Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Joro - 14.07.2015, 19:42:44
-
Leikkasi entinen laturi kiinni 960 2.5 96 Volvosta kiinni, nyt saatiin uusi laturi paikalleen, mutta heti ongelmaa pukkaa.. Laturin hihnapyörä on pikkasen sisempänä mitä muut, joten vetää hihnaa yhden hampaan verran pieleen. Eli onkohan se mitenkään mahollista saada jollain kikkakakkosella kohdilleen? Ja sit vielä kysymys, saako kiristimeen vaihettua laakerit ilman vaihtamatta koko pyöräsysteemiä, alkaa olemaan jo ehtoopuolella.
-
En muista saiko tilanteen korjattua vaihtamalla hihnapyörän vai pitikö vaihtaa koko laturi. Helpoin konsti on laittaa 5PK hihna.
Kiristinrullaan saa vaihdettua pelkän laakerin. Rulla irti, niittien kannat poraten ja loput lyömällä pois. Kasaus pultilla ja mutterilla.
-
En muista saiko tilanteen korjattua vaihtamalla hihnapyörän vai pitikö vaihtaa koko laturi. Helpoin konsti on laittaa 5PK hihna.
Kiristinrullaan saa vaihdettua pelkän laakerin. Rulla irti, niittien kannat poraten ja loput lyömällä pois. Kasaus pultilla ja mutterilla.
Saako jostain oikean pitusta hihnaa viidellä pykälällä? Yritin googletella mutta en tullut sen autuaammaksi.
-
Kaikista varaosaliikkeistä pitäis saada. Eikä haittaa jos pituus heittää millin kaks, jos aiemmin ollut hihna on oikean pituinen, eli kiristimessä riittää varat.
-
Mitäs jos hioo vähän laturin korvia?
-
Mitäs jos hioo vähän laturin korvia?
Ei auta kun laturi on taaempana mitä muut kilkkeet ;D Tarvikeosat voi olla välillä hauskoja..
-
Simmiä hihnapyörän alle?
-
Simmiä hihnapyörän alle?
Niin sekait se ois, kehtais vaan käyttää pois kun oli aikamoinen äpöstää paikoilleen. Ois semmonen kysymys että miten tässä säädetään ajovalojen korkeutta? Tässä on korkeudensäätömoottorit, mutta valot näyttää silti liian ylös.
-
Ois semmonen kysymys että miten tässä säädetään ajovalojen korkeutta? Tässä on korkeudensäätömoottorit, mutta valot näyttää silti liian ylös.
Säätömoottorin päällä on valkea 6mm kanta, jota pyörittämällä säätyy.
-
Säätömoottorin päällä on valkea 6mm kanta, jota pyörittämällä säätyy.
Liekkö sitten pskana, koitin niitä pyöritellä niin laskemaan ei ala, nousee kyllä.
-
Säätyykö valot alas edes moottoreilla eli sisältä? Jos ei, niin silloin viimeistään vois epäillä, että oisko säätömoottorien nupit irti heijastimista.
-
Säätyykö valot alas edes moottoreilla eli sisältä? Jos ei, niin silloin viimeistään vois epäillä, että oisko säätömoottorien nupit irti heijastimista.
Säätyy, kuskinpuoleinen enemmän, vänkärinpuoleinen huomattavasti vähempi. Sit ois vähän autodetailing kysymys, millä ootte saanu ovissa olevat ''kromilistat'' kiiltäviksi, itellä ne on oihan vaaleilla laikuilla. Monta tököttiä oon koittanu eikä ole toiminu.
-
Nostellaans aihetta, semmonen vika on kanssa, että lämpömittari on koko ajan puolessa välissä, paitsi tietenkään sillon kun virrat on pois. Käytin anturin irti, siltikin näyttää lämpöjä eli ilmeisesti mittariston päässä ongelma?
-
mulla vaihdettiin 960:seen 940:sen laturi ja hihna alkoi rispaantumaan. Ongelma korjaantui, kun vaihdettiin yhtä kapeampi hihna.
-
Nostellaans aihetta, semmonen vika on kanssa, että lämpömittari on koko ajan puolessa välissä, paitsi tietenkään sillon kun virrat on pois. Käytin anturin irti, siltikin näyttää lämpöjä eli ilmeisesti mittariston päässä ongelma?
