Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: strandell - 24.07.2015, 02:27:29
-
Jaa, mistäs pitäis nyt aloittaa... ;D Oon täs yli puol vuotta selaillit nettiautoa, jospa se sopiva auto tulis joskus vastaan...ja niin tulikin, Volvo V70 :pomo:
Kriteereinä oli Turbodieseli manuaali lootalla, ja joku euromaissa valmistettu härpäke, luukunottamatta ranskanpaskat. Vanhoja TDI golffeja/leoneja/octavioita katoin eniten, kun samoilla kilometreillä olevat volvot olivat paljon kalliimpia. Budjetti oli siis 2 kiloeuroo.
Noh, torstai aamupäivällä autossa Litukan parkkipaikalla kahueessa pikku-lauantain darrassa selalailin taas nettiautoa. Rinta-Juoppi oli laittanut Uotletin puolella jonkun vanhan dieseli volvon myyntiin, hinta oli 1999€ ja kilometrejä oli "vain" 343tkm. Ei muuta kun panttipullot automaattiin, rahat taskuun ja autokaupoille mars! Kuvia he eivät olleet edes vielä ehtineet laittaa nettiin, mut sen pitäis olla hopean värinen. Malliks he olivat kirjoittaneet "v70 classic 2.5D", aattelin et siel on sit varmaan ykköskopan v70 classic vartelupaketilla ja TDI koneella oleva volvo. Mut oho siellä olikin mk2 volvo pihalla :buck2:
Lähdin kaverin kanssa koeajelulle volvolla, ja heti tuli semmone fiilis et tää on kyl siisti, et tää vois olla se. Perus volvo tuntuma, tilava ja toooodella mukavat penkit jne. (Faijjalla xc60 d5 awd -12) Ja tietysti kivat straight-five diiseli murinat :buck2: :pomo: Yks kaveri on töissä autokorjaamolla, ja käytiin siellä nopeesti ja nostettiin volvo nostrilla ja tsekattiin nopeesti mis kunnos volvo on, yks raidetanko ja takakoiranluu oli vaihtokunnossa, muuten ihan tikissä! Tän jälkeen lähdin takasin autokauppaan ja pitkän harkitsemisen jälkeen lyötiin kaupat lukkoon. Eka oma Volvo oli hankittu!
Täs on siis vielä vanha VAGin AEL 10v tdi kone (Volvo D5252T, 140hv/290nm) pitäis olla aika kestävä kone... Auto on tuotu -04 italiasta, ja olen kolmas omistaja Suomessa. Ruostetta ei käytännössä ole lainkaan. Talvireknaat ovat ihan ok kuntoiset, tosin niissä on vaan peltivanteet. Kesäreknaat ivat aika finito. Hihnalla pääsee viel ainakin 50tkm. Kaikki sähköt toimii, paitisi A/C:n lämpötila-anturit, ne antavat vikakoodia :/ Mut tsekkaan ne sit kun ehdin.
Vetokoukkua tarvitsen aika paljon, jotenka sen piti hommata ekana. Laitoin ihan muutenvaan foormin osto/myynti palstalle ilmoituksen, et vetokoukku ois hakusessa, ja eihän siinä mennyt montaa tuntia ennen kuin eka foorumilainen laitto viestii. Sovittiin tapaaminen espoossa seuraavana päivänä, ja YouTuben avustuksella koukku oli jo samana iltana asennettu :) Samalla vaihdettiin apukuskin sivupeilin lasi, joka oli haljennut.
