Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ÄRRRÄ - 20.06.2011, 13:58:37

Otsikko: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 20.06.2011, 13:58:37
Löytyykö kokemuksia ajomukavuuden, kulutuksen ja keston osalta?
Oma auto on 855 T5 manuaali, on alkanu laiskottaa niin pahasti että oon alkanu haaveilee automaattivaihteista T5 tai T5R:ää.

Miten noi maatit on kestäny? Meikäläisellä kun e ole ketään tuttua edes joka sellasta osais korjaa. Onko automaatti 4-vaihteinen ja kestääkö se ns. normiajossa jos moottorinohjaus optimoidaan jonnekin 280hv nurkille?

Millaisia kulutuslukemia on mittailtu kärryn kanssa? Talvisin tulee kiskottua kärryä jossa kelkka kyydissä.
Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: ZuluR - 20.06.2011, 14:56:36
850 tomaatti kestää sen 300hv jos on oikea lastu (tomaatille oma -20nm lastu, sama hv).

Kestävyyttä voi parannella lisäjäähdyttimellä minkä saa siniseltä. (canavaanareille tarkoitettu)

855 tomaatti ei ole huono. kato vaan että yksilö jota haavittelet vaihtaa "pehemeästi".
öljynvaihtoväli on 160tkm niissä.

vääntö ja lämpö on laatikontappaja näissä

tallikaveri "don" veti aikoinaan 10m vaunun t-5r:llään kesällä ja se kesti vaikka siinä oli lastu. Eli kyllä nuo sun talvikuljetukset tuolla pitäisi hienosti mennä.
lastu auttoi myös kulutuksen kanssa paljon.
-K
Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 21.06.2011, 04:53:36
Kai se on sit alettava automaattia kaivelee jostain. Oma auto on aika asiallisessa kunnossa joten helpohko pitäi olla myydä sellaiselle joka tollaista hakee. Tiä sit onko noille kauppaa enää.
Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: HTK - 21.06.2011, 12:56:19
Ajomukavuus korostuu automaatilla etenkin taajamassa. Itsekkin petyin tuohon jatkuvaan pykältämiseen muutaman korttelin matkalla. Noilla vanhemmilla automaateilla vaan on ongelmana tuo osittainen tehon hävikki, sekä sen kumimainen välitys. Suorituskyvyssä on selkeä ero manuaalin hyväksi. Ohjekirjan mukaan tuo uudempi, -99 eteenpäin oleva matalakitka T5:kään ei automaatilla mene alle 10l/100km, ja sen kyllä huomasi käytössä...

Mutta kuka kokee asian mitenkin, käy koeajamassa niin tiedät mitä on luvassa.
Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 22.06.2011, 05:20:23
Tarvii varmaan käydä kokeilee jossain. Hiukan pelkäsinki että tollanen vanha laatikko ei ole toiminnaltaan kummoinen. Kulututa ei kyllä tarvis paljoa ainakaan lisätä, ei toi nyttekään ihan höyryillä mene.
Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: HTK - 22.06.2011, 15:06:15
Tarvii varmaan käydä kokeilee jossain. Hiukan pelkäsinki että tollanen vanha laatikko ei ole toiminnaltaan kummoinen. Kulututa ei kyllä tarvis paljoa ainakaan lisätä, ei toi nyttekään ihan höyryillä mene.
Varsinkin vetohommissa tuo kulutus karkaa automaatilla aika nopeasti.

Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 23.06.2011, 14:40:43
Oikeastaan kärryn vetoa tulee tavallaan aika vähän, joskin aina kun lähdetään niin kilometrejä tulee parituhatta.  :) Mut matka-ajoa, omasta mittasin viimeksi 10,8 sadalle ja matkavauhti oli sellasta 100-110kmh luokkaa.
Otsikko: Vs: 855 automaatti vs. manuaali
Kirjoitti: jose - 24.06.2011, 20:01:55
hellsteno.se osoitteesta löytyisi automaatin huolto-ohjeita sekä käyttöohjeita.