Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: temee - 19.06.2011, 03:38:50
-
Morjes,
Elikkäs tänää tosiaa tuli ostettua ensimmäinen volvoni ja heti kauppojen jälkee rupesi ongelmia kasaantumaan.... Autossa kuulemma n.220hv ja tässä tietämäni viritykset: Isompi garretin ahdin, itse tehty pakosarja + 3" putkisto, välijäähdytin, dumppi ja ahtoja n. 0.7bar. Moottori koodia en tiedä mutta sähköruisku kuitenkin
Ensin käynti vikaa. 1. Vedon jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan ja päästää tyhjäkäynnille niin auto sammuu, aina. 2. Normaalista ajosta esim kuudesta kympistä vaihtaa vapaalle ja päästää tyhjäkäynnille niin kierrokset heijaa joskus 400-800 hetken ja rupeaa sitten vasta käymään normaalia tyhjäkäyntiä. 3. Jos ei tee tuota edellistä niin sitten kierrokset jää "leijuun" 1500 vapaalla. En tiedä onko mahdollista dumpin sotkea kierroksia näin paljon? Enkä ole 100% varma että toimiiko dumppi vai onko jumissa koska ei ainakaa suhauta, enemmän ääntä kuuluu ahtimesta ku se sakkaa? Mitä kannattaisi lähteä ensimmäisenä tutkimaan?
Sitten pari "yleistä" kysymystä. Laatikosta kuuluu 3 vaihteella pientä "vihellystä", onko paha ääni? Laatikkona nappi 5.
Liikkeelle lähdössä tuntuu että kytkin ei irrota kunnolla tai sitten on paha välys jossain, koska "nykäsee" tai tulee semmonen nykimis efekti.
Sisätilan puhallin ei toimi muuta kuin täysillä eli puhaltimen moottori varmaan rikki?
Varmaan hieman huonosti selitetty, mutta koitan selventää jos kukaan ei tajua :)
-
Morjes,
Elikkäs tänää tosiaa tuli ostettua ensimmäinen volvoni ja heti kauppojen jälkee rupesi ongelmia kasaantumaan.... Autossa kuulemma n.220hv ja tässä tietämäni viritykset: Isompi garretin ahdin, itse tehty pakosarja + 3" putkisto, välijäähdytin, dumppi ja ahtoja n. 0.7bar. Moottori koodia en tiedä mutta sähköruisku kuitenkin
Ensin käynti vikaa. 1. Vedon jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan ja päästää tyhjäkäynnille niin auto sammuu, aina. 2. Normaalista ajosta esim kuudesta kympistä vaihtaa vapaalle ja päästää tyhjäkäynnille niin kierrokset heijaa joskus 400-800 hetken ja rupeaa sitten vasta käymään normaalia tyhjäkäyntiä. 3. Jos ei tee tuota edellistä niin sitten kierrokset jää "leijuun" 1500 vapaalla. En tiedä onko mahdollista dumpin sotkea kierroksia näin paljon? Enkä ole 100% varma että toimiiko dumppi vai onko jumissa koska ei ainakaa suhauta, enemmän ääntä kuuluu ahtimesta ku se sakkaa? Mitä kannattaisi lähteä ensimmäisenä tutkimaan?
Sitten pari "yleistä" kysymystä. Laatikosta kuuluu 3 vaihteella pientä "vihellystä", onko paha ääni? Laatikkona nappi 5.
Liikkeelle lähdössä tuntuu että kytkin ei irrota kunnolla tai sitten on paha välys jossain, koska "nykäsee" tai tulee semmonen nykimis efekti.
Sisätilan puhallin ei toimi muuta kuin täysillä eli puhaltimen moottori varmaan rikki?
Varmaan hieman huonosti selitetty, mutta koitan selventää jos kukaan ei tajua :)
Aivan vain arvailuja: Oisko tyhjäkäntimoottori kunnossa/jumissa? Onko laatikossa tarpeeksi oikeanlaista öljyä? Mitenhän lie nämä puhaltimet onko pienemmille kierroksille etuvastus tai kytkin viallinen, kerta toimii täysillä niin ite moottori kunnossa.
-
Puhaltimen etuvastus rikki, toimii silloin vain suurin nopeus.
Tuon sammumisen tekee dumppi. Avaa kaasuläppää sillä sen säätöruuvilla vähän, kierros tai vajaa. Kokeilemalla löytyy hyvä niin että lisäilmaventtiili vielä säätää joutokäynnin ok.