Toissapäiväivänä kävin motonetistä hakee molemmat uudet raidetangon päät ja vasen sisempi pää, öljyt+suodatin, takaylämottorituen puslan, pyyhkiänsulat, siniset parkki- ja ajovalot, sekä molemmat taka-koiranluut, ja mökkinaapuri (automekaanikko) asensi ne mulle illalla. Samalla laitettiin kaikki pyöränkulmat oikein ja renkaat tasapainoitettiin. Yöllä autotallissa myllytin ja kovavahasin vielä koko härvelin. Jopa maalipinta on viel ihan ok kunnossa :D
Viel pitäis korjata muutamat pikkuviat kuten a/c, ja tsekkaa miks ahtopaineen säätöventtiili ja EGR:än säätöventtiili antaa aina vikakoodia kun ajaa pitkän matkaa motarilla "lujaa" (yli 2500rpm ehk 5km matkan, ~130kmh)
Tuning kuume on kans noussu, tekis mieli laittaa lastu, madallusjouset ja kivat vanteet alle, lasien tummenukset yms :P Ahtopainemittari löytyy jo :idiot2:
Laitan tästä vielä lisää kuvia ja tarinaa, sen mukaan miten projekti tästä etenee.
/Strandell
(http://s8.postimg.org/8bsilwif5/image.jpg) (http://postimg.org/image/8bsilwif5/)
(http://s8.postimg.org/arubzr0ht/image.jpg) (http://postimg.org/image/arubzr0ht/)
(http://s8.postimg.org/4cvb32ts1/image.jpg) (http://postimg.org/image/4cvb32ts1/)
-
Onneks olkoon hyvästä valinnasta.
Vika koodia voi tulla jos esim. toinen moottorintyyny vuotaa ja sitä kautta ohjauspaineet karkaa egr:ltä ja turbolta. Tarkastapa.
Madallussarja ja isot, väh 18" vanteet niin tulee ihan siedettävän näkönen.
-
Lastu jossa poistuu myös egr, sitten vaan itse venttiili tukkoon niin sehän on siinä. ;)
-
Vahva kone tuollanen tdi. Jos se on oikeesti ajettu 343tkm (joka on ihan mahollista helpostikin) ni sillähän ei pääse enää ku ehkä 300tkm :) ei oo nuo keulan nivelet kovin pahan hintasia tällaseen, iteki niitä vaihellu hiljattain.
-
Onneks olkoon hyvästä valinnasta.
Vika koodia voi tulla jos esim. toinen moottorintyyny vuotaa ja sitä kautta ohjauspaineet karkaa egr:ltä ja turbolta. Tarkastapa.
Madallussarja ja isot, väh 18" vanteet niin tulee ihan siedettävän näkönen.
Toinen moottorityyny, voisitko tyhmälle lukiolaiselle vähän tarkemmin selittää mikä osa se on? ;D
Kilometrit ovat mitä luultavimmin ihan oikein, sillä tässä on jo ihan italiasta huoltomerkintöjä huoltokirjassa, ja historia on käytännössä aukoton. 2v sitten oli huollettu yli 1,5k€ edestä.
-
Kokeile tulpata letkulähdöt siitä solenoidista joka on kuskin umpion vieressä. Ei siitä joka on ilmanputsarin kotelossa vaan umpion ja syylärin välissä. Yks menee egrrälle ja kaks tyynyille. Pistä vaikka pultit niihin letkuihin ja käy koeajolla, sillä selviää vuotaako tukikumit.
-
Kokeile tulpata letkulähdöt siitä solenoidista joka on kuskin umpion vieressä. Ei siitä joka on ilmanputsarin kotelossa vaan umpion ja syylärin välissä. Yks menee egrrälle ja kaks tyynyille. Pistä vaikka pultit niihin letkuihin ja käy koeajolla, sillä selviää vuotaako tukikumit.
Selvä, kokeilen huomenna!
Onks kellään muuten kokemuksia ST-suspension:in madallusjousista? Usparts/Autoracing myy niitä...
