Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ace80 - 22.07.2015, 16:29:24

Otsikko: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: ace80 - 22.07.2015, 16:29:24
Tervehdys,

Nyt olisi hyvät neuvot kalliita. Kaikki alkoi, kun 2001 T5 alkoi pikkuhiljaa ravistaa 100-120 vauhdissa. Ravistuksen aikana vedätys pahensi tilannetta ja loiva kaarros tiessä oikealle myös lisäsi sitä. Ilmeni, että alatukivarsien taaemmat puslat oli repeytynyt, oikean vetoakselin sisäpäässä oli noin 5-6mm klappia ja vasemmassa jonkun verran sekä etummainen moottorin alatukikannake oli huonona.
Myös vasen alapallonivel oli väljä. Ennen leimaa teinkin remontin, ja uutta tuli molemmat vetarit, pyöränlaakerit, alatukivarret puslineen ja nivelineen, moottorin kannakekumi, sekä jarruletkua ym. Leimalla katsottiinkin, että väljiä ei muualla ollut. Mutta itku pääsi moottoritielle päästyäni! Sama saa***an ravistus on jäljellä! Reilun tonnin sijoituksesta ei siis ollutkaan toivottua hyötyä, ja seuraava lasku onkin, kun hammaslääkäri laittaa kaikki ravistuksessa pudonneet paikat takaisin.

Mitäs seuraavana?
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Itsok - 22.07.2015, 17:16:20
Onko renkaita käytetty tasapainokoneessa milloin viimeksi?
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 22.07.2015, 17:44:44
Vanhat,runkovikaiset renkaat myös syyniin.. Tai ainaki koittaisi eri rengastuksella.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: ace80 - 22.07.2015, 20:45:20
Renkaat ja vanteet on viimekesänä hankitut. Kylläkin vannetukun tarvikemallin 18" Tomason ja syronin 235/40 R18 gumit. Pieni epäilys niitä kohtaan tietenkin on. Soviterenkaat on varmistettu ja on paikallaan. Varmistellaanpa asiaa. Kiitos tähän menneistä vastauksista.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: time - 22.07.2015, 20:50:28
Etippä aluksi jostakin lainaan siihen autoon kuuluvat renkaat vanteineen. Suosittelen noiden kumitettujen vanteiden sijaan.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Hurm0s - 23.07.2015, 21:09:21
Mulla oli ainakin tarvikevanteiden sovitteiden kanssa sellainen ongelma, että soviterengas oli ns. liian kapea.
Volvon napahan on 65mm vain sieltä aivan uloimmasta kohdasta, sisempää se on pienempi.
Soviterengas meni liian syvälle napaan, eli tuosta 65mm kohdasta yli jolloin vanne ei keskittynyt kunnolla.

Tuo nyt ainakin kannattaa tarkastaa.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 23.07.2015, 22:48:59
Tosin pultit (kartiot) sen keskittää..Se napa sovite on vaan jelppaamassa kun nostaa vannetta huulille. Vanteet olisi kyllä ehkä tosiaan hyvä koittaa jollain eri koolla.. Pikkuisen aina mietityttää tuo vannetukun poliitiikka. Työkaveri kerran tilasi kun oli jokin tarjous siellä-- Saapui kyllä uudet vanteet ja neljä vuotta vanhat "eurooppa mallin"kitkat.. Huoh.. Palautukseen meni heti..  :2funny:
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Hurm0s - 23.07.2015, 22:55:01
Tosin pultit (kartiot) sen keskittää..Se napa sovite on vaan jelppaamassa kun nostaa vannetta huulille. Vanteet olisi kyllä ehkä tosiaan hyvä koittaa jollain eri koolla.. Pikkuisen aina mietityttää tuo vannetukun poliitiikka. Työkaveri kerran tilasi kun oli jokin tarjous siellä-- Saapui kyllä uudet vanteet ja neljä vuotta vanhat "eurooppa mallin"kitkat.. Huoh.. Palautukseen meni heti..  :2funny:
Ei muuten keskitä, se soviterengas sen ihan oikeasti keskittää.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Timo - 23.07.2015, 23:10:52
Renkaat tasapainotukseen ensimmäisenä! Mulla on ollu alla kaksi eri rengassarjaa tänä kesänä ja viisi kertaa yhteensä tasapainotettu. Se mikä toisen rengasliikkeen mielestä oli tasapainossa, ei todellisuudessa edes ollut noussut vanteelle kunnolla ja ravisti älyttömästi, 120 vauhdeissa taisi olla pahinta kyytiä.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Juhizz - 23.07.2015, 23:15:25
se soviterengas sen ihan oikeasti keskittää.