Vanha / uusikeulainen?
Toisessa yksi, toisessa 2 anturia
-
Vanha / uusikeulainen?
Toisessa yksi, toisessa 2 anturia
Uusikeulanen, tosiaan vaikuttais että kone tunnistaa lämmöt oikein kun välillä flekti pyörii ja välillä ei.
-
Mittaristo irti ja käyt kolvin kanssa juotokset läpi. Mulla oli sama vika eräässä 940:ssa ja korjautu sillä. Jopa polttoainemittarikin heräsi henkiin.
-
Mahtaa olla sytytystulppien vaihtoaika kun viimeisin merkintä on 150tkm sitten ja meinaa jo vähän pätkästä kun lämäsee kaasun pohjaan ::) Mutta niin, tekeekö näillä ihan perusperus tulpilla mitään näissä tinakoneissa? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/110838/309338?ajoneuvo=658, http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/111316/87175?ajoneuvo=658? Hintaero on vähintäänkin houkutteleva sinisen tulppiin.
-
Mulla ollu nuo perus Motonetin tarjoamat Boschit käytössä. Hyvin pelaavat. Itse tosin vaihdan tulpat joka kevät, kilometrejä tulee joku 15-20tkm vaihtovälille.
-
Nyt alko volvo liruuttaan jäähytinnestettä jostain koneen kyljestä, vänkärin puolelta. Miten saan sen pakosarjan pellin ujuteltua pois, vaikka kuinka koitin väännellä ja käännellä en saanut sitä pois, se on nimittäin vähän haitolla. Mistähän se vois vuotaa, jostain lohkon keskivaiheilta valuttaa.
-
Se lämpöpelti menee kahteen osaan. Saa sen pois kun hieman ujuttellee ja kevyesti vääntelee pois pakosarjan välistä. Alempaa ei saa irroittamatta pakosarjaa. Varmaan vuotaa siitä putkesta mikä menee pakosarjan alta lämppärille. Katso ensin sen tiiviste. Lähtee pakosarjan ja jakopään välistä kannesta. Ehkä myös putken toisesta päästä letkuliitoksesta kannen takana. Se voi valua putken ulkoreunaa pitkin sinne pakosarjan alle
-
Varmaankin kannen tiiviste ei olis ensimmäinen, nimin: kokemusta on.
-
Voiskohan tuo kannen välistä tulla, ihan vasta eräs tunnettu foorumilainen on vaihtanu kannentiivisteen. Pitääkö näihin suorittaa jälkikiristys rempan jälkeen?
-
Joissain tinakutosissa oli joku lohkon halkeamis juttu, en muista mitkä koneet ja mitkä vuosmallit...
-
Haljenneita 3l lohkoja on tullut vastaan useita, 2,5l ei vielä yhtään. Halkeaman näkyvä ja selvimmin vuotava osa menee tavallisesti pitkittäin. Jos sait suojapellin pois, koeta painepesurilla putsata vuotoalue ja katso sen jälkeen uudestaan?
Tiivisteenvaihdon jälkeen ei tehdä jälkikiristystä venyvillä pulteilla(useimmat moottorit), eikä se näissä koneissa oikein järjellisellä vaivalla ole tehtävissä muutenkaan.
-
Joissain tinakutosissa oli joku lohkon halkeamis juttu, en muista mitkä koneet ja mitkä vuosmallit...
Olisiko nuo ekojen mallien ongelmia?
-
Olisiko nuo ekojen mallien ongelmia?
Tuorein vastaan tullut haljennut oli valettu -96...
-
Tuorein vastaan tullut haljennut oli valettu -96...
Pahalta vaikuttaa... Kun vaikuttaa ettei mistään letkustakaan vuoda ja lohkolämmitin on säteilijämalli. Mitenkäs tätä lähtis selvittään?
-
Pese moottorin kylki, käytä kuumaksi. Jäähdyttyään irroita pakosarja. Pitäisi vuotokohdan alkaa löytymään.
-
Tähän asti kaikki halkemat ovat olleet samalla korkeudella säteilylämppärin kanssa. Eli siitä taaksepäin näkyy jos on näkyäkseen.
-
Voiko säteilylämppärillä olla vaikutusta halkeamiseen? :o
Onko kaikissa näkemissäsi haljenneissa ollut sellainen?
-
Tuorein vastaan tullut haljennut oli valettu -96...
Onneksi oma näyttää kuivalta pohjasta katsottunakin.
-
Voit kompuralla paineistaa järjestelmää, 960 paisarista tosin puuttuu se pikkuletku millä se olis kaiken helpointa, mutta jos saa esim lainaan 740/940 paisarin ja laskee sillä korkin painerajaa vasten täyden paineen järjestelmään niin alkaa vuoto löytymään. Tai sitten tekee jonkun hienon sovitteen jolla saa noin 1bar verran painetta sinne.
-
960 paisarista tosin puuttuu se pikkuletku
On siinä.
-
Voiko säteilylämppärillä olla vaikutusta halkeamiseen? :o
Onko kaikissa näkemissäsi haljenneissa ollut sellainen?
Tähän vielä haluisin mielipiteitä. Meinasin asentaa säteilylämppärin mutta nyt pelko halkeamisesta siirtää ajatukset letkulämppäriin
-
Tähän vielä haluisin mielipiteitä. Meinasin asentaa säteilylämppärin mutta nyt pelko halkeamisesta siirtää ajatukset letkulämppäriin
No eihän sillä säteilijällä tee muutenkaan mitään, joten miksi ihmeessä sellaista laittaa jos on vaihtoehtoja.
-
Selkee ;D
-
On siinä.
Totta, ajatuskatko, erohan on syylärissä eikä paisarissa 40 vrt 60, syyläristä puuttuu se keskikokosen letkun lähtö. Mitähän sieniä oli tullut syötyä ekaa viestiä kirjottaessa ??? :idiot2:
-
Lainataanpa ketjua. Pitäs saaha 960 vaihdettua perään ja laatikkoon öljyt, mistä mahtaa löytyä tyhjennys/täyttöaukko? Manuaali laatikko siis kyseessä
-
Laatikon takana, kardaanin laipan vieressä oli ainakin täyttöaukko.
-
Millainen homma on vaihtaa faceliftin takapyörän laakeri? Rakenne näyttää siltä että jarrut pois edestä, vetarin pultti auki (minkäkokoinen se on, paljonko kiristysmomentti?), napa irti tukivarsista ja prässillä laakeri.
Saatan vaihtaa koko navan kun niitä on pari tontilla.
-
Tiukassa on ainakin se akseli siinä navassaan. Sen kun paukuttaa lekalla irti niin tulee myös laakeri palasina mukana. Muuten tapahtuu juurikin noin miten itse kuvailit. Kiristysmomenttia en muista, mutta tiukkaan saa vääntää. Itsellä pyöri auki, muutaman kuukauden päästä remontista. Ei onneksi vielä irti asti päässyt.
-
Laatikon takana, kardaanin laipan vieressä oli ainakin täyttöaukko.
...ja siitä se myös imetään tyhjäksi. Proppuun on aika hankala päästä käsiksi, niveliä, sopivia hylsyjä ja taipuvia käsiä tarvitaan
-
...ja siitä se myös imetään tyhjäksi. Proppuun on aika hankala päästä käsiksi, niveliä, sopivia hylsyjä ja taipuvia käsiä tarvitaan
Mites tuon perämurikan kanssa? Todennäköisesti hankala sekin kiitos multilink hässäkän.
-
Mites tuon perämurikan kanssa? Todennäköisesti hankala sekin kiitos multilink hässäkän.
Sekin on tosiaan hankalassa paikassa. 13mm kannalla oleva täyttöproppu löytyy peräkopan kuskinpuoleisesta etureunasta eikä tyhjennysproppua ole. Kannattaa yrittää auki pienellä kuusikulmaisella hylsyllä ja mutka-jatko-virityksellä. Jos onnistuu pyöristämään propusta kulmat, nousee toimenpiteen vaikeusaste toiseen potenssiin...
-
Tiukassa on ainakin se akseli siinä navassaan. Sen kun paukuttaa lekalla irti niin tulee myös laakeri palasina mukana. Muuten tapahtuu juurikin noin miten itse kuvailit. Kiristysmomenttia en muista, mutta tiukkaan saa vääntää. Itsellä pyöri auki, muutaman kuukauden päästä remontista. Ei onneksi vielä irti asti päässyt.
Onko mahdollista irroittaa napa ja vetoakselin sisäpää jolloin tuohon napamutteriin ja laakeriin ei tarvitse edes koskea?