http://www.autoracing.fi/st-madallusjouset-volvo-v70-30-30mm-st28267012 (http://www.autoracing.fi/st-madallusjouset-volvo-v70-30-30mm-st28267012)
Ja jos jollakin foorumilaisella ois ylimääräiset kivat 17" vanteet kesrenkailla sopuhintaan niin saa tarjota ;D
-
Kyllähän tuolta jotain näyttäisi löytyvän:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=83.0
;)
-
Tänään hain uudet 18" (käytetyt) pyörät yheltä foorumilaiselta, ulkonäkö ja jopa ajotuntuma parantui huomattavasti 8)
Jospa ens viikolla ehtisin vielä tummentaa lasit, ja auto on nyt ilmoitettu mukaan a-tehon lastutus päiville 30.8
(http://s12.postimg.org/4s27sg1ih/image.jpg) (http://postimg.org/image/4s27sg1ih/)
-
Onko kellään tän TDI koneen vaakumisysteemin diagrammia? :(
Vaakumi testerillä ei löydetty ainakaan suoraa vuotoa mistään, ja vieläkin aina moottoritiellä se vikavalo alkaa palaa, yleensä valo sammuu sitten normaalilla tiellä. Oisko sitten ne tyynyt jotka vuotavat?
-
Onko kellään tän TDI koneen vaakumisysteemin diagrammia? :(
Vaakumi testerillä ei löydetty ainakaan suoraa vuotoa mistään, ja vieläkin aina moottoritiellä se vikavalo alkaa palaa, yleensä valo sammuu sitten normaalilla tiellä. Oisko sitten ne tyynyt jotka vuotavat?
Kokeile tulpata letkulähdöt siitä solenoidista joka on kuskin umpion vieressä. Ei siitä joka on ilmanputsarin kotelossa vaan umpion ja syylärin välissä. Yks menee egrrälle ja kaks tyynyille. Pistä vaikka pultit niihin letkuihin ja käy koeajolla, sillä selviää vuotaako tukikumit.
-
Siis nämä kahet ylimmäiset? Ainakin toinen niistä menee siihen toisen kuvan venttiilille joka on nipparilla kiinni, josta kumiletku menee jonnekkin moottorin alle
(http://s22.postimg.org/h67cwdinx/image.jpg) (http://postimg.org/image/h67cwdinx/)
(http://s22.postimg.org/7kdsg2ri5/image.jpg) (http://postimg.org/image/7kdsg2ri5/)
-
Tyynyventtiili on ilmansuodatinkotelon kupeessa kiinni ja egr-ohjausventtiili siellä syylärin liepeillä.
Tyynyventtiilistä tyynyille päin lähtevän letkun tulppaat niin saat eliminoitua tyynyvian.
-
Nyt tuli mulla muistivirhe, sori :hello: Ilmanputsarin kotelossa on 2 solenoidia, toinen ahtopaineelle ja toinen tyynyille.
-
Tilannepäivitys... Tyynyille menevä letku ei oo enään tiovis kun vaakumitesterillä kokeiltiin. Letku tulpattiin kiinni mut vikakoodia tulee vieläkin aina moottoritiellä. :( voisko olla sitten wastegate tai joku muu härpäke joka vuotaa?
-
Jaa... Kai tätäkin projektia vois vähän päivittää. Ihan pirusti on osia vaihdettu. Vika on kuskissa, kun se luulee että 355tkm ajetusta volvosta voi saada uudenveroisen vaihtamalla tarpeeksi osia 8) Noh, tosi nätisti volvo kulkee nykyään ;D
Elokuussa kävin A-teholla lastuttamassa volvon, tehonlisäys oli huomattavavissa, mut ei mitenkään valtava. TDI massapyörä varmaankin pitkälti rajoittaa mahdollista väännönlisäystä?
(http://s2.postimg.org/p7nihk2o5/ateho.jpg) (http://postimg.org/image/p7nihk2o5/)
Syskuussa kävin täyttämässä ilmastoinnin, nyt tulee taas kylmää :P
Syyskuussa selvittelin myös miks oikea etunurkka kolahtaa aina pienissä nyppylöissä. Yks osa kerrallaan vaihdettiin, ensin koiranluu, sitten tukivarren helat. Kun ääni ei niillä poistunut niin piti ottaa iskari alas ja tutkia yläpään laakerin ja jousintuen kunnon. Molemmat paskana. Ei enään :)
(http://s3.postimg.org/mly1r6ykv/iskari.jpg) (http://postimg.org/image/mly1r6ykv/)
Samalla kun alatukivartta rassattiin niin tein ihan klassisen mokan, sain vetarin sisäpään nivelen pallot pois paikoiltaan. Vetari irti, purku, putsaus ja 3h jälkeen vetari oli taas nipussa, ja uudet rasvat sisällä, ja laatikkoon motox:in 75w-90 öljyä. Vaihteisto muuttui uudella öljyllä huomattavasti tahmeammaksi :-\ Jälkeenpäin selvis että M56 lootaan ei kuulema kannata laittaa muuta kun volvon omaa soppaa.
