Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 17.07.2015, 22:02:08

Otsikko: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: jamppa77 - 17.07.2015, 22:02:08
Taitaapi olla laakerin vaihto edessä, kun jollottaa vasemmalle kaartaessa melko kuuluvasti ja ajon jälkeen oli hieman lämpimämpi napa kuin toisella puolella. Minkälainen homma tuo laakerin vaihto on, motonetillä näkyi olevan 115€l laakeri ja SKF merkiltään.
Onko foorumilla jossain ohjetta vai kannattaako lainata korjaus opas.
Jos löytyisi hyvät ohjeet niin pääsee työn touhuun. Ainut vain että ollaan lomareissulla ja 500km kotiin, toivottavasti ei ala enemmän oireilemaan matkalla. Ohjeita saa laittaa.. Niin ja ääni kuuluu oikealta puolelta.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: ToniJH - 17.07.2015, 22:32:14
Tuossa paikallisessa korjaamolla sain seurailtua tuon laakerin vaihdon, auto nosturilla ylös ja rengas pois, sit otettiin alapallo irti, vetari otettiin silleen sivuun, ei irti sitten että saatiin pulttiavain mahtumaan laakerin navan taakse ja laakerin takapultit kaikki irti, oiskohan menny siinä noin 40min. Eiköhän tuo onnistu tavallisella hallitunkilla kun nostelee ja varmistelee auton, niin nekin varmasti riittää
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Juuso_ - 17.07.2015, 22:35:40
https://youtu.be/0gCF6fQPrJ8 tuosta suoraa videoo vaihdosta. Jos kääntelee rattia nii yleensä ääni vaimenee sinnepäin kääntäessä mistä laakeri sökö. Ei kuitenkaan aina.
 Itse ajellut satoja kilsoja jopa 2t jollottavalla laakerilla, että ihan tapaus kohtasta koska loppuu matka.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: ToniJH - 17.07.2015, 22:45:30
Jotenkin tuo videon ukko tekee tuon paljon monimutkasemman reitin kautta, se mitä tuo meijän korjaamon ukko teki niin se varsinainen irrotus kävi reilusti vähemmällä työllä mitä tuossa videossa.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Juuso_ - 17.07.2015, 23:25:37
Joo no itse tekisin myös täysin toisin, mutta esille tulee videosta hyvin mitä ja millainen operaatio on. Ei siis prässäilyä eli suht helppo ja nopea homma jos työkalut.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: JKR - 17.07.2015, 23:28:31
Tällä viikolla tuli vaihdettua samanlainen laakeri appiukon S60:een. Motonetistä saa 115€:n laakerin tai SKF:n laakerin, joka maksaa 150€. Toivottavasti eivät myy samaa laakeria kahdella hinnalla kun menin ottamaan sen kalliimman...

Oikeasti kai kuuluu irrottaa koko pyörännapa, mutta kyllä sen saa paikallaankin vaihdettua niin ei mene pyörien suuntaus pieleen.

-Rengas irti
-Navan keskipultti auki ja kokeillaan saako vetoakselia työnnettyä/napautettua sisäänpäin. Jos on liian tiukassa niin voi vielä laittaa pultin kiinni ja viedä auton pajalle :). Mutta minulla lähti ainakin helposti.
-Jarrusatula irti. Se on kiinni takaa kahdella pultilla.  Irrotusta helpottaa, jos ensin kampeaa jarrupaloja leveämmälle. Irrotetaan satula paloineen kokonaisena ja laitetaan se roikumaan jousesta/iskarista narulla/nippusiteillä riittävän korkealle pois tieltä.
-Jarrulevy irti. Se on kiinni yhdellä pultilla.
-Nyt laakeri jo näkyy ja sen neljän kiinnityspultin kärjet. Niihin kannattaa ruiskia irrotusainetta. Pultit on ahtaasti vetoakselin ympärillä, mutta kun vetää akselin niin sisään kuin se menee, niin hylsyllä saa juuri pultit avattua. Tässä kohtaa vetoakseli kannattaa kiinnittää esim. nippusiteillä sinne sisäasentoonsa, niin se ei pääse purkautumaan ja homma helpottuu muutenkin.
-Kun pultit on saatu irti, niin pyöränmutterin reikää voi käyttää laakerin ulosvetämiseen joko pitkällä pultilla tai laittamalla jotakin jatketta pyöränpultin ja navan väliin. Jos käyttää pyörän pulttia, niin sen kierteitä kannattaa varoa rikkomasta.
-Kun laakeri on saatu irti, niin niin sen takana oleva kumitiiviste otetaan talteen ja huomioidaan kummin päin se oli paikallaan. Ja sitä vetaria ei kannata päästää pullahtamaan ulos, jos sitä ei ole hyvin kiinnitetty.
-Osien puhdistuksen jälkeen uusi laakeri menee helposti paikalleen. Muista se tiiviste sinne taakse. Tuossa videossa tiivistettä ei näkynyt ollenkaan. Vetoakseli sovitetaan laakeriin ja kiristetään laakerin kiinnityspultit tasaisesti.
-Vetoakseli vapautetaan nippusiteistään ja napapultti kiristetään (35Nm+90 astetta)
-Jarrulevy paikalleen
-Jarrusatula paikalleen
-Rengas paikalleen.

