Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Pjebje - 14.07.2015, 21:43:51
-
Tosiaan ajelin tossa kaupungilla ja kuuntelin että nyt ei ole normaali ääni, kerkesin 50m eteenpäin ja jumalaton mekkala pellin alta ja haiku nousee. Auto sammuksiin ja pelti auki. Kiinnitin huomion jakohihnan suojakoteloon. Sieltä tullut hihna kyljestä läpi ja kotelo halki. Nestettä rupesi valumaan maahan. Liekö vesipumpussa vika? Meteli oli aivan kamala. Hinurilla paikalliseen Volvon merkkihuoltoon ja aamulla soittelemaan että tekevät korjaus arviota...
Onko muilla ollut vastaavan laista?
-
Tosiaan ajelin tossa kaupungilla ja kuuntelin että nyt ei ole normaali ääni, kerkesin 50m eteenpäin ja jumalaton mekkala pellin alta ja haiku nousee. Auto sammuksiin ja pelti auki. Kiinnitin huomion jakohihnan suojakoteloon. Sieltä tullut hihna kyljestä läpi ja kotelo halki. Nestettä rupesi valumaan maahan. Liekö vesipumpussa vika? Meteli oli aivan kamala. Hinurilla paikalliseen Volvon merkkihuoltoon ja aamulla soittelemaan että tekevät korjaus arviota...
Onko muilla ollut vastaavan laista?
Taitaa olla mennyt jakokin sekaisin eli venttiilit on osunut mäntiin :-\ Saattaa tulla kivuliaan kallista :-[ Olisiko apulaitehihna katkennut ja sitten jakopäänremmin väliin. Koska on huollettu em remmit ?
-
molemmat apulaite hihnat vaihdettu alle 5tkm sitten. Ei ole mennyt väliin. Jako on kyllä varmast sekaisin.
-
Jotain feelua käynnyt edellisessä huollossa ? Menikö nyt samaan paikkaan ?
-
Joku säästäny edellises huollos ja jättän vesipumpun ja kiristinrullat uusimatta?
-
Jotain feelua käynnyt edellisessä huollossa ? Menikö nyt samaan paikkaan ?
Ei mennyt samaan paikkaan :DD vesipumpussa voi olla kyllä säästetty... Liike josta ostin oli kyllä yllättävän positiivisin mielin maksamassa ainakin osaa remontista. 30tkm( 2 vuotta sitten) ennen kuin minulle tuli on tehty jakopää...60tkm menty nyt siitä. Ja 180tkm vaihtoväli ?! pitäis kestää kyllä jos luvataan noin pitkä väli
-
No jos arvausleikkiä leikitään niin sanoisin että vesipumppu leikkasi kiinni ja jako hyppäsi.
-
Paljonkos tässä on kilometrejä kaikenkaikkiaan?
Kaverille (jolla tosin on T5 AWD) sanoivat merkkihuollossa että vesipumppua ei tarvitse jakopäärempan yhteydessä vaihtaa. Minä vaihtaisin sen viimeistään 180 000 km kohdalla tästä huolimatta. Lähes kaikki tapaukset joissa jakopaa on lauennut joko D5- tai T5 -koneesta ovat johtuneet kiinnileikanneesta vesipumpusta. Yksi taisi olla apulaitehihnan katkeamisesta johtunut.
-
Paljonkos tässä on kilometrejä kaikenkaikkiaan?
Kaverille (jolla tosin on T5 AWD) sanoivat merkkihuollossa että vesipumppua ei tarvitse jakopäärempan yhteydessä vaihtaa. Minä vaihtaisin sen viimeistään 180 000 km kohdalla tästä huolimatta. Lähes kaikki tapaukset joissa jakopaa on lauennut joko D5- tai T5 -koneesta ovat johtuneet kiinnileikanneesta vesipumpusta. Yksi taisi olla apulaitehihnan katkeamisesta johtunut.
Kilometrejä mittarissa sen 230tkm. jakopää laitettu. 172tkm kohalla. Joo mullaki käsitys että ei tarvii vaihtaa rempan yhteydessä... Ite kanssa vaihtasin kanssa. Apulaite hihna ei ole katkennu. Täytyy toivoa että vesipumppu pelkästää mennyt.... Tällä hetkellä seisoo Auto kilta Mikkelin pihassa ja odottaa, että ne kerkeää ens viikon alussa katsoa mitä hajalla. Sitten auton myyneen liikkeen juttusille ja kyselemää kuka maksaa ja mitä( jos maksaa)...
-
Omaa T5:en vaihdettiin vasta hihna kaikkine kilkkeineen. Kilometrit ei ollu lähellekään täysi, aika oli ja sen moni unohtaa. Törmää usein myynti-ilmoituksiin jossa hehkutetaan että hihnalla ajaa vielä 50 tuhatta, ei aja jos se on pyöriny siel keulal jo ajallisest liian kauan. Omas autos oli tullu myös apulaitehihnan kiristin tiensä päähän, sen tosin kuuli jo paljaalla korvallakin.
-
Omassa 1,6 D:ssä vesipumppu vaihdettiin ekan kerren 240tkm lukemilla (pumpun kyljessä valmistus leimat).
Oli vielä ihan hyvä laakeri alkuperäisessä tehtaalta lähteneessä pumpussa, tällä kertaa.
Apulaitehihnan rullassa oli vähän väljää.
Kannattaa laittaa vain laatuosia , varsinkin tuolle kohtaa konetta.
Huonolaatuinen vesipumppu voi hajota ihan millä kilometreillä tahansa (kato mitä leimoja vesipumpun kyljestä löytyy)
-
Liikkeellähän on tietynlainen vastuu tuosta hommasta ihan kuluttajansuojan mukaan.
Eli jos ovat jo maksamassa osan remontista, niin hyvä homma.
Tuolta voi lukea ko. aiheesta: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakohihna/