Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: M0_5 - 16.07.2015, 10:18:15
-
Elikkä kyseinen auto kuluttaa ohjasutehostimen öljyä ja tiputtelee sitä jakopäänpuolella olevan vetonivelen päälle, josta se sitten lentää jokapaikkaan. Onko vastaavaa kokemusta muilla.
(http://s16.postimg.org/ru1i1opjl/20150715_200219.jpg) (http://postimg.org/image/ru1i1opjl/)
Ohjaustehostimen kumiletkut ovat kuivat ja märkää näyttäisi olevan tuossa tehostimelta tulevasta metalliputkesta joka on kiinni tuossa lohkossa kahdella 10mm pultilla. Minkähänlainen tiiviste tuossa mahtaa olla ja onko yleinen vuotokohta?
(http://s16.postimg.org/gk8s6qki9/IMG_2783.jpg) (http://postimg.org/image/gk8s6qki9/)
(http://s16.postimg.org/qg9v6dqa9/IMG_2784.jpg) (http://postimg.org/image/qg9v6dqa9/)
Moottori on märkänä jakopään puolelta takaosasta.
-
Oletko varma, että vuotava neste on ohjaustehostinöljyä? Tuo kuvaamasi putki on jäähdytysnesteputki (ks. alla) joten siitä ei mitään vuoda.
Näyttäisi enemmän, että vuotaa moottoriöljyä esim. jakopäästä tai välikannesta. Paremmat kuvat ois jees.
(http://puu.sh/j1nrk/448b2413d5.jpg)
-
jos tehostaja vuotaa niin on märkänä kuskin puolelta, itellä tänään huomattiin että vuotaa tehostajan ohjausvaihteen yläpäästä, uusi tehostaja n.1400e, mutta ylivieskan wetterillä on joku spesialisti joka pystyy sen jollain holkilla korjaan ja hinta korjaus+työ+uudet öljyt korkeintaan 500e joten tilasinpa ajan siihen operatioon :)
-
Kurkkaappa sinne jakopään koppaan sisälle, jotenkin näyttäisi että tulisi sieltä tuo öljy.
Vai onko vetari roiskinut sitä noin ylös?
Ohjaustehostajan putket ei ole lohkossa kiinni mistään kohtaa.
-
Vika löytyi, kyseessä oli nokka-akselin stefa.
-
jos tehostaja vuotaa niin on märkänä kuskin puolelta, itellä tänään huomattiin että vuotaa tehostajan ohjausvaihteen yläpäästä, uusi tehostaja n.1400e, mutta ylivieskan wetterillä on joku spesialisti joka pystyy sen jollain holkilla korjaan ja hinta korjaus+työ+uudet öljyt korkeintaan 500e joten tilasinpa ajan siihen operatioon :)
Omassa oli tässä vuoto, siis kohdassa jossa rattiakseli menee hammastangolle, purin tuon ja vaihdoin sinne uuden stefan kun oli hammastanko lattialla, ennen stefaa oli tosiaan holkki, joka oli aavistuksen väljä, toivotaan että pitää silti.
Kuulostaa 500€ halvalta, koska epäilen että edellyttää apurungon irroittamista tuo hammastangon alasotto, vai mahtuuko muutoin?
-
Se on juurikin se holkki mikä aiheuttaa sen rattiakselin tiivisteen vuodon. Jos akselissa tuntuu selvää välystä ei pelkän paineenkestävän tiivisteen vaihto auta pitkäksi aikaa. Pari tällaista zf ohjausvaihdetta korjannut, edellisen toissa viikolla. Remppaan tarvitaan paineenkestävä akselitiiviste, esim.sorvattu messinkiholkki (alkuperäistä zf ei myy, kysytty on), paine - ja paluuputken o- renkaat siniseltä ja pesän pohjalle uusi o-rengas ja tietenkin nestettä. Lisäksi mielellään (ehdottomasti
-
Onnistuuko tuo vaihto ilman apurungon irroittamista?
-
Jäi vähän viesti kesken... Eli mielellään autonostin ja pitkät pinnat
-
Elikkä kyseinen auto kuluttaa ohjasutehostimen öljyä ja tiputtelee sitä jakopäänpuolella olevan vetonivelen päälle, josta se sitten lentää jokapaikkaan. Onko vastaavaa kokemusta muilla.
(http://s16.postimg.org/ru1i1opjl/20150715_200219.jpg) (http://postimg.org/image/ru1i1opjl/)
Ohjaustehostimen kumiletkut ovat kuivat ja märkää näyttäisi olevan tuossa tehostimelta tulevasta metalliputkesta joka on kiinni tuossa lohkossa kahdella 10mm pultilla. Minkähänlainen tiiviste tuossa mahtaa olla ja onko yleinen vuotokohta?
(http://s16.postimg.org/gk8s6qki9/IMG_2783.jpg) (http://postimg.org/image/gk8s6qki9/)
(http://s16.postimg.org/qg9v6dqa9/IMG_2784.jpg) (http://postimg.org/image/qg9v6dqa9/)
Moottori on märkänä jakopään puolelta takaosasta.
Öljyä tuli taaemman nokka-akselin stefasta. Yleensä nämä huomataan vasta jakohihnan vaihdon yhteydessä.