Unohtuikohan jotakin? Irroitin varuiksi myös ABS-anturin navan päältä laakerijumpan ajaksi, mutta en tiedä onko tarpeellista. En myöskään tiedä, että onko vetoakselin purkautuminen kuinka mahdollista, mutta otin varman päälle, kun en halunnut joutua sen kanssa askaroimaan. Ahdasta laakerin pulttien kanssa tällä tavalla on, mutta hommaa auttoi kun oli käytössä myös tavallista lyhyempi hylsyjatkovarsi, jolloin sai säädettyä hylsyn ja vääntövarren välin sopivaksi ja mahtui aina jostakin välistä vääntämään.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: SPK - 18.07.2015, 00:57:04

-Vetoakseli vapautetaan nippusiteistään ja napapultti kiristetään (35Nm+90 astetta)



Tämä napapultti on kaiketi venyvää mallia, eli pitäisi vaihtaa uuteen ettei katkea.  Paljon löysemmällekään ei oikein voi jättää kun ei tahdo pysyä kiinni ainakaan ilman lukitetta. Kai sen kerran pari voi käyttää uudestaankin, mutta pieni riski siinä on sille katkeamiselle.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: JKR - 18.07.2015, 08:31:16
Tämä napapultti on kaiketi venyvää mallia, eli pitäisi vaihtaa uuteen ettei katkea.  Paljon löysemmällekään ei oikein voi jättää kun ei tahdo pysyä kiinni ainakaan ilman lukitetta. Kai sen kerran pari voi käyttää uudestaankin, mutta pieni riski siinä on sille katkeamiselle.

Joo, ainakin tuon SKF:n mukana tuli sekä laakerin kiinnityspultit että uusi napapultti, joten ei tarvinnut erikseen hankkia. Joissakin ohjeissa käsketään myös jarrusatula kiinnittämään aina uusilla pulteilla.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: jamppa77 - 18.07.2015, 16:15:27
No nyt on uusi laakeri haettu motonetistä kotimatkalla, se 115€ maksava laakeri oli tarvike ja 146€ on sitten SKF jonka itsekin ostin. Innolla jo odottelen että pääsee auron kimppuun, kiitos hyvistä ohjeista joiden avulla homma helpottuu varmasti.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: jamppa77 - 19.07.2015, 15:01:07
No ni, nyt on laakeri vaihdettu uuteen. Vanhassa ei välystä tuntunut mihinkään suuntaan, mutta aika pahaa rahinaa se jo piti. Säikähdys tapahtui napapulttia kiriessä, 35 N tiukkuuteen momenttiavaimella ja tuota 90 asteen kiristystä tehdessä kuului kova nasaus, säikähdin jo että pultti paukahti poikki. No ei katkennut kuitenkaan, vielä koeajolle pitäisi lähteä kun joku oli jättänyt virrat autoon päälle niin akun latailut vielä odotellessa. Kiitos vielä ohjeista.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Juhizz - 19.07.2015, 19:32:02
Saitko vaihdettua pelkällä vetoakselin siirrolla (ja tietenkin jarrujen purulla)?

Itsellekin laakeri tulossa ja toivonmukaan alkuviikosta pääsen vaihtamaan. Tarvittiko mitään erikoista työkalujen suhteen? Mites pölysuoja?
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: jamppa77 - 19.07.2015, 19:45:37
Kyllä sain vaihdettua, napapultti auki (14 mm), jarrusatula irti (koko paketti) vain ja levy tietenkin. Vetoakselin työnsin vain niin pitkälle sisään kuin menee ja sidoin sit kiinni ettei työnny takaisin. 18 mm lista ja olikohan 3/8 hylsysarja, nimittäin 1/2 sarjan hylsy oli liian pitkä. En sit tiedä onnistuisiko ne pultit irroittaa silmukka-avaimella. Pultteja vain löysälle ja ohjeen mukaan pyöränpultteja avuksi käyttäen laakeria irti, sieltä se melko kivuttomasti lähti irti. Pölysuoja oli minulla vielä kohtuu hyvässä kunnossa, mutta jos olisin hoksannut uuden ostaa niin sen olisin tehnyt. Kaikki pinttyneet moskat vain puhdistin  sieltä kolosta ja uutta paikalleen, kaverilta sain onneksi momenttiavaimen lainaan niin sain auton vielä liikenteeseen.
Ei tosiaan tarvitse alapalloa eikä mitään muutakaan irroittaa, nosturilta kun pääsisi tekemään niin varmasti käy homma nopeammin.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Lentäjä - 19.07.2015, 21:24:02
Tere.
Piippuavain on myös kätevä ;)
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: jamppa77 - 19.07.2015, 22:10:38
Joo tuo piippuavain toimii varmaan aika hyvin, sitä olisin itsekin halunnut kokeilla. Jos sellainen löytyy niin kannattaa kokeilla.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: JKR - 24.07.2015, 11:43:01
En myöskään tiedä, että onko vetoakselin purkautuminen kuinka mahdollista, mutta otin varman päälle, kun en halunnut joutua sen kanssa askaroimaan. Ahdasta laakerin pulttien kanssa tällä tavalla on, mutta hommaa auttoi kun oli käytössä myös tavallista lyhyempi hylsyjatkovarsi, jolloin sai säädettyä hylsyn ja vääntövarren välin sopivaksi ja mahtui aina jostakin välistä vääntämään.

