Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: antzaa - 09.07.2015, 21:25:01
-
Tänään kun pääsin yhdestä vaivasta, niin heti pukkaa lisää huolia... Eli pyöränlaakereiden vaihdossa olivat huollossa huomanneet, että volvoni paisuntasäiliössä on öljyä. Öljyä on sen verran, että neste on selkeästi aivan mustana. Moottoriöljy näyttäisi taas olevan väriltään normaalia, eikä ole huomattavasti vajonnut. Korjaamossa luonnollisesti ehdotettiin heti kansipahvin vaihtoa ja kustannusarvio oli 2000€-2500€. Eivät tosin tutkineet asiaa mitenkään sen tarkemmin. Mitäs muita vaihtoehtoja on, mistä tuo öljy olisi tuonne nesteen sekaan joutunut?
Auto on vuodelta 2006 ja mittarissa 183tkm.
-
Näistä pikkuvolvoista en tiedä, enkä dieseleistä, mutta 70 sarjan tuon ikäisissä ahdetuissa bensavolvoissa on moottoriöljynlauhdutin syylärin sisällä, josta voisi vuotaa jäähdytysnesteen sekaan. Oisko se mahdollisuus tuossa?
-
Näistä pikkuvolvoista en tiedä, enkä dieseleistä, mutta 70 sarjan tuon ikäisissä ahdetuissa bensavolvoissa on moottoriöljynlauhdutin syylärin sisällä, josta voisi vuotaa jäähdytysnesteen sekaan. Oisko se mahdollisuus tuossa?
Ei kuulemma ole tuota mahdollisuutta. Volvon omamekaanikko oli sitä mieltä, että ei oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin kannentiiviste rikki / kansi halki. Heidän kustannusarvio kannentiivisteen vaihdolle oli noin 1500€. Täytynee kysellä vielä muualtakin hintoja.
Tämän rempan jälkeen sitten äkkiä auto vaihtoon... >:(
-
Eikö 2000e rempan jälkeen nimenomaan kannattaisi pitää auto eikä ostaa toista romua tilalle ;)
Harvoin nää autot vaihtamalla paranee.
-
Tuollaisen rempan jälkeenhän ei tarvitse murehtia vähään aikaan kannentiivisteongelmista. Jos niitä tulee niin varmaan menee sitten takuuseen. Sama se on mihin vaihtaa niin aina voi tulla yllätyksiä ellei sitten ihan uutta osta. Sekin voi seistä takuukorjauksessa.
-
Tuntuu vaan että näitä 2000€ remppoja tässä autossa riittää, eikä enää huvittaisi yhtään laittaa lisää rahaa tähän. Melkein 5000€ mennyt jo ennen tuota alle kahdessa vuodessa ja 40000km.
No eipä tuota voi korjaamattakaan jättää :)
-
Tänään oli volvo pajalla tutkittavana. Ei kuulemma vaikuttaisi siltä, että kannentiiviste vuotaisi. Nyt on jäähdytysjärjestelmä puhdistettu ja seurataan tilannetta. Muualta ei voi kuulemma tuonne oikein öljyä päästä kuin kannen välistä tai paisuntasäiliöön suoraan kaatamalla...
Kannentiivisteitä näistä menee äärimmäisen harvoin, sillä kolmelta Volvoihin erikoistuneelta pajalta olen asiaa kysellyt, eikä yhdellekään ollut vielä tullut vastaan.
-
Tällä viikolla oli Volvo kansirempassa... Parin viime viikon aikana kasvoi öljynkulutus huomattavasti ja jäähdytysneste oli aivan mustaa, joten ei auttanut muu kuin viedä auto pajalle. Koneistamon mukaan kansi oli jonkin verran ollut kiero ja mekaanikon epäilys oli että kannenpultit oli päässyt löystymään :facepalm:. Kantta avatessa pultit kuulemma tuntuivat todella löysiltä.
Nyt sitten saa putsailla moneen kertaan jäähdytysjärjestelmää ennen kuin sieltä saa kaiken öljyn pois. Mekaanikko oli muutaman kerran huuhdellut sieltä öljyä pois, mutta näytti edelleen melko mustalta paisuntasäiliö. Toivottavasti ei enää kuitenkaan öljyä syö ;D
Termari tykkäsi öljystä sen verran huonoa, ettei oikein enää pidä lämpöjä normaalissa vaan heittelee jonkin verran alle normaalin. Jos ei ala jatkossa toimimaan, niin täytyy vaihtaa. Osaako kukaan sanoa millainen homma tähän on termarin vaihto?
-
Voisko olla että termari toimii kyllä oikein, mutta lämpötila-anturi ei öljystä tykkää?
-
Voi tosiaan tuo lämpötila-anturi sekoilla. Tilasin joka tapauksessa uuden termaripaketin, niin pitäisi ainakin tulla kerralla kuntoon. Täytyy sitä ennen vaan yrittää putsata kunnolla tuo jäähdytysjärjestelmä, ettei ala uudelleen sekoilemaan.
-
Oli muuten aikamoinen homma vaihtaa tuo termari! Vaihdon jälkeen se pelasikin noin kaksi viikkoa, kunnes eilen alkoi reistailemaan ilmeisesti öljyn takia jälleen...
Kannentiivisteen vaihto ei siis auttanut tähän vaivaan. Edelleen Volvo syö öljyä ja lykkää sitä jäähdytysjärjestelmään! Mekaanikon mukaan ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin haljennut lohko. Lupasi tänään vielä selvitellä asiaa.
Tuon alla olevan linkin mukaan näissä olisi kuitenkin öljynsuodattimen jalassa jonkin sortin öljynjäähdytin, josta öljy voisi päästä jäähdytysjärjestelmään:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=223453
Useampikin mekaanikko on tosin sanonut, ettei näissä mitään öljynjäähdytintä ole. :idiot2: Itse en kyllä ihan heti uskoisi, että lohko olisi tuosta haljennut. Nämä alkaa olemaan vaan melko kalliita kokeiluja, kun tehdään parin tonnin remontteja turhaan...
-
Useampi "ammattimies" sanoi ettei öljyä pääse näissä vuotamaan mistään muualta kuin kannentiivisteen välistä tai sitten kansi/lohko halki. No minä menin sitten tyhmänä näitä uskomaan...
Nyt on tosiaan kannentiiviste vaihdettu turhaan, sillä juurikin tuo öljynsuodattimen jalassa oleva öljynjäähdytin on halki ja vuotaa siitä öljyä jäähdytysjärjestelmään. Alkaa olemaan merkkiliikkeen ansiosta hermot aika kireällä...
-
Nyt ei pitäisi ainakaan öljyä enää mennä jäähdytysjärjestelmään... Lämpötila-anturi on vaan edelleen sökö. Mekaanikko oli irroittanut termostaatin sekä lämpötila-anturin ja putsannut ne kunnolla. Eipä tuntunut olevan vaikutusta. Aamulla ei ollut edes puhaltanut sisälle lämmintä vaikka eber oli ollut yli puoli tuntia päällä. Tietääkseni kun tuo sisäpuhallus alkaa vasta, kun moottori on hieman lämmennyt ja nyt lämpömittari näytti että kone on aivan kylmä. Täytynee siis vielä vaihtaa tuo anturi.
Olisiko kellään hyviä vinkkejä tuon jäähdytysjärjestelmän puhdistamiseen? Öljyä siellä tuntuu olevan vielä reilusti nesteen seassa. Tuon syylärin tyhjennystulpan kautta en ole saanut tulemaan kuin n. 5 litraa nestettä pihalle vaikka tilavuus näissä taitaa olla yli 9 litraa.