-
Manuaalilaatikon tyhjennysroppu on laatikon perässä keskellä alhaalla, ei tarvitse täyttöropun kautta imeskellä.
Perän täyttöropun saa auki 13mm lenkillä vasemman pyöränkotelon kautta työntämällä käden vetoakselin vierustaa pitkin tarpeeksi pitkälle. Samaan aikaan saa katsottua lenkin asettumisen roppuun. Jos roppu on kiristetty sopivaan asentoon, saa muistaakseni avaimen jatkeeksi mahtumaan toisen lenkin mikäli voima ei riitä suoriltaan aukaisuun. Useampi roppu on tullut näin avattua, hankala saada tarpeeksi hyvää linjaa hylsylle edestäpäin vaikka ottaisi pois kardaanilaipan ropun puoleisella sivulla olevan pitkän holkin pois. Holkin poistaminen helpottaa operaatiota joka tapauksessa.
Onko mahdollista irroittaa napa ja vetoakselin sisäpää jolloin tuohon napamutteriin ja laakeriin ei tarvitse edes koskea?
On. Painamalla vetari on perässä. Jos kuitenkin mutterin aukaisee, niin normaalisti auki saamisen jälkeen vetarin pää lähtee hienosäätölekalla tai paineilmataltalla aika kivuttomasti.
-
Eli kannentiivisteen vaihto on edessä, tekeekö tällä tiivistesarjalla mitään: https://www.skruvat.fi/Tiivistesarja-sylinterikansi-P9977.aspx, onko kokemuksia?
-
Eli kannentiivisteen vaihto on edessä, tekeekö tällä tiivistesarjalla mitään: https://www.skruvat.fi/Tiivistesarja-sylinterikansi-P9977.aspx, onko kokemuksia?
Tuo on tietojen perusteella 3l lohkoon. Lukee 83mm poraus erittelyssä. Ei ole tarjolla 2,5l tiivistesarjaa tuolla äkkiseltään katsottuna.
-
Tuo on tietojen perusteella 3l lohkoon. Lukee 83mm poraus erittelyssä. Ei ole tarjolla 2,5l tiivistesarjaa tuolla äkkiseltään katsottuna.
Joo niimpä näyttää olevan, pitänee vissiin käydä paikalliselta varaosatiskiltä kyselemässä.
-
Kertokaas joku viisaampi mistä johtuu tärinä/pieni jytinä 60-80 vauhdissa >:( syys huolto tuli tehtyä ja siinä samalla vaihdettua kardaanin tukikumu jota epäilin aiheuttajaksi vaan ei muuttanut tilannetta millään tavalla..
-
Oletko kokeillut toisilla renkailla?
-
Minkäslainen homma on vaihtaa eteen alatukivarren puslat? Meinaa ilmeisesti pettää kun jarruttaessa eturenkaat nytkähtää jonkin verran taaksepäin, ja tappiin kääntäessä alkaa pompottaan. Kumma ettei eilen katsastuksessa huomanneet ::)
-
Etutukivarren takapusla on perus kuluva osa uuskoppasessa 960:ssä. Eikä ne kovin jäykät ole uutenakaan. Vanha lähtee sahalla halkaisemalla ja koputtelemalla pois. Uuden paikalleenpainamiseen tarvitsee holkin joka on muotoiltu helan reunan mukaisesti, muuten tuloksena on hela vinossa ja murtunut reuna. Yksinkertaisimmillaan putki jonka sisään hitsaa pari pultinpätkää tai mutteria sopiviin kohtiin.
-
Mä tein takapuslan vaihtoa varten muovitangosta sopivan adapterin, puslan mallin mukaan kolot ja sitten ruuvipenkissä vääntämään.
Samalla kun rupes vääntämään, niin vaihdoin etupuslat ja alapallot (+raidetangon päät), iskarit piti vaihtaman samalla, oli vaan väärät..
Kolmen tunnin homma. :)
-
Saako ilmastoinnin kompuraan mistään vapaakytkintä(?) uutta, laakeri huutaa niin mahottomasti kun ilmastointi on pois päältä.
-
Saako ilmastoinnin kompuraan mistään vapaakytkintä(?) uutta, laakeri huutaa niin mahottomasti kun ilmastointi on pois päältä.