Koitappa selvittää toimiiko se dumppi lainkaan vai onko liian kireällä. Sammuu se vedon jälkeen kyllä silti vaikka dumppi toimisikin. Menee seos paksuksi kun päästetään mitattu ilma pihalle mutta tuo kaasuläpän pieni säätö kyllä korjaa sen.
Vaihteiston kolmosvihellys ei tuossa nappivitosessa ole kovin hyvä oire. Vältä täysiä vääntöjä kolmosella jos haluat laatikon vielä vähän aikaa kestävän. Yleensä noista porsii kolmosen ratas kun tulee liikaa Wääntöä... ;)
Ne laatikkoöljyt kannattaa tarkistaa, että niitä siellä yleensä on...
-
Vihellyksen vakavuus riippuu taas monesta asiasta, mun traikkuveturinakin toimivasta 945:sta kolmonen on ujeltanut ihan selkeästi aina kun auto on mulla ollut (80tkm), ja veikkaanpa että on ujeltanut kauan ennen sitäkin, ja kyllä se on kestänyt traikkua kiskoa ja muutenkin käyttää täysin normaalisti, pikkusen syöttö"viritteisessä" tdic:ssä.
-
Kokeilen näillä, kiitoksia!
Semmonen kysymys vielä että olis kiva tietää mikä moottori tässä autossa on tai se moottorin koodi hässäkkä. Mistä/miten saan sen selville?
-
Jos se on -94 tai vanhempi, niin kone on b230ft.
-
Tuon sammumisen tekee dumppi. Avaa kaasuläppää sillä sen säätöruuvilla vähän, kierros tai vajaa. Kokeilemalla löytyy hyvä niin että lisäilmaventtiili vielä säätää joutokäynnin ok.
Koitappa selvittää toimiiko se dumppi lainkaan vai onko liian kireällä. Sammuu se vedon jälkeen kyllä silti vaikka dumppi toimisikin. Menee seos paksuksi kun päästetään mitattu ilma pihalle mutta tuo kaasuläpän pieni säätö kyllä korjaa sen.
Nonii elikkäs koitin säätää tyhjäkäyntiä eikä mitää vaikutusta sammumiseen vedosta. Otin dumpinkin pois ja tukin sen paikan mutta ei vaikutusta. Säädin dumppia auki ja kiinni eikä vaikutusta. Putsasin cliinerillä tyhjäkäynnin säätömoottorin(?) eikä vaikutusta. Irrotin myös IMM anturin liittimen ja käynti muuttui huonommaksi eli se ainakin toimii? Irrotin myös jäähdytysnesteen lämpötila anturin liittimen ja silloin auto kävi n.1700rpm ja tasaisin väliajoin kävi 1500rpm mutta nousi heti takaisin 1700... Onko ehdotuksia mitä seuraavaksi?? :)
Suihkin myös sinne tänne cliineriä mutta ei ilmennyt kierrosten nousua joten ei pitäisi olla imuvuotoa? Niin ja ahtimen joku tiiviste hieman vuotaa, voiko olla siitä kiinni sammuilu?
Onko vielä jotain natturaa tai muuta mikä johtais sammuiluun?
E: ja se dumpin mäntä ainakin liikkuu eli toimii? Mutta ei se kyllä siitä nyt voi olla kiinni kun koitin ilmankin ja sammuu silti vedosta
-
Nonii elikkäs koitin säätää tyhjäkäyntiä eikä mitää vaikutusta sammumiseen vedosta.
Onko vielä jotain natturaa tai muuta mikä johtais sammuiluun?
Säädit tyhjäkäyntiä niinku mistä? Muutit ECU:n ohjelmaa vai?
Tarkista että kaasuläppäkytkin toimii.
-
Ei, en koskenu ECUun vaan avasin kaasuläppää sillä säätöruuvilla, tätä tarkoitin tyhjäkäynnin säädöllä :)
-
Pistetäänpä tähän kun itsellä on hyvin vastaavanlainen ongelma, vedosta kun nostaa kaasun ~50-80km/h vauhdista niin kierrokset alkavat seilaamaan kunnes nopeus tippuu tuohon 40-50km/h paikkeille (autossa automaattilaatikko), isommissa vauhdeissa oiretta taas ei ilmene. Tyhjäkäynnillä kierrokset ei seilaa yhtään mutta satunnaisesti noin 10min tyhjäkäynnin jälkeen sytyttää vikavalon koodilla "seos liian laiha tai rikas". Auto lähes vakio, viking lastu ja ahdot ~0.75 luokkaa ja tuota oiretta lukuunottamatta toimii todella hyvin.