Kaveri kertoi epäonnisemmasta alustarempasta. Vetari oli päässyt liikaa ulos eikä sitä oltu huomattu korjauksen aikana. Seurauksena vetarin kuulat pitkin pihaa 20 metrin ajon jälkeen. Että kannataa siihen kiinnittää huomiota.

Itsellä oli vain 1/2 tuuman hylsysarja käytössä laakerin vaihdossa (Biltema-klassikko 10-100), mutta vääntövarsi ei mahtunut suoraan hylsyyn kiinni vaan tarvittiin jatkovarsi väliiin. Ja eri pulteille tarvittiin erimittaiset jatkovarret että mahtui jostain välistä vääntämäänkin. 3/8" hylsyt on varmasti kätevämpiä tässä hommassa.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Juhizz - 24.07.2015, 15:25:42
Puolentuuman vermeillä täälläkin selvittiin :) yhden lyhyen jatkon tarvitsi siihen pulttiin joka on "syvimmällä". Eikä tarvinnut palloniveliä jne irrotella.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: heke.r - 12.02.2016, 15:28:52
Pitäisikö napapultti kiristää auto alhaalla, vai auto ilmassa? Eli renkaat maassa, vanteen keskikuppi irroitettuna tietenkin että pultin näkee? Vai kirrataanko jo ennen renkaan laittoa? Kyse awd:n taka navasta mutta samahan siella edessäkin on. Vm.2005 tuskin eroa silti.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Duke - 12.02.2016, 15:54:34
Sama missä kohtaa. Mutta itse kirrannu aina kun on pyörä ilmassa
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Hurm0s - 13.02.2016, 14:44:01
Pari pyöränpulttia napaan paikalleen ja niistä pitää vastaan vaikka sorkkaraudalla, niin saa väännettyä napapultin kiinni.

Ja taas muistutus: UUSI pultti ja annettuun momenttiin (35Nm + 90 astetta)
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: venttiili - 22.07.2017, 16:02:38
Vaihdoin juuri V70 -07 2.4D vasemman etulaakerin. Työnsin vetarin niin pohjaan kuin menee mutta silti sinne ei mahtunut puolen tuuman hylsysarjan 18 millinen väliin millään. Lenkkiavaimilla selvittiin muuten, sen syvimmällä olleen osalta piti avata joustintuen toinen pultti että sai kallistettua olka-akselia siten että sai juuri tilaa hylsylle, koska se vetarin klunssi oli muuten tiellä.

Näissä mahtaa olla jo tripod-vetari, joka purkautuminen on pieni riski ja niin käydessään triviaali korjata.

Lisäys: Kannattaa laittaa rasvaa uuden laakerin booreille, jotta saa jatkossakin vetarin nätisti irti.
Otsikko: Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.09.2021, 21:05:08
Vaihdoin oikean etunavan -03 V70een, tällä kertaa en irroittanut muuta kuin jarruosat(kokonaisena, eli satulan kannakkeen 2 pulttia vaan irti, kilpi ja abs-anturi) ja napapultin. Vetari piti työntää ihan äärimmilleen taakse ja ripustaa, sit mahtui 1/2 ja 3/4 hylsyillä, jatkoilla ja mutkilla ja piippumallisilla lenkkiavaimilla irroittamaan navan pultit tarpeen mukaan rattia käännelen. Se syvin pultti oli tietenkin pahin. Kun pultit oli irti, pyöränpulteilla pakotin vanhojen napapaketin pulttien avulla napaa irti, ja varovasti naputin lekalla kunnes napa tipahti.

Edellisellä kerralla tämä tuli tehtyä niin että olkavarsi napoineen oli kokonaan irti ja ruuvipenkissä, kun tukivarren pusla vaihtui samalla.

Navan kolo tuli putsattua ja 99 euroa maksanut motonetin SKF-napa meni pakastimesta tilalle aika nätisti. Vasemmalla edessä vastaava on kestänyt nyt 140tkm. Pulttien kiinnittäminen oli paljon nopeampaa kuin irrotus, kun ruuvilukite oli vielä pehmeää. Uusissa pulteissa ei tainnut olla prikkaa kuten edellisissä, niin ne menivät kai syvemmälle. Jokaisen pultin sai kirrattua jopa 1/2 momenttiavaimella lopuksi. Kasaus meni muuten hyvin mutta äijä oli sen verran puhki että pitkään mietti miten päin jarrukilpi laitetaan.