(http://s7.postimg.org/ed7cqjrdz/paja.jpg) (http://postimg.org/image/ed7cqjrdz/)
Mut jotain vetarille siinä samalla kävi, kun koko auto on ruvennut tärisemään isoilla vaihteilla kaasu pohjassa. En usko että se olis massapyörä joka tärisee, vaan vetari. Massapyörä tuskin sais koko rungon tärisemään. Noh, uusi vetari odottaa odottaa asennusta jo (Motonet), ja tänään kävin siniseltä hakee volvon omaa laatikkoöljyä :P
Moottorin puslia olen vaihtanut lisää, se edessä alhaalla oleva asetelma vaihtui kokonaan (joka oli ihan loppu) ja tukiriman holkit vaihtuivat myös. Ajotuntuma parani huomattavasti nyt kun kone ja laatikko ei pääse liikkumaan yhtä paljon, eikä auto nyki samalla tavalla enään.
Syksyn aikana alipainepumppu oli ruvennut kalkattaa ihan kunnolla, joten se oli vaihdettava, tilasin uuden saksasta ja laitoin sen foorumilaisen ohjeiden avulla kiinni. Samalla vaihdoin ilmasuodattimen ja raitisilmansuodattimen.
(http://s8.postimg.org/4sygxgxkh/pumppu.jpg) (http://postimg.org/image/4sygxgxkh/)
Marraskuun alussa volvo sai leiman, ekalla yrityksellä tuli hylky rikkoutuneesta takaiskarista.
Saksasta tilasin myös Yatourin digitaalisen CD vaihtajan ja siihen lisävarusteena bluetooth donglen, setti pelaa yllättävän hyvin, ja äänenlaatu on erinomainen, siihen nähden että autossa on orkkis soitin ja kaiuttimet. Autossa oli ennen tätä joku vanha nokian hansdree setti, ja soittimen takaa paljastui kunnon piuhahelvetti...
(http://s7.postimg.org/g9ciko9rb/yatour.jpg) (http://postimg.org/image/g9ciko9rb/)
(http://s9.postimg.org/h6nxxenp7/piuha.jpg) (http://postimg.org/image/h6nxxenp7/)
Sisällä on nykyään siniset ledit, mut ne varmaankin vaihtuvat talveksi valkoisiin. Ulkopuoöella ledejä on nykyään parkkivaloissa, kilpivaloissa ja sumareissa. Olen myös vaihtanut ilmastointikonsolin ja mittariston taustavalot uusiin.