Näin se kyllä menee.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 24.07.2015, 23:14:42
Kas kun neljä kesää ajelin ilman soviterenkaita.. Väärillä vanteillakin.. Eikä täristäny. Oli keskireikä varmaan neljä milliä isompi.. Voitte ottaa ne sovitteet vaikka poies ja koittaa jos ette usko. Ja jos omistatte pulttipyssyn niin katsokaapa kun vedätätte pultteja kiinni päin mitä tapahtuu kun kartionmallinen pultti liikuttaa vannetta.. Toki rauhallisesti vedättäen kaikkia hiljalleen kiinnipäin..
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Hurm0s - 25.07.2015, 01:56:44
Kas kun neljä kesää ajelin ilman soviterenkaita.. Väärillä vanteillakin.. Eikä täristäny. Oli keskireikä varmaan neljä milliä isompi.. Voitte ottaa ne sovitteet vaikka poies ja koittaa jos ette usko. Ja jos omistatte pulttipyssyn niin katsokaapa kun vedätätte pultteja kiinni päin mitä tapahtuu kun kartionmallinen pultti liikuttaa vannetta.. Toki rauhallisesti vedättäen kaikkia hiljalleen kiinnipäin..
Been there done that, ei ne pultit keskitä. Tästä on turha kinata tässä enempää.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 25.07.2015, 12:10:20
Sinäkö olet absoluuttisen  totuuden omaava? Jos 15-v on autoalan kokemus niin miten olet varma tästä asiasta. Ja  näemmä mode kun olet niin toivon että vastaat asiallisesti perustellen oman näkökantasi. Jos minä sanon että on tosiaan toiminut ilmankin sovitteita niin miten vaikea sitä on uskoa?
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 25.07.2015, 12:17:23
Väännetään rautalangasta. Jos alumiinivanteessa on itsessään kartio ja pultissa myös niin mitä tapahtuu kun kaksi kartiota kohtaa? Edellyttäen että ne kaksi ovat toisilleen vieläpä sopivat? Tuossa postaus asiasta johtotähti foorumilta:

Nämä ns. soviterenkaathan ovat yleensä tarvikevanteiden hienous, yleensä eri merkkien alkuperäiset (ja ainakin itsellä myös mersun replicat) ovat valmiiksi oikean kokoisella keskireiällä.

Tarvikevanteissa kun sopivuus on esim. pulttijakojen puolesta moneen eri autoon mutta keskiöt taas ovat eri kokoisia eri autoissa niin nämä renkaat ovat mukana juurikin keskityksen vuoksi.

Eivät todellakaan ole pakolliset, vaatii vaan hieman tarkkuutta kirittäessä että tulee tasaisesti kiinni.
Kun pultit kiritään tasaisesti vuorotellen nin keskittyy ihan ok pelkillä pulttien kartioilla, toki helpottavat asennusta olemassaollessaan.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: mulugren - 25.07.2015, 13:17:37
Pulttien kartiopintojen ja vanteen välissä ei ole klappia (jos pultit kiristetty). Navan ja vanteen välissä sen sijaan on. Koneenrakennusmielessä aika reilustikin. Muutenhan sitä vannetta ei saisi räntäsateessa tavan jannu koskaan paikoilleen

Olenpa nähnyt oem vanteita joissa on keskellä valtava aukko. Ei niinku "napasovitetta" ollenkaan