Mikä kompura, Sanden SD-709??
-
Oon kesän ajellu E85 ja nyt kun siirryin bensaan niin kulutus on siinä reilu 20L/100km. Vähän ihmetyttää, että joku tuossa on nyt vikana.
Kun auto on tyhjäkäynnillä niin kierrokset huopaa 700-1000rpm välillä kokoajan.
Onko tuossa autossa jossakin automaattinen ryyppy ja missä? Vai mikähän tuota vois vaivata?
Itellä tuli ihan ekana mieleen, että auto säätää bensakartan itse, käytetyn polttoaineen mukaan ja kun koko kesän oon viinalla ajanu, niin se luulee, että on vieläkin viinaa koneessa. Ihan mutua vaan..
Auto siis uuskoppanen 960 2,5L tinakoneella.
-
Olet oikeilla jäljillä. Oletko ottanut akkua irti bensaan siirtymisen jälkeen? Se on oppinut e85 arvot joten bensaa menee liikaa kunnes oppii uudet säädöt. Akku irti niin lähdetään tehdas asetuksilla uudestaan.
-
Ahaa. No pitääpä kokeilla akun irroitusta.
-
Mikä kompura, Sanden SD-709??
Volvo SD7H15
-
Saako ilmastoinnin kompuraan mistään vapaakytkintä(?) uutta, laakeri huutaa niin mahottomasti kun ilmastointi on pois päältä.
Mikä kompura, Sanden SD-709??
Volvo SD7H15
http://www.ebay.co.uk/itm/Compressor-Clutch-Bearing-CR14-CWV-DCV-DCW-DKS-DKV-SD6V12-SD709-SD7H15-TR-MORE-/150932595028?hash=item232448a154:m:mvf1EbGvj9P2aD7-LkiDTjQ
?
-
Täähän menee mielenkiintoseksi, tuli huomattua eräs aika vaarallinen ominaisuus, tuo mun auto lähtee käyntiin vaikka vaihde on päällä ::) Onneksi ei tapahtunut mitään. Mistähän pitäisi ekana lähtä katsomaan vikaa?
-
Pnp kytkin ohitettu kun ei ole lähtenyt käyntiin. Eli vaihdekepin asento härpätin laatikon kyljestä vaihtoon
-
Pnp kytkin ohitettu kun ei ole lähtenyt käyntiin. Eli vaihdekepin asento härpätin laatikon kyljestä vaihtoon
Tuskin jaksettu puuhapatenttia virittää sinne kytkimen sisälle, samalla vaivallahan olis laittanu ehjän sinne. Veikkaan että jostain muualta johtosarjasta löytyy hyppylankapatentti.
Toki sitten kun puuhapatentin poistaa, palataan siihen että ilman sitä se ei luultavasti lähde käyntiin missään kepin asennossa... ainakaan aina.
Uusi PNP-kytkin maksoi lähemmä satasen pari vuotta sitten. Mulla on ylimääräisenä käyttökelpoinen käytetty, kun oman 960:n ongelmien selvittelyssä tulin ostaneeksi uuden PNP:n vaikkei vika ollut siinä.
"Todella ihanaa" sitten vaihtaa tuota PNP:tä... keskellä auton alla ja pakoputki estää työskentelyn. Sinänsä se ei ole kuin parilla pultilla kiinni plus piuhan töpseli, mutta se töpselikin on tietysti toisella puolella laatikkoa ja piuha menee lootan yli ihanan sokkeloisesta raosta.
-
MkII pitää takapäästä terävää naputusta kuopissa, eli pitäs olla suoraan runkoon yhteydessä ? Puslat katselin läpi, eikä oikein mikään kiinnittänyt huomiota? Toki tein tämän nosturilla.
Olisko arvauksia/tietoa, ensisijaisesta kohteesta/kohteista!?
-
Kertokaas joku viisaampi mistä johtuu tärinä/pieni jytinä 60-80 vauhdissa >:( syys huolto tuli tehtyä ja siinä samalla vaihdettua kardaanin tukikumu jota epäilin aiheuttajaksi vaan ei muuttanut tilannetta millään tavalla..
samaa aihetta edelleen mietitään. Toisia renkaita ehdotettiin nyt on kokeiltu toisilla rattailla, kardaanin tukikumi ja laakeri vaihdettu etulaakeri vaihdettu ja puslat ynnä muut koputeltu läpi. Ja edelleen tärrää.