(http://s11.postimg.org/4t4xy1bdr/siniset.jpg) (http://postimg.org/image/4t4xy1bdr/)
(http://s3.postimg.org/vv9vc6367/taustavalo.jpg) (http://postimg.org/image/vv9vc6367/)
Kesäksi on nykyään barzettan 18" vanteet, ja talveksi vanhojen kesärenkaiden orkkis 16" aluvanteet ja ne ovat muuten ihan törkeän rumat :o
(http://s28.postimg.org/60espezqx/beforeafter.jpg) (http://postimg.org/image/60espezqx/)
Tulevaisuudessa ois tarkoitus modata vähän pakoputkea ja imupuolta pitäis putsata. Alustasarja ois ihan kiva, volvon oma alusta on mun makuun vähän liian löysä :-\ Ja moottorin alipainetyynyt pitäis viel vaihtaa. Toivelistalla olis sit viel Pioneerin soitin...sportswagon lippa...korin väriset listat...Jne. Hohhojjaa, tää lista ei tunnu ikinä loppuvan :-[ ;D
Projekti jatkuu... Hyvää talven alkua vaan kaikille! :)
(http://s15.postimg.org/8vtazziwn/farmi.jpg) (http://postimg.org/image/8vtazziwn/) (http://s8.postimg.org/dx62pedwx/svartback.jpg) (http://postimg.org/image/dx62pedwx/)
-
Jaa eipä uusi vetari oikeen saannut tärinän loppumaan... :( Se ei ehkä ole yhtä voimakasta enään, mutta siellä se on. Kovin voimakasta se siis ei ole, kaikki eivät välttämättä edes huomaa sitä. Nelosella 1900-2100rpm ja vitosella 2000-2200rpm, ja pelkästään kaasu pohjassa. Osaako joku sanoa että voiko huono pyörän laakeri aiheuttaa tärinää silloin kun on kaasu pohjassa isoilla vaihteilla?
Vasen vetari vois olla mahdollisuus, silloin tällöin se saattaa naksahtaa parkkiksella suunta vaihtaessa, mut tärinää tuntuu tulevan oikeasta nurkasta. Muuta mahdollisuutta täs ei oikeastaan ole, sit se on se TDIn kuuluisa massapaska :buck2: Se on on huoltokirjan mukaan viimeksi vaihdettu 2007, ja mittarissa oli silloin n. 125tkm
Veikkauksia vian aiheuttajasta ja vinkkejä vian selvittämiseks otetaan vastaan :)
EDIT Niin renkaat ovat varmasti tasapainossa jne. Tää on varmasti joku auton mekaanista osista joka tärinän aiheuttaa.
-
Onko jakopään alapuolella oleva moottorin kumi ehjä?
-
Onko jakopään alapuolella oleva moottorin kumi ehjä?
En ole tutkinu sitä yhtään :o Sen olen jotenkin ihan unohtanu kattoo
EDIT Melkein kaikki muut tukikumit on jo vaihdettu ja kaikki ovat olleet ainakin kuluneet, monet ihan paskana jo. Eli se saattaa hyvinkin olla loppu :)
EDIT2 Se on oikealla puolella, vetarin läheisyydessä, jakopään edessä, just niin että se jää sen suojamuovin taakse kun katsoo oikealta renkaan kohdalta, enkä ole sen vuoksi edes tajunnut katsoa että se on kunnossa? :-\
EDIT3 Tämäkö? https://www.skruvat.fi/Moottorin-tuki-P374985.aspx (https://www.skruvat.fi/Moottorin-tuki-P374985.aspx)
-
Juurikin kuvan kumityyny. Itellä oli MK1 2.5T V70:ssä kokonaan murtunu ja oli hakannu jo runkopallkkiinki loven. Aina ku anto automaatilla kick downin niin kuului jumalaton pamaus,manuaalilla ei välttämättä niin terävää potkua saa ku kytkimellä.
Ja oli vääntänyt potkusta koko moottorin ylätuen mutkalle...tosin siinäkki oli edellisen omistajan laittama 6mm pultti 10mm tilalla :facepalm:
-
Auto on myyty uuteen kotiin :) Näillä näkymin ollaan ilman autoa ainakin ensimmäiset kuukaudet intissä, tj20 päivää :-\ Hyvää joulua vaan foorumilaisille! :) Nyt vaihdetaan vapaalle, risteily tukholmaan seuraavaks :)
-
Lisätään nyt vielä jos joku tähän aiheeseen vaikka haulla törmää, että tuo linkitetty moottorin tukikumi ei sovi tdi-koneiseen v70n:ään. Kakkoskoppaisiin tdi-koneisiin ei saa tuota tukikumia muualta kuin volvolta.
-
Lisätään nyt vielä jos joku tähän aiheeseen vaikka haulla törmää, että tuo linkitetty moottorin tukikumi ei sovi tdi-koneiseen v70n:ään. Kakkoskoppaisiin tdi-koneisiin ei saa tuota tukikumia muualta kuin volvolta.
