Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Kettu- - 22.07.2015, 14:07:10
-
Kävin katsastamassa auton keravan katsastus oyssä jossa ne tietenkin ensim möhli niin että ne ajoi auton jarrupenkkiin, johon awdeetä ei saa ajaa katsuri sano vaa et oho tää oli neliveto. No auto meni läpi ja lähin ajaa kotia järvenpäähän niii auto ei jaksanu kulkee edes 90kmh ja puotti cruisen pois päältä vein sen nyt sit huoltoon ja kattoo siel ku kerkee. Jeejee. Kaasupohjassa sai ajaa et kulkee 80kmh.
-
Vikakoodit sit ekana lukuun... :)
-
Ilmottelen kuhan ne tuolta korjaamolta ilmottaa.
-
Joku vikakoodi sieltä pitäs löytyä koska auto mennyt limp home tilaan.
-
Ehkä tyhmä kysymys mutta miten nelivedosta sit jarrut katsotaan?
-
koe ajolla :)
-
Ei kellää oo mitää arvauksia mitä tollanen jarrupenkissä käynti voi rikkoo haldexsista?
-
Varmaan kannattaisi myös ottaa tuojon katsastuskonttoriin yhteyttä ja kysyä ottavatko asiaan kantaa?
-
Kävin sielä heti samantien ja sanoivat että vie korjaamoon ja soitelkaa mikä sieltä on mennyt rikki.
-
Turbon paineensäädin rikki soittivat just. Eiku anturi.
-
Turbon paineensäädin rikki soittivat just.
Eli et taida saada tätä konttorin piikkiin...
-
No ei juu varmaa liity siihen jarrupenkkiin.
-
koe ajolla :)
Väärin. Oikeanlaisessa penkissä haldex-vetoisten takajarrut testataan auto sammutettuna.
-
Väärin. Oikeanlaisessa penkissä haldex-vetoisten takajarrut testataan auto sammutettuna.
Käytännössä ne testataan koeajolla...
Mikä on oikeanlainen penkki haldexille?
-
Väärin. Oikeanlaisessa penkissä haldex-vetoisten takajarrut testataan auto sammutettuna.
entä etujarrut?
-
Käytännössä ne testataan koeajolla...
Mikä on oikeanlainen penkki haldexille?
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujentestaus-2-pyoradynamometrissa-os2
"Voi tarkastaa 2-pyörädynamometrissä moottori sammutettuna noudattaen seuraavaa ohjetta: Aina pyörien ollessa rullilla sammutetaan auto ja odotetaan 2-5 sekunnttia ja suoritetaan testi. Avain Vaunun korjaamo päällikkö Kalle Tervonen lattoi minulle myös nelivedon tarkastus ohjeen, jossa painotetaan että pyörien on päästävä pyörimään vapaasti , ettei voimansiirto vaurioidu. "
EDIT: Eli sellaisella jarrupenkissä missä pyörii kaksi samaa rullaa esimerkiksi molempien eturenkaiden ali ja olikohan matala intertiapenkki nimitys.
-
Tuolla vielä lisää.
http://karavaanari.org/index.php/topic,10711.msg197837.html#msg197837
Kaikki jututhan ovat lähtöisin tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57187.0
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujen-testaus-kaksipyoradynamometrissa
-
Mulla ei takarenkaat päässy pyörimään vapaasti ne oli betonilla. Ja auto käynnissä siks se hyppäski penkiltä takarenkaat sutien pois.
-
Lähinnä hain sitä, ettei ole erikseen mitään sen erikoisempaa jarrudynamoa jossa voisi haldexit testata.
Toki sitten on nelivetoja varten sellaisia dynamoja joissa saa rulla pyörimään eri suuntiin.
-
Lähinnä hain sitä, ettei ole erikseen mitään sen erikoisempaa jarrudynamoa jossa voisi haldexit testata.
Toki sitten on nelivetoja varten sellaisia dynamoja joissa saa rulla pyörimään eri suuntiin.
Juuri tuollaisesa saadaan se haldex rikki.
-
Juuri tuollaisesa saadaan se haldex rikki.
Miksi se tuosta hajoaisi kun saman akselin pyörät pyörivät eri suuntiin, jolloin auton näkökulmasta nopeus on nolla eli nelivetoa ei kytketä. Noin se vaan kaikissa nelivedoissa testataan jos dynamossa on tuo ominaisuus.