Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: koljto - 21.07.2015, 15:21:41

Otsikko: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 21.07.2015, 15:21:41
tuli ostettua kyseinen biili ja seuraavana päivänä pieni nykiminen alle 2000rmp äityi sammuiluksi. aivan kuin ei saisi soppaa tarpeeksi. voisi johtua polttoainesuodattimesta? niin ja kojelautaan syttyi merkkivalo vihreä kolmio ? :-\
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: Yrsin - 21.07.2015, 16:49:51
Lambdan merkkivalo tuo ainakin on, muuta en osaa sanoa  :idiot2:
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: aprilli - 21.07.2015, 17:54:04
Se merkkivalo ilmottaa vaan yleisesti jonkinlaisesta moottorin elektronisesta viasta. Lambdan vikaan se ei viittaa suoraa, sitkeistä uskomuksista huolimatta.

Lue siitä ihan ekana vikakoodit. Tästä ohjeet niiden lukemiseen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0

Katotaan sitte jatkotoimenpiteet ku oot saanu koodit luettua.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 22.07.2015, 16:05:06
no niin sain koodin luettua ja antoi vastaukseksi 121. tuttu autonkorjaaja tiesi katsoa että tarkoittaa ilmamassamittaria vai onko se ilmamäärämittari? voiko ja kannattaako se hakea motonetista vai pitäisikö olla alkuperäis osa? voiko tämä vaikuttaa bensan kulutukseen, kun tuntuu että hörppää enemmän menovettä?
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: volvertti75 - 22.07.2015, 16:13:39
Ensiksi katsoisin putket ja letkut imm:n jälkeen ettei ole vuotoja ja voi sitä koettaa puhdistaa ensin siihen tarkoitetulla srayllä, taitaa olla että ne tarvike mittarit ei oikein kaikistellen näissä toimi niitä alkuperäisiäkin saa luultavasti edullisemminkin kuin volvolta.Nyppäät sen johdon käynnissä ollessa irti tapahtuuko muutosta käynnissä/ajaessa.Vaikuttaa myös bensan syöntiin jos ei toimi oikein.  :(
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: aprilli - 22.07.2015, 20:50:07
Ilmamassamittari on tämä lankamalli mikä näissä on ja alkuperäinen tilalle eli Bosch, jos päädyt vaihtamaan. Mulla oli 740:ssä yks tarvike IMM edellisen omistajan jäljiltä, eikä se normaalilämpöisenä pysynyt käynnissä ilman että antoi vähä kaasua. Boschin IMM:llä hävis tuo ongelma.

Volvertin ohjeet oli hyvät, eli katso ensin IMM:n jälkeen olevat liitokset. Sekin saa aikaan tuon vikakoodin ellei mitattu arvo ole järkevä suhteessa kierroksiin ja kaasuläpän asentoon, eli imuvuoto.

Tässä Vadiksen info ko. vikakoodista.

(http://i.imgur.com/973kVTE.png)
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 22.07.2015, 22:20:58
kiitos vastauksista, oliko kokemusta pyyhkijä ongelmasta kun kuskinpuolen sulka irtoaa lasista yläasennossa. yritin katsella, mikä kulma on ketuillaan, mutta en saannut käsitystä kuinka se on mahdollista.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: Nick - 22.07.2015, 22:33:02
kuskinpuolen sulka irtoaa lasista yläasennossa. yritin katsella, mikä kulma on ketuillaan, mutta en saannut käsitystä kuinka se on mahdollista.

Kyllä vain löytyy kokemusta.
Samasta syystä olen vaihtanut kuskin pyyhkijän sulan varren. Varsi on syystä tai toisesta "väsähtänyt".
Näitä saa esim purkaamoilta. Vaihda se niin taas pelittää. Vanhan korjausta taivuttelemalla ei kannata miettiä, oman kokemuksen perusteella ajan hukkaa. Varsi taisi olla kiinni 13mm mutterilla.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: aprilli - 23.07.2015, 10:01:41
kiitos vastauksista, oliko kokemusta pyyhkijä ongelmasta kun kuskinpuolen sulka irtoaa lasista yläasennossa. yritin katsella, mikä kulma on ketuillaan, mutta en saannut käsitystä kuinka se on mahdollista.