Tarkistettuja kohteita:
Lisäilmaluisti putsattu
Bypassin kalvo tarkistettu
Kaasuläpän kytkimen toiminta testattu mittaamalla
Kaikki lämpöanturit mittailtu kylmänä että lämpimänä
Imusarjan tiiviste vaihdettu
Alipaineletkuja uusittu
Kokeiltu toista ilmamäärämittaria
Seuraavaksi listalla on sitten pakosarjan tiivisteet ja samalla testata varaosa-autosta toista lambdaa
-
Ei, en koskenu ECUun vaan avasin kaasuläppää sillä säätöruuvilla, tätä tarkoitin tyhjäkäynnin säädöllä :)
Sit ku avaat kaasuläppää ohi kytkimen niin kone ei tiedä olevansa tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäyntimoottori toimii silloin eri lailla. Kyllä ECU hoitaa tyhjäkäynnin jos on oheiskamat kunnossa.
-
Sit ku avaat kaasuläppää ohi kytkimen niin kone ei tiedä olevansa tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäyntimoottori toimii silloin eri lailla. Kyllä ECU hoitaa tyhjäkäynnin jos on oheiskamat kunnossa.
No kytkintä voi säätää, näissä kun tuntuu olevan yksilöitä, jotka ei vakionakaan tahdo käydä kunnolla tyhjää sopivissa olosuhteissa(viileähkö kone, ilmastointi päällä tms). Kyllä se on ihan tarpeelliseksi toimenpiteeksi osoittautunut tuo tyhmäkäynnin säätö ruuvista.
-
Mittaan kaasuläppä anturin arvot ja katon pakokaasut.
Onko mahdollista että polttoainepumppu vika? Jos loppuu ruoka kesken, mutta sekin selviää kun katon pakokaasut.
Aivan! Unohdin sanoa että autossa on myös joku lastu. Onko mahdollista että lastu paskana jotenkin?
-
Sit ku avaat kaasuläppää ohi kytkimen niin kone ei tiedä olevansa tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäyntimoottori toimii silloin eri lailla. Kyllä ECU hoitaa tyhjäkäynnin jos on oheiskamat kunnossa.
Kyllä tietää kunhan läppäkytkin säädetään samalla, tietenkin.
Kaipa temee tän otti huomioon?
-
Pakokaasut kattelin niin tyhjäkäynnillä lambda 1.160 ja n.4000rpm 1.060. CO oli tyhjäkäynnillä 3.8 mutta kierroksilla en huomannu kattoa. Elikkäs tuo tarkoittaa tällä kyseisellä pakokaasutesterillä rikasta seosta, ei laihaa. Mutta kuitenkin lambda arvojen mukaan ihan sopivasti käy kierroksilla rikkaalla (?)
En kyllä ottanu läppäkytkintä huomioon :-[ Mutta mittasin sen ohmi arvot ja näytti nollaa koko ajan. Ei ollu merkitystä missä asennossa kaasuläppä oli eli anturi ainakin rikki.
Uus anturi tulee ihan tuota pikaa niin asentelen sen ja katotaan mitä sanoo. Jos ei pelitä nii säädän kaasuläppä kytkintä myös :)
-
Lamba 1.160 on laiha.
-
kuten jo koitin selittää, kyseisessä pakokaasutesterissä lambda arvot on käänteisesti eli yli 1.000 on rikas ja alle 1.000 laiha...
-
kuten jo koitin selittää, kyseisessä pakokaasutesterissä lambda arvot on käänteisesti eli yli 1.000 on rikas ja alle 1.000 laiha...
Mikäs idea siinä on?
-
En kyllä ottanu läppäkytkintä huomioon :-[ Mutta mittasin sen ohmi arvot ja näytti nollaa koko ajan. Ei ollu merkitystä missä asennossa kaasuläppä oli eli anturi ainakin rikki.
Uus anturi tulee ihan tuota pikaa niin asentelen sen ja katotaan mitä sanoo. Jos ei pelitä nii säädän kaasuläppä kytkintä myös :)
Nonnih, ehkäpä asia etenee... :)
-
Mikäs idea siinä on?
Paha sanoo. Onhan laajakaistalambda antureita ja mittareitakin käänteisillä arvoilla?