Voiko vauhtipyörä aiheuttaa tuon tärinän?
Kuuluuko kardaanissa olla ns. Tyhjä liike kun sitä pyörittää?
Ja lisänä vielä nyt kun tarkemmin asiaa seurailin niin kaasua painaessa jytinä vaimenee ja taas kun löysää moottorijarrulle voimistuu
-
Mihkähän tässä ois järkevintä asentaa anturin ulkoselle nesteen lämpömittarille, tuon mittariston toiminta on vähän niin ja näin..
-
Nyt tuli uusi vika s90.aan, kun alkoi kylmät kelit. Rötää siis kun kylmänä käynnistää. Pyörii hienosti tyhjäkäyntiä, mutta kun painaa kaasua, niin alkaa rötäämään. Vaikuttais ettei sais bensaa. Kun polkee reippaammin kaasua, niin laulaa kyllä hienosti. Samaten rötääminen loppuu heti, kun kone lämpenee. Polttoainesuodatin ja ilamnputsari vauhdettu.
Onko jotain ryyppyä tms, joka ei lähe päälle?
-
Vika paikallistettu ilmamassamittariin. Töpseli irti ei röpöttele.
-
Tais olla tämän volvon loppu, lohko on tosiaan halki 10cm matkalta lämmittimen yläpuolelta.. Mitähän sitä sitten ::) Aikovat huvikseen kokeilla jotain tököttiä, ei se ainaskaan tilannetta voi huonontaa.
-
Tais olla tämän volvon loppu, lohko on tosiaan halki 10cm matkalta lämmittimen yläpuolelta.. Mitähän sitä sitten ::) Aikovat huvikseen kokeilla jotain tököttiä, ei se ainaskaan tilannetta voi huonontaa.
Onkohan päästetty jäätymään kunnolla jossain vaiheessa. En usko paikka-aineen pitkäikäisyyteen. Helpoin kestävä korjaus ois hommata kokonainen vaihtomoottori ja myydä vanha kone osina pois.
-
Onkohan päästetty jäätymään kunnolla jossain vaiheessa. En usko paikka-aineen pitkäikäisyyteen. Helpoin kestävä korjaus ois hommata kokonainen vaihtomoottori ja myydä vanha kone osina pois.
En tiedä, kuulemma halkeemia vähän ristiin rastiin siellä lohkolämppärin lähistöllä.. Mahtaa tulla auto kokonaisena myyntiin kun ei ole tiloja missä tehdä, eikä liiemmin rahaakaan.
-
Onko lohkolämmitintä käytetty? Jos on niin olen erittäin vakuuttunut että se lämmitin aiheuttaa nuo halkeamiset.
-
Onko lohkolämmitintä käytetty? Jos on niin olen erittäin vakuuttunut että se lämmitin aiheuttaa nuo halkeamiset.
Itse olen vasta pari kertaa ehtinyt käyttää, mutta auton historiasta en tiedä. Aika erikoista jos se saisi lohkon halkeilemaan.
-
Haljennut siis täysin samalla tavalla kuin 3l lohkotkin menevät. Tosiaan, ei ole itselle tullut ennen vastaan haljennutta 2,5l lohkoa. Yhden 3l lohkon hitsautin kokeeksi ja siihen tuli saumaa aika roimasti ennen kuin oli ummessa. Ja sekään ei takaa, että vesitila ei ole halki öljynpaluukanavaan. Tai halkea sinne.
Jos vaihtolinjalle kuitenkin lähtee, niin koneen voi saada halvallakin jos kohdalleen osuu. Varsinkin ilman öljypohjaa, jonka siirtää vanhasta. Menee koko remontissa uusiksi kaksi o-rengasta ja muuten liimaa.
-
Näillä näkymin kone lähtee vaihtoon, uskaltaako kannenpultit käyttää uudestaan, ollu uudet pultit kiinni alle viikon vasta. Mitä muuta erityistä huomioitavaa?
-
Kahteenkin kertaan on tullut käytettyä pultteja uusiksi. Niille on annettu ohjepituus. Jos eivät ole siitä venyneet, niin voi käyttää.
-
Miten on, tuleeko laatikosta öljyt pihalle koneen vaihdon yhteydessä?
