Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ttiili - 11.07.2015, 16:59:21
-
Nyt se sitten teki sen - ei toimi. Ongelma alkoi pienenä nykimisenä kun painoi vähän reilummin kaasua mutta nyt sitten meno loppui kokonaan. Käy tyhjää hyvin mutta kun painaa kaasua niin jää rötäämään 1500rpm tienoille ja ampuu imu sekä pakopuolelle vähän satunnaisesti, tällä hetkellä enimmäkseen pakopuolelle. Auton saa kiertämään kun painaa todella hitaasti kaasua, mutta kiertää vain n. 5000rpm. Auto on vuosimallin 95 940 joka tällä hetkellä vakio lukuunottamatta painepuolelle siirrettyä imm ja isoa cooleria. Tähän mennessä kokeiltua; toinen imm, uusi pyörijä, vj kansi, toinen bp säädin, toinen kampuran asentotunnistin, toiset tulpanjohdot , sytytyksen pääteaste, bensansuodatin vaihdettu , jako on kohdillaan , myöskin imuvuotoa etsitty tuloksetta sekä koitettu toisella bensalastulla. Bensapumppu ainakin käy kun laittaa virrat päälle ja myöskin auton käydessä. Hetken seisonnan jälkeen startti pyörittää huonosti mutta "kiihtyy" kun hetken starttaa ? Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
Onko se yhdellä vai tuplapumpuilla? B-paine?
-
Jako hypännyt?
-
Yhdellä pumpulla ja jako oli kohdallaan, alkaa itsellä olemaan ideat lopussa :D
-
Ja taas takaisin asiaan! Viaksi ainakin osittain paljastui hiipuva bensapumppu joka tuli korvattua tankin ulkopuolelle asennetulla 044 kopiopumpulla. MUTTA, vieläkin ongelmana on että pyörittää kauan ennen kuin starttaa, ja kierroslukumittari elää ihan omaa elämäänsä, olisikohan ykk anturi? Ongelma ei poistu vaikka koittaa toisella anturilla, liekö molemmat rikki?
-
Tuskin molemmat anturit "samalla tavalla" rikki. Se että kiekkamittari pomppii startatessa on täysin normaalia. Jos se pomppii moottorin käydessä - ei normaalia mutta tuskin anturin vika.
Ootko kokeillut antaa pumpun rakentaa painetta kunnolla ennen starttausta? Sellainen muistikuva on että nämä "044-pumput" ei jaksa imeä just ollenkaan eikä lappoefekti riitä vaan pumpun kuuluisi olla heti tankin alla tai sitten esipumpulla.
-
En oikein itsekkään jaksa uskoa että olis kaksi rikkinäistä anturia mutta kiekkamittari loikkii siis ihan 0-6000rpm väliä kovaa tahtia kun käynnistää, joskus myöskin kun on virrat päällä ja auto sammuksissa ja joskus lukemat heittelehtii tuhansilla kun auto käy tyhjää :idiot2:
-
Mulla teki alkava laturivika tuota kiekkamittarin nykimistä...
-
Okei täytyy myöskin sitä vilkaista että pelittääkö.. Oliko vika laturissa vai sen johdoissa?
-
Säätimen+hiilet kun vaihto niin korjaantui, 2 kertaa tehnyt kun ollu ne lopussa, ensimmäinen tarvike ei kestänyt kuin kuukauden-pari, vähän ennen kuin simahti niin mittari taas pomppi.
-
Olet varmaan varmistanut syttypuolan liitokset jo?
-
Täytyy huomenna hallille mennessä vilkasta että on lataus kunnossa. Syttypuoli on aikalailla käyty läpi - moduuli,jakajan kansi ja pyörijä sekä tulpanjohdot uusittu ja koitettu toisella puolalla, ilman vaikutusta. Nyt saatu ottamaan jenkaa, mutta kuullostaa nakuttavan ahdoilla ja käyntiin lähtö on todella heikkoa , joutuu pitkän tovin sahaamaan mutta se mikä siitä tekee kummallista on se että ensin starttaa kuin akku olisi aivan lopussa mutta sitten alkaa kiihtymään :idiot2: Käytös melko lailla samaa kuin olisi vauhtipyörä väärässä asennossa :o
-
Asiaa tutkittu lisää- startti pyörittää normaalisti kun puolanjohto on irrallaan, eli tuntuu antavan väärällä hetkellä kipinää.. Mistä voi johtua ? Käyntiin lähtö myöskin parani kun vaihtoi syttyboksia, mutta vain hetkeksi, pari starttia ja tilanne sama ?
-
Ite sain mätänetistä valmiiksi risan sytkäpäätteen ja oireet oli juuri kuvatunlaiset.
Uusi yritys uudella osalla tuotti tulosta, kunhan vielä pisti kastuneet tulpatkin uusiksi.
-
IMMu painepuolelta takaisin sinne orkkispaikkaan, niin se selviää ehkä ehjänä. :buck2:
Jos asentoanturi (virheellisesti ykk anturiksikin sanotaan) on vaihdettu, niin liittimen kunnon tarkastus on paikallaan.
Onkos vikakoodit luettu LH & EZK ?
-
Kolmella eri syttypäättellä jo kokeiltu tuloksetta.. :( immun siirtelin tossa aikaisempien tutkimusten aikaan takas omalle paikalleen, ja kampiakselin asentoanturia räplätty taas mut ei tunnu oikeen vaikutusta olevan. Pystyykö anturin liittimen/johtosarjan kunnon vahvistamaan mittaamalla ? Liitin ainakin päälle päin ehjän näköinen. Ei anna koodia lh eikä ezk puolelta. Nakuttaa ahdoilla runsaasti..
-
Kenen tekemä jakajan kansi ja pyörijä?
Tämä päätyjakajallinen on ronkeli ja sille ei kelpaa kun boschin osat.
-
Kenen tekemä jakajan kansi ja pyörijä?
Tämä päätyjakajallinen on ronkeli ja sille ei kelpaa kun boschin osat.
Kyllä sille kelpaa myös muun merkkiset osat. Hyvä ja toimiva jakaja on mm. Bremi. Maksaa enemmän kuin intermotorin tai SPP kansi, mutta toimii kuten Bosch. Intermotoreista olen saanut tarpeeksi, sillä ne ovat liian usein halki jo valmiiksi.
Jakajan kansi (http://www.en.bremi.de/produktdetail?cat=,VOLVO,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3:99,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3:99:B%20230%20FK,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3:99:B%20230%20FK:5364:4&artnbr=8074R)
-
Kyllä sille kelpaa myös muun merkkiset osat. Hyvä ja toimiva jakaja on mm. Bremi. Maksaa enemmän kuin intermotorin tai SPP kansi, mutta toimii kuten Bosch. Intermotoreista olen saanut tarpeeksi, sillä ne ovat liian usein halki jo valmiiksi.
Jakajan kansi (http://www.en.bremi.de/produktdetail?cat=,VOLVO,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3:99,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3:99:B%20230%20FK,VOLVO:940%20II%20Kombi%20%28945%29%202.3%20ti:01.95:2.3:99:B%20230%20FK:5364:4&artnbr=8074R)
No joo, Bremi saattaa Boschin lisäksi toimia jos on koneistettu.
Vastaan on tullut 3 kieroa kantta (intermotor, ad) ja tiedän pari pyörijää
Jotka ovat hajottaneet kannen hiilinastan.
-
Jakajan kannen nappasin toisesta toimivasta autosta ihan vaan kokeilumielessä, merkistä en niinkään varma :o
-
Vika ratkennut. Ensimmäisen vian aiheutti hiipunut bensapumppu ja toisen peräti 3 rikkinäistä pääteastetta joista 2 uusia.. Alkaa usko loppumaan noiden tarvikeosien toimivuuden suhteen.. Kiitoksia avusta jälleen kerran vastanneille! :)