Edit: ja liitoksessa momentin kantaa se kappaleiden välinen kitka joka pultilla aikaansaadaan. Ei siis se pultin varsi.. Toisin sanoen, jos pyörä täydellisesti keskittyy navalla niin pulttien reikien ei tarvitse olla kalliita kartioita. Vai oletteko nähneet kartioreikiä huvikseen tehdyn jossain;-)
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Jaru - 25.07.2015, 14:16:37
Mikä on kappaleiden välinen kitka, kun pultit on momentissa? Laskeppa tuo ensin ja mietippä pitääkö se vanteen navassa kiinni liikkumatta. Loppumomentti sitten siirtyy niille pulteille??

Kyllä se on keskiö joka ottaa voimat pois ja siirtää sen napaan ja sitä kautta jousitukseen...
Eli keskireikä oltava tiukka, sama onko suorasovitteinen, muovinen taikka alumiinisovite.

Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 25.07.2015, 14:32:19
Edelleen ilman laskutoimituksia, kun on ne kartiot niissä pulteissa.. Kyllä ne viisi pulttia jaksavat pitää vanteen kiinni,kartiot vielä auttaa asiaa. JA tosiaan,neljä kesää ajanut,ilman ongelmia. Mikä tässä on vaikeaa tajuta?!  :idiot2:

Vielä käytännön esimerkki ,ota vanne irti, tiputa se kartiollinen pultti sinne reikäänsä.Eikö mahtavasti hakeudu sinne pohjalle?Se napasovite auttaa mutta ei ole välttämätön kuitenkaan. Jos se niin tarkka olisi niin miksi moisia tehdään muovista vain? Ja jolla on muutama hassu milli paksuutta? Mites oletko myös huomannut jokaisessa renkaan vaihdossa puhdistaa tuon navan keskiosan? Aika monella kun se on hieman ruosteinen..

Uskokaa nyt jo hiljalleen.. Ja palataan aiheeseen,auttaan sitä kuka tämän keskustelun avasi ja hänen ongelmiaan.
Onko ne pyörät tasapainossa kuitenkaan? Itse menisin siihen asentajan viereen katsomaan toimitusta. Äkkiä tulee kiireessä hutilointia. Lisäksi mitkä olivat ne renkaat?Halvat?
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: SPK - 25.07.2015, 15:39:46
Pelkästä kitkasta tulee jo useampi tonni, +pultit päälle niin vaikea kuvitella, että siinä enää mikään elastinen nailonrengas mitään pitelee. Voimat kuitenkin siirtyy ensi sijaisesti jäykkä yhteyksien kautta.   Jos tuo paketti olisi pelkän keskireijän varassa ja pultit ei kestäisi juuri mitään leikkausvoimia, niin jo pelkkä lukkojarrutus asfaltilla olisi aika jännittävää.  Noita napojakin on monessa vehkeessä niin naurettavalla parin millin huulella, että en kyllä pelkästään sen varaan laskisi tuon yhdistelmän lujuutta. 

Molempi tietysti parempi ja vanne sekä auto valmistajahan nuo loppujen lopuksi määrää, millä mennään ja mikä on riiittävä.   Mutta tosiaan, niin ei kaikki oem vanteetkaan ole keskireijältään tiukkoja tai edes sinne päin.  Uskoisin, että tämä on enemmin kiinni sen vanteen valmistuksesta kun autosta.  Jotkut vanteet on tehty niin, että luotetaan pulttien kartioiden keskitykseen ja jotkut on taas koneistettu niin, että keskireikä on se viimeinen sana.  Parhaimmillaan molemmat natsaa. 

Tärinä ongelmissa tietysti ensimmäisenä kannattaa tuo keskireikä kokeilla.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: sandux - 25.07.2015, 21:26:31
Edelleen ilman laskutoimituksia, kun on ne kartiot niissä pulteissa.. Kyllä ne viisi pulttia jaksavat pitää vanteen kiinni,kartiot vielä auttaa asiaa. JA tosiaan,neljä kesää ajanut,ilman ongelmia. Mikä tässä on vaikeaa tajuta?!  :idiot2:

Vielä käytännön esimerkki ,ota vanne irti, tiputa se kartiollinen pultti sinne reikäänsä.Eikö mahtavasti hakeudu sinne pohjalle?Se napasovite auttaa mutta ei ole välttämätön kuitenkaan. Jos se niin tarkka olisi niin miksi moisia tehdään muovista vain? Ja jolla on muutama hassu milli paksuutta? Mites oletko myös huomannut jokaisessa renkaan vaihdossa puhdistaa tuon navan keskiosan? Aika monella kun se on hieman ruosteinen..

Uskokaa nyt jo hiljalleen.. Ja palataan aiheeseen,auttaan sitä kuka tämän keskustelun avasi ja hänen ongelmiaan.
Onko ne pyörät tasapainossa kuitenkaan? Itse menisin siihen asentajan viereen katsomaan toimitusta. Äkkiä tulee kiireessä hutilointia. Lisäksi mitkä olivat ne renkaat?Halvat?


Sen verran nyt hämää, että jos se keskiösovite ei keskitä niin mikä sitten keskittää autoissa joissa ei ole kartiopultteja/muttereita vaan laippamutterit? Sillonhan sen navan on keskitettävä.
Myöskään en olisi ihmeissäni muovin käytöstä ko. Osassa koska esim raskaiden kuorma-autojen olkatapeissa käytetään muovisia holkkeja.

Ja kysyjälle, koita ensin toisia vanteita/renkaita kokonaan.

Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 25.07.2015, 23:31:25
Asia on silloin eri mutta nytpä on kyseessä kartiolliset pultit. Nyt ei mennä sivuraiteelle asiasta!!! Koittakaa nyt epäilijät ihan oikeasti ajaa ilmankin niitä soviterenkaita jos ette usko.Kiristys vaan pulteilla siististi niin huomaatte.. Ja olette kaikki mulle pystyssä huurteisen! :2funny:

Ihmeen paljon on tietämättömyyttä havaittavissa autofoorumilla..  :pomo:

Alkuperäiset vanteet ja maltillinen rengastus on vaan yleensä parhaat... Ulkonäkö onkin sitten kinkkisempää.

Noita pyöriä voisi tietty koittaa hieman pyöriin edestä -> taakse .Jos muuttuisi äänet ? Saisi hieman suljettua jotain edes..
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: sandux - 25.07.2015, 23:37:36
Asia on silloin eri mutta nytpä on kyseessä kartiolliset pultit. Nyt ei mennä sivuraiteelle asiasta!!! Monasti näissä on vaan parhaat alkuperäiset vanteet jostain kumman syystä.

Samanlaiset muovirimpula sovitteet niissä muissakin tarvikevanteissa on, olkoon kartio tai laippamutteri.

Siinä ollaan samaa mieltä, että alkuperäiset on näissä parhaat vanteet, sitä en lähde kyseenalaistamaan, mutta se että noilla soviterenkailla ei olis mitään tekoa on vähän kyseenalaista, enkä epäile etteikö ilman soviterenkaita tarvikevanteissa voisi tulla toimeen.

No joo, eiköhän tehdä tästä topikki tonne renkaat ja vanteet puolelle ja lopeteta tän ketjun pilaaminen.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 25.07.2015, 23:57:08
Se sovite auttaa kiristäessä että vanne osuu paremmin hollilleen eli ei tule kiristettyä "vinoon". Eli kun osa porukasta ampuu sillä pulttipyssyllä heti täysiä  niin menee kartiot paremmin kohdakkoin kun ei ole kovin heiluntaa/klappia. Tämä siis esimerkkinä miten yleensä käy kun amatöörit tussaa rengas hommissa.
Tässä viidentoista vuoden aikana on jokunen pyörä tullut irroitettua ja laitettua kiinni.Kun on ammattiin kuuluva juttu.. Ei tosin päähomma mutta kuitenkin... Välillä kun nuo ihanat  muoviholkit on kadoksissa tai muuten vain halki tms..
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Hurm0s - 26.07.2015, 00:13:34
On aivan eri asia, että mikä sen pyörän pitää kiinni ja mikä sen keskittää.