-
Mikähän vois olla autossani vikana: kierrokset humpaa tyhjäkäynnillä 600-1000rpm, kulutus on 18l/100km ja pakokaasu haisee semmoselle kuin joku Käryäis? Ei kestä lompakko enään ajaa tuolla.
Akkua on käytetty irti, jos ecussa ois ollu bensakartassa vikaa --> ei toiminu.
Eilen sytty moottorin vikavalo.
Bluetoothilla toimiva obd2 mittari ei näytä vikakoodia?!
-
Miten on, tuleeko laatikosta öljyt pihalle koneen vaihdon yhteydessä?
Ei pitäis. Kunhan onnistuu pitämään turbiinin laatikossa ettei se tule koneen perässä pois. Ja olettaen ettei keulalta tarvi purkaa kennoja koneen mahtumiseksi ulos.
-
Ei pitäis. Kunhan onnistuu pitämään turbiinin laatikossa ettei se tule koneen perässä pois. Ja olettaen ettei keulalta tarvi purkaa kennoja koneen mahtumiseksi ulos.
Onko kellään kokemusta että mahtuuko tinakutonen tulemaan ulos syyläri paikallaan?
-
Mikähän vois olla autossani vikana: kierrokset humpaa tyhjäkäynnillä 600-1000rpm, kulutus on 18l/100km ja pakokaasu haisee semmoselle kuin joku Käryäis? Ei kestä lompakko enään ajaa tuolla.
Akkua on käytetty irti, jos ecussa ois ollu bensakartassa vikaa --> ei toiminu.
Eilen sytty moottorin vikavalo.
Bluetoothilla toimiva obd2 mittari ei näytä vikakoodia?!
Tarkista nyt ensin vaikka imusarjan tiiviste ja puolien johtosarjan kunto. Ilmamassamittarikin voisi oireisiin sopia.
-
Onko kellään kokemusta että mahtuuko tinakutonen tulemaan ulos syyläri paikallaan?
En oo tinakutosta nostanu, mutta yleisesti ottaen riippuu osittain mimmosella pilkillä sitä konetta heivaa. Mä suosittelen moottoripilkkiä (multa saat lainaan tarvittaessa) ja siihen jatkeeksi "tasapainorautaa" jolla voi siirtää nostopistettä eteen-taakse eli kääntää koneen etu- ja takapäätä ylemmäs/alemmas.
Syylärin irrottaminen ei vielä lootaöljyjä tyhjennä laatikosta, vaikka syylärinpäätyyn lootaöljyputket tuleekin. Ne putkenpäät on niin ylhäällä ettei lootaöljy tuu sieltä ulos ilman että kone käy. Mutta jos on erillinen lootaöljyn lisäjäähy niin se on luultavasti alhaalla, vai miten se näissä 960:eissä liekään sijoitettu.
-
Mikähän vois olla autossani vikana: kierrokset humpaa tyhjäkäynnillä 600-1000rpm, kulutus on 18l/100km ja pakokaasu haisee semmoselle kuin joku Käryäis? Ei kestä lompakko enään ajaa tuolla.
Akkua on käytetty irti, jos ecussa ois ollu bensakartassa vikaa --> ei toiminu.
Eilen sytty moottorin vikavalo.
Bluetoothilla toimiva obd2 mittari ei näytä vikakoodia?!
Käy rikkaalla ja ihan kunnolla. Obd lukijat ei toimi vaan pitää olla alkeellinen ledi lukija. Sen rakentamiseen löytyy ohjeita.
-
Mikähän vois olla autossani vikana: kierrokset humpaa tyhjäkäynnillä 600-1000rpm, kulutus on 18l/100km ja pakokaasu haisee semmoselle kuin joku Käryäis? Ei kestä lompakko enään ajaa tuolla.
Akkua on käytetty irti, jos ecussa ois ollu bensakartassa vikaa --> ei toiminu.
Eilen sytty moottorin vikavalo.
Bluetoothilla toimiva obd2 mittari ei näytä vikakoodia?!
Lambda. Otappa liitin irti sieltä lootan öljytikun vierestä.
-
Onko kellään kokemusta että mahtuuko tinakutonen tulemaan ulos syyläri paikallaan?
Syyläri pois vaan niin on pienempi mahdollisuus rikkoa se.
