Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tvkosone - 19.06.2011, 20:00:56

Otsikko: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: tvkosone - 19.06.2011, 20:00:56
940 sedan kaipaili uusia takaiskareita ja -jousia, koska vanhat olivat lopussa... kenties jopa ihan alkuperäiset. Homma sujui hyvin siihen asti, että vain takaiskarin alapultti on kiinni. Pultti pyörii paikallaan, muttei liiku. Ensimmäisessä kuvassa näkyy tilanne; punaisella rajattu alue on pyöreä "paksunnos" kai pultin ympärillä. Ei saa otetta avaimella. Onkohan kukaan törmännyt samaan tilanteeseen, ja miten sen saisi laukaistua? Itselläni ovat keinot käyneet niin vähiin, että saatan seuraavaksi ottaa rälläkän käyttöön ja irroitella vanhan iskarin sen avulla... (http://tatukosonen.fi/TVK_4885.JPG)

Toisessa kuvassa näkyvät vanhat iskarit. Mikähän systeemi tässä on ollut? Nivomat? Iskareihin menee ilmaletku, joka kiinnittyy ympyröityyn kohtaan.
(http://tatukosonen.fi/TVK_4887.JPG)
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: TapioR - 19.06.2011, 20:04:30
Nivomaat iskariin ei mene letkuja eikä johtoja, toimii itsenäisesti.
Tuon on voinut olla ilmasäädettävä, jossain on ollut kompressori ja säätönapit kojetaulussa.
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: The moose - 19.06.2011, 20:05:33
joku ilmatäytteinen iskari ehkä jostain toisesta autosta kun siellä tuommonen holkki välissä.

pulttia poikki vaan ja tuurnalla palaset mäelle, jos uusia pultteja ja muttereita on lähellä.
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: tvkosone - 19.06.2011, 20:07:13
Jeps, säätönappulat löytyvät kyllä keskikonsolista: nuoli ylös ja nuoli alas. Kompressorikin pelaa, mutta (yksi) syy vaihtoon on se, ettei iskari enää pitänyt ilmoja sisällään.
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: TVS - 19.06.2011, 20:14:02
Tuo ympyröity osa on se iskarin alaholkki, eli jotakin rautaa vaan tukivartta vasten ja toiselta puolelta laakia pulttiin, ts. ne osat ei alunperin ole kiinni millään, yhen kerran olen tuommosen joutunut painamaan laikalla paskaks kun ei irronnu holkkia pultista, muuten on lähteny kyllä vimostaan nuijimalla.
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: The moose - 19.06.2011, 20:29:34
jännästi vaan toisessa laidassa, ja onhan toki ruosteinen pultti piukas.
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: 940 classic - 19.06.2011, 21:06:49
Itse jouduin käyttämään rälläkkää, koska lyömällä alkoi tukivarsi "muokkautumaan".  ???
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: TVS - 19.06.2011, 22:10:38
Itse jouduin käyttämään rälläkkää, koska lyömällä alkoi tukivarsi "muokkautumaan".  ???
Juuri tätä tarkoitin jotakin painavaa vastapuolelle, esim hemmetin iso hylsy pultin kohdalle tukivartta vasten, että pultti pääsee liikahtamaan hylsyn sisään, ja leka hylsyn päälle, ja vasaralla pulttia, näin ei tukivarsi mene muodottomaksi, ja pultti saattaa lähteä. Tai olla lähtemättä.
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: volvo740tic - 19.06.2011, 23:46:55
pikkasen lämpöö tollaseen niin aukee helposti, varsinkin kun ei tarvi varoo vanhaa osaa. Itellä on päästäny kaasuvehkeet monesta pälkähästä  ;)
Otsikko: Vs: 940 takaiskarin vaihto-ongelma
Kirjoitti: ryydis - 20.06.2011, 00:03:39
Tonnehan menee jo rälläkkä väliin kun kiinnike on vääntyny. Sillai tein omastaninkin viime vuonna.