Kyllä, ne pultit pitää sen pyörän ihan varmasti paikallaan ilman sovitettakin.

Ja kyllä, kartio keskittyy väkisinkin.

Mutta kun auto on 15v vanha ja siinä saattaa olla alkuperäinen napa ja pultit, ne kierteet on kuluneet.
Meneekö se pultti suorassa kun pyörän paino roikkuu siinä, no ei.
Navan ja vanteen välissä on siinä kohtaa jo liikaa kitkaa kun pultit alkaa kiristystä, ettei se pultti todellakaan keskitä sitä vannetta.

Ja kyllä, sen pyörän saa suunnilleen keskelle kun tarpeeksi kauan ährää ja kiristelee pultteja samalla kun pyörittelee pyörää, muttei todellakaan kunnolla.

Tästä on ihan omakohtaisesti kokemuksia ihan omista autoista ja työn puolesta.

Mitä perusteluja tähän vielä tarvitaan?

Ja kun kirjoitin, että "tästä on turha kinata enempää", se ei tarkoittanut, että tähän kuuluu nyt kirjoittaa monta viestiä putkeen ja puolustella omaa näkökantaa.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: VilleTRE - 26.07.2015, 11:58:21
Hahah,kas kun itse olen aina onnistunut. Eikä sitten aiheesta nyt enempää. Ettei vaan suututa.
MR. kaikki tietävä on puhunut.

Harrrrvoin olen nähnyt kierteen kuluneen juurikaan.. Kaikki yleensä ymmärtävät mitä on vetää pyörän pultit väärille jengoille. Enemmän olen kyllä nähnyt aivan törkysen paskasia napoja joista on vaikea saada pyörää poies kun teräsnapa ja alumiinivanne ovat hyvin naittuneet yhteen.
Ilmeistä on että asiasta on montaa näkökantaa ja kukaan ei halua myöntyä suuntaan eikä toiseen. Siksi tästä-kään ei ole absoluuttista totuutta.Itse olen ainoastaan OMIIN kokemuksiin kirjoittanut. Ja mitä työskentely "sinisellä" (oh hoh!) on antanut 15 vuoden ajan näkökantaa asiaan.

Kun palataan tässä olevaan ongelmaan niin kyllä koko 2001-mallin auto ja siinä olevat väljyydet olisi otettava tarkasteluun. Silti tuo rengastus on otettava aluksi käsittelyyn.. Ja miten tosiaan on pyörät vedetty kiinni ja mahdolliset epätasapainon tuomat ongelmat.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.07.2015, 12:28:44
Ihan mielenkiintoista luettavaa kun itselläkin just rupes moottoritiellä ravistamaan V70 jarru&rengashommista viikon sisällä. Asiaakin löytyi hirveän egoilun välistä. Pitää tarkistaa pyörän kiinnitys vielä ennen kuin pyydän tasapainottamaan renkaita.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Juhizz - 26.07.2015, 12:32:28
Juu ne pinnat kannattaa tarkistaa ettei ole epäpuhatuksia välissä. Jarruleyn ja navan välinen pinta, jarrulevyn ja vanteen väliset pinnat ja keskitysnavan ympäristö.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Hurm0s - 26.07.2015, 13:12:37
Hahah,kas kun itse olen aina onnistunut. Eikä sitten aiheesta nyt enempää. Ettei vaan suututa.
MR. kaikki tietävä on puhunut.

Harrrrvoin olen nähnyt kierteen kuluneen juurikaan.. Kaikki yleensä ymmärtävät mitä on vetää pyörän pultit väärille jengoille. Enemmän olen kyllä nähnyt aivan törkysen paskasia napoja joista on vaikea saada pyörää poies kun teräsnapa ja alumiinivanne ovat hyvin naittuneet yhteen.
Ilmeistä on että asiasta on montaa näkökantaa ja kukaan ei halua myöntyä suuntaan eikä toiseen. Siksi tästä-kään ei ole absoluuttista totuutta.Itse olen ainoastaan OMIIN kokemuksiin kirjoittanut. Ja mitä työskentely "sinisellä" (oh hoh!) on antanut 15 vuoden ajan näkökantaa asiaan.

