielä linkki asennusohjeeseen: www.ipdusa.com/files/product/393/PI-407%20-%20REAR%20SWAY%20BAR.PDF
-
Ainakin IPD-usan ohjeiden mukaan pitäisi olla. Taitaa lähteä sama tilaukseen XC60 malliin.
Tässä vielä linkki asennusohjeeseen: www.ipdusa.com/files/product/393/PI-407%20-%20REAR%20SWAY%20BAR.PDF
Näyttää ohjeen perusteella sille että onnistuu tallin lattialla ilman nosturia.
-
Minulle asentaja vaihtoi alle puolessa tunnissa. Auton alle ei tahdo mahtua ja takaset ilmassa on helppo irrotella yhdystangoista. Youtubelta löytyy IPS:n asennusvideo jossa rauta laitetaan xc60:en
Mutta nyt 300 km matka-ajoa takana ja näyttää siltä, että tanko saa alle jäädä. Aluksi arvioin värinöiden lisääntyneen, mutta voi olla kuvittelua ja ainakin lievää, Korin kallistelu suorassa ajossa on kuitenkin vähäisempää ja muistuttaa matalampaa autoa. Mielenkiintoista on ohjauksen palauttaminen nopeasta ratin poikkeuttamisesta matkanopeudella. Aiemmin ratti palautui keskelle nyt palautusliike on nopeampi ja palautus menee yli keskikohdan ja palautuu sieltä, mielenkiintoinen heilahdus, sanoisinko muljahdus ja muistutus siitä, että alustasuunnittelussa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Auton aliohjaus, mutkissa ja risteyksissä on kuitenkin selvästi vähäisempää ja miellyttää minua. Näinköhän muuten takayhdystangot on kovin pitkäikäisiä kun jäykkä rauta vastustaa korin kallistusta ja yhdystangon nivel huutaa hoosiannaa, mutta halpa on osa ja helppo vaihtaa.
-
Samalla kannattaa laittaa HD-koiranluut. P3 mallissa ilmeisesti helpompaa vaihtaa, kun omassa P2:ssa piti irrottaa jousipaketti toiselta puolelta.
-
2010 mallissa arvioisin, että nosturilla tankojen vaihtoaika voisi olla n 15 min. Mutta sitä en tiennyt, että on olemassa HD-versioita.