Nyt kuitenki vaihdettu kaasuläpän asentoanturi mutta tekee edelleen samaa. Yritin kolme tuntia säätää tyhjä käyntiä mutta silti se sammuu vedosta ja jää heilumaan 500rpm hetkeksi myös paikallaan kun antaa kaasua.
Onko ideoita lisää mistä lähteä vikaa etsimään? Itselle tulis mieleen tyhjäkäyntimoottori?
Ja lisää käynti ongelmaa. Eli kävi sitten semmonen homma että kun ajelen vaikka 40km elikkäs moottori varmasti kuuma niin nostaa tyhjäkäynnin itsestään 1500rpm tuntumaan ja pysyy siinä. Samalla ilmeni että ahtimesta tulee savua/pakokaasua joten voisiko siinä olla syy tyhjäkäynnin nousuun kuumana??
-
Paljonko se "perusjoutokäynti" nyt sitten on?
Eli jos painat tukkoon toisen joutok.säätimelle menevistä letkuista, niin paljonko on joutokäyntinopeus.
Alkuperäinen säätöarvo lienee tuossa 500 tuntumassa.
Tuohon kuumana kohoavaan joutokäyntiin sen verran, että jos koneen lämpö ylittää tietyn pisteen niin joutokäynti nousee juurikin tuohon 1500 tuntumaan.
Jos lämmöt kuitenkin pysyy mittarin mukaan normaalina, voisi epäillä lämpöanturia.
-
Paljonko se "perusjoutokäynti" nyt sitten on?
Eli jos painat tukkoon toisen joutok.säätimelle menevistä letkuista, niin paljonko on joutokäyntinopeus.
Alkuperäinen säätöarvo lienee tuossa 500 tuntumassa.
Tuohon kuumana kohoavaan joutokäyntiin sen verran, että jos koneen lämpö ylittää tietyn pisteen niin joutokäynti nousee juurikin tuohon 1500 tuntumaan.
Jos lämmöt kuitenkin pysyy mittarin mukaan normaalina, voisi epäillä lämpöanturia.
En ehtiny tutkia enempää, mutta mittarin mukaan n.900-800 välissä. Ja välillä käy todella lähellä sammumis pistettä eli mittaristoon syttyy kaikki valot tai pelkkä öljyvalo ehtii vilahtaan ja näin siis käy vapaalla kaasutellessa. Onko mahdollista että tyhjäkäynti moottori ei jaksa pitää kierroksia tarpeeks ylhäällä?
Joo, vaihdan lämpöanturin uuteen niin katsotaan mitä tapahtuu :)
-
Aivan normaalia että auto sammuu vedon jälkeen, jos ei ole bypassia käytössä. LH.2.4 moottorinohjaus ei siedä dumppia. Eli tartteis bypassi saada. Ja sanomasi mukaan tossahan on joku isompi garretti, joten ei ole kiinteää bypassia niinkun alkuperäisessä mitsun turbossa.. Eli laita bypassi siihen..
-
Pistetäänpä tähän kun itsellä on hyvin vastaavanlainen ongelma, vedosta kun nostaa kaasun ~50-80km/h vauhdista niin kierrokset alkavat seilaamaan kunnes nopeus tippuu tuohon 40-50km/h paikkeille (autossa automaattilaatikko), isommissa vauhdeissa oiretta taas ei ilmene. Tyhjäkäynnillä kierrokset ei seilaa yhtään mutta satunnaisesti noin 10min tyhjäkäynnin jälkeen sytyttää vikavalon koodilla "seos liian laiha tai rikas". Auto lähes vakio, viking lastu ja ahdot ~0.75 luokkaa ja tuota oiretta lukuunottamatta toimii todella hyvin.
Tarkistettuja kohteita:
Lisäilmaluisti putsattu
Bypassin kalvo tarkistettu
Kaasuläpän kytkimen toiminta testattu mittaamalla
Kaikki lämpöanturit mittailtu kylmänä että lämpimänä
Imusarjan tiiviste vaihdettu
Alipaineletkuja uusittu
Kokeiltu toista ilmamäärämittaria
Seuraavaksi listalla on sitten pakosarjan tiivisteet ja samalla testata varaosa-autosta toista lambdaa
Jos löytyy vakiolastua kokeiltavaksi tuo viking automaatissa teki ainakin itsellä tuota heijaamista kun,kaasun päästi eli jotenkin ei osaa moottorijarruttaa siinä noin 60-80km/h.
Nyt tonin lastulla ei heijaa