Kun palataan tässä olevaan ongelmaan niin kyllä koko 2001-mallin auto ja siinä olevat väljyydet olisi otettava tarkasteluun. Silti tuo rengastus on otettava aluksi käsittelyyn.. Ja miten tosiaan on pyörät vedetty kiinni ja mahdolliset epätasapainon tuomat ongelmat.
Ja tuollainen v*ttuilu kannattaa sitten lopettaa ennenkuin aloittaakaan.

Nämä korjaamopuolen topicit olisi hyvä pitää siisteinä ja keskittyä aloittajan ongelmaan, jos täällä alkaa hirveä vääntö jostain asiasta johon jokaisella oma kanta josta ei tingitä, tulee koko topicista aivan tuskaista luettavaa.

Ja nuo työpaikat ja työkokemukset voidaan jättää ihan omaan arvoonsa, on täällä aika monilla autoalan koulutus ja työkokemusta.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Lentäjä - 26.07.2015, 14:17:37
Tere.
Muuttuuko ravistamisen "laatu" kun ajaa esim moottoritiellä joka kaartaa,tällöin eturenkaiden keskinäinen asento muuttuu.(jos muuttuu..tasapainota)
Itselläni tämä oli havaittavissa,tasapainotettiin kyllä.
Vika katosi käytännössä kokonaan vasta kun vaihdoin iskunvaimentimet.

Ps.Kyllä ajoneuvon valmistaja ilmoittaa taapainotetaanko pulttikiinnityksestä vai navasta.
Minulla nissani ilmoitti ,että navasta keskitys ja myös tasapainotus,toki pulteissakis oli kartiot.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Chili - 26.07.2015, 14:35:31
Mulla on tallissa lähes iskemättömät aluvanteet iskemättömillä Semperitin renkailla. Tartteusin soviterenkaat; en saa tasapainoon/keskelle enää kun hävitin keskitysholkit. Kartiopultit ja -reiät on.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: anssi68 - 26.07.2015, 19:24:13
Mulla on tallissa lähes iskemättömät aluvanteet iskemättömillä Semperitin renkailla. Tartteusin soviterenkaat; en saa tasapainoon/keskelle enää kun hävitin keskitysholkit. Kartiopultit ja -reiät on.

Löytyskö tuolta:

http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CNbMmcKa-cYCFYPDcgod1y8J9w
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Juhizz - 26.07.2015, 20:03:22
Löytyskö tuolta:

http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CNbMmcKa-cYCFYPDcgod1y8J9w

Voin suositella  O0 Tilausta seuraavana päivänä tipahti luukusta.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: OYlitalo - 26.07.2015, 20:53:27
Ne tasapainottajat ei yleensä kurkistele sinne tasapainotuskoneen lokasuojan alle renkaan pyöriessä. Eli renkaassa voi olla selkäheittoja ja silti tasapainossa. Itse menin uusien renkaiden kolmannella tasapainotuskerralla seuraamaan vierestä ja tuloksena  oli yksi uusi rengas takuuseen. Vapinat tärinät loppui siihen vaikka citikka olikin autona silloin.
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: Fuse - 27.07.2015, 00:53:05
Tuossapa pohdintaa aiheesta napakeskitteinen vs. pulteista keskittävä ja myös pohdintaa noiden muovisten spacereiden todellisesta toimivuudesta voimien siirtäjänä.

http://www.croberts.com/Automotive-wheel-detachment.htm

Lopputulos tuossa artikkelissa on se, että OEM vanteet keskittävät usein navasta ja valmistaja on useimmissa tapauksissa navasta keskittäväksi ne suunnitellut, vaikka olisikin kartiomallin pultit/mutterit. Aftermarket vanteet suunitellaan pääasiassa pulteista keskittäväksi ja tuota voimiensiirto-ongelmaa koitetaan paikata usein polymeereista valmistetuilla soviterenkailla, mutta ne eivät poista täysin ongelmia. Eli se vanne ei välttämättä sovitteenkaan kanssa edelleenkään keskity 100% kuten autovalmistaja on alunperin kiinnityksen suunnitellut. Tuo taas aiheuttaa epätasapainon lisäksi pulttien väsymistä yms...

