Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: manuola65 - 09.07.2015, 16:12:05
-
Missähän kohtaa polttoaine pumpun rele mahtaa luurailla? Varaosahaku antaa ko. releelle numeron 103, mutta kun ei löydy mistään!!
-
Konehuoneessa, kuskin puolella siinä "pyöreäreunaisessa" kotelossa jossa on pääsulakkeet ja releet.
-
Sieltä ei löytynyt kuin kaksi keltaista hellan relettä sekä yksi J rele ja yksi puolikkaan kokoinen rele!!
-
No kyllä se sieltä kuitenkin pitäis löytyä. Olettaen että me puhutaan samasta asiasta.
-
Se on luultavasti rasian kannessa nimellä main relay / engine system.
Mitään muuta pa-pumpun relettä ei kai tdi-koneessa olekaan?
-
Siellähän se. Keltainen Hellan rele. Siinä on vieressä samalainen rele joka menee hehkuille. Vikahan autossa on se, että sammuilee ajon aikana, korjautuu välillä kun kääntää virta.avaimen nollille ja takaisin. On aamuisin (talvella) huno hehkuttamaan 2-3 krt ennenkuin lähtee käyntiin. Voisikohan molemmat releet olla mäsänä?? Reissuun pitäisi lähteä, mutta ku ei voi luottaa kulkineeseen >:(
-
Tarkistuttaisin ensin pumpun ajoituksen ja remmin kunnon. Ei olisi eka tdi, jossa pumpunhihnasta puuttuu jopa hampaita, mutta silti toimii toisinaan. Pumppu on älyttömän tarkka ajoituksesta, että lähtee hyvin kylmästä käymään. Hehkujen toiminta vaikuttaa käynnistymiseen oikeastaan vasta kovilla pakkasilla, joten en hehkureleen kuntoa epäilisi.
Jos releet on samanlaiset, niin vaihda päikseen, on ainakin se mahdollisuus aikalailla pois suljettu.
Jos taas virrat pätkii muutenkin, niin virtalukon pohjaa voisi epäillä. Myös koneen etupuolella muovikourussa menevässä johtorjassa on toisilla ollut katkoksia, kun öljy pääsee tekeen tuhojaan. Saattaa koneen heiluessa pätkäistä moottorin sähköt.
-
Pystyykö tuota pumpun ajoitusta kotikonstein kokeilee?
-
Jos omistaa heittokellon ja tietää, mitä tekee (minä en tiedä), tai läppärille esim. viimeisin VOL-FCR ja piuha, tai korjaamotesteri, joka näyttää pumpun dynaamisen ajoituksen kone käynnissä.
Pelkkä uuden hihnan venyminenkin riittää sekoittamaan ajoituksen sen verran, että kylmäkäynnistys hankaloituu. Tällainen ei tosin aiheuta ajossa sammuilua...
Joka tapauksessa nuo polttoainepumpun releviat on lähinnä bensavolvojen ja vielä enemmän takavetoisten murheita.