Eiköhän kone mahdu pois vaikka laatikko olisi kiinni autossa. Tunkilla tukee laatikon etupäätä ja nostaa sen mukaan miten kone lähtee liikkeelle. Voi joutua löysäämään etupalkin pultit, että saa lisää tilaa jos öljypohja ei tule palkista ohi muuten.
Obd lukijat ei toimi vaan pitää olla alkeellinen ledi lukija.
Alkeelliset käsimallin OBD-lukijat tulkkaavat kyllä, ns. kunnon testeri ei puolestaan osannut.
-
Veden kierrosta varmistuksia. Tuli letkulämmitin postissa joten sen asentamista suunnittelen.
Kannesta lähtee vesipumpun luota putki pakosarjan alta ja kiertää kannen takaa letkuna sisäkennolle. Onko tämä menopuoli ja hana paluupuolella.
Ja hanasta että onko se ilman alipainetta lepotilassa kiinni vai auki? Olettaisin olevan auki.
Ja mikä on noiden letkujen sisähalkaisija?
-
Sehän piti vielä kysästä että saako ilmastoinnista laskettua kylmäaineet pois kotikonstein, vai pitääkö viedä pajalle? Varmaan täytyy laskea pois kun kompura irroitetaan :hello:
-
Sehän piti vielä kysästä että saako ilmastoinnista laskettua kylmäaineet pois kotikonstein, vai pitääkö viedä pajalle? Varmaan täytyy laskea pois kun kompura irroitetaan :hello:
Ei tarvi koneenvaihtoa varten poistaa kylmäaineita. Irrotat vaan kompuran hihnan, ruuvaat sen irti koneen kyljestä ja tuet syrjään. Kylmästöintilaitteet kaikkinensa jää sinne konehuoneeseen köllimään siksi aikaa kun nostat koneen pois ja uuden tilalle.
Ilmastoinnin kennoa vaan pitää sitten varoa siinä keulalla.
-
Mikähän vois olla autossani vikana: kierrokset humpaa tyhjäkäynnillä 600-1000rpm, kulutus on 18l/100km ja pakokaasu haisee semmoselle kuin joku Käryäis? Ei kestä lompakko enään ajaa tuolla.
Akkua on käytetty irti, jos ecussa ois ollu bensakartassa vikaa --> ei toiminu.
Eilen sytty moottorin vikavalo.
Bluetoothilla toimiva obd2 mittari ei näytä vikakoodia?!
Alkeelisella mittarilla luettu ja O2 sensor low voltagea ilmoitti. Ilmamassamittarin putsasin aineella ja parani kyllä käynti. Pitää seurata kulutusta..
-
Kertokaapa onko tuossa autossa 3- vai 4-johtoinen lambda? 2,5l tinakutonen tuo on. Pitää varmaan lambda laittaa uus..
Edit. 4-johtoinen se oli.
-
Kysymys liittyen ysisatkun säteilylämmittimeen (Calix)
Allekirjoituksen pirssiin ostin rikkoutuneen lohkolämmittimen tilalle käytetyn Calixin lämppärin. Vanha lämppäri oli Defa, ihan erilainen kuin nykynen. Asennettaessa piti pitkään väännellä ja käännellä elementtiä, että sain paketin mahtumaan suunnilleen samaan kohtaan kuin entinen Defa. Asennuksesta ei kuvaa, mutta elementti suunnilleen ykköspytyn kohtaalla ja lämmittimen johto suoraan alaspäin. Lähellä vesiputkea ja moottorin kannaketta.
No, elementti lämpiää kyllä hyvin, liiankin hyvin, koska polttaa sulakkeen 15-20min käytön jälkeen. Tolppajohto ja panssarijohto lähes uusia kumpainenkin, vastus pistokkeelta mitattuna 130 Ohmia eli vissiin ihan hyvä.
Epäilys herääkin asennusvirhettä kohtaan. Voiko elementti virheellisesti asennettuna lämmetä liikaa ? Teoriassa kumminkin oikeinasennettuna pitäisi johtaa aika hyvin lämpöä lohkoon = ei pääse ylikuumentumaan. Sain elementin myyjältä yhden kuvan, mistä en oikein saa selvää. Sanallisesti kuvailtu asennuspaikka ja etenkin elementin johdon lähtösuunta auttaisi paljon! Elementin mukana tuli myös simppelin näköinen kiinnikerauta.