Se että joku toimii niin, ettei ongelmia itse havainnoi esim. ravistuksena, ei tarkoita sitä että autovalmistaja olisi asian suunnitellut alunperin kyseisellä tavalla toimivaksi. Autotehtaissa ei heitellä asioita hattuvakioilla "tää tuntuu toimivan"-periaatteella. "Riittävän hyvin" toimiva ratkaisu voi olla monessa tapauksessa ihan ok, mutta se ei ole synonyymi sille, miten palikat on alunperin suunniteltu toimivan. ;)
Otsikko: Vs: V70 ravistaa edelleen.
Kirjoitti: mulugren - 04.08.2015, 23:17:50
Tuossapa pohdintaa aiheesta napakeskitteinen vs. pulteista keskittävä ja myös pohdintaa noiden muovisten spacereiden todellisesta toimivuudesta voimien siirtäjänä.

http://www.croberts.com/Automotive-wheel-detachment.htm

Lopputulos tuossa artikkelissa on se, että OEM vanteet keskittävät usein navasta ja valmistaja on useimmissa tapauksissa navasta keskittäväksi ne suunnitellut, vaikka olisikin kartiomallin pultit/mutterit. Aftermarket vanteet suunitellaan pääasiassa pulteista keskittäväksi ja tuota voimiensiirto-ongelmaa koitetaan paikata usein polymeereista valmistetuilla soviterenkailla, mutta ne eivät poista täysin ongelmia. Eli se vanne ei välttämättä sovitteenkaan kanssa edelleenkään keskity 100% kuten autovalmistaja on alunperin kiinnityksen suunnitellut. Tuo taas aiheuttaa epätasapainon lisäksi pulttien väsymistä yms...

Se että joku toimii niin, ettei ongelmia itse havainnoi esim. ravistuksena, ei tarkoita sitä että autovalmistaja olisi asian suunnitellut alunperin kyseisellä tavalla toimivaksi. Autotehtaissa ei heitellä asioita hattuvakioilla "tää tuntuu toimivan"-periaatteella. "Riittävän hyvin" toimiva ratkaisu voi olla monessa tapauksessa ihan ok, mutta se ei ole synonyymi sille, miten palikat on alunperin suunniteltu toimivan. ;)

Olipa melko "tutkimus". Tuollahan lukee että "Some vehicles (early VW Beetles) used lug-centric designs with success". Viittaakohan tuo ihan tosissaan johonkin 50-luvun kuplaan vaiko näihin uusiin? Eihän tuosta ole kuin pari päivää kun edessäni pollotti joku pikkumaasturi jossa oli vararengas pyrstössä. Keskireikään olisi nyrkki mahtunut eikä ollut edes pyöreä reikä. Enkä kyllä muista missään vanteissa olleen navan ja vanteen välillä snug fit. Alkuperäiset vanteetkin tippuu maahan tuulen henkäyksestä jos ei ole pultit kiinni.. Jos välys on tuota luokkaa niin vanne taatusti liikkuu hieman koko ajan mikäli navan on ajateltu kantavan kuormaa.

"Automakers design a specific hub-centric wheel to fit a specific hub, utilizing a variety of engineering design methodologies including the finite element stress calculation method.". Jep, mutta entäpä se itse pihvi eli sovite navan ja vanteen välillä kun siellä on välystä. Eikö ne liene elementti menetelmällä pyri optimoimaan vanteen ja liitoksen niin että sitä siirtymää ei niin paljon synny että napa kantaa kuormaa ::)