Löytyy kokemusta. Sain jopa huomautuksen tästä katsastuksessa.. "Pyyhintäsektori vajaa vasen"  :P

Pyyhkimen varsi irti ja väännät sitä hieman ruuvipenkissä ja takasin kiinni. Ei kannata rahaa pistää uuteen. Se varsi vaan aikaa myöden oikenee sen verran, että se ei ota kuskin puolen yläreunasta. Hieman ku taittaa sitä niin toimii ku uus. Purkaamolta ostettu varsi tekee saman ennemmin tai myöhemmin.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: Nick - 23.07.2015, 10:59:12
Pyyhkimen varsi irti ja väännät sitä hieman ruuvipenkissä ja takasin kiinni. Ei kannata rahaa pistää uuteen. Se varsi vaan aikaa myöden oikenee sen verran, että se ei ota kuskin puolen yläreunasta.

Voi onnistua tai sitten ei. Väsyneestä metallista et uutta saa vaikka laulaisit maamme laulun takaperin.
Todennäköisimmin saat taivutella vartta sitten 2-4vk välein  :2funny:
Taivuttelemalla se itselläkin "toimi" hetken aikaa ja sitten kyllästyin, hommasin korvaavan tilalle.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: aprilli - 23.07.2015, 14:14:06
Kahdessa edellisessä autossa tuollainen antautunut pyyhkijän varsi kesti uudestaan taivutettuna sen lopun aikaa mitä ne autot itsellä oli. Toinen oli ehkä vuoden ja toinen 2-3 vuotta. Viimeisin kestänyt sen 2kk mitä siitä nyt on aikaa kun sen taitteli.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: rocktie - 23.07.2015, 14:41:39
Ilmamassamittari on tämä lankamalli mikä näissä on ja alkuperäinen tilalle eli Bosch, jos päädyt vaihtamaan. Mulla oli 740:ssä yks tarvike IMM edellisen omistajan jäljiltä, eikä se normaalilämpöisenä pysynyt käynnissä ilman että antoi vähä kaasua. Boschin IMM:llä hävis tuo ongelma.

Volvertin ohjeet oli hyvät, eli katso ensin IMM:n jälkeen olevat liitokset. Sekin saa aikaan tuon vikakoodin ellei mitattu arvo ole järkevä suhteessa kierroksiin ja kaasuläpän asentoon, eli imuvuoto.

Tässä Vadiksen info ko. vikakoodista.

(http://i.imgur.com/973kVTE.png)
Jos saan hieman oikaista, massamittari ei ole kuumalankamallinen niinkuin takavedoissa vaan filmimallinen.
Eipä muuta.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: aprilli - 23.07.2015, 15:21:26
Aivan totta. Viimeksi ollu tuon B230F:n IMM kädessä, sekasin siihen.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: Xanthe_ - 23.07.2015, 20:49:15
Voi onnistua tai sitten ei. Väsyneestä metallista et uutta saa vaikka laulaisit maamme laulun takaperin.
Todennäköisimmin saat taivutella vartta sitten 2-4vk välein  :2funny:
Taivuttelemalla se itselläkin "toimi" hetken aikaa ja sitten kyllästyin, hommasin korvaavan tilalle.
Itse en tyytynyt vain vääntelemään.. laitoin lisä "lukko" jousen sinne ja hioin sitä varren stopparia hiukan.


Toiminut nyt joulusta asti jolloin kyllästyin vääntelyyn joka ei toiminut.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: Nick - 23.07.2015, 21:47:14
Itse en tyytynyt vain vääntelemään.. laitoin lisä "lukko" jousen sinne ja hioin sitä varren stopparia hiukan.

Toiminut nyt joulusta asti jolloin kyllästyin vääntelyyn joka ei toiminut.

Kyllä sen varmaan noinkin voi saada toimiin.
Se on melko ärsyttävää, ajat sateella ja se varsi ei taaskaan yläasennossaan pysy lasissa kiinni ja tajuaa, että joutuu taas vääntelemään sitä tai muuta tekemään. Ehkä se on kiinni siitäkin mistä kohtaa vartta se väsymispiste on.

