Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: aak3li - 12.07.2015, 13:58:57

Otsikko: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 12.07.2015, 13:58:57
Kirjoittelin jokin aika sitten volvon tyhjäkäyntiongelmasta, eli tyhjäkäynnillä meinas sammua yms. Vaihdoin käytetyn mutta ehjän tyhjäkäyntiventtiilin/moottorin, eikä ongelma häipynyt mihinkään.
Lisäksi ilmaantunut seuraavanlaisia ongelmia:
Auton kun laittaa käyntiin, saattaa toimia normaalisti tai saattaa käydä niin että kierrokset laskee ja joskus auto sammuu. Toimii joskus normaalisti kun käynnistää uudelleen, joskus joutuu sahaamaan jonkin aikaa että saa käyntiin uudestaan. Toisinaan taas auto käy ensin 3 pytyllä ja herää uudelleen käynnistettäessä henkiin.
Ajoon kun päästään niin kaasu on alkanut ikäänkuin jumittamaan, eli tuntuu samalta kuin vakkari ois päällä, tekee tätä yleensä 80 vauhdissa, mutta myös muilla nopeuksilla. Jarruttaessa ikäänkuin hellittää. Liikkeestä kun pysähtyy esim. liikennevaloihin, saattaa auto nostaa yhtäkkiä kierrokset 4 tonniin ja loppuu vasta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen auton. Muutaman kerran käynyt niin että lämmöt laskee äkisti nolliin ja seilailee jonkin aikaa.
Autona 850R -96 automaatti.  :(

lisäyksenä vielä että moottorin vikavalo palaa. vikakoodina antoi laihat seokset.

Suuret kiitokset jos jollakin sattuisi ideoita olemaan ongelman korjaamiseksi! Olis mukava saada auto toimimaan oikein. :)
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: jyrkiboy - 12.07.2015, 16:09:39
Hakuammuntaa, mutta koita kuinka reagoi jos otat ilmamassamittarin johdon irti. Itsellä oli perinmerkillisiä oireita vialisella mittarilla.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aprilli - 12.07.2015, 17:03:27
Mikä se vikakoodi oli tarkalleen? Useampikin niistä voi viitata laihaan seokseen, mutta eri tilanteissa.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 12.07.2015, 20:35:51
Mikä se vikakoodi oli tarkalleen? Useampikin niistä voi viitata laihaan seokseen, mutta eri tilanteissa.


2-3-3 Long term idle air trim. Tuommonen koodi.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aprilli - 13.07.2015, 10:31:27
Jännä että se tekee tuota vikaa molemmista ääripäistä, joko sammuu tai ottaa neljä tonnia kierroksia. Tuossa on Vadiksen info vikakoodista.

Possible source

Upper limit:
Clogged air cleaner (ACL) or air intake.
Contact resistance in the connectors.
Wrongly adjusted throttle body (TB).
Defective IAC valve.
Lower limit:
-Air leakage
-Contact resistance in connectors.
-Wrongly adjusted throttle body (TB).
-Defective IAC valve.

Fault symptom(s)
Idling speed too high or too low.


Mä testaisin itse kaasuläpän asentoanturin tässä vaiheessa ja putsaisin sen liittimen. Kaasu kiinni 0,5 V ja kaasu täysin auki 4,2 V. Jos tyhjäkäynti kerran sekoilee puolin ja toisin, niin tuntuu loogiselta että se vois johtua tuosta signaalista, kun IACV:nkin tilalle on kokeiltu toista. Toki kun sanoit että kaasu "jumittaa" niin palautuuhan kaasupoljin kuitenkin ylös, ettei se jää alas niinku vakkarilla ajaessa, kuten sanoit?
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 13.07.2015, 21:51:36
Ja asentoanturi löytyy kaasuläpän luota vai?:)
Pitääpä kokeilla tuo seuraavaksi.
Joo ei jää itse poljin alas oon kokeillu nostaa jalalla poljinta kun jumittaa mut ei vaikutusta.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aprilli - 14.07.2015, 20:40:35
Joo liitin on sielä kaasuläpän alapuolella.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 15.07.2015, 22:43:57
Ilmamassamittarin piuha nyppästy irti, toimi vielä huonommin eli ei siinä vikaa?
Kaasuläpän asentotunnistin testattu, anto oikeat arvot.
Virranjakajan kansi käytettiin pois ja putsattiin/hiottiin pyörijä yms.(olivat aika karstassa/hapettuneet)
Pelasi ajossa ihan hyvin mutta kaasu jumittaa edelleenki. Ja lähipäivät näyttää että kuinka hyvin toimii tyhjäkäynti.
Miten lambda-anturi? Voisiko vika olla siinä?
Oireileeko viallinen miten? Voiko testata/mitata?

Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Nick - 15.07.2015, 23:03:59
Oletko nollannut vikamuistin ja laiha seos -vikakoodi palaa takaisin?
Oletko mitannut bensanpaineet? Koska nämä perusasiat katsottu kuntoon: syttytulpat, johdot, pyörijä ja kansi?
Olet tarkistanut jaon olevan kohdillaan?
Jakajan kansi kannattaa ehdottomasti uusia.. putsaamalla siitä ei uutta tule  :hello:
Alkuperäistä sitten tilalle, tarvikkeilla voi korjata sellaisia vehkeitä mistä hankkiutuu pian eroon  ;D

Tuossa oli juuri hyvä kirjoitus toisessa topicissa vähän alempana:

Sitten pieni varoituksen sana. Mahdollisesti voi olla odotettavissa puolan pimeneminen jossain vaiheessa. Kun kipinä ei pääse normaalia tietä tulppaan kulkemaan niin jonnekkin se "energiapläjäys" menee yleensä lyhintä tietä. Kun se jakajan kannessa on hyppinyt jo senttien mittaisia matkoja ja puolan sisällä on eristeet ovat vain millien osia joten jos siellä on läpilyöntejä tapahtunut niin miksei tekisi sen uudestaankin eli kipinä purkautuu jo puolan sisällä eristeiden läpi eikä ehdi tulpalle.

Tässä kohtaa alkaa haisemaan rahalle eli kun puolan sisällä kipinöi niin se yli 10 000 voltin jännitepiikki osuu mahdollisesti puolan ensiökäämiin josta sytytyksen ohjainlaitteelle joka on tarkoitettu 12v jännitteelle. Eipä ole ensimmäinen Volvo, Ford tai Opel johon olen työn puolesta tulpat, johdot, puolan ja sytty-yksikön vaihtanut. Jokseenkin joka kerta on syynä ollut että ei ole vaihdettu tulpanjohtoja ajoissa. Ai niin... muutamia katalysaattoreitakin on tuohoutunut noiden syttykatkoksien takia.

En siis halua maalata pirua seinälle mutta kokemuksen perusteella voin sanoa että ennakoiva huolto on halvin ratkaisu.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 16.07.2015, 12:01:45
Voishan nuo edellä mainitut osat vaihtaakin.
Oliko näin että johdoiksi esim. nuo??
http://osamies.fi/Volvo/850_StW_(LW)_2.3_Turbo_R_(1995_-_1997)/tuote/Sytytysjohtosarja/1464-19/22648

Entä tulpat? Suoraan alkuperäiset vai passaako esim.nuo osamiehen bosch:n tulpat?
Pyörijä ja kansi vissiinki alkuperäiset? Ei ole varmaan hinnalla pilattu niitäkään?

Oisko jollain viel tietoa tuosta lambdasta että voisiko vika olla siinä?:)
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Nick - 16.07.2015, 19:54:03
Oliko näin että johdoiksi esim. nuo??
http://osamies.fi/Volvo/850_StW_(LW)_2.3_Turbo_R_(1995_-_1997)/tuote/Sytytysjohtosarja/1464-19/22648

Entä tulpat? Suoraan alkuperäiset vai passaako esim.nuo osamiehen bosch:n tulpat?
Pyörijä ja kansi vissiinki alkuperäiset? Ei ole varmaan hinnalla pilattu niitäkään?

Kannattaa varmistua vaan, että johtosarja on matalilla hatuilla. Kannattaa lähettää sähköpostia ja varmistaa asia.
Muistaakseni se oli niin, että matalahattuiset ovat 20V koneisiin ja korkeahattuiset 10V. Osatoimittajilla mennyt jauhot ja vellit sekaisin nähtävästi, kun niitä on myyty väärin ainakin aiemmin.

Itse tilailin saksasta jakajan kannen ja pyörijän verkkokaupasta. Alkuperäiset ovat mallia Bosch.
Tulpat tilasin Ebay:sta. Genuine OEM Volvo Spark Plug -hakusanoilla.
Toki tulpat ovat jonkun valmistajan tekeleitä, mutta Volvo (turbo) on aina nipo tulpista.
Paras tulos tulee alkuperäisillä ja otatko sen riskin, että toimii Boschin tulpilla sitten, kun täyttä varmuutta valmistajasta ei ole?
Huoltokirjassa taitaa olla maininta, että Champion -sarjan tulpat ovat alkuperäiset, mutta niitä ei valmisteta enää samalla tuotenumerolla ainakaan.

Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aprilli - 16.07.2015, 21:05:56
Boschin tulpat käy hyvin. Mulla on T5:ssä kolmas setti menossa, ei ongelmia.

Jakajan kansi ja pyörijä taitaa hatarien muistikuvien mukaan olla jopa halvemmat sinisellä kuin Motonetin "OEM" vaihtoehto.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 17.07.2015, 14:46:37
Semmonen kysymys että voiko jäähdytysnesteen lämpötila-anturi olla vikojen syypää?
Kävin eri paikassa lukemassa vikakoodit niin herjas tuota anturia ja asentaja meinas että tuo saattaa aiheuttaa ihme vikoja kanssa :)
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Tome- - 17.07.2015, 15:39:26
Vähän samantyylistä häikkää (tosin 20V vaparissa) emännän autossa. Ensimmäinen epäilys olis kuulemma bensanpaineen säätimessä?
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Chili - 18.07.2015, 09:52:58
Mulla alkoi 850:n hörpöttämään eilen kuin ralliauto. Tyhjäkäynti tipahti 600 rpm tasolle.

Oli imusarjan kuskinpuoleisesta laidasta murtunut pieni, musta alipaineletku. Teipillä korjasin ja matka jatkui ongelmitta.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Däddy - 20.07.2015, 10:03:31
Mulla sytytti sen vikavaloln ("lambda-valo") kun imusarjan pelkääjän päästä oli alipaineletku murtunut. Kettumainen paikka, kun ei oikein tahdo nähdä millään sinne, puhumattakaan korjaamisesta.

Semmoinen ohut musta alipaineletku siis, joka kulkee turbolta vähän niinkuin imupuolen kätköissä sinne vänkärin päähän.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aak3li - 22.07.2015, 15:41:42
Vikojen aiheuttaja löyty ja auto toimii. :hello:
Eli moottorin/jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oli viallinen.
Sen kun vaihto niin kaikki käyntiongelmat hävis ja vikavalo pysynyt poissa.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Wolvis - 22.07.2015, 16:06:20
Joskus vian ei tarvi olla iso kun se on oikeessa paikassa.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: aprilli - 22.07.2015, 20:38:47
Hyvä homma että selvis. Ei ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun vikakoodit johtaa harhaan.
Otsikko: Vs: 850R volvon käyntiongelmat jatkuu...?
Kirjoitti: Nick - 22.07.2015, 22:36:05
Hyvä tosiaan, että selvisi  :)
Vikakoodi voi olla myös jäänteitä menneisyydestä, edellinen omistaja ei ole nollannut.