Jeps, samaan tulokseen päädyin itsekkin. Mutta tuki oli onneksi ehjä :)
-
Saa nykyään motonetistä ja tarvikeliikkeistä kyseisen kumin. 49.90€ näytti motonetissä olevan.
-
Saa nykyään motonetistä ja tarvikeliikkeistä kyseisen kumin. 49.90€ näytti motonetissä olevan.
Ei saa
-
Saa nykyään motonetistä ja tarvikeliikkeistä kyseisen kumin. 49.90€ näytti motonetissä olevan.
Toi on mun mielestä suorakylkiseen, eli kiinnityspisteet apurunkoon ei osu kohdilleen. Vai oletko tuollaisen saanut soviteltua mutkakylkiseen? ??? Mä oon vaan kattonu et eri varaosanumerot.
-
Toi on mun mielestä suorakylkiseen, eli kiinnityspisteet apurunkoon ei osu kohdilleen. Vai oletko tuollaisen saanut soviteltua mutkakylkiseen? ??? Mä oon vaan kattonu et eri varaosanumerot.
Kiinnityspisteet ovat joo eri paikoissa, vähän modaamalla saattais mennä sillä itse tukikumi on kyllä sama. Mut suoraan se ei ainakaan mene.
-
Pitkän sekoilun jälkeen tukholmassa tuli tällainen yllättäen mukaan kotiin. Eli Volvo V70 mk1 2,5T awd joka oli vielä BSRän palikoilla hemmoteltu 8) Volvo oli 218tkm ajettu ja miltei täydellinen huoltokirja tuli mukaan. Manuaali laatikko 8) Kahdet renkaat. Iha ok varustus, automaatti lmastointi, cruise, puolinahka, irrotettava vetokoukku, lohkolämmitin jne :)
Matkaan ei alunperin lähdetty autoa hakemaan vaan piti olla mukava viikonloppu kaveriden seurassa tukholmassa. Aamulla ennen kuin laiva saapui satamaan rupesin selailemaan Blockettiä ja tää tuli vastaan. Nopea soitto myyjälle jonka jälkeen lähdimme koeajolle muutama tunti myöhemmin. Koeajolla havaitut viat olivat huutava vasen pyöränlaakeri ja etuakselin tuennan kolinaa - mitä luultavimmin koiranluut, tuulilasi halki, maalipinta vähän kärsinyt ja tuntematon alustasarja... Noh tästä huolimatta tehtiin kaupat.
Jo kotimatkalla pysähdyin motonetissä ja nappasin uuden pyöränlaakerin ja uudet öljyt+ suodattimen mukaan ja suoraan kaverin pajalle korjailemaan. Heh kevyet 6h laakerinvaihtoon meni kun kaikki oli niin saatanan jumissa... >:( Ja kuka pelle on keksiny ne inside hex pultit jotka pitää pyöränlaakerin paikallaan...miksei tavalliset pultit siihenkin? :idiot2: Vanhat öljyt näytti ihan hyvältä vielä, ja oli pelkkää öljya onneks :) Koiranluut vaihtui samalla ja kolina loppui :)
Jarrupalat vaihdoin vielä eilen joka nurkkaan + satuloiden herkistys, vasen jarrumänta tiivisteinenn vaihtui samalla. Huomenna aattelin viedä volvon leimalle, saas nähdä mitä ne siel keksii :-\
Toivon että saan tästä luotettavan auton intin ajaks. Ja onhan se aika hauska ajaa, vääntöö ja tehooo löytyy ihan mukavasti (BSR stg2 240hp 392nm) ja nelivedolla on hauskaa ajaa talvella ;)
Lopuksi vielä joulupäivänä napattu kuva nopean pesun ja vahauksen jälkeen.
Hyvää uutta vuotta vaan volvolaisille! ELK
(http://s16.postimg.org/50vkiyl9d/awd.jpg) (http://postimg.org/image/50vkiyl9d/)