Muistaakseni purkaamolta hommasin pari vuotta takaperin, maksoin 10 euroa siitä ja siitä asti toiminut kuin vanhoina hyvinä aikoina  :)
Silloin oli yllättävän huono tarjonta purkaamoilla kuljettajan puolen varrelle. Apparin puolelle oli reilusti enemmän tarjontaa.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 25.07.2015, 00:10:47
Hei tiedättekö mitä lambda valo sammui pois päivä sen jälkeen ku pesasin imm:n jarrucleanerilla . En  tiedä johtuiko mun pesuista. Nykiminen on kuitenkin jäljellä nykii siis ennen kuin turbo lähtee mukaan pienillä kierroksilla. Mikähän merkitys service valolla on? Palaa muutaman minuutin käynnistämisen jälkeen? Mistähän löytäisi kylkilistojen kiinnikkeitä?
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 25.07.2015, 11:53:38
näyttäisi siltä ett pyyhkijää on yritetty vääntää on huomattavasti kaarevampi kuin pelkääjän puoli? lambda valokin sammui, en tiedä auttoiko jarrucleanerila huuhtelu kun valo sammui seuraavana päivänä.

nykiminen kuitenkin jatkuu edelleen pienillä kierroksilla. kun turbo tulee mukaan enemmän niin ei ole nykimistä. auton minulle myynnyt kaveri kehoitti vaihtamaan polttoainesuodattimen, on kuullemma herkkä jos ajelee tankin melkein tyhjäksi?

mikähän merkitys servicevalolla mahtaa olla kun palaa muutaman minuutin käynnistyksen jälkeen ja sammuu sitten?
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: laatikkovika - 25.07.2015, 14:01:39
No se service valo on ihan turha käytännössä. On vain huoltovälimuistutin. Jos vaihtelet öljyt säännöllisesti niin ei hätää.
Mulla on halpislukija jolla tuon voi sammuttaa mutta toki syttyy taas varmaankin 15tkm jälkeen.

Ne pyyhkijänvarret kääntyilee ajansaatossa ja useimmiten se kuskinpuoli. Hommaa ehjä purkuosa jostakin.
Tuossa oli juttua niitten vääntelystä, joskus yritin samaa mutta lämmitin kaasuliekillä sitä alumiiniosaa ja väänsin, toimi jonkin aikaa mutta kohta taas sama "pyyhkimättömyys".. :P

Ootko sä koljto lukenut ne vikakoodit?

Ed. Oot näköjään ja tämän 1-2-1 antoi siis A2 nastasta?
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 25.07.2015, 19:13:18
joo kyllä A2 nastasta luettu. nykiminen vaan jatkuu, seuraavaksi pitää vaihtaa bensasuodatin,  jos ei sitten saa soppaa pienillä kierroksilla?  :-[ lambda valo tosiaan sammui.
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: Yrsin - 26.07.2015, 22:29:08
Offtopic mutta kuitenkin, olit laittanu autos sitte tuonne myyntipalstalle, vahinko kiertämään?  :D
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: HRemes - 29.07.2015, 21:09:27
Tuli tuossa mieleen, että jos on se yleinen vika nimeltä ohjauspaineletku bensanpaineensäätimelle?
Yleensä se alkuperäinen letku murtuu siitä mutkasta mikä lähtee paineensäätimen persiistä.
Silloin bensanpaineet ilman ahtoja liian korkeat, ja korkeilla ahdoilla liian matalat(=seokset pielessä ja aiheuttaa nykimistä)

Virranjakajan koppa tai pyöriä?
Tulpat?
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: koljto - 03.08.2015, 19:44:49
no niin nykimiseen auttoi loppujen lopuksi bensasuodattimen vaihto. Se varmaankin ryttyili alun alkaen, oli sen tuntuinen tosiaan ettei saannut soppaa tarpeeksi. Edellinen suodatin näytti sekin uudehkolta.

 nyt on sitten virta ongelmia, laturin valo ei pala joten purkaako akkua johonkin? lataamalla akun mennään muutama päivä, mutta hiipuu sitten? eli akku pitää varauksen ja laturi kaiketi lataa?
Otsikko: Vs: vm 94 850 t5 nykii?
Kirjoitti: laatikkovika - 04.08.2015, 13:33:09
No mulla, kun oon vanhakantanen äijä niin käsitys on että latauksen heräte kulkee merkkivalon kautta.
Jos siis latauksen merkkivalon poltin on pimeä niin lataus ei pelitä.
Koitapa vaihtaa se polttimo. Eihän akkua pitäisi latailla muutaman päivän välein ulkopuolisella laturilla... :pomo: